abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58340660
Ja, waarom is de wegenbelasting voor dieselauto's duurder dan benzine auto's?

op wikipedia staat er dit
quote:
Auto's met een dieselmotor zijn over het algemeen zuiniger dan equivalente benzinemotoren en produceren minder broeikasgassen (CO2). Deze efficiëntie komt voort uit zowel de hogere energiedichtheid per liter van dieselbrandstof, als uit een groter thermodynamisch rendement, voornamelijk door de hogere compressieverhouding. De dichtheid van diesel is weliswaar 15% groter dan die van benzine, wat tot een 15% hogere CO2-uitstoot per liter brandstof leidt[1], maar dit is niet voldoende om het 20–40% zuiniger verbruik van een moderne dieselmotor teniet te doen. Netto produceert een dieselmotor 10 tot 20% minder broeikasgasemissies dan een vergelijkbare benzinemotor.
Waarom word het zwaarder belast als het beter is voor het milieu? :/

(als ik iets over het hoofd zie, flame on whehehe)
pi_58340718
quote:
Op zondag 27 april 2008 16:17 schreef Asgard het volgende:
Ja, waarom is de wegenbelasting voor dieselauto's duurder dan benzine auto's?

op wikipedia staat er dit
[..]

Waarom word het zwaarder belast als het beter is voor het milieu? :/

(als ik iets over het hoofd zie, flame on whehehe)
Omdat de auto een melkkoe is voor de overheid. Rijden er veel mensen diesel, dan wordt dat duurder gemaakt, rijden veel mensen gas dan wordt dat duurder gemaakt, en zo hetzelfde met benzine en eventuele andere brandstoffen. Inclusief de belastingen want die gaan natuurlijk ook omhoog.

Alles onder het mom van "een beter milieu" maar ondertussen worden den inkomsten gebruikt om de staatskas te spekken.

Zo.
  zondag 27 april 2008 @ 16:21:11 #3
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_58340726
Nee ze zijn goedkoper qua brandstof dus zoekt de overheid en ander manier om geld te trekken van de burger. Vroeger was een diesel nog rendabel, met het nieuwe beleid is dat voordeel opok al teniet gedaan.
*Hosselcopter*
pi_58341906
Ah ok dat dacht ik al, kan niemand ff de hypocrisie van de overheid benadrukken? :/

In de TT moet duurder natuurlijk hoger zijn
  zondag 27 april 2008 @ 17:16:16 #5
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_58341964
Ontmoedigingsbeleid
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_58342216
quote:
Op zondag 27 april 2008 17:12 schreef Asgard het volgende:
In de TT moet duurder natuurlijk hoger zijn
Kost duur qua geld betreft.

Is diesel nog wel zo veel goedkoper dan benzine tegenwoordig, eigenlijk?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_58342965
omdat een diesel motor toch zwaarder is dan een benzine auto en de wegenbelasting ook op gewicht gaat?
kan er ook naast zitten hoor
  zondag 27 april 2008 @ 18:23:03 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_58343156
quote:
Op zondag 27 april 2008 18:12 schreef draculettetje het volgende:
omdat een diesel motor toch zwaarder is dan een benzine auto en de wegenbelasting ook op gewicht gaat?
kan er ook naast zitten hoor
Mijn auto weegt 1398 kilo en kost 101 Euri per maand. Dezelfde auto in benzine weegt 1342 kilo en kost 45 Euri per maand... Die 50 kilo lijken me geen verschil van 250% te verklaren hoor.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 27 april 2008 @ 18:25:25 #9
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_58343193
quote:
Op zondag 27 april 2008 16:21 schreef Dibble het volgende:
Nee ze zijn goedkoper iets minder duur qua brandstof dus zoekt de overheid en ander manier om geld te trekken van de burger. Vroeger was een diesel nog rendabel, met het nieuwe beleid is dat voordeel opok al teniet gedaan.
Inkomsten voor het rijk.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zondag 27 april 2008 @ 18:27:34 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_58343245
quote:
Op zondag 27 april 2008 16:21 schreef Dibble het volgende:
Nee ze zijn goedkoper qua brandstof dus zoekt de overheid en ander manier om geld te trekken van de burger.
Ze zijn ook al duurder in aanschaf, hoor.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 27 april 2008 @ 18:31:50 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58343316
Hier in de UK is de belasting op dieselauto's juist lager dan op benzine auto's.
De reden is het CO2 argument.
Overigens is de prijs van diesel hier dan weer wel iets hoger dan benzine (scheelt 10% ofzo).

Maar er is een belangrijk argument tegen diesel en dat is de uitstoot van fijnstof. Laten we eerlijk zijn, CO2 is onschadelijk (afgezien van het broeikas effect, waarvan nieteens bewezen is dat het bestaat), maar fijnstof is aantoonbaar kankerverwekkend.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 27 april 2008 @ 18:38:01 #12
44800 SilentChaos
Rehab is for quitters...
pi_58343454
De uitstoot van fijnstof is trouwens wel vele malen hoger dan bij benzine...
Vandaar het welbekende roetfilter...
Helaas zijn mensen slecht in het onderhouden van hun auto tegenwoordig en wordt't roetfilter te weinig vervangen en zie je vaak lelijke, ranzige, stinkende zwarte pluimen uit een dieselmotor die gas geeft..

