abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 30 april 2008 @ 21:24:54 #1
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_58404550
Voor wie het leuk lijkt eens een normaal 35mm filmrolletje vol te schieten met een camera die je 9 van de 10 keer op een rommelmarkt vind voor enkele euro's:

Wat je nodig hebt:



1. De camera. Die flitser en tas heb je niet nodig, deze waren om de foto te pimpen
2. Plakvilt
3. Schaar
4. Een 120 film take-up spool. Deze krijg je er meestal wel een bij als je een Clackje koopt.
5. Dubbelzijdig plakband
6. Een 35mm fotorolletje.

7. Zwarte plakband/plakvilt. Had ik niet meer voor de foto.

8. Een doka (donkere kamer). Of ruimte die je tijdelijk even kunt verduisteren.

1. Als eerste plak je het rode kijkvenstertje af. Let erop dat er geen licht meer doorkomt, gebruik desnoods meerdere lagen:



2. Omdat je niet wilt dat je 35mm negatieven beschadigen gaan we als eerste de achterwand van de camera beplakken met het plakvilt:



3. Hetzelfde doe je bij de volgende randen (aangegeven met 1 en 2), zodat de film daar soepel overheen glijd:



4. Plak nu een stukje dubbelzijdig plakband op het beugeltje dat normaal de 120 film aandrukt:



5. Plak een stukje dubbelzijdig plakband op de take-up spool:



6. Plaats de take-up spool in de camera:



6. Plak het fotorolletje nu vast, aan de dubbelzijdige plakband van stap 4.



7. Trek een stuk film uit het rolletje, en leg het ongeveer in het midden van het filmvlak:



8. Plak het aanloopstukje van de film nu vast aan de take-up spool:



9. Houd het rolletje op zijn plek, en draai voorzichting de film strak.



10. Schuif nu de behuizing van de Clack weer over de camera.



11. Sluit de behuizing d.m.v. de knop aan de onderkant:



Je Clack is nu klaar om fotos te schieten.



Ik heb nog niet exact uitgedoktert hoevaak je knop rond moet draaien om geen overlap te krijgen bij de volgende foto. Zal mijn ervaringen hier nog posten.

Als je rolletje vol is ga je even in de kelder zitten (of ergens anders waar het pikkedonker is) en open je de behuizing. Trek het rolletje los van de tape, en haal de take-up spool los. Je kunt nu de film in het rolletje draaien door aan het "buisje" te draaien dat uit de filmcasette steekt.

Deze methode is waarschijnlijk ook bij vele andere camera's toe te passen. Ik heb zelf nog een Agfa Click en een Agfa Isola, waarbij het ook op deze manier zou kunnen (met enkele aanpassingen). Ik heb het afgekeken van een filmpje op YouTube:



Voor wie het eens proberen gaat:
Veel plezier, en post hier je ervaringen/resultaten. Ik wacht zelf nog op wat negatieven die ik op deze manier heb belicht.
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  FOK!fotograaf woensdag 30 april 2008 @ 22:24:47 #2
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_58405884
Erg leuk dit!

Ik verwacht trouwens dat je niet al te vaak aan de slinger hoeft te draaien. Vaak is net een heel rondje voldoende voor een 120-spoel. Maar het probleem is denk ik dat je ook met die slinger je spanner sluit... Dus ik gok dat je alsnog maar 12 opnamen uit zo'n rolletjes krijgt ongeveer...?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  woensdag 30 april 2008 @ 22:27:37 #3
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_58405930
quote:
Op woensdag 30 april 2008 22:24 schreef Xilantof het volgende:
Erg leuk dit!

Ik verwacht trouwens dat je niet al te vaak aan de slinger hoeft te draaien. Vaak is net een heel rondje voldoende voor een 120-spoel. Maar het probleem is denk ik dat je ook met die slinger je spanner sluit... Dus ik gok dat je alsnog maar 12 opnamen uit zo'n rolletjes krijgt ongeveer...?
Draaien laat de sluiter niet ontspannen, dat doe je met die hendel aan de zijkant van de lens.
Je kunt dan ook naar hartelust meerdere keren belichten. Bij deze camera wordt de sluiter niet gespannen zeg maar. Ik heb op een 36 opname filmpje 8 fotos oid gemaakt. Maar dat komt omdat ik het zekere voor het onzekere nam, en de film na elke opname vet ver doordraaide.

Ben wel echt benieuwd wat het geworden is.

De sluitertijd is trouwens 1/30 (ong) bij een diafragma van 11 of 12.5 geloof ik bij deze camera.

Het leuke van 35mm film in 120 film camera's is dat ook de stukken negatief bij de gaatjes belicht wordt. Zie hier een voorbeeld:



http://www.squarefrog.co.uk/holga-techniques-35mm.html

[ Bericht 15% gewijzigd door kvdv op 30-04-2008 22:33:33 ]
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  FOK!fotograaf woensdag 30 april 2008 @ 22:40:48 #4
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_58406190
Ah oke!
Bij mijn oude camera die 120-spoeletjes slikte was het zo dat die slinger om door te spoelen ook zorgde voor "spanning" op de sluiter!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 30 april 2008 @ 22:49:29 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_58406469
Voor de juiste draaiafstand is het het handigste om voordat je je Clack ombouwt er eerst een 120spoel doorheen te halen. Zet voor het inleggen een markering op de draaiknop en kijk hoe vaak ie in de rondte moet om een beeldje te transporteren. Omdat een kleinbeeldfilm veel dunner is moet je daar nog een klein stukje bij optellen.

De key-feature van de Clack was in zijn dagen die maffe bolle achterwand die maakte dat er met een uiterst simpel lensje toch hele aardige opnamen uitkwamen, omdat de beeldveldwelving van dat lensje door de achterwand werd gecorrigeerd. Die bolle achterwand doet het alleen met 120-film omdat ook de geleidebaan die bolling heeft. Kleinbeeldfilm loopt gewoon recht door het venster, waardoor je rekening moet gaan houden met kwaliteitsverloop.

Omdat de sluiter van de Clack niet uitblinkt in herhalingsnauwkeurigheid moet je er bij voorkeur niet al te fijnbesnaarde films in stoken. Een gewone ISO200 consumentenfilm kan best wel een stootje hebben en is nog het goedkoopst in aanschaf ook (ongeveer net zo duur als een Clack)
Hou bij het afwerken even rekening met het verschijnsel dat fotolabs negatieven automatisch knippen, het beste laat je je Clackkleinbeeld ontwikkelen op een minilab waarbij je de machinist even inseint wat hem/haar te wachten staat
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 1 mei 2008 @ 00:56:37 #6
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_58409125
quote:
Op woensdag 30 april 2008 22:49 schreef Ouwesok het volgende:
Voor de juiste draaiafstand is het het handigste om voordat je je Clack ombouwt er eerst een 120spoel doorheen te halen. Zet voor het inleggen een markering op de draaiknop en kijk hoe vaak ie in de rondte moet om een beeldje te transporteren. Omdat een kleinbeeldfilm veel dunner is moet je daar nog een klein stukje bij optellen.
Ik had het geprobeerd met een testrolletje 35mm film, waar ik dan een streepje op had gezet. Maar dat klopte maar de helft van de tijd ofzo...
quote:
De key-feature van de Clack was in zijn dagen die maffe bolle achterwand die maakte dat er met een uiterst simpel lensje toch hele aardige opnamen uitkwamen, omdat de beeldveldwelving van dat lensje door de achterwand werd gecorrigeerd. Die bolle achterwand doet het alleen met 120-film omdat ook de geleidebaan die bolling heeft. Kleinbeeldfilm loopt gewoon recht door het venster, waardoor je rekening moet gaan houden met kwaliteitsverloop.
Klopt, wat je zou kunnen doen is na elke keer dat je de film doordraait, een klein stukje de tegengestelde richting in draaien. Dan druk je (denk ik) als het ware de film tegen de achterwand en heb je alsnog de bolling.
quote:
Omdat de sluiter van de Clack niet uitblinkt in herhalingsnauwkeurigheid moet je er bij voorkeur niet al te fijnbesnaarde films in stoken. Een gewone ISO200 consumentenfilm kan best wel een stootje hebben en is nog het goedkoopst in aanschaf ook (ongeveer net zo duur als een Clack)
Hou bij het afwerken even rekening met het verschijnsel dat fotolabs negatieven automatisch knippen, het beste laat je je Clackkleinbeeld ontwikkelen op een minilab waarbij je de machinist even inseint wat hem/haar te wachten staat
Ik had het op het bestelformuliertje geschreven dat het een experiment was, en of men hier even op wilde letten tijdens het knippen. Ben benieuwd of dat uberhaupt gelezen is
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
pi_58412157
Leuk gedaan en het ziet er gelukkig niet al te ingewikkeld uit.
Ben erg benieuwd in hoeveel stukken je rolletje terugkomt.

Weet iemand hoe gevoelig negatieven zijn voor aanraking?
Ik zit er namelijk aan te denken om strookjes van 15 cm in een loopbodemcamera te gebruiken.
Dat zal wel ff prutsen worden in het donker ben ik bang

Zijn er trouwens ook zaken waar je strookjes in kan leveren in plaats van rolletjes?
Iets zegt me dat die machines dat niet gaan snappen
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 1 mei 2008 @ 12:29:24 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_58413586
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 10:57 schreef PankPinther het volgende:
Weet iemand hoe gevoelig negatieven zijn voor aanraking?
Ik zit er namelijk aan te denken om strookjes van 15 cm in een loopbodemcamera te gebruiken.
Dat zal wel ff prutsen worden in het donker ben ik bang
Zolang je de film niet knakt kan ie aardig wat hebben. Waar de film wel gevoelig voor is is vingerafdrukken, maar dat wisten we al.
Je zou kunnen overwegen om een zwartwit vlakfilm onbelicht te (laten) ontwikkelen en die als drager voor de kleinbeeldstrook te gebruiken. Die strook kleinbeeld kun je dan met groene magictape op die drager verankeren waardoor je nog enig idee hebt waar ie ergens zit.
Dan vervolgens de Angulon op je camera en genieten maar
quote:
Zijn er trouwens ook zaken waar je strookjes in kan leveren in plaats van rolletjes?
Iets zegt me dat die machines dat niet gaan snappen
Even op basis van wat ik nog van ontwikkelmachines weet zie ik twee mogelijkheden.
1 Zoek een vaklab op waar ze een hangermachine hebben en leg ze uit waar je mee bezig bent. Iets dat 4*5" ontwikkelt zou die strookjes ook aan moeten kunnen. Of ze er ook aan willen en welke prijs ze eraan hangen kan ik me evengoed geen voorstelling bij maken
2 Zoek een bedrijf of instelling waar ze ontwikkelen met een drum-automaat als een Jobo ATL of een filmrunner of iets van die strekking en kijk eens wat daar te regelen valt(die machines werken met gewone kieptankjes waar je zo'n strookje makkelijk in een spoel kunt schuiven, bij Jobo zelfs twee op één spoel.

Een derde optie werkt alleen wanneer je zelf ontwikkelfaciliteiten hebt en dat is gewoon zelf doen. Zwartwit is met weinig middelen haalbaar, voor kleur moet je even rondkijken wat er aan makkelijke chemie leverbaar is.
Ontwikkel daarbij in het donker alsof je met 4*5" in een standtank bezig bent. Vergt dus drie ontwikkeldoosjes(kosten geen drol), een goed verduisterde ruimte en een portie doorzettingsvermogen afhankelijk van de procesduur sta je nogal een tijd in het donker te frommelen.

Je hoort mij echter niet zeggen dat het niet kan
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_58433900
Ik zal eens rondbellen en anders word het inderdaad een keer een z/w doka in de gangkast bouwen
  zondag 11 mei 2008 @ 15:04:20 #10
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_58609896
*schopje*

Tijdje geleden de negatieven opgehaald. Ze waren dus inderdaad gewoon automatisch geknipt. Waren er slechts 2 die toevallig niet doormidden geknipt waren.

Bij gebrek aan filmscanner maar even wat gekloot met tft-scherm + digicam en photoshop:



Zoiets komt er dus uit .

Was eigelijk een kleurenfoto, maar kreeg de kleuren niet goed in PS.
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  FOK!fotograaf zondag 11 mei 2008 @ 22:44:39 #11
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_58617615
Dus nu haastig opzoek naar een zaak waar ze niet automatisch geknipt worden?

't effect is namelijk wel ontzettend tof!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 11 mei 2008 @ 22:49:29 #12
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_58617718
Als mijn middenformaat filmpjes op zijn doe ik er ook lekker 35mm in ja, superleuk effect!
  maandag 12 mei 2008 @ 00:33:15 #13
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_58619984
Hopeloze poging om van 2 geknipte negatieven 1 geheel te maken



Kent iemand een fotolab waarbij je film niet geknipt wordt omg. Eindhoven?
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 mei 2008 @ 00:51:39 #14
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_58620304
quote:
Op maandag 12 mei 2008 00:33 schreef kvdv het volgende:
Kent iemand een fotolab waarbij je film niet geknipt wordt omg. Eindhoven?
Op zich biedt elk lab de mogelijkheid om een film ongeknipt op te leveren, je moet het er alleen goed bij vermelden. Sommige labs vragen overigens meer geld voor een ontwikkelgang zonder knippen en verdienen dus geld met het weglaten van een processtap maar er zijn wel meer produkten die duurder worden vanwege een ingrediënt waarvan er minder in zit
Het zekerste is het wanneer je de film met een minilab laat ontwikkelen en er gewoon even bij blijft en aanbiedt om de film zelf te knippen. Als je aangeeft waarom is het meestal niet zo'n probleem, ik loop tegen hetzelfde aan met de films uit mijn Horizon panoramacam.
Op de opname met de fiets is het effect van die bolle achterwand van de Clack mooi te zien, de opname is scherp waar je het normaliter niet verwacht, namelijk aan de randen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')