abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215471
Dit is het vervolg van Voer voor Psychologen XVI

Kortom, weer het maagdelijke vervolg van een discussie die al vanaf het begin van BB loopt.
Iedereen die serieus wil ingaan op vragen als:
- wie zijn de bewoners, wat beweegt ze en (hoe) zien we ze veranderen?
- hoe liggen de verhoudingen in de groep?
- raken ze ernstig uit hun evenwicht, of zal de schade wel meevallen?
- hoe presenteren Veronica en de overige media BB, hoe beleven de kijkers dit?
is hier weer van harte welkom.

Dit topic loopt al sinds 3 oktober en is daarmee het langstlopende topic in het BB forum. Dat is zowel te danken aan de kwaliteit van de bijdrages als de discipline van alle posters hier.

De spelregels:
Domme, platte, ongenuanceerde en onbedaarlijk leuke bijdrages: graag maar plaats ze niet hier.
Rond de 50 posts sluiten we en starten een vervolg. Degene die dat doet citeert deze inleiding. als eerste tekst en kondigt de overgang aan in het huidige topic. Als het net heel druk is en je weet hoe dat moet, citeer dan de laatste posts in het nieuwe topic. Zo hebben we de beste kans dat het een min of meer coherent verhaal blijft.

Er wordt door iedereen veel werk gestopt in dit topic: laten we dat samen in ere houden.

Voyeur is still watching you!

(Bovenstaande tekst is gewijzigd door Arjuno)

The trick is to keep breathing
pi_215472
Zou graag weten of jullie het samenstellen van het zwartboek een goed plan vinden. Het topic staat, zoals in deel XVI al vermeld, klaar. Met een zelfde soort inleiding als bij V.v.P., je kunt er in lezen wat ik met het topic voor ogen heb.

Eventuele discussie erover graag hier plaatsen of in een nieuw aan te maken topic.

------------------
The trick is to keep breathing.

[Dit bericht is gewijzigd door Arjuno (Datum 05 November 1999).]

The trick is to keep breathing
pi_215473
quote:
op 11-05-1999 om 03:58 AM schreef Arjuno het volgende:
Zou graag weten of jullie het samenstellen van het zwartboek een goed plan vinden.

quote:
op 11-05-1999 om 03:27 AM schreef Moor het volgende:
als het geen "spel" is, wat is het dan ? Waar 'valt het onder' ? Er is geen notaris bij de stemmingen, omdat het als "spel met prestatie" te boek staat vlg. de deskundigen.
Ik vraag me al weken af, en nog steeds: onder welk toezicht/c.q. jurisdictie valt dan eigenlijk zo'n uitzendingen-serie ?
Bestaat daarvoor in Nederland geen enkel controlerend orgaan ? Weet jij dat misschien, Tanjalies ?
Want als dat er wél is, dan hebben we toch inmiddels genoeg "Voer voor Klachten-Commissies" bij elkaar, of droom ik dat ?

quote:
op 11-05-1999 om 03:58 AM antwoordde Tanjalies het volgende:
Commissariaat voor de Media
HILVERSUM

Hier kan je terecht met klachten. Ben benieuwd of ze het wel in behandeling nemen.

Op het gebied van TV commercials gebeurt het wel eens, dat ze een uitzendverbod uitvaardigen omdat de normen en waarden zijn overschreden. Maar als ik zie wat er s'avonds aan bloot voorbij komt op de buis, denk ik dat ze op programma gebied zeer ruimdenkend zijn.

Maar worden de normen en waarden hier dan niet overschreden? Een commercial wordt al verwijderd als er maar de schijn wordt gewekt dat er een marmotje bij de opnames is misbruikt. Of als het programma beledigend is voor een bepaalde bevolkingsgroep. En deze mensen (de orginele vijf, dan) wórden toch ook misbruikt? En dat is ís toch beledigend voor het denkend deel van de natie?

Moor, ik denk dat het tijd wordt dat je terugkomt van je hutje op de hei met je uitgebroedde ei. Publiceer hier je manifest, voeg het zwartboek van Arjuno erbij, laat het door ons ondertekenen en stuur het op naar het commissariaat van de media!

[Dit bericht is gewijzigd door Hunter (Datum 05 November 1999).]

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
  vrijdag 5 november 1999 @ 08:52:00 #4
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_215474
Waar ik zelf eigenlijk heel erg nieuwsgierig naar ben is: Weet iemand wie de pshycholoog is die tot de bewoners spreekt en uit welke school degene komt. Dat maakt namelijk heel veel verschil uit in de manier van raadgeving naar de bewoners en hoe ze zich na die raad opstellen t.o de andere bewoners

Wie weet dit?

pi_215475
Om mee te nemen in de diverse beschouwingen;
Sabine klonk nadrukelijk geemotioneerd toen ze Met bart het gesprek in de dagboekkamer had.

Het heeft mij toch enigsinds verrast. Van Bart kan ik het begrijpen, die werdt er onverwachts mee gekonfronteerd. Sabine heeft de tijd gehad om zich er op in te stellen. Ondanks die tijd klonk zij geemotioneerder dan Bart.

De vraag luid; was het hernieuwde kontakt met Bart en dus eigenlijk ook met de bewoners, zeg maar het gevoel weer binnen te zijn in het BBhuis, hier de oorzaak van of was het spel.

Ik denk dat zij zelf verrast is geweest door haar eigen emotie.

pi_215476
Nu ik weer goed wakker ben schieten mij af en toe weer nieuwe dingen door het hoofd.

Zoals het op korte termijn aandienen van het rookprobleem. Er vanuit gaande dat ze inderdaad geen sigaretten of shag van buiten mogen ontvangen, heeft Bart binnenkort een probleem, zijn shag is zoals hij zelf al melde, bijna op, is hij sterk genoeg om deze bijkomende handycap te overkomen.

Let wel, ze zijn pas op de helft. Bovendien heeft hij duidelijk meer gerookt dan normaal, anders was het niet op geweest. Anouk, heeft hetzelfde probleem, zij melde bij binnenkomst al dat ze niet veel sigaretten bij zich had en ik zie haar roken als een schoorsteen.

Stoppen zal voor haar denk ik, nog moeilijker worden. Redden ze het wel, dan zal het stoppen een grote invloed hebben op hun gevoel, gedrag en humeur.

Ik ben nieuwsgierig of deze extra handicap waar VOO niet op zit te wachten, buiten beeld wordt opgelost door verstrekking van rookgerij, zonder dat we het te horen krijgen. De regels zeggen dat ze niets mogen ontvangen. Zou Bart het op een provocatie aan laten komen????

vrijdag 5 november 1999 @ 12:49:00 #7
1133 Doorsneu Opdroef
Kind van de gePeperde rekening
pi_215477
quote:
op 11-05-1999 om 12:19 PM schreef tanjalies het volgende:
Sabine klonk nadrukelijk geemotioneerd toen ze Met bart het gesprek in de dagboekkamer had.

De vraag luid; was het hernieuwde kontakt met Bart en dus eigenlijk ook met de bewoners, zeg maar het gevoel weer binnen te zijn in het BBhuis, hier de oorzaak van of was het spel..

Op mij kwam Sabine in die korte tijd dat ze te zien was toch meer over als iemand die het niet kan verkroppen eruit gekickt te zijn. Ze probeerde op diverse manieren te laten merken dat zij toch ook heel belangrijk is: corrigeren/nuanceren van uitspraken van Karin bijvoorbeeld, haar visie op de andere bewoners, het praatje met Bart. Vooral dat laatste leek ook mij een poging weer een beetje binnen te dringen in het 'oude' leventje. Ik kreeg dan ook het 'zorreg dat ju erbij bent'-gevoel.
Is trouwens bij iemand bekend of S in een van haar tv-verschijningen heeft gereageerd op de 85% afkeer van NL voor haar? Met het imago van populistisch meisje moet dat toch een hevige knauw voor dr zijn geweest. Of zit ze in een ontkenningsfase? Immers, elk tv-programma wil haar hebben om te grazen op het succes. Dit geeft haar misschien de indruk buiten toch populair te zijn. Zou zich in haar bolletje een complottheorie hebben gevormd? De bewoners spannen samen tegen haar, Veronica heeft wat gesjoemeld met de stemmen, enz. enz..

Over een jaar (niet eerder...) wil ik nog wel eens een interviewtje met haar zien (maar dan door een objectieve niet-HMG journalist, maar bijv. een FOK!-member) waarin de echte vragen worden gesteld die in dit forum ook ter sprake komen maar slechts door onszelf kunnen worden beantwoord.

Misschien heeft haar relatie met Bart dan ook een andere wending genomen:
Nostradamus spreekt:
Op 31-12-99 (of 1-1-00?) komt Bart naar buiten, Sabine stormt camerageil op hem af ("mijn vriendje!"). Hartstochtelijk weerzien. Twee maanden later blijkt Sabine trekjes te vertonen van Lorena Bobbitt, en komen beiden weer in het nieuws. Bart begint, een ervaring wijzer en een lid armer, een nieuw leven en wordt in een vage amsterdamse kroeg opgepikt door Pim Fortuin.

Twee dagen later vergaat de wereld.

...got so distracted he forgot to fall, so he didn't...

pi_215478
Het gevoel bij het bekijken en het aanhoren van de bedoelde beelden zal voor een ieder anders hebben aangedaan, er valt voor allebij onze mening in deze dus wel wat te zeggen. Het blijft een moeilijke beoordeling.

Het niet vermelden van dat percentage in de programma's waar zij tot nu toe in verschenen is, komt of omdat het op afspraak niet gevraagd wordt(komt vaak voor bij vraaggesprekken) dan wel het vermelden is niet zp gunstig voor de omroep bij zij optreedt.

pi_215479
Ik heb er nog een; de klankkleur van Bart zijn stem is wanneer hij in geprek is met Anouk, duidelijk veel normaler dan het wat gehakkel wat hij ten toon spreidt binnen de oude groep.
pi_215480
Tanjalies,
over Bart & Anouk: check ff Voer voor Astrologen
  vrijdag 5 november 1999 @ 13:41:00 #11
783 Lee
Eye watch 2
pi_215481
quote:
op 11-05-1999 om 12:19 PM schreef tanjalies het volgende:

Het heeft mij toch enigsinds verrast. Van Bart kan ik het begrijpen, die werdt er onverwachts mee gekonfronteerd. Sabine heeft de tijd gehad om zich er op in te stellen. Ondanks die tijd klonk zij geemotioneerder dan Bart.

De vraag luid; was het hernieuwde kontakt met Bart en dus eigenlijk ook met de bewoners, zeg maar het gevoel weer binnen te zijn in het BBhuis, hier de oorzaak van of was het spel.

Ik denk dat zij zelf verrast is geweest door haar eigen emotie.

Dat denk ik dus ook!
Ik heb het vermoeden dat S. veel "goedkeuring" uit haar omgeving nodig heeft. Die referentie ontbrak natuurlijk in het BB huis. Het is extra lastig als je weet dat de groep mensen thuis die je goed kent, en die als je referentiekader dienen, wel "alles" weten wat jij intussen doet, maar onbereikbaar zijn voor “feedback”.
Je kan niet even met je vriendinnen overleggen of je nieuwe vriendje nou echt zo leuk is als je vermoedt, je kan je twijfels (heeft niet iedereen die in het begin?) niet bespreken met de mensen die je vertrouwd en dierbaar zijn.

