abonnement Unibet Coolblue
  maandag 5 mei 2008 @ 10:49:57 #1
25957 Reddiablo
Football Manager Researcher NL
pi_58487096


Het topic voor en door users met een Last.fm account.



Last.fm, ook wel bekend als Audioscrobbler, is een site die bijhoudt wat je luistert. D.m.v. de Last.fm plugin (voor de populairste media/music players) worden titel van het nummer en artiest/bandnaam van het liedje naar de server van Last.fm verzonden en op die manier worden in je profiel lijstjes van wat je luistert bijgehouden. Die gegevens kun je van iedereen bekijken en anderen kunnen ook bij jou in je profiel zien wat o.a. je favoriete muziek is en bijv. wat je afgelopen week allemaal hebt geluisterd.

Er zijn al heel veel mensen die Last.fm gebruiken, om de handige lijstjes, maar vooral ook om nieuwe muziek te ontdekken of andere users met dezelfde muzieksmaak. De Last.fm server rekent uit welke mensen ongeveer dezelfde smaak hebben met jou, gebaseerd op de meest beluisterde nummers. Met die informatie kan Last.fm suggesties genereren voor nieuwe artiesten die je misschien wel leuk vindt.

Maar er is meer! Last.fm is de laatste jaren steeds uitgebreid, teveel om alles hier op te noemen.
Je kunt bijvoorbeeld aangeven welke concerten of festivals je gaat bezoeken en zien welke members daar ook heengaan. Bij andere members, groups of events kun je een bericht op de shoutbox achterlaten, users toevoegen als friends, je aanmelden bij een group of er zelf eentje starten, zoals bijv. de Fok! group.
Daarnaast zijn er nog vele leuke en handige tooltjes en de Last.fm personal radio.



Last.fm personal radio is een ingebouwde radiozender in de site. Sinds de recente revamp van Audioscrobbler is Last.fm ook de 'officiële' naam van de service. Het idee achter last.fm is niet te vergelijken met normale online zenders, er is geen specifieke playlist vooraf die kan worden gestreamed. Last.fm kijkt echter naar jouw eigen muzieksmaak (zoals die is geregistreerd via je Last.fm plug-in), en past haar playlist daarop aan.

En dat niet alleen, maar je hebt ook de optie om een radiozender te horen die specifiek alleen liedjes van een bepaalde artiest en verwante artiesten speelt, of muziek toegespitst op een bepaald genre. Bovendien kun je ook nog radiostreams beluisteren die weer kijken naar de smaak van andere Last.fm gebruikers, in het geval dat je iemand tegenkomt wiens smaak je wel bevalt, of als je gewoon nieuwsgierig bent naar de artiesten die in zijn/haar profiel staan.

Als je overigens een 'subscriber' bent (zie ook hieronder voor meer info), dan heb je meer specifieke radio-mogelijkheden, waaronder eentje waarbij alleen maar muziek wordt gespeeld die jijzelf of een andere Last.fm gebruiker zelf ook een keer gespeeld hebt.

Voor meer info over de speler kun je ook even hier kijken.



Wat heb je eraan?
Als het je alleen om de statistieken gaat, dan helemaal niks. Het is misschien wel leuk om alles bij te houden. Als het niet goed uitpakt maakt het ook niet uit, er is niks te verliezen.
De last.fm speler biedt weer andere mogelijkheden. Als je bijvoorbeeld op je werk zit of in het buitenland, of gewoon ergens weg van je eigen computer of muziekcollectie, heb je nu toch de mogelijkheid om naar je eigen muziek te luisteren met deze service. En verder heeft het alle andere functies van een webradio.

Waar kan ik me aanmelden?
Een account aanmaken kan hier: Sign up for Last.fm.
Je hebt er niet eens een e-mailadres voor nodig.

Ik vind het maar traag/buggy af en toe. Is dat normaal?
Er wordt continu aan de site gebouwd door de ontwikkelaars, en door goede mond-tot-mondreclame zijn er dagelijks honderden nieuwe gebruikers. Daardoor kan het wel eens voorkomen dat de site er even uitligt, of dat er door de grote drukte wel eens een server even overbelast is. Maar geen paniek, alle statistieken (mits goed getagged) worden netjes door je plug-in opgeslagen, en zo gauw de server weer een beetje draait, worden die statistieken alsnog verwerkt. Als je specifieke problemen ondervindt, kun je natuurlijk ook altijd even de forums raadplegen.

En is dit een gratis service?
Jazeker. Je kunt er overigens voor kiezen om een geheel vrijblijvende donatie te doen (het makkelijkste is via paypal), wat je extra privileges geeft, die je hier nog even rustig kunt nalezen.

En waar kan ik dan de plugins vinden?
De nieuwste Last.fm software vind je Hier.
Een overzichtje van de old-style plugins kun je hier vinden. Deze worden echter niet meer ondersteund door last.fm.

Is dit wel veilig? Geen spyware ofzo?
Ja, het is volkomen veilig. Last.fm/Audioscrobbler is open source. Hier en in Terms of Use lees je er meer over.
Voor meer info is er de FAQ, de blog met de laatste nieuwtjes en de Audioscrobbler Development Wiki.

En waar is dan die befaamde Fok! group?
Deze kun je hier vinden. Er is er ook eentje speciaal voor Fok! Trivia-spelers.

Leuke/handige/zinloze tooltjes
  • Last.fm normalised rankings - Je lijstje op basis van gemiddelde tracklengte in plaats van enkel op plays.
  • OMI musical taste meter - Hoe breed is jouw smaak?
  • Hou ook deze last.fm-groepen in de gaten: Greasemonkeys (allerlei scriptjes, Firefox verplicht) en Stats.
  • Meer extra tooltjes vind je hier.



    Deze OP vind je hier
  • Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
    www.3voor12denhaag.nl
    http://www.last.fm/user/Reddiablo
      maandag 5 mei 2008 @ 10:51:11 #2
    25957 Reddiablo
    Football Manager Researcher NL
    pi_58487113
    Bij mij is het wegens non-scrobble van Last/fm player danwel iScrobbler (iScrobbler heeft het volgens mij nog nooit gedaan) beperkt gebleven tot:

    1 1 Agua de Annique 3

    – 2 Bruce Dickinson 2

    2 Beth Hart 2

    4 Mansun 1

    8 4 Evanescence 1

    8 4 Lostprophets 1

    4 4 Stone Sour 1

    37 4 The Smashing Pumpkins 1

    – 4 Kent 1

    37 4 Paramore 1

    15 4 Breaking Benjamin 1

    8 4 The Gathering 1

    15 4 Papa Roach 1

    4 4 Lacuna Coil 1

    4 Aberration 1

    37 4 Mudvayne 1
    Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
    www.3voor12denhaag.nl
    http://www.last.fm/user/Reddiablo
      maandag 5 mei 2008 @ 10:52:19 #3
    25957 Reddiablo
    Football Manager Researcher NL
    pi_58487129
    whoops, we zijn bij deel 27 en niet 28
    Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
    www.3voor12denhaag.nl
    http://www.last.fm/user/Reddiablo
      maandag 5 mei 2008 @ 10:55:54 #4
    159979 G.Fawkes
    Libera eas de ore leonis!
    pi_58487198
    Ik heb een muziekserver maar als ik daarvan daan stream in winamp doet de scrobbler het niet
      Moderator maandag 5 mei 2008 @ 11:05:18 #5
    198822 crew  Rellende_Rotscholier
    Robbertje matten met de wouten
    pi_58487370
    Nog maar een keer dan, meteen een tvp.



    Zo, veel geluisterd deze week, omdat vakantie.

    1. Omdat een vriend me gedwongen heeft alles van de Stereophonics te down.. kopen. En dat heb ik gedaan, en er naar geluisterd.

    De rest is eigenlijk wel vaste prik.

    [ Bericht 1% gewijzigd door Rellende_Rotscholier op 05-05-2008 11:35:57 ]
    Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
      maandag 5 mei 2008 @ 11:07:16 #6
    159979 G.Fawkes
    Libera eas de ore leonis!
    pi_58487425
    hoe maak ik die widget?
    pi_58487605


    [ Bericht 42% gewijzigd door tonks op 05-05-2008 11:25:43 ]
    pi_58488670
    1 Secret Saucer 11
    1 The Sword 11
    3 Pink Floyd 10
    3 Yagya 10
    5 Gifts From Enola 9
    5 Testament 9
    7 Shora 8
    7 Electric Wizard 8
    9 Wallrus 7
    9 The Prodigy 7

    Secret Saucer Spacerock
    Yagya Ambient
    Gifts From Enola Post-Rock
    Testament Nieuwe album is wel goed
    Shora Post-rock sludge
    Wallrus Nederlandse Stonerrock
    pi_58488777
    quote:
    Waar kan ik mn loved tracks zien, die tracks die je een hartje geeft . Wil zien wat ik heb tot zover.
    Iemand?
    pi_58488975
    quote:
    Op maandag 5 mei 2008 12:21 schreef emokid het volgende:

    [..]

    Iemand?
    Op je dashboard kun je je recente 'loved tracks' zien en naar www.last.fm/listen/user/*USERNAME*/loved gaat dan kun je ze afspelen maar heb ze nog niet op last.fm kunnen vinden je kunt wel hier je username invullen en dan kun je ze ook zien.
    pi_58489195
    Tof, bedankt voor je uitleg. Inderdaad wel jammer dat het extern moet maar ben hier ook wel blij mee.
    pi_58489333
    quote:
    Op maandag 5 mei 2008 11:07 schreef G.Fawkes het volgende:
    hoe maak ik die widget?
    Choose a chart style




    tvp
    pi_58489437
      maandag 5 mei 2008 @ 13:05:19 #14
    159979 G.Fawkes
    Libera eas de ore leonis!
    pi_58494012
    tvp'tje
      maandag 5 mei 2008 @ 17:24:47 #16
    48575 Scandalous
    pew pew pew
    pi_58494093
    "Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
      maandag 5 mei 2008 @ 20:51:27 #17
    213498 SpauldingPF
    When the music's over
    pi_58498391
    [ afbeelding ]

    Veel pink floyd deze week eigenlijk altijd veel pink floyd omdat het de beste band is met lekker gevarieerde muziek.
      maandag 5 mei 2008 @ 20:53:57 #18
    213498 SpauldingPF
    When the music's over
    pi_58498458
    quote:
    Op maandag 5 mei 2008 20:51 schreef SpauldingPF het volgende:
    [ afbeelding ]

    Veel pink floyd deze week eigenlijk altijd veel pink floyd omdat het de beste band is met lekker gevarieerde muziek.
    Huh!? hoe krijg ik een echt plaatje ipv de tekst afbeelding?
    Hmm maak ik er ook nog een dubbelpost van :S
    pi_58498525
    je moet [img]*adresvanhetplaatje*[/img] doen
      maandag 5 mei 2008 @ 22:28:53 #20
    55350 Reena
    Angelcrusher
    pi_58501151

    Paar opvallende artiesten in mijn lijst:
    ModwheelmoodL het tweede deel van hun EP/album "Pearl to Pigs" was eindelijk te koop, dus die heb ik grijsgedraaid samen met de oudere albums.
    Nick Cave & the Bad Seeds was nagenieten van een geweldig concert!!
    Lauryn Hill werd genoemd bij een documentaire over Soul, een paar weken geleden. Na enig zoekwerk (lag ergens achterin mijn kast) heb ik het album gevonden en moest er weer naar luisteren.
    pi_58502144

    Boris weer helemaal ontdekt
    Verder niet zoveel geluisterd.

    [ Bericht 34% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 05-05-2008 23:26:31 ]
      Moderator dinsdag 6 mei 2008 @ 02:44:55 #22
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_58504964


    Mijn chart kan nooit kloppen, heb namelijk belachelijk veel Madrugada geluisterd Maar dat zal er volgende week wel instaan dan...

    Hackensaw Boys ben ik naar het concert geweest vorige week, echt supertoffe muziek DCFC zit ik weer helemaal in sinds er bekend werd dat ze binnenkort weer in NL optreden. Wat is het toch prachtig Madrugada vorige week ontdekt en vrijdag meteen naar het concert gegaan Dit bleek een goede keuze want ik ben nu echt verslaafd aan deze band

    Ben echt benieuwd naar de chart van volgende week, daarin zullen Madrugada en DCFC (nieuw album) bizar bovenuit gaan schieten
    3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
      Moderator dinsdag 6 mei 2008 @ 02:49:07 #23
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_58504986
    quote:
    Op maandag 5 mei 2008 11:19 schreef tonks het volgende:
    [ afbeelding ]
    Wow dat is wel heel veel Beirut Maar het is dan ook een geweldige band Zie alleen dat je meer geluisterd hebt in 1 week dan ik in totaal op Lastfm Is alleen niet echt representatief want luister Beirut vooral op mijn iPod en op cd in de auto
    3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
    pi_58505738
    quote:
    Op dinsdag 6 mei 2008 02:49 schreef MaJo het volgende:

    [..]

    Wow dat is wel heel veel Beirut Maar het is dan ook een geweldige band Zie alleen dat je meer geluisterd hebt in 1 week dan ik in totaal op Lastfm Is alleen niet echt representatief want luister Beirut vooral op mijn iPod en op cd in de auto
    Ja maar je kunt toch ook instellen dat de liedjes van je iPod meegeteld worden? Dat heb ik wel
      Moderator dinsdag 6 mei 2008 @ 10:54:38 #25
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_58507908
    1 Emilie Simon 61
    2 The Smashing Pumpkins 32
    3 Secret Chiefs 3 28
    4 Kayo Dot 15
    4 Down 15
    6 Opeth 14
    7 Lele 13
    7 Lesbian 13
    9 Dub Trio 12
    10 Devin Townsend 11

    ontdekking : emily simon zwoele licht noisy frans zuchtmeisje (de soundtrack van the march of the penguins originele versie) geweldig plaatje

    ontdekking 2: Lesbian gezien op roadburn opeth achtige band die iets meer sludge maakt, erg tof

    Verder is de nieuwe secret chiefs 3 gelekt en hij is super (ga hem gauw aanschaffen) ook gelekt de nieuwe kayo dot en opeth. Al met al een goed vakantie weekje
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')