Het gaat hier om iemand pakken op zijn/haar zwakke punten. Niet elkaar gewoon een beetje jennen, dat is heel wat anders.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 18:44 schreef Verloren_onschuld het volgende:
Ik steek met vrienden gewoon boven EN onder water, dat kunnen we van elkaar hebben. Daar zijn we vrienden voor.
Verder is een beetje zelfspot best gezond, probeer het anders ook eens.
Maar wat is er alfa aan om iemand op zijn zwakke punten te pakken terwijl die ander dat ook kan doen als hij/zij er voor kiest, maar het niet doet uit fatsoen? Dan is er niet sprake van een echte superieure positie. Dat is hetzelfde als stoer lopen doen in je Audi A4, terwijl tig mensen ook in zo'n auto rijden en er verder niet warm of koud van worden.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 18:49 schreef Re het volgende:
ja zo gaat het nou eenmaal in sociale groepen, je hebt de alfa's die de baas willen spelen of willen worden en dat moet ten kosten gaan van de anderen en hoe beter dan op subtiele wijze (immers we vechten er tegenwoordig niet meer om) te laten zien wie de superieure is in de groep.
Maar dan geldt nogmaals: wat heeft het baas-zijn of ondergeschikt-zijn dan voor waarde, wanneer het slechts een kwestie is van keuze? Ik ben iemand die, zoals gezegd, probeert zich fatsoenlijk tegenover anderen te gedragen. Natuurlijk zet ik iemand anders wel eens voor lul, maar dan altijd op basis van algemeenheden of incidenten. Nooit op basis van een specifieke eigenschap van die persoon. Echter, het is me wel eens overkomen dat iemand bij mij zo ver ging dat ik mijn zelfbeheersing verloor en dan ga ik echt los. Dan heb ik maar één doel voor ogen en dat is de ander totaal ten gronde te richten. In dat geval is het dan ook altijd zo dat zo iemand begint te huilen of er angstig vandoor gaat. Op dat moment blijkt toch duidelijk dat ik degene ben die de ultieme macht heeft. Ik bedoel maar, het is zoooo relatief.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 18:59 schreef Re het volgende:
In je Audi A4 heb je geen sociale interactie. Omdat de mens een zelfbewustzijn heeft kunnen we met non fysieke communicatie de groep ordenen en ja in elke sociale groep heb je nou eenmaal ongelijkheden en de evolutionaire drang om de baas te zijn of de ondergeschikte
Ik denk niet dat iedereen zich écht bewust is van die keuze; voor de al genoemde alfa-types werkt het gewoon zo dat ze iemand naar beneden trappen zodat zij hoger staan by comparison. Ik denk niet dat ze lang stilstaan bij de vraag of dit nou door de beugel kan of niet.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 19:03 schreef floris.exe het volgende:
Maar dan geldt nogmaals: wat heeft het baas-zijn of ondergeschikt-zijn dan voor waarde, wanneer het slechts een kwestie is van keuze?
Voor het maken van je punt zijn de dikgedrukte delen niet echt noodzakelijk, toch vind je het nodig dit zo te zeggen. Het is de forum-versie van rollen met je spierballen, waarmee je ook laat zien dat er met jou niet te spotten valt - ergens is dat niet anders dan een alfa-type die in een groep iemand eruitpikt om te laten zien hoe sterk hij is.quote:Echter, het is me wel eens overkomen dat iemand bij mij zo ver ging dat ik mijn zelfbeheersing verloor en dan ga ik echt los. Dan heb ik maar één doel voor ogen en dat is de ander totaal ten gronde te richten. In dat geval is het dan ook altijd zo dat zo iemand begint te huilen of er angstig vandoor gaat. Op dat moment blijkt toch duidelijk dat ik degene ben die de ultieme macht heeft.
Ja inderdaadquote:Op woensdag 7 mei 2008 10:43 schreef Garisson72 het volgende:
Volgens mij moet je ook wel een onderscheid maken tussen enerzijds elkaar een beetje goedmoedig jennen, op een speelse manier, en anderzijds iemand in een groep moedwillig op een harde manier de grond in boren om te laten zien dat je (verbaal) sterker bent dan hij.
Het eerste dient duidelijk een ander doel: het versterkt de sociale banden, het tweede dient eerder om de plaats in de hiërarchie te verstevigen, denk ik.
Misschien dat jij meer herkent in het eerstgenoemde, Lakai?
Afgeven op andersmans minpunten is niet voor mij een blijk van zekerheid. Ik als miljonair ga toch ook niet de zwerver op de hoek van de straat uitlachen? Die is al zielig genoeg van zichzelf en daarvoor is geen bevestiging van mij als zogenaamde alfa nodig.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 18:49 schreef Re het volgende:
ja zo gaat het nou eenmaal in sociale groepen, je hebt de alfa's die de baas willen spelen of willen worden en dat moet ten kosten gaan van de anderen en hoe beter dan op subtiele wijze (immers we vechten er tegenwoordig niet meer om) te laten zien wie de superieure is in de groep.
ik neem aan dat jij dan ook geen sociale band hebt met die zwerver. Het heeft niets met onzekerheid te maken, het is gewoon een evolutionair proces binnen sociale groepen en natuurlijk heb je daar flinke gradaties inquote:Op woensdag 7 mei 2008 12:26 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Afgeven op andersmans minpunten is niet voor mij een blijk van zekerheid. Ik als miljonair ga toch ook niet de zwerver op de hoek van de straat uitlachen? Die is al zielig genoeg van zichzelf en daarvoor is geen bevestiging van mij als zogenaamde alfa nodig.
Ik vind het wat ver gaan om het een 'evolutionair proces' te noemen. Ik snap dat je het over de boeg wil gooien van natuurlijke selectie waarbij de pester/boosdoener gewoon de gunstigste eigenschappen tot overleven heeft, maar ik zie de pester niet als diegene met de 'geschiktste' eigenschappen. Een geschiktere eigenschap lijkt me een man die juist een leider is en volgenlingen krijgt, niet een pester die zwakkeren neerhaalt.quote:Op woensdag 7 mei 2008 12:34 schreef Re het volgende:
[..]
ik neem aan dat jij dan ook geen sociale band hebt met die zwerver. Het heeft niets met onzekerheid te maken, het is gewoon een evolutionair proces binnen sociale groepen en natuurlijk heb je daar flinke gradaties in
zie mijn posts hierboven, een natuurlijke leider hoeft niet perse de pester te zijn, er zijn andere manieren om "controle" te hebben over een groep maar waarbij de niet alfa's proberen de leider uit te dagen...quote:Op woensdag 7 mei 2008 13:15 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik vind het wat ver gaan om het een 'evolutionair proces' te noemen. Ik snap dat je het over de boeg wil gooien van natuurlijke selectie waarbij de pester/boosdoener gewoon de gunstigste eigenschappen tot overleven heeft, maar ik zie de pester niet als diegene met de 'geschiktste' eigenschappen. Een geschiktere eigenschap lijkt me een man die juist een leider is en volgenlingen krijgt, niet een pester die zwakkeren neerhaalt.
ik hou er nooit zo van om te gaan zeiken op tik-, taal- of grammaticafouten ofzo, maar in dit geval zeg je ongelukkigerwijs precies het tegenovergestelde van wat je bedoelt.quote:Op woensdag 7 mei 2008 14:20 schreef Verloren_onschuld het volgende:
De verbaal minderen zullen altijd leiden onder de verbaal sterkeren.
Iddquote:Op woensdag 7 mei 2008 14:47 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
ik hou er nooit zo van om te gaan zeiken op tik-, taal- of grammaticafouten ofzo, maar in dit geval zeg je ongelukkigerwijs precies het tegenovergestelde van wat je bedoelt.
op zich ook wel weer knap, trouwens.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |