abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 21:18:37 #101
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_61253100
Ik zou zeker de dienstplicht momenteel weigeren. Vooral omdat ik midden in een studie zit. Dit is toch iets belangrijker voor mijzelf dan een conflict in een land waar een hoop mensen je als vijand zien en niet als peacekeeper. Mocht Nederland zelf bedreigd zijn dan zou ik uiteraard graag meestrijden om onze vrijheid te verdedigen en in tijden van directe dreiging zou ik opzich ook wel aan enige training mee willen doen.

Maar mijn toekomst weggooien voor landen waarin de mensen zelf je niet waarderen (uitzonderingen daargelaten) doe ik niet. Ik heb namelijk veel verhalen gehoord dat mensen die na hun uitzending gewoonweg niet meer aangenomen worden voor bepaalde banen omdat ze vaak terug zouden komen met een of andere "psychologische stoornis" ofzo.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:20:54 #102
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61254419
Je 2e alinea, ja PTSS bestaat. Ontken ik niet. Je eerste stuk is alleen bullshit. De mensen die de Nederlanders er liever niet zien zijn juist de uitzondering.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:28:24 #103
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_61254615
Ik heb vroeger mijn dienstplicht vervult.
Met wat er nu allemaal besloten wordt door de regering was ik zeer zeker een dienstweigeraar geworden.

Kanonnenvoer regelen ze maar ergens anders! Eens met de quote in de OP dus.
Neerkomen wel!
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:32:25 #104
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_61254702
quote:
Op zondag 13 juli 2008 05:01 schreef Noin het volgende:
Als ik de thread een beetje doorlees, denk ik dat de meerderheid een militaire dienstplicht best goed vindt om bijvoorbeeld discipline en zelfstandigheid te leren aan jongeren. Wat ik ook lees is dat er 2 problemen zijn: de tijdsduur van de dienstplicht, en vooral: de kans om uitgezonden te worden naar een oorlog waar men niks mee te maken wil hebben.
discipline my ass. of je moet de hele dag op je nest liggen tv kijken discipline noemen?
of dag in, dag uit hetzelfde voertuig schilderen of om 10 uur 's ochtends al zitten te zuipen of binnen 1 dag door hebben hoe je iedereen voor de gek kunt houden met kamer inspectie waardoor je nog lammer wordt.

schei toch uit, dienstplicht en discipline hebben niet zoveel met elkaar uit te staan en ja, ik spreek uit ervaring, helaas
Neerkomen wel!
  zondag 31 augustus 2008 @ 00:30:36 #105
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61257135
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:28 schreef Freeflyer het volgende:
Ik heb vroeger mijn dienstplicht vervult.
Met wat er nu allemaal besloten wordt door de regering was ik zeer zeker een dienstweigeraar geworden.

Kanonnenvoer regelen ze maar ergens anders! Eens met de quote in de OP dus.
Is 't Nederlandse leger op 't moment ergens kanonnenvoer dan? Zelfs geen IED-voer... Don't overact it.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
  zondag 31 augustus 2008 @ 00:31:39 #106
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61257150
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:32 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

discipline my ass. of je moet de hele dag op je nest liggen tv kijken discipline noemen?
of dag in, dag uit hetzelfde voertuig schilderen of om 10 uur 's ochtends al zitten te zuipen of binnen 1 dag door hebben hoe je iedereen voor de gek kunt houden met kamer inspectie waardoor je nog lammer wordt.

schei toch uit, dienstplicht en discipline hebben niet zoveel met elkaar uit te staan en ja, ik spreek uit ervaring, helaas
Een dienstplicht zoals in die tijd, ws. zat je in 't eindstadium, was grotendeels tijdverdrijf. In de "eerdere" periode werd er nog wel is wat nuttigs gedaan.
  zondag 31 augustus 2008 @ 11:15:36 #107
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_61261302
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 00:31 schreef Esses het volgende:

[..]

Een dienstplicht zoals in die tijd, ws. zat je in 't eindstadium, was grotendeels tijdverdrijf. In de "eerdere" periode werd er nog wel is wat nuttigs gedaan.
Ik ben benieuwd

Ik ken hele volksstammen die voor mij de dienstplicht vervuld hebben en stuk voor stuk komen er dezelfde verhalen. zuipen en zuipen en vervelen is de rode draad in al die verhalen.
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 00:30 schreef Esses het volgende:

[..]

Is 't Nederlandse leger op 't moment ergens kanonnenvoer dan? Zelfs geen IED-voer... Don't overact it.
Mwah... er zijn in Nederland al heel wat gezinnen en families verwoest de laatste jaren door die "vredes/wederopbouwmissie". Voor mij is dat kanonnenvoer.
Neerkomen wel!
  zondag 31 augustus 2008 @ 11:21:52 #108
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61261395
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 11:15 schreef Freeflyer het volgende:
Ik ken hele volksstammen die voor mij de dienstplicht vervuld hebben en stuk voor stuk komen er dezelfde verhalen. zuipen en zuipen en vervelen is de rode draad in al die verhalen.
Ik hoor andere verhalen. Daarin is de rode draad niet zuipen en vervelen, maar kameraadschap en de gedachte van 'nu we allemaal in hetzelfde schuitje zitten, laten we er dan maar het beste van maken'.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  zondag 31 augustus 2008 @ 11:38:36 #109
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_61261601
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 00:30 schreef Esses het volgende:

[..]
... Don't overact it.
Wat is er mis met Nederlands? Doe ns normaal joh.
Dasvidanja
  zondag 31 augustus 2008 @ 11:49:47 #110
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_61261796
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 11:21 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Ik hoor andere verhalen. Daarin is de rode draad niet zuipen en vervelen, maar kameraadschap en de gedachte van 'nu we allemaal in hetzelfde schuitje zitten, laten we er dan maar het beste van maken'.
Kameraadschap? akkoord om daarna maar weer een flesje bier te openen.
Het beste er van maken? akkoord en weer ging er een flesje bier open.

Zoveel mensen zoveel ideeen, wel heel gek dat ik dan alleen maar mensen ken die het nutteloos vonden. Ook grappig trouwens dat iedereen die dienst uit kwam minimaal 5 kilo zwaarder was... apart he.
Neerkomen wel!
  zondag 31 augustus 2008 @ 13:09:54 #111
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61263340
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 11:49 schreef Freeflyer het volgende:
Kameraadschap? akkoord om daarna maar weer een flesje bier te openen.
Het beste er van maken? akkoord en weer ging er een flesje bier open.
Ik weet niet waar jouw vrienden hun dienstplicht vervulden, maar mijn vader zat de helft van de tijd op de West-Duitse laagvlakte.
  zondag 31 augustus 2008 @ 13:14:59 #112
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61263449
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 11:15 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd

[..]

Mwah... er zijn in Nederland al heel wat gezinnen en families verwoest de laatste jaren door die "vredes/wederopbouwmissie". Voor mij is dat kanonnenvoer.
M'n pa gelukkig niet, en hij kwam er ook verre van 5kg zwaarder uit...

Overigens, het kan dan nog een vredes/wederopbouw missie zijn maar nergens is volgens mij gezegd dat er geen slachtoffers zouden vallen. Zodra iemand ergens voor vecht en hij gaat er bij dood dan is hij kanonnenvoer? lijkt me sterk.
  zondag 31 augustus 2008 @ 13:15:57 #113
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61263468
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 11:38 schreef Verluste het volgende:

[..]