In de hectische periode na haar vertrek uit het BB-huis kon dit natuurlijk wel. Wat we nu zien, is een Sabine die “goedkeuring” van het thuisfront heeft gekregen voor haar “verliefdheid” op Bart. Duidelijk voor mij is dat ze voorzichtig omgaat met het gebruiken c.q. misbruiken van deze term, aangezien het natuurlijk niet zeker is wat je voor elkaar voelt als je in totaal andere omstandigheden elkaar opnieuw ontmoet.
Ik geloof ook dat de reden die ze gisteren opgaf (Karin zei iets en ik kon me niet verdedigen) meer een "stok" was om de hond te slaan. Ze gebruikte deze gelegenheid om contact te mogen leggen met Bart, om hem te vertellen dat de gevoelens die ze voor 'm heeft toch wat meer inhouden dan "leuk voor the time being".

Ik vind het vooral moedig van haar, en het getuigt voor mij van oprecht liefdevolle gevoelens, dat ze het initiatief heeft genomen om dit zo duidelijke mogelijk kenbaar te maken aan Bart,. Dat de prijs die ze daarvoor moest betalen verschrikkelijk hoog is: het moest natuurlijk weer allemaal “live” in de uitzending gebeuren, is in mijn ogen iets wat ze voor lief heeft genomen.

Bart intussen, lijkt me realistich genoeg om de door Sabine gedane uitspraken te koesteren, maar tegelijk op waarde te kunnen schatten. Ook hij weet dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn zal zijn als hij straks buiten staat. Toch moet dit hem enorm goeddoen, dat S. hem voor het oog der natie meedeelt dat ze ‘m ook heel erg mist, en nog elke dag naar ‘m kijkt, en nog trots op ‘m is ook. Hij zal hoop hebben dat het straks in ieder geval de deur op een kier houdt voor een relatie, misschien dat hij haar nu meer openlijk zal bestempelen als “mijn vriendinnetje”. Maar hij weet (net als zij) dat er nog niets zeker is.

Ben ik nou een echte romantica?

pi_215482
Nee Lee ik vind je geen romanticus, ik dacht er net zo over. Bovendien is het denk ik erg moeilijk om verliefd te zijn op elkaar onder het toeziend oog van heel Nederland.
Ik denk dat het allemaal wel goed komt met die twee zodra de publiciteit wat is gaan liggen en ze net als "normale mensen" verliefd op elkaar kunnen zijn zonder al die camera's alles wat ze doen registreren.

Ik moet wel zeggen dat ik altijd gedacht heb dat Sabine Bart verder niet zo zag zitten, maar toen ik gisteren haar tegen Bart hoorde praten was ik er van overtuigd dat ze de relatie met Bart na BB zeker een kans zal geven. Dat ze er een beetje moeite mee heeft om dit tenoverstaan van heel Nederland te melden kan ik me wel een beetje voorstellen.

In een leeg hoofd kan veel verstand
pi_215483
Maurice vertrouwd Karin toe, dat hij in de middag op bed liggend, in gedachte helemaal naar zijn kindertijd terug ging. Dit is voor mij al de derde keer dat ik hem zo'n opmerking hoor maken. Ook karin hoor ik steeds vaker over vroeger praten. Volgens mij is daar in deze topicserie al eens iets over gezegt. Ik moest daar aan denken, vandaar deze melding.
  vrijdag 5 november 1999 @ 16:56:00 #14
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_215484
Van de BB-site, zoiets als voer van psychologen...

Psychologisch bekeken
(

De komst van Anouk en Cyrille heeft al heel wat teweeg gebracht in het Big Brother-huis. Als de zeven bewoners samen zijn, is het heel gezellig, maar zodra Anouk en Cyrille even niet in de buurt zijn, klinken er harde woorden. Hoe kijken verschillende psychologen in Nederland tegen de nieuwkomers aan?

Psycholoog J. Vermeij uit Capelle aan de IJssel:
“Voor de vijf personen in het huis is het moeilijk als er twee nieuwe deelnemers bijkomen. De vijf zijn psychologisch één persoon geworden. Samen hebben zij een afgerond psychologisch systeem opgebouwd. Zij zien de twee nieuwkomers vervolgens als een ander personage. Deze andere groep wordt als bedreigend in de algemene zin beschouwd. Het vijftal moet nu aftasten wat voor overeenkomsten de twee hebben met de bestaande groep. Ze moeten ‘matchen’. Als er een verschil is tussen de twee persoonlijkheden, dan is er nog maar één ding mogelijk: afstoting. De nieuwkomers worden dan een ‘foreign object’. Dit versterkt dan weer de cohesie van de bestaande groep. De twee nieuwe bewoners worden dan een gemeenschappelijke vijand.”

Psycholoog H. Frencken uit Lelystad:
“Twee nieuwe personen is veel op een groep van vijf. Te veel. Bij Mona was de verandering te overzien, doordat ze alleen kwam. Als ze echt niet beviel, konden ze haar wegstemmen. Nu moeten ze sowieso met één nieuwe door. Dat creëert veel onzekerheid voor de bewoners. Ze hadden het goed saampjes, en moeten nu weer opnieuw beginnen. Hierdoor veranderen de spelregels binnen het huis, waardoor het maar weer afwachten is of ze het met elkaar kunnen uithouden. En dat is toch de eis die aan ze wordt gesteld.”

Psycholoog H. Ackerstaff uit Amsterdam:
“De verbondenheid tussen de ‘oude’ bewoners is zeer sterk, want de overgebleven personen zijn enorm op elkaar aangewezen. Nu er plotseling ‘vreemde eenden in de bijt’ bij zijn gekomen, moet er van alles veranderen; de gedragscodes, de communicatiepatronen, noem maar op. Want de twee nieuwe hebben natuurlijk ook hun eigen wensen en zullen een eigen stempel drukken op het geheel. En dat geeft complicaties. Het is heel logisch dat de mannen in eerste instantie positief stonden tegenover de dames. Zij vinden hen aantrekkelijk, vormen zo hun eigen ideeën over de contacten. Dat kan zelfs tot onderlinge concurrentie leiden. Maar waarschijnlijk kiezen de heren eieren voor hun geld. De twee dames hoeven zich geen zorgen te maken, die zullen wel worden opgenomen in de groep. Dat zal een paar dagen duren. Maar vast staat dat het interactiepatroon hevig is verstoord.”

04/11/99
21:15

Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
  vrijdag 5 november 1999 @ 17:00:00 #15
262 Re
Kiss & Swallow
pi_215485
tanjalies,

het waren hele mooie stille shots van eerst Maurice op bed vandaag, starend naar het plafond... overpeizingen, je kon bijna zijn gedachten lezen.... ik heb echt een kwartier lang lopen kijken

Ook het vredige slpaen van Karin viel mij op vandaag.... de stilte zegt soms meer dan covnersaties

04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_215486
quote:
op 11-05-1999 om 08:52 AM schreef Bep het volgende:
Waar ik zelf eigenlijk heel erg nieuwsgierig naar ben is: Weet iemand wie de pshycholoog is die tot de bewoners spreekt en uit welke school degene komt.
Wie weet dit?

We weten dat hij Hans heet. het zou dus heel goed één van de bovenstaande psychologen kunnen zijn: Han, Hans of Johannes

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_215487
Hummie van der Tonnekreek.

In de Veronicagids reageert zij op een aantal stellingen. ‘Met Big Brother is de grens van privacy nog niet bereikt.’ “Ben ik het helemaal mee eens. Wat televisie maken betreft is de grens inderdaad nog niet bereikt. Ik geloof dat we ons moeten realiseren, dat in de werkelijke maatschappij de privacy heel wat meer onder druk staat. Ik denk dat Big Brother in het dagelijks bestaan veel nadrukkelijker aanwezig is: langs de snelweg, bij banken of winkels. Dit is een tv-programma. Dat je dan voor drie maanden of vier weken je privacy opoffert, daar komt een eind aan. Mensen die niet aan Big Brother deelnemen, worden dagelijks zonder dat ze het weten met de échte Big Brother geconfronteerd. Daar maak ik mij als burger veel meer zorgen over dan een tijdelijk iets.” Op de stelling, dat Fons van Westerloo er spijt van heeft dat SBS Big Brother niet uitzendt, reageert ze met de volgende woorden: “Als hij er echt spijt van zou hebben, dan ervaar ik dat als een compliment. Het betekent dat hij de waarde van dit programma in weet te schatten.” Op de plannen van SBS om ook een soort Big Brother uit te zenden reageert ze niet verbaasd: “Een goed voorbeeld doet altijd volgen. Het is dus toch televisie, die deuren openzet voor vergelijkbare televisie. Ik vind het moedig van Veronica. Toen we nog moesten beginnen hadden we veel hinder van mensen, die vreselijke situaties suggereerden. Het is wel waar dat je altijd op de grens balanceert. Je kijkt altijd over de rand. Dat is het mooie van dit soort televisie. Joost Zwagerman wist de vinger te leggen op wat ik toch de kern van het programma vind: dat je moet durven kijken. Het leven bestaat niet alleen maar uit hoogtepunten. Big Brother is onthaastende televisie.” Beschuldigingen over manipulatie bij Big Brother schuift de hoofdredactrice resoluut van de hand. Ook de gedachte, dat er een acteur in het BB-huis zit wordt ontkend. “Nee, Als de bewoners na afloop zouden beweren, dat Big Brother wordt gemanipuleerd, dan heb ik de banden om te bewijzen dat het niet zo is. Er werken honderd mensen aan dit project. Iemand zou dat dan toch moeten weten? We kiezen voor hele lange fragmenten om de kijker te laten zien dat we niet maar één zinnetje hebben gepakt. Dat we niet de tekst verdraaien of een opmerking uit z’n context halen. Er zit geen acteur in het huis. Als iemand van beroep acteur geweest zou zijn en zich ook als zodanig had opgegeven, dan was hij misschien door de selectie gekomen. Mits hij of zij leuk was geweest, natuurlijk. Maar dan was-ie gewoon als kandidaat met als beroep acteur in Big Brother gekomen, zoals de één ex-militair is. Bovendien werkt dat niet. Mensen zouden snel door hebben dat er een acteur in zit. Soms denk ik wel eens: waren het maar acteurs!” Wat me verbaast, is dat de bewoners zichzelf slecht kunnen vermaken. “De mensen verzinnen weinig om zichzelf écht te vermaken. De kunst van de conversatie bijvoorbeeld, zal wel op gang komen, maar die is er nog niet echt. Of wij ingrijpen? Als mensen zich echt stierlijk gaan vervelen op een manier waardoor het ongezond wordt, dan hebben wij daar best ideeën over. Door de eeuwen heen is het zo geweest dat mensen iets verzinnen om de verveling tegen te gaan. Als mensen hun eten en drinken voor elkaar hebben, gaan ze hun omgeving versieren. Je krijgt de agrarische ontwikkeling, daarna komt kunst en cultuur en het verfraaien van de mens zelf. Ik denk dat ze uiteindelijk toneelstukjes gaan opvoeren, misschien wel kunstwerken maken. De mens maakt zich toch meester van de eigen omgeving. Ik hoop op kunstzinnigheid!”

vrijdag 5 november 1999 @ 20:03:00 #18
1166 Kleine PiepDruif
meer lezer dan plaatser...
pi_215488
Net de uitzending gezien. Er viel me een dingetje op:
Karin zat te vertellen over de kadootjes die ze had gekregen. ze wilde ze het liefst in haar bed uitpakken. Waarom haar bed? Zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat dat de enige plek is in het huis die helemaal van haar zelf is? Dus ook de enige plak waar ze zich echt veilig voelt?

Wie kan er iets zinnigs over zeggen?

Ik heb echt zulk haar!

vrijdag 5 november 1999 @ 20:09:00 #19
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_215489
quote:
op 11-05-1999 om 08:03 PM schreef Kleine PiepDruif het volgende:
Net de uitzending gezien. Er viel me een dingetje op:
Karin zat te vertellen over de kadootjes die ze had gekregen. ze wilde ze het liefst in haar bed uitpakken. Waarom haar bed? Zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat dat de enige plek is in het huis die helemaal van haar zelf is? Dus ook de enige plak waar ze zich echt veilig voelt?

Misschien wilde ze eea onder de dekens uitpakken, zodat ze nog wat privacy kreeg.
Jouw uitleg kan ook, ook al omdat het in bed warm, behaaglijk is (een wat groot uitgevallen moederschoot, zou mn broer zeggen). Ik denk trouwens dat de bewoners zich nergens in huis *echt* veilig voelen, en dat dat ook bijdraagt aan de stress.
Bewust of onbewust, die kamera's vergeten ze echt niet zo snel, laat staan hun groepssgenoten.

Murphy

vrijdag 5 november 1999 @ 20:11:00 #20
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_215490
quote:
op 11-05-1999 om 03:58 AM schreef Arjuno het volgende:
Zou graag weten of jullie het samenstellen van het zwartboek een goed plan vinden.

Arjuno,
het zwartboek lijkt me een prima plan, en inderdaad leuk voor bezoekende journalisten ed..

vrijdag 5 november 1999 @ 20:19:00 #21
433 Alkyone
Uitgesproken als: alkíejoonee
pi_215491
Ik heb stil meegelezen de laatste dagen, maar ik zie dat jullie het prima zonder mij kunnen redden. Veel goeie bijdragen van Newbies en Oldbies! Ik ben erg vóór het zwartboek/de Klachtencommissie/welke actie dan ook om Nederland meer inzicht te verschaffen.

Ik ga nu op vakantie naar een ver, vreemd oord. En als ik terugkom, (jullie zijn dan toe aan Voer voor Psychologen deel XXXVI) lees ik alles terug vanaf hier. Dus...keep up the good postings en wees ook kritisch namens mij !

Dag allemaal!

'We learn more by looking for the answer to a question and not finding it than we do from learning the answer itself' - Lloyd Alexander

vrijdag 5 november 1999 @ 20:25:00 #22
914 dextertje
Dee Dee's beloved brother
pi_215492
quote:
op 11-05-1999 om 08:03 PM schreef Kleine PiepDruif het volgende:
Waarom haar bed? Zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat dat de enige plek is in het huis die helemaal van haar zelf is? Dus ook de enige plak waar ze zich echt veilig voelt?

Volgens mij heb je gelijk en is het ook nog eens zo dat daar de enige plek is waar niet 24 uur het licht aan staat...

It's a good day for Science!
-Dextertje

vrijdag 5 november 1999 @ 21:17:00 #23
1166 Kleine PiepDruif
meer lezer dan plaatser...
pi_215493
Hoi Dextertje

Over dat licht he, ik denk eigenlijk ook wel dat dat meespeelt.
het is ook niet voor niks dat ze zo vaak bij elkaar kruipen in een van de slaapkamers.
Schemering is tenslotte knus.
Erg grappig in dit verband vond ik ook de reacties van de bewoners toen het licht wat minder fel werd gedraaid tijdens het etentje.

Ik heb echt zulk haar!

vrijdag 5 november 1999 @ 22:47:00 #24
1385 Bientje
oh het bakkie weeg ook wat!
pi_215494
Ik vind het trouwens opvallend dat Sabine met haar verzoek kwam om met Bart te mogen spreken nu er concurrentie in het huis is gekomen (Anouk?). Eventjes territorium afbakenen en een reukvlag plaatsen?

[Dit bericht is gewijzigd door Bientje (Datum 05 November 1999).]

Trust, but verify (Ronald Reagan)

pi_215495

REKKELIJKEN EN PRECIEZEN
Parool; 5-11-1999

Er heerst een schisma in het land. Lijnrecht tegenover elkaar staan de Rekkelijken en de Preciezen, herrezen uit de zestiende eeuw.
De Preciezen houden streng vast aan hun dogma. Als je achteraf aan het gebeitelde Woord gaat schaven, dan slaat de verwatering toe, en kort daarna de verloedering en nog ietsje later het eeuwig tandengeknars en geween.
Met andere woorden: negen kleine negertjes worden honderd dagen volledig geïsoleerd en de laatst overgeblevene krijgt een kwart miljoen. Zo staat het geschreven en zo zal het geschieden. Dus geen tien kleine negertjes en al helemaal geen twaalf. En ook niet halverwege twee negertjes verversen.
En ook niet opeens 106 dagen opsluiting om oudejaarsavond te kunnen meepikken. Welja, zeggen de Preciezen, maak er dan meteen 107 dagen van- kan jou het schelen - en plan op nieuwsjaarsdag een mega-uitzending, precies tijdens Garmisch Partenkirchen, nog zo'n traditie waar geen respect meer voor bestaat.
Aan de andere kant van de kloof staan de Rekkelijken. Zij leven naar de geest van de wet, niet de letter. De zestiende-eeuwse Rekkelijken wilden de Kerk zo wijd mogelijk openstellen door deze te baseren op slechts enkele, zij het essentiële beginselen. Vrij vertaald: al die regeltjes - dit mag niet, dat mag niet - houden het kerkvolk maar buiten de poort. Vervang 'Kerk' door 'Kijkcijfer' en je luistert naar een hedendaagse Rekkelijke: 't is maar een spelletje, zeg, maak je niet zo druk over de kleine lettertjes. Elke aanpassing van de regels is toegestaan, graag zelfs. Voor je het weet zitten we alleen naar broodbakken te kijken En slaat de klad er alsnog in, dan regel je gewoon vers bloed. Je scheept twee bleekneuzen af met een envelop en je vervangt ze door, in de woorden van een Veronica-woordvoerder, 'een bepaald type’. Voluit: 'We hebben ook gekeken hoe de groepssamenstelling er uitziet. We hebben niet zozeer op uiterlijk geselecteerd, als wel op type. Kijk, dat is nou een Klassieke Rekkelijke. Zo eentje die blind Maggi strooit in oma's geheime soep. Recepten zijn er om aan te passen, dus gingen ze bij Veronica op zoek naar het type dat de groep dringend nodig had: jong, fris, springerig, kettingrokend en ze moet met Ruud willen neuken. Maar vindt zo iemand maar eens op zulke korte termijn. Gelukkig stond bij castingbureau Moeder Anne de blonde Anouk in de kaartenbak en de zangeres Cyrille zocht toch net een platenmaatschappij. De Preciezen spreken er schande van. Aantasting van het principe, de geest van Big Brother verkwanseld, of erger nog: doorgestoken kaart. Ach, zeggen de Rekkelijken, je kunt pas vals spelen als je de spelregels serieus neemt. Die willen juist dat de stoffige lakens eens goed worden opgeklopt. Zeker als Cyrille meteen na binnenkomst haar blouse tot haar navel openknoopt. Rekkelijken willen nu eenmaal een voile kerk.
Waar staan de hoofdrolspelers zelf in dit dispuut? Karin moest ervan huilen: 'We hadden met zijn vijven iets moois samen. Nu duwen ze twee meiden op je dak en dan raakt alles ontwricht.' Dat ruikt naar Precies. In de dagboekkamer legt een Veronica-stem aan Ruud uit dat iemand in een wielerploeg die geblesseerd afvalt, ook vervangen wordt. Nee hoor, zegt wakkere Ruud: 'Als je in de Ronde van Frankrijk uitvalt, komt er niemand in je plaats.' Geen discussie mogelijk: een Precieze. Een Veronica-medewerker had zondag de intercom van de montagekamer open laten staan zodat in het Big Brother- huis te horen was, wat daar werd gezegd, te weten: 'Meet je die eikels nou eens zien! Een zeer Rekkelijke uitspraak. De reactie van Maurice was, in al haar detail, weer uitermate Precies: Ik heb zin om in de dagboekkamer op tafel te schijten/!
De daaropvolgende scheldpartij moet uren geduurd hebben, maar op tv hebben we er niets van gezien. Zo Rekkelijk zijn ze bij Veronica dus ook weer niet.

HANS VAN DER BEEK

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')