abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58872271

Als er iemand over een lange adem beschikt, dan is het David Gray wel. Pas na drie albums die allemaal hopeloos roemloos ten onder gingen, lonkte het grote succes pas bij de release van de cd White Ladder. Opvallend is dat Ierland de nieuwe muzikale held als eerste in zijn armen sloot, de rest van de wereld viel daarna ook snel voor Gray's gevoelige juweeltjes

Albums:
David Gray - A Century Ends (1992)
David Gray - Flesh (1994)
David Gray - Sell Sell Sell (1996)
David Gray - White Ladder (1998)
David Gray - Lost Songs (2000)
David Gray - The EP's 92-94 (2001)
David Gray - A New Day at Midnight (2002)
David Gray - Life in Slow Motion (2005)
David Gray - Greatest Hits (2007)

Links:
Officiele David Gray Site
Veel Livemateriaal en video's
pi_58872280
So, Moet ik nu vanuit Australie een topic maken over deze beste man!?

Ben benieuwd naar nieuw materiaal of een tour!!
pi_60552250
Onder het mom komkommernieuws:
quote:
Gray's warning on 'torture' music

Singer David Gray has warned that US interrogators playing loud music as a form of "torture" - including his own song Babylon - was no laughing matter.

"Only the novelty aspect of this story gets it noticed... Guantanamo greatest hits," he said.

"What we're talking about here is people in a darkened room, physically inhibited by handcuffs, bags over their heads and music blaring at them."

His track Babylon is reportedly a favourite of US interrogators in Iraq.

Repeatedly playing loud music to suspected terrorist detainees is also a standard interrogation technique in Guantanamo and other US bases.

"That is torture," the singer-songwriter told BBC Radio 4's The World Tonight.

"That is nothing but torture.

"It doesn't matter what the music is - it could be Tchaikovsky's finest or it could be Barney the Dinosaur.

"It really doesn't matter, it's going to drive you completely nuts."

He said such torture formed part of a US "retaliation to a few terrorist acts".

"No-one wants to even think about it or discuss the fact that we've gone above and beyond all legal process and we're torturing people," he added.

Babylon - from his White Ladder album - was Gray's breakthrough single, reaching number five in the UK in 2000.

White Ladder reached number one in the UK and number 35 in the US.
pi_64343677
Ik las zojuist op zijn site dat hij bezig is met een nieuw album:

Bekijk deze YouTube-video

Klinkt al zeer veel belovend (ook al hoor je maar een kort stukje)
Old enough to know better. Too young to care.
pi_70924725
Bij een nieuw album hoort een nieuwe tour toch?
Jimmy Carter:
"Sometimes God answers prayers with 'Yes'
Sometimes He answers prayers with 'No'
Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
pi_70979285
quote:
Op maandag 13 juli 2009 08:42 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Bij een nieuw album hoort een nieuwe tour toch?
Het wordt wel weer eens tijd ja.

Laatste keer dat ik hem zag in 013 in Tilburg is inmiddels ook alweer 3,5 jaar geleden

In Engeland zijn er weer een aantal shows aangekondigd, dus wie weet...
pi_71011387

Nieuw nummer dat hij gaat uitbrengen (zal waarschijnlijk in Nederland niet gedraaid worden, maar toch )

Hoop dat hij inderdaad snel weer komt (effenaar!) , 013 was heel erg mooi toen!
pi_71226633
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:49 schreef Frenkel het volgende:
Hoop dat hij inderdaad snel weer komt (effenaar!) , 013 was heel erg mooi toen!
Er zijn weer nieuwe concertdata bijgekomen, maar helaas alleen in Noord Amerika dusver.
pi_71227664
Een topic over David! Schitterende muziek, ik vond White Ladder al goed toen hij net uit was en toen was ik een jaar of 10. De Live in Slow Motion-DVD ook helemaal kapotgedraaid, het lijkt me live echt geweldig. Hoop dat hij naar Nederland komt, en doe maar in Amsterdam .
David Gray 3-2|Muse 19-6
pi_71512523
'Fugitive' klinkt wel lekker in ieder geval.
Jimmy Carter:
"Sometimes God answers prayers with 'Yes'
Sometimes He answers prayers with 'No'
Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
pi_71828157
Nieuw album komt half september uit: Draw the line.

De CD is te koop als single disc en als two disc, met als extra schijfje een aantal live nummers.
pi_72597589
Leuke verrassing vanmorgen toen ik in de auto naar 3FM aan het luisteren was: David was te gast bij Giel.

Met voorproefjes van het nieuwe album.

Maar nog niks over een eventueel optreden hier.
pi_72618488
quote:
Op woensdag 9 september 2009 21:49 schreef Marky_Mark01 het volgende:
Leuke verrassing vanmorgen toen ik in de auto naar 3FM aan het luisteren was: David was te gast bij Giel.

Met voorproefjes van het nieuwe album.

Maar nog niks over een eventueel optreden hier.

