ah ok...quote:Op dinsdag 4 november 2008 23:10 schreef Walter-Ego het volgende:
ik heb uiteindelijk voor een fronthaard gekozen omdat ik de ruimte links naast de haard mogelijk nog wil gebruiken voor houtopslag, plaatsen van een TV o.i.d. Met een hoekhaard zouden de gebruiksmogelijkheden veel beperkter zijn. Vanuit architectonisch oogpunt vind ik de fronthaard ook fraaier, omdat het volume waar de haard in geplaatst is meer één geheel vormt (het is een compositie van een dicht vlak met één opening in dat vlak).
Ah.. die kosten heeft ie niet gespecificeerd? jammer..quote:Op dinsdag 4 november 2008 23:24 schreef Walter-Ego het volgende:
de haard zelf heb ik ca. ¤800 incl. BTW voor betaald (Helex). De prijs van de ombouw zou ik niet weten: mijn aannemer heeft dit namelijk gebouwd.
quote:Op vrijdag 7 november 2008 11:14 schreef Walter-Ego het volgende:
je hebt een sterkere relatie met het vuurtje.
Jammer, wat voor deuren ga je plaatsen? Moderne deuren van MDF?quote:Op vrijdag 7 november 2008 11:11 schreef Walter-Ego het volgende:
Die oude deuren zijn naar de eeuwige jachtvelden. Zelfs al had ik oude 'stijldeuren' willen hebben, dan nog was het goedkoper en beter geweest om nieuwe te laten maken. Ze waren in dermate slechte staat dat het zoveel tijd zou kosten om ze op ten knappen dat het niet rendabel zou zijn
ik ben inderdaad (nu nog) op zoek naar een gesloten houthaard.. Het glas vind ik erg strak en mooi en heeft uiteraard als voordeel dat je er warmtetechnisch er ook nog wat aan hebt..quote:Op vrijdag 7 november 2008 11:14 schreef Walter-Ego het volgende:
@nikao: wat voor haard wil je hebben? Een simpele open haard als de mijne zou niet meer dan ca. ¤1500 moeten kosten (incl. boezem en rookgaskanaal). Voor een gesloten gashaard ben je inderdaad al snel ¤3000-¤4000 kwijt. En ik wilde specifiek geen haard met glas ervoor: dat is leuk voor een gashaard, maar een houthaard heb ik liever open: het contrast tussen open en gesloten in het wandvlak is sterker en je hebt een sterkere relatie met het vuurtje.
Nou dat ben ik niet met je eens hoor, stijldeuren passen ook heel goed in een modern interieur! Maar misschien niet zoals jij in gedachten hebt. Maar ben benieuwd naar het eindresultaat.quote:Op vrijdag 7 november 2008 11:45 schreef Walter-Ego het volgende:
Ik vind het niet zo jammer: stijldeuren passen prima in een 'klassiek' interieur, maar ik wil alles juist modern hebben. Als het goed is heeft mijn aannemer gisteren strakke multiplex deuren afgehangen.
uhm.. daar zeg je voor mij iets nieuws... als onderdeel van de cv installatie had ik nog niet eerder gehoord/gelezen..quote:Op vrijdag 7 november 2008 13:38 schreef klusfoobje het volgende:
Een gesloten houthaard gebruik je toch eigelijk alleen als het een onderdeel is van je cv installatie ? Dan wil je juist dat zoveel mogelijk warmte word gebruikt voor het verwarmen van je cv water.
Indien je gewoon een open haard hebt zijnde een ingebouwd vuurkorf dan is het juist niet logisch om het met glas af te sluiten.
Het rendement van een openhaard in die laatste vorm is soweis als erg matig. Hooguit is een knapperd vuurtje prefect voor de sfeer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |