abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58738783
dames ne heren van klussen en wonen, een vraag van mijn kant..

ik ga een dubbel split unit plaatsen, en een van die units komt in mijn woonkamer/keuken. omdat zo'n ding toch altijd lelijk is, wil ik hem boven een wat loze ruimte van mijn keuken plaatsen.

voor jullie gedachten, ik heb geen enkel keukenkastje, maar 1 hoge kast voor de koelkast/magnetron/nespresso.

ik wil de airco ook graag boven deze kast hangen. het gaat hierbo om de grote binnensplit van de Zibro SM132635, zie http://www.zibro.com/Nederland/nl_Productpages/nl_SM132635-a.htm

de handleiding geef aan dat de unit 2,3 meter boven de grond moet hangen, 15 cm onder het plafond, en 12 cm vrij aan beide kanten.
de binnenunit zelf is 27 cm hoog .

de ruimte boven mijn kast is 50 cm, de kast is 65 cm breed en 60 cm diep.

(en ja, de zooi haal ik weg boven mijn kastje als ik die unit daar hang )
foto:

als ik dan zelf bereken, dan past die unit dus met gemak boven dat kastje, met die 15 cm onder het plafond. zou een ideale plek zijn voor mij, zeker qua stroomvoorziening enzo..
mijn vraag is nu, het feit dat daar nog een kast zo onder staat, kan dat kwaad?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_58738855
Ik denk dat di 2,3m die die boven de grond moet hangen, vrije ruimte moet zijn, dus geen kast eronder of zo
pi_58739206
De uitblaaszijde bevind zich aan de voorkant en onderzijde, hierdoor blaast de unit tussen schuin naar beneden en recht vooruit.
Je moet de binnenunit plaats zo kiezen dat deze de groots mogelijke vrije worp heeft.

Op zich zou het best gaan, maar echt lekker zal het niet werken, doordat de luchtstroom bots zal de worp beinvloed worden waardoor d werking deels teniet word gedaan.
Ook bestaat er kans op condensvorming op je kast.

Maar waarom wil je hem in je keuken plaatsen?
Neem aan dat je het grootste deel in de woonkamer leeft, het is niet zo dat als je een binnenunit ergens ophangt het ook overal gelijk duidelijk merkbaar koeler wordt, dit zal het eerst plaats vinden in de worp van de unit en vervolgens zal dit zich uitbreiden naar de zijkanten, maar het is en blijft mogelijk dat je het nog steeds niet overal als prettig ervaart.

Lijkt mij dat je hem sowieso het beste in de lengterichting plaats en niet in de breedte richting.
pi_58740951
tja, dat is de makkelijkste en meest onzichtbare plek voor mij. ook hangt hij dan precies op de scheiding keuken/woonkamer.

door middel van de lamellen kan ik wel de luchtstroom veranderen, zodat hij meer recht naar voren blaast, ook zitten er electronische "waaier" lamellen in, die de luchtstroom, net als bij een ventilator, continu van links naar rechts blazen.

de keuken en de woonkamer zijn overigens 1 ruimte van plusminus 60 kuub, sowieso zware overcapaciteit van de airco dus, maar ik moest een dubbele split hebben ivm slaapkamer.
de kast waarboven ik hem dus hang is precies de scheiding. de andere optie die ik heb is hem hangen achter de afzuigkap in de keuken (ik heb een eilandkap) en juist dat lijkt me verre van ideaal, omdat hij dan altijd in de stoomvorming hangt.

dat het niet ideaal is snap ik het gaat mij erom dat er geen grote technische reden is om het niet te doen, zoals warmte afgifte ofzo..
en dank u meneer Dood,
pi_58741233
quote:
Op zondag 18 mei 2008 12:43 schreef freak1 het volgende:

dat het niet ideaal is snap ik het gaat mij erom dat er geen grote technische reden is om het niet te doen, zoals warmte afgifte ofzo..
Het grootste probleem kan condensvorming op je kast zijn in het begin dat de airco aangezet word.
Het volgende maar iets mindere probleem kan zijn dat de luchtstroom niet ideaal is, waardoor er toch weer een stuk van de capaciteit verloren gaat.

De overcapaciteit gaat voor een flink deel verloren doordat dit een aan/uit model betreft en geen inverter model, de unit zal dus meer gaan pendelen.

Je hebt het over de scheiding van je keuken en woonkamer, wilt dit zeggen dat je hem in de breedterichting gaat plaatsen of in de lengterichting?
Hoe verder weg de tegenoverliggende muur is des te beter het is.
pi_58743184
quote:
Op zondag 18 mei 2008 13:00 schreef klipper het volgende:

[..]

