*stil*quote:
quote:Pechtold positief tegenover biometrische database
D66-politicus Alexander Pechtold zegt sterk voor de bescherming van persoonsgegevens op te komen, maar gaat niet zo ver om technieken uit privacy-overweging te verbieden. Dat bleek tijdens een discussie dat het kamerlid aanging met beveiligingsexpert Rop Gonggrijp tijdens een bijeenkomst van Docks at the Dock in Amsterdam. Het gesprek volgde op een aantal kunstzinnige uitingen rond het thema privacy en het kijken van de film Suspect Nation. Deze documentaire laat zien wat de praktijk is op het gebied van de privacy en welke financiële belangen de privacyschendende industrie heeft.
Geen biometrie
Denkend aan het mogelijke misbruik vroeg Gonggrijp zich sterk af of er geen lijn moet worden getrokken bij biometrie. "Daarvan moeten we zeggen daar houdt het op", verzuchtte hij. Wat Nederland bekendste hacker betreft hoort die informatie niet thuis in een centrale database van de overheid. De fractievoorzitter wilde daar niet aan en wees op de mogelijkheid die biometrie heeft om indentiteitsfraude tegen te gaan in bijvoorbeeld het paspoort. "Als het technisch kan moet je geen 'nee' zeggen. Je moet je afvragen hoe je het gaat doen", stelde Pechtold. "Het gaat erom dat je goede regels neerzet."
Hij kan zich er wel tegen uitspreken, aangezien zij zogenaamd tegen de privacy-inperkingen waren.quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:10 schreef Da_Ripper het volgende:
Mwoh, is op zich een politiek correct antwoord.
Pertinent dingen verbieden voordat ze er überhaupt zijn, werkt ook niet.
Pechtold weet ook wel dat die biometrie-gegevens een waarschijnlijk-niet-te-stoppen ontwikkeling is ...
quote:Amerikaanse douane mag ook papieren documenten gijzelen
Donderdag, 25 September 2008
Niet alleen laptops en USB-sticks, maar ook papieren documenten mag de Amerikaanse douane zonder enige vorm van verdenking in beslag nemen, lezen en kopiëren. Het Witte Huis heeft een 22-jaar oude wet aangepast die douanebeambten ook onbeperkte autoriteit geeft om reizigers over hun religieuze en politieke voorkeuren te ondervragen. Volgens een woordvoerder van het Ministerie van Homeland Security reflecteert het nieuwe beleid "de realiteit van de wereld na 11 september."
De wetswijziging kwam aan het licht omdat burgerrechtenbewegingen meer dan 20 klachten van Aziaten en Moslims hadden ontvangen dat zij vaak door douanebeambten ondervraagd werden en hun papieren en laptops moesten afstaan. Ook moesten ze antwoord geven op vragen of ze de Amerikaanse regering haatten, moskeeën bezochten en wie ze allemaal op hun reis waren tegengekomen.
"Meer dan 20 jaar lang erkende de overheid dat het lezen en kopiëren van brieven, dagboeken en persoonlijke papieren van reizigers zonder reden een aantasting van het Amerikaanse recht op vrijheid van meningsuiting zou zijn. Nu kunnen douanebeambten zonder enige verdenking in de gedachten en levens van doodgewone reizigers grasduinen," aldus advocaat Shirin Sinnar.
quote:Data-Mining for Terrorists Not 'Feasible,' DHS-Funded Study Finds
The government should not be building predictive data-mining programs systems that attempt to figure out who among millions is a terrorist, a privacy and terrorism commission funded by Homeland Security reported Tuesday. The commission found that the technology would not work and the inevitable mistakes would be un-American.
Dat Alexander Pechtold dit soort dingen uitkraamt verbaast mij niets. In 2005 heeft hij als een mak lammetje Europese regelgeving doorgevoerd en het biometrische paspoort opgezet. Hij is een wolf in schaapskleren, en die Sophie in t Veld is een schijnvertoning die geen potten breekt in Europaquote:Op dinsdag 30 september 2008 16:05 schreef OldJeller het volgende:
Voor de mensen die nog het idee hadden dat een partij, nl. D66, voor de bescherming van de privacy is:
[..]
Eerst dacht ik ook dat D66 wél iets deed aan de privacyschendingen en zich daartegen sterk maakte, maar als je alle ontwikkelingen in de gaten hebt gehouden, wordt het al snel duidelijk dat geen enkele partij er moeite mee heeft dat er allerlei privacyinperkingen zijn en surveillancewetten bijkomen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 01:23 schreef RonVlieger het volgende:
[..]
Dat Alexander Pechtold dit soort dingen uitkraamt verbaast mij niets. In 2005 heeft hij als een mak lammetje Europese regelgeving doorgevoerd en het biometrische paspoort opgezet. Hij is een wolf in schaapskleren, en die Sophie in t Veld is een schijnvertoning die geen potten breekt in Europa
Als het om je privacy gaat, hoef je op geen enkele partij te rekenen. Aangezien het merendeel van de Nederlanders redeneert op basis van angst en ongemak, zullen politici daar altijd naar handelen.