Cool!!
Die Joris Linssen heeft ook een zwaar goede muzieksmaak!
pi_72635067
Welk label brengt z'n nieuwe plaat eigenlijk uit hier?
pi_72639492
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 09:26 schreef Numbie het volgende:
Welk label brengt z'n nieuwe plaat eigenlijk uit hier?
Artiest DAVID GRAY
Catalog Number UNIC573
Contributing Artists DAVID GRAY
Label / Studio UNI
Media Content Format Album
Media Format Audio CD
Number of Discs 1
Titel DRAW THE LINE
pi_72697837
Juist, thanks!
Ben'm nu aan t beluisteren, en vind het zo zo. Zijn liedjes heb ik altijd wel mooi gevonden, maar wordt altijd een beetje moe van zijn stem na een poosje...
pi_73016703
Zijn nieuwe plaat is weer top.
Ik kon hem pas gisteren voor het eerst beluisteren, omdat ik op vakantie was.

Zeer positieve recensie op nu.nl:
quote:
Singer-songwriters staan niet altijd bekend vanwege hun productiviteit. In hoeveel woonkamers zal men dagelijks de wens voor een nieuw Damien Rice album uitspreken? Voor David Gray geldt ongetwijfeld hetzelfde aangezien zijn laatste plaat alweer uit 2005 dateert.

Bij luisterbeurt nummer één lijkt het echter al of Gray nooit is weggeweest. Zijn vertrouwde en doorleefde stem voelt als thuis. De plaat is gebalanceerd, maar kent wel een paar flinke uitschieters.

Zo is vooral het begin ontzettend sterk. Het is dan ook niet uitgelsloten, of eigenlijk niet meer dan logisch dat dit album een nieuwe Babylon of This Years Love voortbrengt.

Gray keert op Draw The Line terug naar de basis. Terug naar het tijdperk A Century Ends en Flesh dus. De akoestische gitaar en piano vullen samen grotendeels de muzikale ondersteuning. Tezamen met de indrukwekkende stem van de Brit is dat ook meer dan genoeg.

Raak

Vanaf de piano-intro op openingsnummer Fugutive is het raak. Het simpele tromgeroffel, de piano eroverheen en vervolgens Gray zelf om het af te maken. De lat ligt hoog.

Draw The Line kan zich vervolgens makkelijk meten met bovengenoemde. Gray zorgt voor kippenvel als hij 'Help me draw the line' zingt dan wel schreeuwt. Wederom vooral begeleid door de piaono en akoestische gitaar klinkt het meer dan ooit ontzettend breekbaar.

Duet

De plaat kent twee duetten: Kathleen met Jolie Holland, en Full Steam met Annie Lennox. Voooral met Holland is de chemie voelbaar. De samenwerking doet denken aan het memorabele duo Lisa Hannigan / Damien Rice. Helaas blijft het beperkt tot één nummer.

Nog een nummer met Holland was wellicht een beter idee geweest dan de samenwerking met Lennox. De stemmen sluiten niet goed bij elkaar aan. Als het nummer dan ook nog bombastische vormen aanneemt, inclusief trompetten, is het maar goed dat de plaat daarna afgelopen is.

Mix

Al met al is Draw The Line een prachtig, gevarieerd en bovendien goed uitgebalanceerd album. Van verstilde en minimale nummers als Translation tot nummers met meer invloeden uit rock zoals Stella The Artist.

Niet geheel toevallig staan de twee karakteriserende nummers onder elkaar op de tracklist. Gray blijft juist dankzij deze wissels in stijl de hele plaat boeiend.

Na vijf jaar wachten mogen de fans van de singer-songwriter in hun handen knijpen. Engelands meest sympathieke zanger stelt niet teleur. Van singles tot intieme liedjes waar herrineringen op gemaakt moeten worden. Dit was het wachten waard.

8/10

pi_73026718
Zo ontzettend mooi. Bij uitstek geschikt voor nostalgische herinneringen deze muziek.
Ik hoop echt op een concert in Nederland.
pi_73034825
Hij komt op 6 oktober naar de Melkweg, Oude Zaal.
Voorverkoop begint morgen.

http://www.melkweg.nl/artikelpagina.jsp?artikelid=157393&disciplineid=muziek
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_73035373
quote:
Op woensdag 23 september 2009 12:27 schreef Felixa het volgende:
Hij komt op 6 oktober naar de Melkweg, Oude Zaal.
Voorverkoop begint morgen.

http://www.melkweg.nl/artikelpagina.jsp?artikelid=157393&disciplineid=muziek
Jeuhhh!!!

Is dat zijn enige show of gaat hij ook andere zalen aan doen??
pi_73035396
Geen idee, ik zag alleen dit net op de Twitter van de Melkweg voorbij komen.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_73051657
Dit maakt het nieuws van eerder deze week dat mijn contract niet verlengd wordt een beetje goed.
  donderdag 24 september 2009 @ 08:51:19 #23
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_73060707
Woei, ik las het echt net in de krant en zit al klaar om die kaartjes te gaan scoren Tof tof tof

Edit: Hebbes! Woeiwoeiwoei!

[ Bericht 20% gewijzigd door Jojogirl op 24-09-2009 10:39:46 ]
  donderdag 24 september 2009 @ 12:16:23 #24
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_73065700
Ik ging om 11 uur achter de computer, had ik ineens 3 kaartjes te pakken Lekker hoor!
pi_73066271
Ook hier 3 kaarten binnen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')