Maakt haast geen drol uit natuurlijk.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 20:17 schreef MeTaLFLaKe het volgende:
Haha, leuke vraag. Ik vraag me af of het veel uitmaakt, probeer het eens uit en laat ons het weten!
*Ahum* brede banden moeten zachter dan smalle.quote:Op zondag 4 mei 2008 02:49 schreef PNG het volgende:
Staat in je tankdop, of naast je rechterstoel, soms in je dashboardkastje.
En waarden zijn leegbeladen. Met standaard maten.
Verhaal hierboven van zo hard mogelijk is zo zuinig mogelijk klopt best, alleen ga je de eerste bocht eruit.
Dom gelul. Vredestein zij je ? Nooit meer kopen die banden als ze zo'n info geven om je dood te rijden.
Hou 2.0 aan bij normale banden, 2.5 maar ff nominaal bij sjonny sloffen.
aha ok.quote:Op zondag 4 mei 2008 13:13 schreef TR08 het volgende:
Op 2,4 Bar vullen en vervolgens je auto vol pakken verhoogt de bandendruk
Vaak moet je ook ongeveer 2,4 bar pakken als je 2,1 a 2,2 bar volgens je tankklapje aan druk moet hebben. De meeste mensen pompen hun banden op bij het tankstation en dat is dan vaak als ze al eventjes hebben gereden, dus met warme banden. De normale waarde die op de sticker staat, is met koude banden.quote:Op zondag 4 mei 2008 13:06 schreef gateway het volgende:
met een lege of volle auto lijkt mij dat 2,4 bar 2,4 bar is???
verder zou ik volgens het tankklapje 2,1 en 2,2 oid moeten rijden, maar meestal heb ik ze alle 4 op 2,4 a 2,5bar
Theoretisch zou een bredere band iets minder hard hoeven. Ik heb net echter even de vraagbaak gepakt en die geeft voor de Opel Corsa geen verschil in bandendruk voor verschillende afmetingen. Nu zijn de breedtes die daar af fabriek worden aangeboden ook niet erg verschillend (165 plus of min 10mm) dus daar kan ook wat in zitten.quote:Op zondag 4 mei 2008 13:27 schreef gateway het volgende:
[..]
aha ok.
Mjah, ik doe er ook weleens minder in als ik denk dat de banden te hard zijn en het dus veel lawaai maakt, denk dat het ook afhangt van welke maat banden je eronder hebt zitten
Helaas wel. Misschien dat je banden verkoper (of de fabrikant/importeur) er meer over kan zeggen. Ik zou zelf een standaard druk kiezen en vervolgens er een keer een paar tiende boven en een keer een paar tiende beneden gaan zitten. Vervolgens bij beide drukken je verbruik bijhouden en als er bij 1 druk duidelijk meer verbruik is is die te zacht. Bij te zachte banden wordt de band ook duidelijk warmer trouwens dus je kunt het daar misschien ook snel aan voelen na een kort rondje (5-10km ofzo) rijden.quote:Neem aan dat de spanningen in het tankklapje van de standaard maat uitgaan van dat type auto, maar als jij er dan een maat breder of groter velgen onder gooit dat dat dan alweer niet klopt, dus je moet toch zelf een beetje ideale druk uitzoeken
Zou ik ff mee oppassen, mijn standaard 15/50/205s moeten beladen standaard al op 2.5 achter en 2.7 voor.quote:Op zondag 4 mei 2008 08:36 schreef TR08 het volgende:
[..]
*Ahum* brede banden moeten zachter dan smalle.![]()
Het ging erom, dat er voor bepaalde bandenmaten/autotype combinaties, geen standaard tabel is. Er zal een richtlijn zijn die je als basis pakt, maar vervolgens zal je toch echt zelf moeten proberen wat het lekkerste en beste rijdt.quote:Op donderdag 8 mei 2008 04:27 schreef PNG het volgende:
Tis trouwens sowieso al niet waar, bredere lage sloffen moeten juist hogere waardes.
Lees nog iets van maximale druk, ben je helemaal een penis als je dat halve bar deronder gaat liggen aanraden.
En thuiskomertjes heb je ook totaal gemist.
Kan der boos om worden, heb je wel eens over consequenties nagedacht TR08 als iemand je volgt ?
Rag je zo iemand de vangrail in. Kan der boos om worden.
Staat daar ook bij met welke wiellast dat is? En zijn die banden standaard bij jouw auto?quote:Op donderdag 8 mei 2008 04:08 schreef PNG het volgende:
[..]
Zou ik ff mee oppassen, mijn standaard 15/50/205s moeten beladen standaard al op 2.5 achter en 2.7 voor.
Smalle banden op 2.0 bar zetten als hoger aangeraden wordt door de fabrikant is nou ook niet het toppunt van verstandig rijden. De fabrikant baseert zijn richtgetallen voor druk ergens op, ik heb moeten leren waarop. Jij ook?quote:Hoop theorie: klopt alleen niet, hou nou maar richtlijnen aan. En niet verhaaltjes van jongetjes op fok die het beter weten volgen.
Ik had het meer over de veilige optie van een grote parkeerplaats eigenlijk. Ik hoop dat je dat al begrepen hadquote:Met 1.5 lig ik idd meteen in de vangrail, zeg het niet vaak, maar als je dat gaat aanraden:
ben je een L*U*L
Oh wacht, breed EN laag, ja dan wel. Alleen breed niet. Daar had ik het over.quote:Op donderdag 8 mei 2008 04:27 schreef PNG het volgende:
Tis trouwens sowieso al niet waar, bredere lage sloffen moeten juist hogere waardes.
Ik had het zowiezo al over een veilig testje op een plein (met pilonnen en zo....weet je nog?). Niet dat je op straat moet gaan lopen scheuren met zachte banden.quote:Lees nog iets van maximale druk, ben je helemaal een penis als je dat halve bar deronder gaat liggen aanraden.
Wat heb ik daar precies gemist? Jij bent nog niet ingegaan op waarom die dingen zo hard opgepompt zijn (4 bar ofzo?)quote:En thuiskomertjes heb je ook totaal gemist.
Uhm ja, als iemand volgde wat ik schreef had die keurig onder gecontroleerde omstandigheden een rondje om pilonnen op een plein gereden met zachte banden, so what? Reakties lezen is ook een vak blijkbaar.quote:Kan der boos om worden, heb je wel eens over consequenties nagedacht TR08 als iemand je volgt ?
Rag je zo iemand de vangrail in. Kan der boos om worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |