abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61174650
Als je nog niemand hebt voor de leidingen weet ik wel iemand.
pi_61176131
Er is al een aardpen geslagen bij mijn onderburen. Daar mag ik op aansluiten. Da's fijn!

Ben op dit moment mijn sanitairlijst aan het opstellen. HansGrohe Focus S douche- en keukenkraan, HansGrohe S toiletkraan, Duravit Philippe Starck 3 fontein, HansGrohe Raindance S150 Air 3Jet douchekopl, HansGrohe Unica's Puro glijstand met slang en tot slot een tegeldoucheput 30 x 30 cm van van den Berg. Hangend toilet aangeleverd door m'n aannemer. Totale kosten aan sanitair: ¤566.

Voor het tegelwerk ga ik voor de Mustang braziliaans leisteen. Afmeting 60 x 60 cm in de keuken en 30 x 30 cm op de vloer in mijn toilet en badkamer. Voor de achterwand in het toilet en de drie wanden in mijn inloopdouche ga ik ook voor 30 x 30 cm of strips. Ik ben er nog niet uit wat mooier is. Kosten voor levering tegels (excl. lijm en voegen) ca ¤440

Radiatoren worden waarschijnlijk Dura Thermochique radiatoren. Ik wilde eigenlijk Jaga radiatoren, maar da's iets te duur. Maar een 'gewone' paneelradiator vind ik spuuglelijk. De Thermochique is vlak met weggewerkte leidingen, alleen voor de helft van de prijs van een Jaga. PRobleem is dat ik ca. 14 kW aan vermogen nodig heb terwijl ik alleen bij mijn gevels een radiator wil hebben. Bij de voorkamer wil ik drie kleinere radiatoren plaatsen t.w.v. ca. 5 kW. Aan de achterzijde heb ik maar ruimte voor 1 lange radiator (kan wel 2 meter lang zijn). Da's nog een flinke puzzel om voldoende capaciteit te krijgen. Of verreken ik me nu?
pi_61599072
Foto-update! Het gaat nu snel met het project. De dakbalkaag is opgeklampt, het merendeel van het leidingwerk zit erin en de wandjes worden opgebouwd. Sanitair en tegels zijn besteld en de keuken haal ik bij de IKEA zodra ik hem kan plaatsen. Maandag wordt m'n installatie geaard en dinsdag wordt m'n loden waterleiding gesaneerd. Dan enkel nog de gasmeter terugplaatsen en ik ben van alle netbeheer-ellende af (drama!).

Maar genoeg geluld, hier zijn de foto's:

Panoramafoto's van de hele verdieping:

Constructie dakbalkaag. Kleinste balklaagafmeting: 100x295 mm; dikste balklaagafmeting: 160x295 mm:

De ruimten:

Doucheruimte

Doucheruimte met daarnaast de installatieruimte

Installatieruimte

Ter hoogte van de waterleidingen en riolering in de vloer wordt een muurtje opgemesteld. In de achterwand komt de deuropening. In de ontstane nis komt een wastafel met spiegel.

Toiletruimte

Entree

Diversen:

zaterdag 13 september 2008 @ 14:30:43 #129
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_61599941
Het begint nu echt vorm te krijgen. Heb je die balklaag daar alvast geplaatst voor als er een verdieping op komt of was het sowieso nodig?

Ik heb je eerste foto's even aan elkaar geplakt (niet helemaal perfect maar zo is het wel goed te zien hoe het er uit ziet):

Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_61600892
Het begint inderdaad vorm te krijgen. Het mooie van mijn vak is om te zien dat al het ontwerpwerk en alle voorbereidingen uiteindelijk gestalte krijgen.

Ik moest de balklaag sowieso verstijven dus dan kan je maar beter meteen anticiperen op de verdieping. De constructie is op sommige punten (iets onbedoeld :p) behoorlijk overgedimensioneerd, maar liever iets te stevig dan iets te zwak.