Wat is er mis met Nederlands? Doe ns normaal joh.
Wat is er mis met jouw Nederlandse kennis "doe ns normaal joh"... Geen commentaar nodig? Overigens als ergens een Engelse zin op TV komt, ben je dan ook zo een persoon die gelijk in zijn pen kruipt om een klaagbrief te versturen?
  zondag 31 augustus 2008 @ 13:16:32 #114
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61263482
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 13:09 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jouw vrienden hun dienstplicht vervulden, maar mijn vader zat de helft van de tijd op de West-Duitse laagvlakte.
Luchtafweer?
  zondag 31 augustus 2008 @ 13:21:48 #115
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61263573
Neuh, geniegevechtsgroep o.i.d. Reed veel rond in een jeep omdat ie fotograaf was.
  zondag 31 augustus 2008 @ 13:29:06 #116
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61263726
in de enige situatie dat 't ingesteld gaat/kan worden. Nederland word aangevallen. Wat dan?
  zondag 31 augustus 2008 @ 13:44:58 #117
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_61264031
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 13:09 schreef Scaurus het volgende:
maar mijn vader...
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 13:14 schreef Esses het volgende:
M'n pa...
Ah kijk. Niet zelf meegemaakt dus en het alleen van horen zeggen en van foto's. Het heeft weinig zin om verder te discussiëren dan.
quote:
Overigens, het kan dan nog een vredes/wederopbouw missie zijn maar nergens is volgens mij gezegd dat er geen slachtoffers zouden vallen. Zodra iemand ergens voor vecht en hij gaat er bij dood dan is hij kanonnenvoer? lijkt me sterk.
De definitie van het woord kanonnenvoer laat ik in het midden. Als er sprake is van een vredes/wederopbouw missie kan het zo zijn dat er een slachtoffer valt. Dat kan overal gebeuren. Als je echter kijkt naar het soort slachtoffers dan is er geen sprake van een vredes/wederopbouw missie in bijvoorbeeld Afghanistan. Tis gewoon een ordinair gewapend conflict waarin onze jongens en meisjes onder valse voorwendselen naartoe zijn gegaan. Lees je niet of weinig over in de krant. Praat voor de aardigheid eens wat mensen die er geweest zijn. Ik durf te wedden dat je mening heel hard verandert. De mijne veranderde in ieder geval wel na een aantal gesprekken met jongens die daar hebben gezeten.
Neerkomen wel!
pi_61264965
Jij kan ook uit de discussie gehaald worden freeflyer. Je ervaring binnen de krijgsmacht is namelijk hopeloos gedateerd.
Het leger is namelijk niet meer wat het was. Als de dienstplicht opnieuw zou worden ingevoerd, zal deze worden ingevoerd in de huidige structuur van het leger waar discipline zeker een rol in speelt
(in welke mate ligt natuurlijk ook aan je commandant).

Ik ben blij dat er nu een beroepsleger is waar het personeel gemotiveerd en geschikt voor zijn taak is.

Je reactie over Afghanistan is off-topic. ik ga er niet verder op in dan dit:
- De opmerking over kannonen voer is dom en ontwetend
- Ik deel je mening ZEKER niet over Afghanistan en ik met hoopjes jongens gesproken die daar gezeten hebben.

p.s. ik spreek uit ervaring.
  zondag 31 augustus 2008 @ 16:48:28 #119
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61268382
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 13:21 schreef Scaurus het volgende:
Neuh, geniegevechtsgroep o.i.d. Reed veel rond in een jeep omdat ie fotograaf was.
Hij luchtafweer oostgrens.

Overigens freeflyer, nog geen antwoord op mijn vraag he. Plus dat wij geen ervaringsdeskundige zijn, maakt inderdaad jouw "mening" over Afghanistan net zo min iets waard, immers jij hebt daar ook geen ervaring. Jij hebt van horen zeggen dat een aantal van de heren die jij sprak het nutteloos vonden. Terwijl ze hadden kunnen weten dat ze zouden moeten vechten. Ik ga nu enorm offtopic maar je lul verhaal is echt behoorlijk... gelul. Jouw ervaring zegt namelijk niets over de ervaringen van andere mensen, iets met generalisatie.
  zondag 31 augustus 2008 @ 17:30:47 #120
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_61269557
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 14:29 schreef borritos het volgende:
Jij kan ook uit de discussie gehaald worden freeflyer. Je ervaring binnen de krijgsmacht is namelijk hopeloos gedateerd.
als mijn ervaring gedateerd is dan is de ervaring van Scaurus en Esses al helemaal gedateerd. Althans, de ervaring over dienstplicht waar ze beide terug moeten vallen op ouders. Maar dat was je zelf ook wel opgevallen denk ik
quote:
Het leger is namelijk niet meer wat het was. Als de dienstplicht opnieuw zou worden ingevoerd, zal deze worden ingevoerd in de huidige structuur van het leger waar discipline zeker een rol in speelt
(in welke mate ligt natuurlijk ook aan je commandant).
eens
quote:
Ik ben blij dat er nu een beroepsleger is waar het personeel gemotiveerd en geschikt voor zijn taak is.
gemotiveerd. eens
geschikt. ander verhaal. er zijn er nogal wat die tekenen en de consequenties niet overzien.
quote:
Je reactie over Afghanistan is off-topic. ik ga er niet verder op in dan dit:
- De opmerking over kannonen voer is dom en ontwetend
zalig zijn de onwetenden. dom? mwah, verschil van mening klinkt wat netter
quote:
- Ik deel je mening ZEKER niet over Afghanistan en ik met hoopjes jongens gesproken die daar gezeten hebben.
leuk voor je, weet je, ik ook. hebben ze je wel de waarheid vertelt of hebben ze jou dat media geschikte verhaal vertelt want stel je voor dat de publieke opinie verandert?
quote:
p.s. ik spreek uit ervaring.
je bent er zelf ook geweest mag ik hieruit concluderen?

