abonnement Unibet Coolblue
pi_58564686
Zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met het drinken van premier grand cru classe bordeaux wijnen? Ik zou graag s een keer een Mouton Rotschild, Lafite Rothschild, Chateau Margaux, Chateau Palmer oid proeven maar ze zijn zo dúúúúr Volledig kansloos om dat te betalen als student maar ik vraag me gewoon af of er echt zoveel verschil zit tussen deze wijnen en 3e 4e klasse grand cru classe bordeaux
blub blub
pi_58565277
Ik zou graag ervaring delen, maar ik zit in hetzelfde schuitje als jij

Tvp derhalve.
  donderdag 8 mei 2008 @ 23:48:06 #3
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_58565869
Heb een aantal jaar geleden als afscheidscadeau een fles Mouton Rothschild meegekregen, die met het label van Karel Appel. Weet even niet welk jaar dat was. Heb die toen met kerst opgedronken en het was een erg lekker glas wijn maar ik zou het er echt nooit voor over hebben. Kan me herinneren dat het een erg zachte wijn was.

Zijn meer dan zat andere, en veel goedkopere wijnen die echt in de buurt komen. Het zijn dan wel geen 1er grand cru wijnen maar zo groot vind ik het verschil echt niet waard financieel gezien.

Edit: deze fles was het:

pi_58566145
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 23:48 schreef Black-Hole het volgende:
Heb een aantal jaar geleden als afscheidscadeau een fles Mouton Rothschild meegekregen, die met het label van Karel Appel. Weet even niet welk jaar dat was. Heb die toen met kerst opgedronken en het was een erg lekker glas wijn maar ik zou het er echt nooit voor over hebben. Kan me herinneren dat het een erg zachte wijn was.

Zijn meer dan zat andere, en veel goedkopere wijnen die echt in de buurt komen. Het zijn dan wel geen 1er grand cru wijnen maar zo groot vind ik het verschil echt niet waard financieel gezien.

Edit: deze fles was het:

[ afbeelding ]
Wat mij opvalt als ik veel Pauillac's vergelijk met bv St. Estephe of Margaux is dat er in Pauillac's vaak een hele sterke geur van zwart fruit (zwarte bessen / bosbessen) zit en die vind ik vaak niet terug in de andere appellations van de bordeaux. Was dat met die Rothschild ook het geval? Het is tenslotte een Pauillac
blub blub
  vrijdag 9 mei 2008 @ 00:02:59 #5
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_58566339
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 23:57 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Wat mij opvalt als ik veel Pauillac's vergelijk met bv St. Estephe of Margaux is dat er in Pauillac's vaak een hele sterke geur van zwart fruit (zwarte bessen / bosbessen) zit en die vind ik vaak niet terug in de andere appellations van de bordeaux. Was dat met die Rothschild ook het geval? Het is tenslotte een Pauillac
Uh, het is al een aantal jaar geleden dat ik die fles gedronken heb en ook andere duurdere wijnen gedronken heb om hem mee te vergelijken. Als ik echt eerlijk ben weet ik al die verschillen echt niet meer behalve dat ik toen veel lekkere wijnen heb mgen proeven. Smaak weet ik nog wel maar de geur, nee sorry.

Werkte toen in een duur restaurant met een erg goede wijnkelder en veel proefflesjes van de leverancier die zaterdagavond na afloop geproefd werden. Dit is echter wel al meer dan 7 jaar geleden, mooie tijd toen.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 02:17:23 #6
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_58567957
Ik heb inmiddels wel een paar premier grand cru's gedronken, heb er ook enkele thuis staan die ik voor zeer speciale gelegenheden bewaar (oa d'Yquem 88, geboortejaar, Mouton 94, Appel, Mouton 88, wederom geboortejaar, toch jammer dat ik niet in een bijzonder goed wijnjaar geboren ben).

Maar van wat ik tot nu toe geproefd heb (vooral op wijnproeverijen en toen we op het werk onze ster behaalden, maar ook wel eens zo in een restaurant) vond ik wel erg lekker, maar ik proefde de prijs er heel eerlijk gezegd niet vanaf. Tuurlijk, ze zijn lekker, hebben een sublieme neus, een afdronk alsof er engeltjes op je tong pissen en allerlei andere overtreffende treden die je wijnkenners vaak ziet gebruiken, maar voor dat geld heb je genoeg enorm goede deuxieme/troisieme cru's, wat ik dan veel liever drink.

Hetzelfde geld eigenlijk voor veel van dit soort wijnen, je hebt zulke hoge verwachtingen van zoiets, en dat kan zelden waargemaakt worden. Ik heb ooit via mijn werk een wijnveiling kunnen bijwonen bij Christie's in Amsterdam, en daar toen ook een erg leuk lot "op de kop kunnen tikken" met vooral veel bijzondere champagnes (oa Bollinger RD, Krug Grande Cuvée, Roederer Cristal, M&C Dom Pérignon, VC La Grande Dame, kortgezegd een mengelmoesje van de bekende toppers, in totaal waren het 29 flessen), veel ervan is al op, en natuurlijk trek je zo een fles open met in je achterhoofd de waarde van zo een fles, en toch vond ik ze (enkele uitzonderingen daargelaten, vooral de Krug) het eigenlijk niet waard.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_58888314
Ik heb vorige week in een restaurant in Auvergne gegeten waar we een fles Chateau Palmer 1996 besteld hebben. De wijn was werkelijk subliem maar de manier waarop met die fles omgegaan werd was gewoon verkrachting. *schud* *schud* en dan snel alle glazen inschenken zodat je een heerlijke laag depot onderin elk glas krijgt. Het glas laten staan om het depot te laten bezinken geeft gelijk een veel betere smaak maar eigenlijk is het natuurlijk belachelijk dat als je deuxieme cru besteld je die met depot en al in je glas krijgt. Toch?
blub blub
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')