abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58926292
binnenkort heb ik van mijn werk een BHV cursus. wat kan ik verwachten? hebben anderen daar ervaring mee? ik heb eigenlijk geen flauw idee, behalve dat je er ook (een soort) examen in krijgt.
pi_58926319
Halve dag droge kost aan theorie: Brandbestrijding, preventie en ontruiming. Misschien beetje EHBO.

Halve dag praktijk. Bovenstaand.

Slagingspercentage: 99,9%
  maandag 26 mei 2008 @ 20:44:56 #3
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_58926643
Brandbestrijding kan leuk zijn. Op mijn oude werk hebben we daar ook een cursusje in gehad. Mochten we zelf een brandje blussen. Best stoer.
The Light Is Leaving Us All
  maandag 26 mei 2008 @ 20:59:19 #4
24919 Quantor
allround game addict
pi_58926932
quote:
Op maandag 26 mei 2008 20:30 schreef Beelzebub85 het volgende:
Halve dag droge kost aan theorie: Brandbestrijding, preventie en ontruiming. Misschien beetje EHBO.

zeker een beetje ehbo: reanimatie (op zo'n pop duwen en mond-op-mond beademing met diezelfde pop, is echt niet te hopen dat je dit in werkelijkheid moet doen als niet-arts/verpleegkundige/etc) en wat andere dingetjes als een methode om iemand weg te slepen indien dat echt nodig is en iemand in een stabiele zijligging leggen.

De "leraren" die ik heb gehad waren allemaal brandweermannen en de meeste hebben serieuze en grappige verhalen te vertellen en verdienen echt diep respect (net zoals ander brandweermannen). De lessen zijn verder best relaxed en inderdaad slagingspercentage is 100% of je moet bewust de boel verzieken.
*NuT5*
pi_58927362
EHBO is hier een aparte dag. Maar kan evengoed deel uitmaken van de BHV ja.

Vaak is het wel een leuk uitje met collega's waar je nog wat van opsteekt.
  maandag 26 mei 2008 @ 21:54:25 #6
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_58928204
quote:
Op maandag 26 mei 2008 21:19 schreef Beelzebub85 het volgende:
EHBO is hier een aparte dag. Maar kan evengoed deel uitmaken van de BHV ja.

Vaak is het wel een leuk uitje met collega's waar je nog wat van opsteekt.
EHBO is idd een aparte opleiding, maar reanimatie zit wel bij de BHV cursus. Verder ook (beginnende) brandbestrijding en ontruiming, stabiele zijligging, Routek noodgreep, hoe je iemand die iets in de keel heeft en daarin dreigt te stikken redt (ben even de naam kwijt).

Cursus stelt niet veel voor (in de zin van dat je 100% slaagt).

Al met al nuttig en leerzaam, hoewel je hoopt het nooit nodig te hebben.

-edit: bij mijn bedrijf (30 man personeel) zijn we met 5 BHV-ers. Beetje overkill, maar er is altijd backup als een van de BHV-ers in een noodsituatie een blackout heeft.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_58928609
Ik heb toch al wel de nodige ontruimingen gedaan na mijn BHV opleding.

Heb anderhalf jaar verschillende panden 'beveiligt'. Het meerendeel waren oefeningen, maar een keer of 3 was het echt raak.
pi_58928627
Oh, en BHV-ers met een blackout is meer regel dan uitzondering merk ik.....
pi_58937199
quote:
Op maandag 26 mei 2008 20:59 schreef Quantor het volgende:

[..]

zeker een beetje ehbo: reanimatie (op zo'n pop duwen en mond-op-mond beademing met diezelfde pop, is echt niet te hopen dat je dit in werkelijkheid moet doen als niet-arts/verpleegkundige/etc) en wat andere dingetjes als een methode om iemand weg te slepen indien dat echt nodig is en iemand in een stabiele zijligging leggen.

De "leraren" die ik heb gehad waren allemaal brandweermannen en de meeste hebben serieuze en grappige verhalen te vertellen en verdienen echt diep respect (net zoals ander brandweermannen). De lessen zijn verder best relaxed en inderdaad slagingspercentage is 100% of je moet bewust de boel verzieken.
moet je ook op collegaas oefenen?
  dinsdag 27 mei 2008 @ 11:24:41 #10
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_58937229
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 11:23 schreef klark het volgende:

[..]

moet je ook op collegaas oefenen?
ja
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_58942402
quote:
Op maandag 26 mei 2008 20:30 schreef Beelzebub85 het volgende:

Maak daar maar 99,99 % van!
  dinsdag 27 mei 2008 @ 16:26:56 #12
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_58944061
Waar staat BHV voor?
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_58944237
Bedrijfshulpverlener
pi_58944832
Wat ik van mijn vader heb gehoord; VEEL reanimatie/EHBO, soms een brandje blussen en weten wat je moet doen bij brand/ongelukken/whatever.
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_58945122
Ik heb ook een paar keer ontruiming gehad, dwz. er ligt iets of iemand in een ruimte en die moet je zoeken. De eerste keer was bij de brandweer en hadden ze een kamer vol rook gezet (gaaf!) en de tweede keer was met een soort blinddoek voor, waardoor je heeel erg wazig zag...
Voor de rest, tsja, dingen die je moet weten om mensen in leven te houden tot de prof. hulp er is. Niet heel erg zware kost dus. De brandoefeneingen zijn vaak wel leuk. Brandje blusses, branddeken, etc.. Vooral als je er weer eens iemand tussen hebt zitten die niet goed genoeg oplet en de vlammen terug laat komen.
pi_58949593
Bij de stichting waar ik werk krijgen nieuw op te leiden BHV'ers een 2 daagse cursus, 1 dag brandbestrijding en ontruiming en één dag EHBO. Herhaling is jaarlijks 1 dag een combi van beide.

Het leuke vind ik dat er de laatste jaren voor het ehbo gedeelte steeds minder regeltjes zijn, het wordt laagdrempeliger dan het vroeger was.
Je hoeft minder bang te zijn dat je het niet precies goed doet, beter iets doen dan niets doen zegt men nu. Het blussen van verschillende brandjes wordt na een aantal keer herhaling routine maar is toch altijd wel weer leuk om te doen.

Wij vragen ook altijd tijd en ruimte voor zaken die direct met ons soort werk te maken hebben. Zoals hoe doe je een Heimlich bij iemand die in een rolstoel zit etc.
Zolang er was is, is er leven.
pi_58949731
misschien mag je die leuke koffiejuffrouw mond op mond geven?
pi_58955037
Wat je kunt verwachten is het volgende:

Men laat je eerst wat informatieve video's zien van ontruimingen, ehbo gevallen.
Daarna behandel je wat theoretische zaken die je na de lunch in praktijk gaat brengen.

Praktische oefeningen:

Verbandje leggen, reanimeren, gebruik van een AED, brandje blussen, stabiele zijligging, rautek greep. Aan het eind van de middag krijg je nog een 15 vragen die je moet beantwoorden. Van deze 15 mag je er 4 fout hebben. Als je nederlands kunt lezen heb je ze eigenlijk allemaal goed.

Succes!
pi_58955336
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 20:46 schreef Dinus het volgende:
Het leuke vind ik dat er de laatste jaren voor het ehbo gedeelte steeds minder regeltjes zijn, het wordt laagdrempeliger dan het vroeger was.
Je hoeft minder bang te zijn dat je het niet precies goed doet, beter iets doen dan niets doen zegt men nu. Het blussen van verschillende brandjes wordt na een aantal keer herhaling routine maar is toch altijd wel weer leuk om te doen.
Precies... zolang je maar _iets_ doet zodat de profi hulpverlening asap nuttig werk kan doen... Je moet gewoon zinvol het gat opvullen tussen de melding van een calamiteit en het ariveren van brandweer/ziekenwagen/etc... En als je training hebt gehad, blijft er iets bij en zul je dit gat vast zinvol opvullen....

success
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')