Laat ik voorop stellen dat niet iedereen die daar zit hetzelfde meemaakt of het op dezelfde manier ervaart. De mensen die ik gesproken heb, hebben allemaal vuurgevechten meegemaakt en als gevolg daarvan ook mensen gedood. (Ik laat bewust het deel even in het midden of er ook slachtoffers aan Nederlandse zijde zijn gevallen omdat ik daarmee sommigen in verlegenheid kan brengen).

Klinkt echt als een vredes/wederopbouw missie of niet dan?
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 16:48 schreef Esses het volgende:

Overigens freeflyer, nog geen antwoord op mijn vraag he. Plus dat wij geen ervaringsdeskundige zijn, maakt inderdaad jouw "mening" over Afghanistan net zo min iets waard, immers jij hebt daar ook geen ervaring. Jij hebt van horen zeggen dat een aantal van de heren die jij sprak het nutteloos vonden. Terwijl ze hadden kunnen weten dat ze zouden moeten vechten. Ik ga nu enorm offtopic maar je lul verhaal is echt behoorlijk... gelul. Jouw ervaring zegt namelijk niets over de ervaringen van andere mensen, iets met generalisatie.
Welke vraag bedoel je

We hebben inderdaad allebeide een mening aangezien we er beide niet geweest zijn. Klopt helemaal. Het "hadden kunnen weten dat" is iets waar erg lang erg vaag over gedaan is door defensie (overheid). Met name voor de eerste groepen die er geweest zijn. Later is dat iets bijgesteld. De eerste groepen kwamen daar met een vredes/wederopbouw missie in het hoofd. Het is een hele schok als dan blijkt dat je moet vechten (en wellicht mensen doden) daar in plaats van iets op bouwen.
Neerkomen wel!
  zondag 31 augustus 2008 @ 17:45:05 #121
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61269917
Die vraag: "in de enige situatie dat 't ingesteld gaat/kan worden. Nederland word aangevallen. Wat dan?"

Overigens, het is een hele schok. Maar je bent militair. Als je naar een vredesmissie toe gaat dan kan je alsnog weten dat je militair bent. Vredesmissie of niet. Een van de taken van een militair kan nu eenmaal het vechten zijn. Vreemd zo'n baan als militair.

Volgens mij zegt dit erg veel over de mensen die jij gesproken hebt als ze hier niet bij stil gestaan hebben. Tegenwoordig kan je bij defensie althans niets anders dan er bij stil staan want tijdens de keuring word je er al mee dood gegooid.
  zondag 31 augustus 2008 @ 17:59:05 #122
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_61270224
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 17:45 schreef Esses het volgende:
Die vraag: "in de enige situatie dat 't ingesteld gaat/kan worden. Nederland word aangevallen. Wat dan?"
Daar had ik in het vorige topic al op geantwoord. Ik zou weigeren (hoef trouwens ook niet meer vanwege een dienstongeval maar dat staat los van mijn weigeren)
quote:
Overigens, het is een hele schok. Maar je bent militair. Als je naar een vredesmissie toe gaat dan kan je alsnog weten dat je militair bent. Vredesmissie of niet. Een van de taken van een militair kan nu eenmaal het vechten zijn. Vreemd zo'n baan als militair.
Vreemd ook die reclame en werving die daar weinig aandacht aan besteed

Jaren en jaren is er nooit wat gebeurd (wat er is gebeurd waren uitzonderingen) en was een baan bij defensie een carrière stap, die best handig kon zijn en veel voordelen kon hebben. Sinds het conflict in voormalig Joegoslavië is "men" erachter dat militair zijn meer in kan houden.
quote:
Volgens mij zegt dit erg veel over de mensen die jij gesproken hebt als ze hier niet bij stil gestaan hebben. Tegenwoordig kan je bij defensie althans niets anders dan er bij stil staan want tijdens de keuring word je er al mee dood gegooid.
De mensen die defensie werft zijn over het algemeen redelijk jong. Ik krijg wel eens het idee "hoe jonger, hoe beter" omdat ze dan gemakkelijker gevormd kunnen worden. Als je jong bent sta je niet altijd stil bij gevolgen. Je ziet echter wel het korte termijn voordeel. Leuk wat knaken en los van uitzending ook nog wel wat spanning en avontuur.

Hoe het tegenwoordig er aan toe gaat bij een keuring weet ik niet en ik neem dan ook graag aan dat het gaat zoals je schrijft. Defensie kan natuurlijk ook niet anders. Ik blijf mij echter wel afvragen of degenen (zeg even jonger dan 20) diep van binnen wel weten waar ze voor tekenen.

Weten ze dat diep van binnen ook niet dan komt dat er ook niet uit met psychologische testen. Die bewustwording komt bij die categorie mensen pas wanneer ze daadwerkelijk voor het eerst met de dood geconfronteerd worden. De meesten van onder de 20 hebben überhaupt nog nooit een lijk gezien of een begrafenis bijgewoond. Om dan gelijk met oorlogsslachtoffers geconfronteerd te worden is nogal wat.

Dat alles bij elkaar opgeteld is voor mij meer dan voldoende om tegen dienstplicht te zijn. Iemand die, bewust dan wel onwetend, hier voor kiest (beroepsleger) is zelf verantwoordelijk. In geval van dienstplicht is de overheid verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen.
Neerkomen wel!
  zondag 31 augustus 2008 @ 18:17:08 #123
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61270653
Je zegt 't je bent jong. Ik ben jong. Ik weet waarvoor ik getekend heb / ga tekenen. Ik weet dat ik mogelijk dood kan gaan, en weet mijn leven ook een waarde te geven. Maar ja, je hebt helaas gelijk veel mensen zien het als een "verlenging" van hun schooltijd.

Dienstplicht is de overheid verantwoordelijk, maar zoals ik al zei, als je land binnen gevallen word, heb je dan een keus om nee te zeggen?
  zondag 31 augustus 2008 @ 18:29:47 #124
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_61270933
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 18:17 schreef Esses het volgende:
Je zegt 't je bent jong. Ik ben jong. Ik weet waarvoor ik getekend heb / ga tekenen. Ik weet dat ik mogelijk dood kan gaan, en weet mijn leven ook een waarde te geven. Maar ja, je hebt helaas gelijk veel mensen zien het als een "verlenging" van hun schooltijd.
Ik wens je een fantastische tijd toe
Vanuit nieuwsgierigheid de volgende vraag. Heb je het met ouders, vrienden etc. ook gehad over het eventueel kunnen dood gaan tijdens een missie, PTSS, karakterverandering etc. gehad?
quote:
Dienstplicht is de overheid verantwoordelijk, maar zoals ik al zei, als je land binnen gevallen word, heb je dan een keus om nee te zeggen?
Ja, maar dat is een hele andere discussie. Naar mijn bescheiden mening heeft een overheid namelijk niets te zeggen over mij. Het toeval wil dat ik in Nederland geboren ben. Dat wil niet automatisch zeggen dat wanneer Nederland, om wat voor reden dan ook, in een oorlog komt de overheid over mij kan beslissen. Stel je voor dat ik het al niet eens was met de reden van de oorlog hoe kan ik dan overtuigd zijn van het feit dat ik zou moeten vechten?
Neerkomen wel!
  zondag 31 augustus 2008 @ 19:19:46 #125
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61271957
Mijn ouders of vrienden hebben in principe niets met mijn keuze voor defensie te maken, de enige die ik daarover verantwoording af te leggen heb is mijn relatie. En ja, met mijn relatie heb ik daar genoeg over gepraat. Dood gaan tijdens een missie, ja hoor, ze weten dat die kans er is. Karakterverandering, ja weet ze ook van af.

Het is mijn werk, en ik moet 't men hele leven blijven doen. Als ze het daar niet mee eens is, ben ik dan gelijk verplicht iets anders te kiezen? We zien wel hoe dat gaat. Dat kan je niet van tevoren weten.

En ja ik weet wat voor werk ik ga doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')