Na een paar weekjes drukte met verhuizen, studie en werk gevolgd door een paar weekjes chillen ben ik weer aan het klussen geslagen.
Afgelopen weekeinde heb ik eindelijk mijn keuken grotendeels afgemaakt. Op mijn to-do voor de keuken staan nog de volgende puntjes:
- Tegels bij kookgedeelte impregneren;
- Kookplaat definitief installeren;
- Bovendeurtjes op maat zagen, scharniergaten maken en afhangen;
- Greepjes op bovendeurtjes monteren;
- Houten dorpels en deklatten voor wangen van m'n keukeneiland maken, schilderen en monteren;
- Vloer tegelen;
- Plint plaatsen;
Edit: - Keukengreepjes herzien! Deze greepjes zijn dan wel heel subtiel, maar toch ogen ze heel onrustig. Toch maar eens brainstormen/photoshoppen/3D-modellen...
Voor de douche/wasmeubel:
- Rozetten van kraan monteren: eerst bij de aannemer aankloppen omdat hij de aansluiting te ondiep gemaakt heeft (waarschijnlijk moet ik een stukje van m'n koppelstukjes (die Z-stukjes tussen aansluiting en kraan) afslijpen);
- Tegels en met name de voegen nog enkele malen impregneren;
- Randje tussen tegels en plafond dichtkitten;
- Plafond witten;
- Douchedeur ontwerpen, hard sparen en daarna laten maken en zelf monteren;
- Ventilatieroostertje monteren;
- Badkamermeubel voor in nis ontwerpen en maken (incl. sanitair)
Toilet:
- Plafond en muren witten;
- Ventilatieroostertje plaatsen;
- Eventueel toilet iets hoger hangen: aannemer heeft denk ik bij het stellen geen rekening met de dekvloer gehouden

;
- Vloer en achterwand tegelen;
- Fonteintje en fonteinkraan monteren;
- Houten dorpel maken;
- Deur zo nodig oplengen;
- Kozijn en deur plamuren, gronden en aflakken;
- Deurbeslag monteren;
Installatieruimte:
- Houten dorpel maken;
- Deur zo nodig oplengen;
- Kozijn en deur plamuren, gronden en aflakken;
- Deurbeslag monteren;
Overig:
- Kozijnen in achtergevel plamuren, gronden en aflakken;
- Diverse elektra afmonteren (WCD's, UTP, CAI)
- Pax-kasten inbouwen;
- Boekenplanken in woonkamer maken;
- Wand- en plafondschilderwerk overal nalopen en zo nodig bijwerken;
- Zwevende dekvloer (Fermacell) leggen;
- Massief eiken vloer laten leggen;
- Plintjes en afwerkprofielen plaatsen;
- Meubels ontwerpen en materiaal voor verzamelen, indien genoeg materiaal meubels maken;
- Informatie opzoeken voor DIY-zonnecollector uit afvalmateriaal.
Hieronder de huidige stand van zaken in de keuken. De rest van de woning is niet noemenswaardig gevorderd:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik wil komende zomer zelf een zonneboiler gaan bouwen. Ik heb namelijk een stuk dubbelglas van 57 x 141 cm liggen waar ik iets nuttigs mee wil maken. Ik denk dat deze maat heel geschikt is voor een klein experimentje.
Ik wil een geisoleerd element maken waarin ik de radiator van een oude koelkast plaats. In principe wil ik de stroomrichting van het koelsysteem van de koelkast omdraaien. De grote radiator die normaal de warmte afgeeft moet in mijn systeem de zonnewarmte opnemen. Het grote oppervlak en het feit dat die dingen meestal zwart geverfd zijn maakt het voor deze klus zeer geschikt. De oude verdamper, welke in de koelkast zat, moet bij mij als condensor gaan werken waarbij hij z'n warmte afgeeft aan een vat met water. Door dat voorraadvat wil ik de koudwater aanvoerleiding van m'n CV-ketel laten lopen zodat de aanvoertemperatuur van het water voor warm tapwater hoger komt te liggen. Een hogere temperatuur betekend minder gas verstoken. Om het hele systeem energetisch rendabel te maken moet de compressor op zonne-energie gaan werken: zodra de zon schijnt (licht en warmte

) gaat de compressor draaien en pomt ie de warmte mijn huisje in.
Er zitten nog veel haken en ogen aan het project, maar het moet mogelijk zijn om voor een klein bedrag en wat slim gebruik van afvalmateriaal zo een systeem te bouwen. Als het concept werkt en mijn ketel kan erop aangepast worden lijkt het me ook interessant om de zonneboiler ook voor ruimteverwarming te gebruiken. Belangrijkste uitgangspunten zijn dat het systeem voor het grootste deel uit afval gemaakt moet worden en door mij zelf te bouwen is. Heeft iemand hier ervaring mee?
[ Bericht 1% gewijzigd door Walter-Ego op 23-12-2008 00:35:16 ]