Ik heb overigens veel mazzel mijn mijn aannemer: hij denkt actief mee, zoekt zelf oplossingen voor problemen en denkt na over hoe het er later bij de optopping uit moet zien (getuige de dubbele raveling zodat ik later de kalkzandsteen wand door kan metselen). Ik ga 1-2 keer per week langs om alles na te meten en te controleren en dat is voldoende.

Welk programma heb je gebruikt om die foto's samen te voegen?
  zaterdag 13 september 2008 @ 15:48:31 #131
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_61601429
Het heet 'UleadCool 360'. Het zat ooit bij mijn 1e digitale camera, ik heb het al jaren en werkt best makkelijk, je kunt er ook 360 graden foto's mee maken.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  † In Memoriam † maandag 15 september 2008 @ 06:54:36 #132
37843 lady-wrb
kortaf
pi_61772693
Foto-update! De belangrijkste wandjes zijn opgetrokken en het regelwerk voor m'n plafond vordert aardig. Ik kijk er naar uit om alles af te bouwen en alles afgerond te hebben. Waarschijnlijk gaat dat nog wel tot het voorjaar duren.

Inloopdouche

Keuken vanuit slaapruimte

Entreehal met toilet

Toilet

Entreehal

Doorzicht naar achteren

Doorzicht naar voren
pi_61772716
Waarom verlaag je het plafond zo?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_61772814
Omdat ik op die manier een ruimtelijke scheiding tussen de voorruimte en achterruimte aanbreng zonder het open karakter van de ruimte te verpesten (samen met een materiaalcontrast tussen de keuken en aangrenzende ruimten).
pi_61772823
Komen er nog spotjes in?
pi_61772859
Jazeker! Ik ga 6 230V halogeenspotjes inbouwen: 2 boven het eiland en 2 boven elk van de werkplekken naast het eiland.

Het verlaagde plafond is trouwens ook erg handig om leidingen in weg te werken. Daarnaast kan ik een standaard IKEA keuken met een kleine aanpassing verdiepingshoog maken zoals in de plaatjes.
pi_61772881
Nee dan is het goed, even checken.....

En een veer in je reet steken, je bent goed bezig!
pi_61772929
Hehe, dank! Maar de aannemer komt ook een hoop eer toe: hij denkt actief mee en wilde de klus graag doen. Er zijn nog een paar ontwerpprobleemjes die ik op moet lossen: o.a. het afsluiten van de entreehal van de woonkamer. Aangezien in de nieuwe situatie mijn toilet hierop ontsluit en in de toekomst hier ook nog de trap naar boven komt, lijkt het me prettig om de ruimtes afscheidbaar te maken.

Ik ben nu een ontwerpje aan het onderzoeken waarbij ik een inbouwschuifdeur (Eclisse cassette) toe pas. Tussen die cassette en het bestaande rookgaskanaal hou ik nog 150 mm over. Hierin wil ik een apothekers-garderobekast maken. 150 mm is vrij ondiep, maar hij kan een meter breed worden. Groot genoeg om wel een stuk of 3-4 jassen in op te bergen. Garderobekast uittrekken -> jas ophangen en schoenen uit -> garderobekast weer inschuiven.
pi_61772967
Goed idee!

Ik ben ook zo verzot op dat soort kasten!
pi_61773012
Het zijn kleine slimmigheidjes die enorm veel kwaliteit aan een ruimte kunnen geven! Dat vind ik het meest interessante van ontwerpwerk: hoe haal ik zo veel mogelijk uit een ruimte zonder dat de ruimtelijke kwaliteit verpest wordt. Tot op heden heb ik iedere tegenvaller of onverwachte maatwijziging nog kunnen gebruiken om mijn ontwerp beter te maken. Ik hoop dat ik dit uiteraard voort kan zetten, maar er zitten nog wel wat probleempjes in.
pi_61773062
Niet lachen, maar mijn oma is daar een kei in!
Die is ook de eerste die zo meteen bij ons in huis mag gaan kijken en tekenen.
Alles wil ik weggewerkt hebben.... tv's, jassen, pc's ga zo maar door.
Waar het bij jou dus vrij modern gaat worden, worden het bij ons allemaal oude bouw materialen.
pi_61773155
Het wegwerken van apparatuur heeft één achilleshiel: als je de apparatuur vervangt moet je rekening houden met de ingebouwde maten. Afhankelijk van hoe strak je je TV ingebouwd hebt, heb je meer keuze in afmetingen.

Oude bouwmaterialen zijn vaak erg mooi! Net als materialen die eigenlijk niet als bouwmateriaal bedoeld zijn (en vaak als afval gezien worden). Behalve de moderne architectuur ben ik een groot fan van 'afvalarchitectuur'. In principe kan je het bouwen met oude bouwmaterialen ook zien als het hergebruiken van een afvalmateriaal. Eén van mijn meest geliefde architectenbureau's is 2012 Architecten (en ik heb de eer gehad bij een bevriend bureau te werken). Ze maken waanzinnig mooie dingen uit afval!

Ik heb het zelf in mijn woning niet toegepast omdat ik een strakke planning en nog strakker budget heb: dit is geen project om te experimenteren. Dit wil ik later nog wel gaan doen met bijv. meubels en aankleding. Een superstrakke basis met als contrast hele 'casual' interieurelementen. Maar dat vergt nog wel wat ontwerpwerk.
pi_61773300
Hmmm, afvalmateriaal in een oud riet gedekt boerderijtje...
nee, ik denk niet dat 'm dat gaat worden...
Maar snap wel wat je bedoeld, kan heel mooi en leuk zijn.
pi_61776274
Mooi project!
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_61797733
tvp, erg leuke verbouwing, wel veel werk zo te zien. Mooi dat je ook alles hebt gefotografeerd vanaf het begin zodat we zien hoe de boel wordt opgebouwd
pi_62218769
Foto-update! De aannemer is nu de plafonds aan het gipsen. Hij moet nog de haard opmetselen, deuren plaatsen, vloertje storten, CV installeren en dan kan ik aan de slag. Ik kan niet wachten!

Hieronder foto's van de situatie van afgelopen nacht. overigens in compleet willekeurige volgorde.

woensdag 8 oktober 2008 @ 11:18:57 #148
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62227028
Wauw, wat een project!
En wat gaat het hard!

En wat gaat het mooi worden als het ook maar een beetje op de tekening gaan lijken!

Tof topic!
Ik krijg daar altijd gelijk enorme klus-kriebels van!
pi_62241642
Vandaag weer even langs geweest: het plafond is, op een paar plaatjes na, dichtgezet. Helaas ook diverse financiele tegenvallers gehad: heraansluiten voor het gas kost me ¤240, tegelwerk ben ik ¤575 aan kwijt, ik heb de legesnota van de gemeente á ¤275 gekregen en dan moet ik nog spotjes, schakelmateriaal, e.d. kopen. Gevolg: ik moet heel heftig goochelen met m'n budget om alles rond te krijgen. Eerst de belangrijke rekeningen betalen, daarna de details.

Maar eerst even m'n kozijnen ontvetten en wellicht al schuren. Dan kan ik komend weekeinde, als de aannemer weg is, alles in de grondverf zetten.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 21:16:36 #150
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_62243625
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:18 schreef Brighteyes het volgende:
Wauw, wat een project!
En wat gaat het hard!

En wat gaat het mooi worden als het ook maar een beetje op de tekening gaan lijken!

ik sluit me hier volledig bij aan

word al moe als ik ernaar kijk maar het gaat vast helemaal super worden!!
"Downhill Skateboarding: You will get hurt, You might get maimed, You could die, and Girls won't think you're cool."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')