quote:Hoe wil jij ziektes als ME e.d. in ziekenhuizen gaan controleren? Hoe denk jij dat men moet gaan *meten* of iemands pijnklachten (geestelijk òf lichamelijk)meetbaar gemaakt kunnen worden?
Op zaterdag 16 maart 2002 12:22 schreef Gia het volgende:
Ze moeten gewoon de patienten beter controleren, evt. in een ziekenhuis. Mensen die blijken te hebben gefaked, terug laten betalen. Hadden ze maar moeten werken.
Wachtlijsten in de gezondheidszorg wegwerken, efficienter werken.
quote:Ik krijg het niet want het bestaat niet. Als ik zeg dat ik last van mijn elleboog heb roept de halve kamer dat ik rustig aan moet doen want het is vast een muisarm. Sure. Dat is de instelling die vandaag de dag door de Nederlandse kantooruimtes heen gaat. Mensen blijven thuis omdat hun zoontje ziek is en stel je voor dat ze ziek worden op kantoor. En ze hadden het al koud die ochtend dus krijgen ze het vast ook wel. En in tussen maar fokken. Een aantal jaar geleden als je ziek was lag je in bed en hooguit dat er een tv aanstond. Tegenwoordig als je ziek bent zit je op de bank met een spelcomputer of je zit te netten.
Op dinsdag 12 maart 2002 01:14 schreef Verbal het volgende:[..]
Ik hoop voor jou dat je geen van beide ooit krijgt
Gelukkig vallen empatische handicaps niet onder de WAO.
V.
Wat is ziek? Voel me ook wel eens niet goed. En heb ook wel eens pijn ergens omdat ik verkeerd heb gezeten of te veel rot bewegingen heb gemaakt. Dat is nog geen RSI.
quote:Joh wordt bewaker ofzow als je er niet tegen kunt.
Op zaterdag 16 maart 2002 00:22 schreef AMADEUZ het volgende:Ik hoop dat jij ooit last krijgt van een burnout, muisarm oid. Dan piep je wel anders. Net of dat ik het leuk vind om het te hebben. Arrogante bal.
quote:En daar heb ik nu al een hele tijd last van.
Op vrijdag 08 maart 2002 15:32 schreef Schorpioen het volgende:
Bovendien kan burnout ook ontstaan als je werk veel te weinig uitdaging biedt en je zwaar onder je niveau moet werken, maar bijv door bepaalde omstandigheden niet door kan groeien of een andere baan vinden.Daarnaast heb je je werk niet altijd in de hand. Klagen over te hoge werkdruk wordt ook vaak niet in dank afgenomen, zeker niet als je baan toch al op de tocht staat ofzo. Veel mensen houden dan hun mond maar omdat er toch brood op de plank moet komen, terwijl ze het eigenlijk niet aankunnen. Ze kunnen het zich gewoon niet veroorloven om te gaan klagen met het risico dat ze als lastig worden gezien en ze aan de kant worden gezet.
quote:ME zou ik niet weten. Maar ik vermoed dat daarvoor toch een lichamelijke oorzaak te vinden moet zijn, waar ze nog niet achter zijn. Dat dient dus verder onderzocht te worden.
Op zaterdag 16 maart 2002 12:51 schreef Quenda® het volgende:[..]
Hoe wil jij ziektes als ME e.d. in ziekenhuizen gaan controleren? Hoe denk jij dat men moet gaan *meten* of iemands pijnklachten (geestelijk òf lichamelijk)meetbaar gemaakt kunnen worden?
Pijnklachten zijn met een EEG wel meetbaar. Het is een duur onderzoek, maar iemand jarenlang ten onrechte in de WAO laten zitten kost veel meer geld.
quote:Neen, dus volgens je schrijven elders in dit topic zouden alle mensen met ME dus weer gewoon aan het werk moeten.
Op dinsdag 19 maart 2002 12:28 schreef Gia het volgende:[..]
ME zou ik niet weten.
Maar ik vermoed dat daarvoor toch een lichamelijke oorzaak te vinden moet zijn, waar ze nog niet achter zijn. Dat dient dus verder onderzocht te worden.
quote:Ik weet niet hoe jij dat uit dat schrijven haalt, maar dat heb ik nooit beweerd. Ik heb nergens gezegd dat alle aandoeningen die niet medisch aantoonbaar zijn, maar uit de WAO moeten. Ik heb alleen gezegd dat er meer WAO-patienten in het ziekenhuis onderzocht moeten worden, dan worden er heus wel een aantal simulanten uitgepikt.
Op dinsdag 19 maart 2002 18:48 schreef Quenda® het volgende:[..]
Neen, dus volgens je schrijven elders in dit topic zouden alle mensen met ME dus weer gewoon aan het werk moeten.
Naar een ziekte als ME wordt wereldwijd onderzoek gedaan, al jarenlang.
quote:Ik zeg ook niet dat de oorzaak gevonden dient te worden.
Op dinsdag 19 maart 2002 20:18 schreef pluisje het volgende:
Helaas zijn er nog (te) veel ziektes waar de oorzaak nog niet van vast staat. En het is geen kwestie van een simpel onderzoekje om daar achter te komen.Naar een ziekte als ME wordt wereldwijd onderzoek gedaan, al jarenlang.
Het gaat om onderzoeken of iemand wel echt een bepaalde aandoening heeft of niet. Niet alles is vast te stellen, maar veel wel. Bijvoorbeeld pijnklachten zijn met een EEG vast te stellen. Je hersenen reageren als je pijn hebt en dat kan geregistreerd worden. Veel simulanten van RSI en Whiplash kunnen daarmee opgespoord worden.
ME is bijvoorbeeld een uitzondering. Burn-out is ook niet controleerbaar. Maar als ze alvast eens beginnen met de aandoeningen die wel controleerbaar zijn, dan zijn we al een eind op weg, denk ik.
quote:En echt aantoonbaar is het nog steeds niet waardoor veel artsen ME nog steeds zien als een ziekte die tussen de oren zit en waarvoor geen lichamelijke oorzaken zijn.
Op dinsdag 19 maart 2002 20:18 schreef pluisje het volgende:
Helaas zijn er nog (te) veel ziektes waar de oorzaak nog niet van vast staat. En het is geen kwestie van een simpel onderzoekje om daar achter te komen.Naar een ziekte als ME wordt wereldwijd onderzoek gedaan, al jarenlang.
quote:Dat zei je eerder ook al.
Op dinsdag 19 maart 2002 20:14 schreef Gia het volgende:[..]
Ik weet niet hoe jij dat uit dat schrijven haalt, maar dat heb ik nooit beweerd. Ik heb nergens gezegd dat alle aandoeningen die niet medisch aantoonbaar zijn, maar uit de WAO moeten. Ik heb alleen gezegd dat er meer WAO-patienten in het ziekenhuis onderzocht moeten worden, dan worden er heus wel een aantal simulanten uitgepikt.
quote:Elke arts moet het erkennen, dat is wettelijk geregeld, zelfde geldt voor het GAK, gelukkig gaat dit bij steeds mensen goed nu, maar dat is een hele tijd anders geweest. Ook wordt het door bijvoorbeeld organisaties als het IBG erkend, maar ook door universiteiten zelf.
Op dinsdag 19 maart 2002 20:45 schreef Quenda® het volgende:[..]
En echt aantoonbaar is het nog steeds niet waardoor veel artsen ME nog steeds zien als een ziekte die tussen de oren zit en waarvoor geen lichamelijke oorzaken zijn.
Waar ik bang voor ben, is dat door dit soort WAO-gedoe die ziekte weer in het vage gebied getrapt wordt en het hele gevecht voor erkenning weer opnieuw begint. Niet alleen dat, maar ook dat de mensen die er nu voor vechten om weer een normaal leven te kunnen leiden met behulp van zoiets als het GAK of een reïntegratiewet hier gewoon mee door kunnen gaan en niet weer in een dooie hoek worden geworpen.
Gelukkig wordt er veel onderzoek naar gedaan op dit moment en praktisch maandelijks verschijnt er wel een onderzoeksverslag dat hierover gaat, waardoor er wat meer houvast is, maar toch is er van vrij veel kanten nog veel onbegrip.
quote:Waarop Pluisje antwoordde dat er inderdaad nog veel onderzoek naar de ziektes moet worden gedaan.
Op dinsdag 19 maart 2002 20:45 schreef Quenda® het volgende:
Dat zei je eerder ook al.
quote:Jij hebt overduidelijk geen enkel benul waar je over praat.
Op dinsdag 19 maart 2002 11:09 schreef Ricochet het volgende:
Wat is ziek? Voel me ook wel eens niet goed. En heb ook wel eens pijn ergens omdat ik verkeerd heb gezeten of te veel rot bewegingen heb gemaakt. Dat is nog geen RSI.
Ergens verdien je medelijden, maar van mij krijg je het niet.
V.
quote:http://www.worldfora.com/f/newworld/47/3193
Op dinsdag 19 maart 2002 21:27 schreef Gia het volgende:[..]
Waarop Pluisje antwoordde dat er inderdaad nog veel onderzoek naar de ziektes moet worden gedaan.
Daarom herhaalde ik dat ik het had over het onderzoeken van de zieken en niet de ziekten, om te beslissen wie wel en wie niet recht op WAO hebben.
Misschien snap je na het lezen van dat verhaaltje een beetje dat het helemaal niet zo eenvoudig is wat jij schrijft Gia.
quote:Zit er ook niet op te wachten. Ga je medelijden maar uitdelen bij diegene die er om vragen. Wordt bedrijfsarts ofzow...
Op dinsdag 19 maart 2002 21:32 schreef Verbal het volgende:[..]
Jij hebt overduidelijk geen enkel benul waar je over praat.
Ergens verdien je medelijden, maar van mij krijg je het niet.
V.
quote:Heb jij moeite met begrijpend lezen, of zo?
Op woensdag 20 maart 2002 01:24 schreef Quenda® het volgende:[..]
http://www.worldfora.com/f/newworld/47/3193
Misschien snap je na het lezen van dat verhaaltje een beetje dat het helemaal niet zo eenvoudig is wat jij schrijft Gia.
Ik zeg toch, al drie keer geloof ik, dat ME een uitzondering is. Dat is nog niet aantoonbaar. Daar moet meer onderzoek naar worden gedaan.
Deze aandoening moet dus ook gewoon verzekerbaar blijven volgens de WAO.
En dan weer verwijzen naar een verhaaltje over ME.
Waar ik het over heb, zijn andere zaken als pijnklachten. Die zijn wel aantoonbaar. Daar kunnen veel fraudeurs uit gehaald worden.
quote:Neen, ik heb moeite met je standpunt, er zijn zeer veel ziektes in onze maatschappij waarbij het zeer moelijk aan te tonen is of die personen lijden en pijn hebben. 9en daaronder valt ook ME..) Ik ken mensen die jaren hebben gevochten om o.a OPS en ME te erkennen als échte ziekte. Als het zo doorgaat dan hebben al die mensen dat voor nix gedaan en zijn zij weer terug bij af. (ook de mensen met ME
Op woensdag 20 maart 2002 11:14 schreef Gia het volgende:[..]
Heb jij moeite met begrijpend lezen, of zo?
Ik zeg toch, al drie keer geloof ik, dat ME een uitzondering is. Dat is nog niet aantoonbaar. Daar moet meer onderzoek naar worden gedaan.
Deze aandoening moet dus ook gewoon verzekerbaar blijven volgens de WAO.En dan weer verwijzen naar een verhaaltje over ME.
Waar ik het over heb, zijn andere zaken als pijnklachten. Die zijn wel aantoonbaar. Daar kunnen veel fraudeurs uit gehaald worden.
quote:Wellicht ten overvloede: Ik heb het niet over ME. ME-ers mogen gerust in de WAO blijven. Heb ik niets op tegen.
Op woensdag 20 maart 2002 11:44 schreef Quenda® het volgende:[..]
Neen, ik heb moeite met je standpunt, er zijn zeer veel ziektes in onze maatschappij waarbij het zeer moelijk aan te tonen is of die personen lijden en pijn hebben. 9en daaronder valt ook ME..) Ik ken mensen die jaren hebben gevochten om o.a OPS en ME te erkennen als échte ziekte. Als het zo doorgaat dan hebben al die mensen dat voor nix gedaan en zijn zij weer terug bij af. (ook de mensen met ME
)
Waar veel mee gefraudeerd wordt zijn pijnklachten. Je hoort zo vaak: Ik heb het in mijn rug, ik heb een stijve nek vanwege Whiplash, Tennisarm, enz... Dat is met een EEG te meten. Dus controleerbaar.
En ik heb het dus niet over ME.
quote:hmmm vlgns mij komen vrachtwagenchauffeurs met rugklachten nog echt wel in de WAO terecht. iets hoger opgeleid personeel heeft altijd de mogelijkheid om uit de te hectische banen te stappen en een werkplek te zoeken die misschien onder het opleidingsniveau ligt, maar waar de werknemer in kwestie minder op zijn tenen hoeft te lopen.
Op dinsdag 12 maart 2002 23:45 schreef CiNCHiCK het volgende:Als je eens zou verdiepen in onderzoeken zal je ook merken dat verreweg de meeste gevallen van echte burn-out mensen zijn die konden kiezen: TE hoge werkdruk of helemaal geen werk meer.
quote:sterk argument, hoewel ik eerlijk moet toegeven dat dit redelijk langs mij heen is gegaan, heb je misschien een relevant linkje?
Drie dingen irriteren mij aan deze discussie mateloos. Ten eerste het feit dat het om geld lijkt te draaien. Juni vorig jaar werd bekend dat er TEVEEL WAO premies betaald werden, men had miljoenen over. Ondanks die WAOers dus. Er zou een regeling bedacht worden om iedereen een deel WAO-premie terug te kunnen geven. Regeling nooit meer van de grond gekomen, teveel aan geld mag Joost weten wat ermee gedaan wordt en ondertussen is de gemiddelde Nederlander ineens onder de impressie dat er te weinig geld is voor de WAO.
quote:ik ken zelf een geval waarbij iedere betrokkene bij een conflict situatie op de werkvloer ervan overtuigd was dat de WAO een mooie oplossing zou zijn, inclusief de bedrijfsarts: alleen de patient niet. hij heeft zich verzet en was al snel gewoon weer fulltime aan het werk. vakbonden hebben ook al meerdere keren toegegevn dat de WAO te makkelijk werd aangewend om bijvoorbeeld overtallig personeel te laten afvloeien.
Ten tweede (eigenlijk het belangrijkste overigens) het feit dat men er vanuit gaat dat mensen niet 'echt' ziek zijn. Tweede jaar ziektewet zeventig procent salaris om een financiele prikkel te geven aan de werkeloze. Maar diegene is niet werkeloos, die is ziek. Wereld van verschil!! (Schijnbaar hebben we alleen maar blinde keuringsartsen dat die al die gezonde mensen in de ziektewet laten zitten.) Ook in de WAO discussie speelt dat. Men zou faken, geen verantwordelijkheid nemen, ziektes rekken of overdrijven en eenmaal ziek wil iemand schijnbaar nooooooooit meer aan het werk. Toch ken ik er meer die in de WAO ziten en alles doen om aan het werk te komen.
quote:ik vind de WAO als verzekering ook helemaal geen slechte voorziening. ik zou alleen graag zien dat de toepassing correct gebeurd. door het oneigenlijke gebruik krijgt de WAO een slechte naam, de controle wordt verscherpt etc. een geval zoals het jouwe zou anders misschien minder lullig behandeld worden.
Ten derde dat mensen lijken te denken dat de een betaald voor de ander. Iedereen betaald WAO, een voorziening die door velen dus eigenlijk zelf betaald is. In tegenstelling tot de bijstand waar men nu al die zogenaamde niet-WAOers in wil gaan mieteren. DIE voorziening wordt namelijk WEL door de belastingbetaler gefinancieerd. (voor de duidelijkheid: WAO is verzekering, Bijstand niet)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |