Gisteren hebben Nynke, Isa en ik, zoals jullie inmiddels weten, de Sint Pietersberg bedwongen.

Omdat Isa al bij Nynke gelogeerd had de nacht daarvoor, stapte ik in alle vroegte op de trein om maar samen met ze te ontbijten.
![]()
Nynke is een uitstekende gastvrouw en schotelde ons lekkere ovenbroodjes voor, vers fruit (ananas, kiwi, yum), heerlijke vleeswaren en roereieren waar Gordon Ramsay 'fuck' tegen zou zeggen, zo lekker.

Na het lekkere ontbijt liepen we door Maastricht heen om naar de Sint Pietersberg te gaan. Stukje stadswal meegepikt:
![]()
... en genoten van de zon en de mensen. Het was echt lekker warm weer met een briesje, dus een uitstekende wandeldag. Mensen in Maastricht zijn altijd erg mooi gekleed, net een tikkeltje overdressed, maar altijd mooi verzorgd. De hele straat fleurt er van op.

Eenmaal buiten Maastricht en richting de berg lijkt het wel alsof je in het buitenland bent. Met name mensen die in het Noorden van Nederland zijn opgegroeid en niet vaak in Maastricht zijn gekomen verwonderen zich altijd over het landschap. Bergen? Heuvels, in Nederland? Het leek er meer op alsof je over pittoreske paadjes aan het lopen was in de Provence dan dat je in Nederland bezig was.
![]()
Het grappige was toen we de berg op wilden, we in de verte een ambulance met veel mensen daaromheen zagen. Dus we dachten al dat er iemand onwel was geworden op de berg, maar iets dichterbij werd ons de weg versperd door een kerel met een walkie-talkie, die vertelde dat opnames van Flikken bezig waren, en dat we dus niet langs dat pad de berg op mochten.

Dan maar een zijpaadje genomen.

![]()
Na een korte drinkpauze, toch maar richting het uiterste puntje van de berg. Onderwijl zandafgravingen tegengekomen, waar je er veel van vindt in Zuid-Limburg:
![]()
En Isa wilde verse Shoarma eten:
![]()
Bovenop de berg was er bij
Chalet Bergrust de mogelijkheid om een tour te boeken door de grotten van Maastricht. Dat zijn grotten die in de afgelopen eeuwen door mensen uitgehakt zijn, omdat de stenen erg geschikt zijn om gebouwen mee te bouwen.
![]()
Na een kaartje gekocht te hebben besloten we toch even lekker te lunchen.

Nyn had een heerlijke koele fles Prosecco meegenomen, maar geen flessenopener

waardoor we het maar bij non-alcoholische versnaperingen hielden. Stokbrood met chorizo, rauwe ham, brie en cherry-tomaatjes zijn lekker!
![]()
Even wachten voordat de rondleiding door de grotten zou beginnen....
![]()
Omdat de Nederlandstalige groep veel groter was dan de Engelstalige groep voor de rondleiding in de grotten, hadden we besloten om dan maar met de Engelstalige groep mee te gaan

, wat een goede beslissing was, want de gids was eigenlijk best aardig. Hier staat hij wat uit te leggen over het ontstaan van de grotten en wat we daar zodadelijk gaan doen.
In de grotten was er gewoon géén kans dat iemand zou verdwalen, want opeens veranderden Nyn en Isa in twee giebelende schoolmeisjes.

Dus als je al verdwaald was, moest je gewoon richting de 'hihihihi' aanlopen en was je binnen no-time weer bij de groep.
Isa had een van de gaslampen meegekregen van de gids, en liep dus voorop, en leidde ons naar plaatsen waar zelfs de gids eigenlijk niet wilde komen. But oh well.

![]()
![]()
![]()
Erg leuk! En koud, de grotten! Rond 11 graden celcius. Maar superinteressant hoe de mensen daar eeuwen terug steen hebben gewonnen, onderdak hebben gevonden en in de oorlog als verdedigingswerk hebben gebruikt. Ook was de Nachtwacht hier voor de Duitsers verstopt geweest.
Anyway, na de leuke tour gingen we de stad weer in om Bonbons te kopen voor Isa's moeder.
![]()
![]()
Echte Maastrichtse Bonbons.

Maar daarna was het toch echt terrasjes-tijd en hebben we een biertje gepakt op een van de vele terrasjes die Maastricht rijk is. Op het Onze Lieve Vrouweplein heb je de Onze Lieve Vrouwekerk en een bijbehorend kapelletje dat ik altijd supermooi vind, met name als er veel kaarsen aan het branden zijn.
![]()
Van al dat culturele gedoe krijg je honger, dus Nyn had ons meegenomen naar een Belgisch restaurant:
Witloof. Een erg leuk, gezellig, simpel restaurantje met Belgische gerechten.

![]()
![]()
![]()
Nyn had een raketsla'tje met rosbief vooraf!

![]()
En ik had een portobello gevuld met pesto. Wat Isa had weet ik niet meer, want daar heb ik geen foto van.

![]()
Stoofvlees als hoofdgerecht, met friet, jummie!
![]()
Appelmoes

![]()
Een rivierkreeft die aan het loungen is in Isa's jacuzzi, voordat hij woest door haar werd ontleed.

![]()
Friet werd geserveerd in een frietzeef.
![]()
Kaasplankje na, met appelstroop, walnoten en druiven.

![]()
En de dames hadden chocolademousse na.

Na het etentje moesten we snel de trein terug naar het Noorden pakken. Dankzij Isa's charmes hebben we op de een of andere manier een conducteur ervan weten te weerhouden dat hij erachter zou komen dat ik mijn Retour treinkaartje per ongeluk die ochtend al had weggegooid, dus dat was wel geslaagd.

In Eindhoven nog een kopje koffie / chocolademelk met Isa gedaan, maar daarna was deze mooie dag toch echt over. Nynke

, nogmaals bedankt (ja, wordt maar zenuwachtig) voor de uitnodiging en de leuke tijd. Isa

, jij ook bedankt voor de gezelligheid en bij deze krijg je nog een *knuf* van mij.

Ik heb een geweldig weekend gehad.
[ Bericht 1% gewijzigd door Stereotomy op 05-05-2008 13:54:31 ]