abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58459124
Ik heb al wat posts gelezen over het oppompen van banden, maar gek genoeg vind ik vooralsnog nergens een antwoord op mijn vraag. Als je met meer mensen en een hoop lading de weg op gaat, moet je je banden dus meer oppompen, bijvoorbeeld 2.3 i.p.v. 2.1 (in ieder geval dat wat op 'het stickertje' staat. Maar... WANNEER moet je dan pompen met die waarden? Zodra de auto vol en beladen is of als 'ie helemaal leeg is...? Dus ga ik eerst alleen naar de pomp om de juiste spanning te pompen en haal ik daarna iedereen en alles op, of moet ik juist met de volledig bepakte auto naar de pomp? Zoals ik al zei lees ik daar nooit iets over. En het lijkt me toch wel nogal een verschil te maken...! Ik bedoel, als je met eem volledig bepakte auto 2.3 gaat pompen ben je daar heel wat sneller aan toe dan met een lege auto, lijkt mij...!
pi_58459191
Met een lege wagen oppompen. Dus zeg maar voordat je je wagen belaad ga je de banden harder oppompen.
pi_58459420
Haha, leuke vraag. Ik vraag me af of het veel uitmaakt, probeer het eens uit en laat ons het weten!
777
pi_58459782
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 20:17 schreef MeTaLFLaKe het volgende:
Haha, leuke vraag. Ik vraag me af of het veel uitmaakt, probeer het eens uit en laat ons het weten!
Maakt haast geen drol uit natuurlijk.
  zaterdag 3 mei 2008 @ 20:51:10 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_58460079
Total tankstations hebben een pomp waarop je de druk kunt instellen. Je kunt ook zien of de pomp de banden op pompt of juist leeg laat lopen.

Als je wilt weten of het verschil maakt zou ik zeggen: Ga met wat vrienden naar zo'n pomp, zet eerst je banden met lege auto op druk en laat er dan wat mensen in gaan zitten. Kijk dan of je druk veel stijgt (lijkt mij wel, 4 man geeft plm 400kg extra kracht tov wat de auto zelf weegt, met een klein doosje moet je dat merken).

Verder staat het misschien in je handleiding?

Verder nog wat anders: Ik heb via diverse bronnen (waaronder Vredestein zelf) vernomen dat je banden gewoon zo hard mogelijk op pompen het meest energie zuinig is. "Zo hard mogelijk" is dan de maximum toegestane druk die op de band staat min een heel klein beetje (10%). Verhalen over "de juiste druk (die in de handleiding staat dus) geeft het laagste verbruik" zijn onzin, zo hard mogelijk geeft het laagste verbruik. Ook het meeste lawaai trouwens, maar dat terzijde. Of het lawaai hinderlijk is moet je zelf bepalen.
Ik meet bij mijn winterbanden geen verschil in brandstof verbruik tussen 2.7 en 2.4 bar, wel duidelijk tussen 2.0 en 2.4. Aanbevolen druk in de handleiding is lager dan 2.4. Bij mijn zomerbanden is 2.9 de max, daar is een druk boven 2.5 bar nog steeds wel zinvol en onregelmatige slijtage merk ik zelf niet.
In het algemeen weegt de hoeveelheid bespaarde brandstof duidelijk op tegen verhoogde bandenslijtage maar je zult een evt verbruiksreductie zelf even moeten benchmarken over een paar tanks.

[ Bericht 49% gewijzigd door TR08 op 03-05-2008 20:57:14 ]
pi_58460590
Merk je niet verminderde wegligging, met (te) hard opgepompte banden? Ik merk het wel dat wanneer m'n bandendruk wat lager is, m'n banden meer grip hebben.
pi_58462220
Bij fietsbanden werkt het ook zo. Mijn racefiets rijdt het snelst met 9+ bar in de bandjes, dan is het comfort ook compleet weg helaas.
  zondag 4 mei 2008 @ 00:07:25 #8
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_58463404
Zachte bandenspanning geeft meestal toch iets meer grip is mijn ervaring. Als ik ze hard oppomp merk ik het echt enorm (misschien moeten ze nog een beetje "inslijten" maar toch.
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_58464269
Gister toevallig van 2.6 naar 2.3 gezet maar dat voelde alsof ik een lekke band had. Bij lager dan 2.3 vlieg ik ondersturend het weiland in

Goodyear Eagle F1 215/40 R17 ZR btw
pi_58465914
Staat in je tankdop, of naast je rechterstoel, soms in je dashboardkastje.

En waarden zijn leegbeladen. Met standaard maten.

Verhaal hierboven van zo hard mogelijk is zo zuinig mogelijk klopt best, alleen ga je de eerste bocht eruit.
Dom gelul. Vredestein zij je ? Nooit meer kopen die banden als ze zo'n info geven om je dood te rijden.

Hou 2.0 aan bij normale banden, 2.5 maar ff nominaal bij sjonny sloffen.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_58465928
Hou nou maar gewoon je standaardwaarden aan, en die staan onbeladen, en beladen in de hierboven genoemde plekken.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_58465997
Nu ff ontopic:

hello_goodbye,je hebt al uitgezocht, netjes, betekend dat jij ze gewoon op 2.3 zet onbeladen als jij wilt beladen.
Die paar tienden maken niet zoveel uit. Je geeft al aan dat je netjes hebt uitgezocht.
Zet je ze lekker op 2.2 of 2.3 joh als je om en om beladen/ombeladen rijdt.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  zondag 4 mei 2008 @ 08:36:30 #13
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_58466963
quote:
Op zondag 4 mei 2008 02:49 schreef PNG het volgende:
Staat in je tankdop, of naast je rechterstoel, soms in je dashboardkastje.

En waarden zijn leegbeladen. Met standaard maten.

Verhaal hierboven van zo hard mogelijk is zo zuinig mogelijk klopt best, alleen ga je de eerste bocht eruit.
Dom gelul. Vredestein zij je ? Nooit meer kopen die banden als ze zo'n info geven om je dood te rijden.

Hou 2.0 aan bij normale banden, 2.5 maar ff nominaal bij sjonny sloffen.
*Ahum* brede banden moeten zachter dan smalle.

Bij het oppompen van de banden wordt de "ideale" druk zo uitgemikt dat je de neerwaartse kracht van de auto precies op die mate van band indrukking compenseert dat je loopvlak ongeveer "recht" op de straat ligt. Dit om ervoor te zorgen dat je banden over de breedte gelijkmatig slijten.

Als je brede sjonnie sloffen koopt krijg je dat bij lagere druk voor elkaar dan bij smalle banden. Daarom zijn de "thuisbrengers" (die extra smalle reservebanden) ook altijd veel harder opgepompt dan je gewone banden.

Het bij de eerste bocht eruit vliegen is verder *normaal gesproken* gelul. Van meer druk worden je banden stijver en wordt het bochtgedrag beter (Zie ook reaktie van Stefan740). Tractie rechtuit kan met zachtere banden wat beter zijn (daarom zijn banden van drag racers ietwat zacht en bij offroad rijden wordt bandendruk ook nog wel eens verlaagd) maar bochtengedrag is belabberd. Daarbij loopt bij een zachte band de band ook eerder van de velg als je een keer echt serieus een bocht neemt.
Bij nat wegdek laat een zachte band verder sneller water midden onder het profiel staan dan een harde band dus je krijgt ook eerder aquaplanning.

Ik schat zelf zo in dat jij brede sjonnie sloffen rijdt: Zet die banden eens voor de grap op 1.5 Bar en ga dan een paar rondjes rijden. Laat me effe weten of de grip dan echt beter is dan bij 2.5 Bar. Een mooie manier om dat te testen is door rondjes om een cirkel (van pilonnen ofzo) op een pleintje te rijden met stuur in een vaste stand.
Vervolgens met zachte banden, gelijke snelheid en gelijke stuurstand hetzelfde rondje nog een keer doen.

ps: Echt veel te harde banden geeft inderdaad minder grip. Maar tov de nominale spanning (dus bij standaard bandenmaat van je auto en spanning volgens de handleiding) is een halve bar eronder gevaarlijker dan een halve bar erboven. Tenzij je dan boven je maximaal toegestane spanning van de banden komt uiteraard.
pi_58467058
Okay, ik ga in ieder geval onbeladen oppompen: daar was het mij om te doen. Bedankt en eh... veel plezier verder met de discussie!
  zondag 4 mei 2008 @ 12:53:55 #15
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_58469674
Ja vlucht maar

Heb net nog even in de vraagbaak van mijn auto gekeken: Op pompen moet met onbelaste auto (dus leeg) en koude banden.
  zondag 4 mei 2008 @ 13:06:17 #16
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_58469905
met een lege of volle auto lijkt mij dat 2,4 bar 2,4 bar is???

verder zou ik volgens het tankklapje 2,1 en 2,2 oid moeten rijden, maar meestal heb ik ze alle 4 op 2,4 a 2,5bar
  zondag 4 mei 2008 @ 13:13:44 #17
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_58470076
Op 2,4 Bar vullen en vervolgens je auto vol pakken verhoogt de bandendruk
  zondag 4 mei 2008 @ 13:27:51 #18
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_58470372
quote:
Op zondag 4 mei 2008 13:13 schreef TR08 het volgende:
Op 2,4 Bar vullen en vervolgens je auto vol pakken verhoogt de bandendruk
aha ok.

Mjah, ik doe er ook weleens minder in als ik denk dat de banden te hard zijn en het dus veel lawaai maakt, denk dat het ook afhangt van welke maat banden je eronder hebt zitten

Neem aan dat de spanningen in het tankklapje van de standaard maat uitgaan van dat type auto, maar als jij er dan een maat breder of groter velgen onder gooit dat dat dan alweer niet klopt, dus je moet toch zelf een beetje ideale druk uitzoeken
  zondag 4 mei 2008 @ 13:33:02 #19
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_58470458
quote:
Op zondag 4 mei 2008 13:06 schreef gateway het volgende:
met een lege of volle auto lijkt mij dat 2,4 bar 2,4 bar is???

verder zou ik volgens het tankklapje 2,1 en 2,2 oid moeten rijden, maar meestal heb ik ze alle 4 op 2,4 a 2,5bar
Vaak moet je ook ongeveer 2,4 bar pakken als je 2,1 a 2,2 bar volgens je tankklapje aan druk moet hebben. De meeste mensen pompen hun banden op bij het tankstation en dat is dan vaak als ze al eventjes hebben gereden, dus met warme banden. De normale waarde die op de sticker staat, is met koude banden.

Er staat vaak ook in je auto wel bij hoeveel bar je erbij op moet tellen in geval van warmgereden banden.
Schaap
  zondag 4 mei 2008 @ 13:42:00 #20
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_58470656
quote:
Op zondag 4 mei 2008 13:27 schreef gateway het volgende:

[..]

aha ok.

Mjah, ik doe er ook weleens minder in als ik denk dat de banden te hard zijn en het dus veel lawaai maakt, denk dat het ook afhangt van welke maat banden je eronder hebt zitten
Theoretisch zou een bredere band iets minder hard hoeven. Ik heb net echter even de vraagbaak gepakt en die geeft voor de Opel Corsa geen verschil in bandendruk voor verschillende afmetingen. Nu zijn de breedtes die daar af fabriek worden aangeboden ook niet erg verschillend (165 plus of min 10mm) dus daar kan ook wat in zitten.
quote:
Neem aan dat de spanningen in het tankklapje van de standaard maat uitgaan van dat type auto, maar als jij er dan een maat breder of groter velgen onder gooit dat dat dan alweer niet klopt, dus je moet toch zelf een beetje ideale druk uitzoeken
Helaas wel. Misschien dat je banden verkoper (of de fabrikant/importeur) er meer over kan zeggen. Ik zou zelf een standaard druk kiezen en vervolgens er een keer een paar tiende boven en een keer een paar tiende beneden gaan zitten. Vervolgens bij beide drukken je verbruik bijhouden en als er bij 1 druk duidelijk meer verbruik is is die te zacht. Bij te zachte banden wordt de band ook duidelijk warmer trouwens dus je kunt het daar misschien ook snel aan voelen na een kort rondje (5-10km ofzo) rijden.
pi_58546966
quote:
Op zondag 4 mei 2008 08:36 schreef TR08 het volgende:

[..]

*Ahum* brede banden moeten zachter dan smalle.

Zou ik ff mee oppassen, mijn standaard 15/50/205s moeten beladen standaard al op 2.5 achter en 2.7 voor.

Hoop theorie: klopt alleen niet, hou nou maar richtlijnen aan. En niet verhaaltjes van jongetjes op fok die het beter weten volgen.

Met 1.5 lig ik idd meteen in de vangrail, zeg het niet vaak, maar als je dat gaat aanraden:
ben je een L*U*L
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_58546982
Tis trouwens sowieso al niet waar, bredere lage sloffen moeten juist hogere waardes.

Lees nog iets van maximale druk, ben je helemaal een penis als je dat halve bar deronder gaat liggen aanraden.
En thuiskomertjes heb je ook totaal gemist.

Kan der boos om worden, heb je wel eens over consequenties nagedacht TR08 als iemand je volgt ?
Rag je zo iemand de vangrail in. Kan der boos om worden.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_58548117
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 04:27 schreef PNG het volgende:
Tis trouwens sowieso al niet waar, bredere lage sloffen moeten juist hogere waardes.

Lees nog iets van maximale druk, ben je helemaal een penis als je dat halve bar deronder gaat liggen aanraden.
En thuiskomertjes heb je ook totaal gemist.

Kan der boos om worden, heb je wel eens over consequenties nagedacht TR08 als iemand je volgt ?
Rag je zo iemand de vangrail in. Kan der boos om worden.
Het ging erom, dat er voor bepaalde bandenmaten/autotype combinaties, geen standaard tabel is. Er zal een richtlijn zijn die je als basis pakt, maar vervolgens zal je toch echt zelf moeten proberen wat het lekkerste en beste rijdt.

Hij zegt dus niet dat je de aanbevolen druk maar in de wind moet slaan, maar wat ongeveer de aanpak is voor weinig gebruikte combinaties.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  donderdag 8 mei 2008 @ 20:49:10 #24
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_58561246
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 04:08 schreef PNG het volgende:

[..]

Zou ik ff mee oppassen, mijn standaard 15/50/205s moeten beladen standaard al op 2.5 achter en 2.7 voor.
Staat daar ook bij met welke wiellast dat is? En zijn die banden standaard bij jouw auto?

Als je zelf al even kritisch naar de getallen kijkt die je noemt kun je zien dat voor iets zwaarder moet omdat daar meer gewicht op rust (vanwege de motor ligt het zwaartepunt (ook beladen) van de auto iets voor het midden.)
quote:
Hoop theorie: klopt alleen niet, hou nou maar richtlijnen aan. En niet verhaaltjes van jongetjes op fok die het beter weten volgen.
Smalle banden op 2.0 bar zetten als hoger aangeraden wordt door de fabrikant is nou ook niet het toppunt van verstandig rijden. De fabrikant baseert zijn richtgetallen voor druk ergens op, ik heb moeten leren waarop. Jij ook?
quote:
Met 1.5 lig ik idd meteen in de vangrail, zeg het niet vaak, maar als je dat gaat aanraden:
ben je een L*U*L
Ik had het meer over de veilige optie van een grote parkeerplaats eigenlijk. Ik hoop dat je dat al begrepen had

He, maar waarom denk jij eigenlijk dat brede banden harder moeten dan zachte? Ik heb zelf nog geen "richtlijn" gevonden die dat zegt, alleen nog maar het omgekeerde eigenlijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door TR08 op 08-05-2008 21:08:20 ]
  donderdag 8 mei 2008 @ 21:06:13 #25
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_58561567
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 04:27 schreef PNG het volgende:
Tis trouwens sowieso al niet waar, bredere lage sloffen moeten juist hogere waardes.
Oh wacht, breed EN laag, ja dan wel. Alleen breed niet. Daar had ik het over.
Bij lage banden ketst je velg bij een wat lagere druk heel snel op de straat bij het nemen van een hobbel.
quote:
Lees nog iets van maximale druk, ben je helemaal een penis als je dat halve bar deronder gaat liggen aanraden.
Ik had het zowiezo al over een veilig testje op een plein (met pilonnen en zo....weet je nog?). Niet dat je op straat moet gaan lopen scheuren met zachte banden.
quote:
En thuiskomertjes heb je ook totaal gemist.
Wat heb ik daar precies gemist? Jij bent nog niet ingegaan op waarom die dingen zo hard opgepompt zijn (4 bar ofzo?)
quote:
Kan der boos om worden, heb je wel eens over consequenties nagedacht TR08 als iemand je volgt ?
Rag je zo iemand de vangrail in. Kan der boos om worden.
Uhm ja, als iemand volgde wat ik schreef had die keurig onder gecontroleerde omstandigheden een rondje om pilonnen op een plein gereden met zachte banden, so what? Reakties lezen is ook een vak blijkbaar.

By the way: Je kunt best autobanden ergens anders op druk zetten dan bij de garage. Een willekeurige mountainbike pomp is daar bijvoorbeeld al erg geschikt voor (hard werken, dat wel, maar het werkt prima (ventiel is hetzelfde namelijk) en de meter die erop zit is vaak nauwkeuriger dan bij de pomp).

En jij maakt je zo druk om een paar tiende bar: Heb je wel eens gevraagd hoe nauwkeurig de drukmeter bij de pomp is? Drie-vier tiende bar meetfout zit zo in zo'n ding namelijk. Meet jij dan ook na wat het ding erin gedrukt zegt te hebben? Wij hadden bij het Nuon Solar Team speciaal een pomp mee met goede meter omdat bij ons de bandendruk heel nauw kwam en die dingen bij het tankstation nou niet echt overal hetzelfde deden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')