Jammer dat hij identiteitsfraude voorkomen als positief punt ziet. Want het slaat natuurlijk kant nog wal.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:08 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Eerst dacht ik ook dat D66 wél iets deed aan de privacyschendingen en zich daartegen sterk maakte, maar als je alle ontwikkelingen in de gaten hebt gehouden, wordt het al snel duidelijk dat geen enkele partij er moeite mee heeft dat er allerlei privacyinperkingen zijn en surveillancewetten bijkomen.
Bij politici hoef je niet aan te kloppen hiervoor.
De ontwikkeling zou niet moeten hoeven stoppen, maar ik zie niet waarom alles maar moet gewoon omdat het kan.quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:10 schreef Da_Ripper het volgende:
Mwoh, is op zich een politiek correct antwoord.
Pertinent dingen verbieden voordat ze er überhaupt zijn, werkt ook niet.
Pechtold weet ook wel dat die biometrie-gegevens een waarschijnlijk-niet-te-stoppen ontwikkeling is ...
Dit valt me idd behoorlijk tegen van Pechtold, ik had toch wel wat anders verwacht...vooral omdat zo'n database totaal geen goed middel is om iets als indentiteitsfraude tegen te gaan, sterker nog, maar handig gebruik van zo'n database, zorg er dus voor dat je de vervuiling, die per definitie zal voorkomen in zo'n soort databases Zoals elke database wel wat vervuiling bevat, op een slimme manier gebruikt en voila...niet te betrappen fraude.quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:05 schreef OldJeller het volgende:
Voor de mensen die nog het idee hadden dat een partij, nl. D66, voor de bescherming van de privacy is:
[..]
Vraag ik mij ook af. Als er een stroming is die een lange geschiedenis heeft van totalitarisme en staatsspionage, dan is het extreem-links wel.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 19:10 schreef McKillem het volgende:
Maar wat de anti-fa er te zoeken had...
Ik heb er ook even pols hoogte genomen, maar:quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 19:51 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Vraag ik mij ook af. Als er een stroming is die een lange geschiedenis heeft van totalitarisme en staatsspionage, dan is het extreem-links wel.
Dat dus.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 19:51 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Vraag ik mij ook af. Als er een stroming is die een lange geschiedenis heeft van totalitarisme en staatsspionage, dan is het extreem-links wel.
Ik had eerlijk gezegt 3 mensen en een hond verwacht. Er was toch wel heel wat meer animo dan ik had verwacht iig.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 20:59 schreef huhggh het volgende:
[..]
Ik heb er ook even pols hoogte genomen, maar:
A) het was veel kleiner dan ik had mogen verwachten gezien de lange aanlooptijd van deze actie.
Volgens mij waren het er maar 2? 1 clubje die rondliep en een taal brabbelde die ik niet kon verstaan en iemand die vond dat we israel moeten boycotten. Geen zo groot als die van freedom not fear.quote:B) andere kleinere demonstraties waren ook gaande, van weer andere groepen, met andere onderwerpen.
Individuele meningsverschillen blijf je houden.quote:C) Sophie in het Veld is lekker hypocriet bezig: - "Miss Privacy" genoemd worden, terwijl HAAR partijgenoot in de Tweede Kamer, Alexander Pechtold, lekker voor vastleggen van biometrische gegevens is.
Hier ben ik het mee eens, erg veel mensen waarbij ik als doorgewinterde metalhead zelfs zoiets heb van, had je niet ff normaal kunnen wezen hiero?quote:D) extreem-linkse groeperingen (zoals XminY) met hun wereldvreemd-uitziende achterban op zich weer een afschikwekkend effect heeft op normale mensen bij zo'n demo die zich volgens mij best in de strekking van de demonstratie konden vinden.
Daar heb ik inderdaad ook niet veel van gemerkt.quote:E) van die ludieke acties heb ik na 15:00 (toen ik er was) niks van mee gekregen.
Het ziet er naar uit dat de organisatie ook niet echt het één en ander geregeld had met de pers, aangezien er nauwelijks aandacht door de media aan is gegeven.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 20:59 schreef huhggh het volgende:
[..]
Ik heb er ook even pols hoogte genomen, maar:
A) het was veel kleiner dan ik had mogen verwachten gezien de lange aanlooptijd van deze actie.
B) andere kleinere demonstraties waren ook gaande, van weer andere groepen, met andere onderwerpen.
C) Sophie in het Veld is lekker hypocriet bezig: - "Miss Privacy" genoemd worden, terwijl HAAR partijgenoot in de Tweede Kamer, Alexander Pechtold, lekker voor vastleggen van biometrische gegevens is.
D) extreem-linkse groeperingen (zoals XminY) met hun wereldvreemd-uitziende achterban op zich weer een afschikwekkend effect heeft op normale mensen bij zo'n demo die zich volgens mij best in de strekking van de demonstratie konden vinden.
E) van die ludieke acties heb ik na 15:00 (toen ik er was) niks van mee gekregen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |