#ANONIEM | vrijdag 2 mei 2008 @ 17:32 |
wat is een betere graadmeter voor de staat of kwaliteit van een tweedehands auto: kilometerstand of bouwjaar? | |
Papierversnipperaar | vrijdag 2 mei 2008 @ 18:01 |
km | |
Ridocar | vrijdag 2 mei 2008 @ 18:06 |
Beide. een auto van 3 jaar oud met een ton op de teller is meestal voor de snelweg gebruikt, dus warmgereden en lange afstanden. Een auto van 10 jaar oud met 10000 op de teller is motorisch misschien zo goed als nieuw, maar kan ook nooit zijn warmgereden (meer slijtage dus). | |
MrFl0ppY | vrijdag 2 mei 2008 @ 18:09 |
Bij nieuwe auto's is vooral km stand de graadmeter omdat roest etc. bijna niet meer voorkomt. Natuurlijk neemt het niet weg dat ouderdom wel degelijk invloed heeft op de staat van de auto. | |
gateway | vrijdag 2 mei 2008 @ 18:09 |
quote:licht eraan, een auto uit 2005 met 250000 km erop ziet er nog wel goed uit maar wel veel kilometers dus. Terwijl een auto uit 1995 met maar 130.000 km er ook goed uit kan zien, alleen dus veel minder kilomters gereden heeft. Weinig kilometers en oude auto betekent wel veel korte stukjes, vaak starten etc..... Auto die jong is met veel kilometers heeft dus veel lange afstanden gelopen......... Tsjah.... En natuurlijk:"hoe is het onderhoud gebeurt? netjes optijd en goede onderdelen en olie? of laat en slechte olie etc? dus jah, het hang toch ook wel van het totaalplaatje af | |
DroogDok | vrijdag 2 mei 2008 @ 20:30 |
Beide moeten met elkaar in verhouding zijn lijkt me. Een auto van 1jaar oud met 200.000 op de teller zou ik net zo min kopen als 1 van 10 jaar oud met 50.000 op de teller. Hangt ook van het type brandstof af natuurlijk. | |
Fer | vrijdag 2 mei 2008 @ 21:30 |
Ga liever uit van de huidige staat van de auto, of er netjes mee omgegaan is onderhoudsboekje compleet en zonder gebreken. Auto van 1 jaar en 10000km kan een afgetrapte huurbak of ex-demo zijn, ex lease van 4 jaar met 180000 kan altijd netjes behandeld zijn of afgetrapt. Auto van 200000 kan met weinig onderhoudskosten zijn, je hebt ze ook van 100000 waar iedere beurt weer 1000 euri's aan extra kosten bijzitten. Huidige auto's hebben iets meer eeuwig leven dan vroeger, ze roesten niet meer en de motoren zijn zo precies gebouwd dat ze ook zo 300000km lopen zonder revisie. Uitzonderingen daargelaten zoals bij Megane bijv. km of jaren zegt me niet zoveel. Verder mensen die met de trein naar werk gaan en de auto alleen gebruiken om in het weekend naar verre familie te rijden, maken weinig kilometers maar rijden toch lange afstanden. | |
TeChNo2 | vrijdag 2 mei 2008 @ 22:46 |
het hangt ook van het merk/type af, 100.000 km/5 jaar oud met laten we zeggen een renault clio of een porsche 911, dat maakt ook wel enigzins verschil... | |
Sjowhan | vrijdag 2 mei 2008 @ 22:58 |
Ik kijk bij het kopen van een auto naar zowel bouwjaar als kmstand; doe de kmstand gedeeld door het aantal jaren dat de auto al op de weg rijd, en weet zo of het een auto is die 'enkel voor de boodschappen' was gekocht, of dat men er echt lange stukken mee heeft gereden. | |
drukker | vrijdag 2 mei 2008 @ 23:11 |
Denk er ook aan, dat ondanks de mogelijk lage kmstand, dat alle rubbers en slangetjes na jaren ook wel wat kunnen uitdrogen. | |
Mikkie | vrijdag 2 mei 2008 @ 23:21 |
'T is een afweging tussen kmstand en bouwjaar. De extreme voorbeelden daargelaten, vind ik dat interieur vaak ook wel iets zegt over een auto. Op het moment dat er verschillende beschadigingen of krassen op het interieur zitten, is daar dus niet voorzichtig mee omgesprongen. Grote kans dat dat met de rest van de auto ook niet gebeurd is. Daarnaast vind ik, los van de schade, auto's met op de hoeken enige 'schuifschade' van bumpertjes kussen ofzo geen slecht teken. Vaak is het een teken van iemand die een afstand met parkeren niet goed in kan schatten. Vaak vrouwen of ouderen, die rustig omgaan met hun auto ![]() Natuurlijk hoeft het niet waar te zijn, maar ik vind er wel een kern van waarheid in zitten ![]() | |
Arclight-S | zaterdag 3 mei 2008 @ 02:06 |
Stand en bouwjaar zeggen niet zoveel. | |
GizartFRL | zaterdag 3 mei 2008 @ 11:41 |
quote:Klopt, kijk liever naar de algehele staat van de auto en aantoonbaar onderhoud. | |
HPoi | zaterdag 3 mei 2008 @ 20:18 |
quote:Dat is idd het belangrijkste. Mijn kever is van 1975 en de km stand is nu 33.800 maar of dat ding nou 1, 2 of 3x is rond geweest maakt mij eigenlijk weinig uit. De motor, het chassis en de carrosserie zijn in redelijke tot goede staat, en daar gaat het tenslotte om. | |
j0rrit | zaterdag 3 mei 2008 @ 20:57 |
Momenteel ben ik een beetje aan het rondkijken in cabrioland, en daarbij doet het bouwjaar er niet zoveel toe blijkbaar. Over het algemeen hebben mensen de auto's als tweede of derde auto, en heeft hij altijd in een garage gestaan en alleen in de zomermaanden gebruikt. Daarmee is de kans op verwering van de lak etc redelijk afgenomen. Een 1998 model met 70.000 km en altijd binnen gestaan, koop ik liever dan een 2000 model met 100.000 en altijd buiten gestaan. Aan de andere kant gaan rubberdelen en accu's weer aandacht vergen. Lastige overweging. |