Het grootste probleem kan condensvorming op je kast zijn in het begin dat de airco aangezet word.
Het volgende maar iets mindere probleem kan zijn dat de luchtstroom niet ideaal is, waardoor er toch weer een stuk van de capaciteit verloren gaat.

De overcapaciteit gaat voor een flink deel verloren doordat dit een aan/uit model betreft en geen inverter model, de unit zal dus meer gaan pendelen.

Je hebt het over de scheiding van je keuken en woonkamer, wilt dit zeggen dat je hem in de breedterichting gaat plaatsen of in de lengterichting?
Hoe verder weg de tegenoverliggende muur is des te beter het is.
hij hangt op de breedterichting van de kamer dan..

misschien is het op de volgende fotos wel duidelijker:

zoals je kunt zien is die kast centraal in de kamer. enige alternatief is dus achter de eilandkap, maar dan blaast hij dus direct tegen die kap aan.
vandaar dat ik aan die kast zat te denken. hij hangt in het midden, en door dan het "waaier-effect" aan te zetten, wordt de lucht effectief gekoeld..

wat vind jij een betere plek?
en dank u meneer Dood,
pi_58746885
Tja op die manier blijven er inderdaad niet echt veel goede plekken over.
Hooguit op de wand naast je eilandkap, zodat deze er in ieder geval langs kan blazen.
Maar je beamer, hangt die dan niet in de luchtstroom van je airco?
Want daar moet je natuurlijk wel mee oppassen dat deze inwendig niet gaat condenseren, wat mogelijk is wanneer beide apparaten aanstaan en de airco direct je beamer inblaast.
doordat de beamer inwendig warm is kan deze door de koude luchtstroom ineens gaan condenseren.
pi_58747387
quote:
Op zondag 18 mei 2008 18:10 schreef klipper het volgende:
Hooguit op de wand naast je eilandkap, zodat deze er in ieder geval langs kan blazen.
Want daar moet je natuurlijk wel mee oppassen dat deze inwendig niet gaat condenseren, wat mogelijk is wanneer beide apparaten aanstaan en de airco direct je beamer inblaast.
doordat de beamer inwendig warm is kan deze door de koude luchtstroom ineens gaan condenseren.
tja, je snapt mijn probleem dus

ik heb iig net de airco daar opgehangen, boven die kast, ik zag echt geen andere plek meer.

achter die wand naast de eilandschouw is geen optie, omdat hij dan heel raar hangt, dat ziet er niet uit ook blaast hij dan weer tegen de kast aan, en hangt hij te dicht bij de muur...

de foto vertekend behoorlijk, maar van de zijkant gezien hangt de beamer net naast de luchtstroom van de airco. thanks iig voor het advies! ik zal er dan voor zorgen mocht ik de beamer gebruiken dat hij dan zeker niet richting beamer blaast..
en dank u meneer Dood,
pi_58751769
quote:
Op zondag 18 mei 2008 18:10 schreef klipper het volgende:
voor condens water hoef je niet bang te zijn :-) dat is namelijk SCHOON water en zal dus niet elektrisch geleiden
pi_58756327
quote:
Op zondag 18 mei 2008 22:48 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

voor condens water hoef je niet bang te zijn :-) dat is namelijk SCHOON water en zal dus niet elektrisch geleiden
ofcourse, geen kalk enzo

naja, ik zie het wel, ze hangen, zaterdag worden ze aangesloten
en dank u meneer Dood,
pi_58764595
quote:
Op maandag 19 mei 2008 09:21 schreef freak1 het volgende:

[..]

ofcourse, geen kalk enzo

naja, ik zie het wel, ze hangen, zaterdag worden ze aangesloten
Ik zou er maar niet al teveel op vertrouwen, dat condenswater geen schade kan aanrichten.
De theorie is nog altijd anders dan de praktijk, waar de lucht dusdanig vervuild is dat het condenswater dat ook snel weer is.
pi_58765516
quote:
Op maandag 19 mei 2008 17:23 schreef klipper het volgende:

[..]

Ik zou er maar niet al teveel op vertrouwen, dat condenswater geen schade kan aanrichten.
De theorie is nog altijd anders dan de praktijk, waar de lucht dusdanig vervuild is dat het condenswater dat ook snel weer is.
ik zorg er gewoon voor dat hij zeker niet die kant op blaast.

thanks voor je advies!
en dank u meneer Dood,
pi_58803380
quote:
Op maandag 19 mei 2008 17:23 schreef klipper het volgende:

[..]

Ik zou toch niet blij zijn als er druppels water uit mijn beamer zou lopen. Ik denk ook dat het wel gaat roesten vanbinnen, je hebt echter geen last van kalkaanslag.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')