Geef mij maar benzine dan, of nog beter, LPG

Maar in de eerste reactie staat de reden al genoemd:

Alles onder het mom van "een beter milieu" maar ondertussen worden den inkomsten gebruikt om de staatskas te spekken.
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness...
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
pi_58343528
Nou ja zeg, en we pikken dit met zn allen gewoon
pi_58343553
quote:
Op zondag 27 april 2008 16:17 schreef Asgard het volgende:
Ja, waarom is de wegenbelasting voor dieselauto's duurder dan benzine auto's?


Waarom word het zwaarder belast als het beter is voor het milieu? :/
Diesel wordt toch juist minder zwaar belast doordat er minder accijns op zit? Vrachtwagens moeten naar hun aard op diesel rijden, dan moet je dat niet te duur maken met accijnzen want dan wordt vrachtvervoer te duur. Maar om te voorkomen dat iedereen dan daarom op diesel gaat rijden, maak je ze duurder in de wegenbelasting, zodat het alleen voor de kilometervreters uit kan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_58343696
quote:
Op zondag 27 april 2008 18:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Diesel wordt toch juist minder zwaar belast doordat er minder accijns op zit? Vrachtwagens moeten naar hun aard op diesel rijden, dan moet je dat niet te duur maken met accijnzen want dan wordt vrachtvervoer te duur. Maar om te voorkomen dat iedereen dan daarom op diesel gaat rijden, maak je ze duurder in de wegenbelasting, zodat het alleen voor de kilometervreters uit kan.
Ja klopt.
Maar als de overheid de auto zoveel mogelijk uit de maatschappij wil weren onder het mom "milieu besparen", waarom maken ze de wegenbelastig veel duurder voor de zuinige diesel waardoor mensen die minder km's maken de "slechte" benzine moeten gebruiken? Als de milieu zo belangrijk was voor ze zou ik denken dat de zuinige alternatief volop aangemoedigd zou worden.
pi_58345271
Net zoals met onderhoudsbeurten.

Standaard tarief voor een diesel is altijd hoger dan voor een benzine.
Terwijl de intervallen vaak hoger zijn, er zijn geen bougies om te controleren, geen onsteking om te timen.
Een riem vervangen is net zoveel werk als bij een benzine auto. En de rest van de onderdelen slijten net zo hard als bij een benzine variant.

Dus waarom die kosten ook altijd hoger zijn, mag Joost weten.
pi_58345345
De kosten zijn niet duurder, de kosten zijn hoger.
pi_58345846
quote:
Op zondag 27 april 2008 20:13 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
De kosten zijn niet duurder, de kosten zijn hoger.
Waarom zijn de kosten voor diesel auto's duurder dan benzine
pi_58346075
Alsof ik het hele topic ga lezen
pi_58346181
quote:
Op zondag 27 april 2008 20:48 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Alsof ik het hele topic ga lezen
Ga met barbies spelen
pi_58346389
Wegenbelasting had oorspronkelijk als een van de uitgangspunten dat de veelrijdende auto zwaarder belast wordt dan de auto die minder vaak rijdt. Diesel en lpg zijn van oudsher brandstoffen die door kilometervreters gebruikt worden.

De wegen worden zwaarder (lees: vaker) belast, dus is de wegenbelasting hoger.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_58346427
Door de linkse politieke rukkers blegh
pi_58347269
quote:
Op zondag 27 april 2008 18:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Mijn auto weegt 1398 kilo en kost 101 Euri per maand. Dezelfde auto in benzine weegt 1342 kilo en kost 45 Euri per maand... Die 50 kilo lijken me geen verschil van 250% te verklaren hoor.
hoe dat precies zit weet ik ook niet hoor!
ik heb een automaat kost ook hoe dan ook meer
  maandag 28 april 2008 @ 10:22:18 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_58354393
quote:
Op zondag 27 april 2008 18:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Mijn auto weegt 1398 kilo en kost 101 Euri per maand. Dezelfde auto in benzine weegt 1342 kilo en kost 45 Euri per maand... Die 50 kilo lijken me geen verschil van 250% te verklaren hoor.
mijn auto weegt ongeveer 1700kg op lpg en ik betaal 0.0 euro wegenbelasting
  maandag 28 april 2008 @ 10:56:24 #25
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_58355081
quote:
Op zondag 27 april 2008 16:17 schreef Asgard het volgende:
Ja, waarom is de wegenbelasting voor dieselauto's duurder dan benzine auto's?

op wikipedia staat er dit
[..]

Waarom word het zwaarder belast als het beter is voor het milieu? :/

(als ik iets over het hoofd zie, flame on whehehe)
omdat de lagere CO2 uitstoot zo'n beetje het enige positieve aan diesel is. Voor de rest stoot een diesel veel meer troep uit dan een benzine auto. Bv de hoeveelheid NOx uitstoot is vele malen hoger dan bij een benzine en een diesel stoot meer fijnstof en roetdeeltjes uit.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')