abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83894285
Tja dat droge weer zal inderdaad niet helpen. Ach volgend jaar beter zullen we maar zeggen (zal je zien dat je dan zoveel hebt dat het nooit opkomt )
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_83952119
pics? ondanks dat het niet zo'n best jaar is?
toch altijd leuk om te zien al die fruitbomen!
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  woensdag 14 juli 2010 @ 09:51:50 #28
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_84033282
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 20:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Pats hier met je boomgaard topic?

Flinke lijst met vruchtjes. Gemengde fruitsalade en sapjes dus
Tuintrots heet dat
pi_85741382
quote:
Op maandag 12 juli 2010 12:36 schreef WRH het volgende:
pics? ondanks dat het niet zo'n best jaar is?
toch altijd leuk om te zien al die fruitbomen!
(Beetje late reactie, sorry)

De fruitboompjes staan nu een jaar of 6 (hoogstam) en 2 (laagstam), en erg fotogeniek zijn ze nog niet. Van de bloesems maak ik elk jaar wel wat -erg op elkaar kijkende- lentefoto's.
Als ik eraan denk zal ik eens kijken of er iets fotografeerbaars is (maar ik ben ook nog eens een slechte fotograaf).

De oogst van Japanse wijnbessen was best aardig. Vooral de bessen die ver weg staan, want daar kom ik niet zo vaak en de kippen nooit, dus die krijgen de kans goed te rijpen. Toch een kilo mooie rooien geoogst in twee plukbeurten. Ingevroren, mooi losjes.

De sleedoornen waren ook nog wel de moeite waard, drie kilo. Dat leverde 12 potten jam. Van vorig jaar staan er ook nog 12 potten bessenjam, dus maar zien of we het ermee uitzingen. Als ik genoeg tijd heb zal ik me deze winter eens wagen aan rozebotteljam.

De buitendruif die er al een paar jaar staat (vroege van der Laan) heeft alweer geen druiven, al had 'ie dit jaar dan wel een poging gedaan, wat trosjes die niet tot rijping kwamen. De andere buitendruif staat er vanaf dit voorjaar, dus die valt niets te verwijten.
De kasdruif (Frankenthaler) heeft wel een paar fraaie trossen, die momenteel aan het kleuren zijn.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Licht Ontvlambaar maandag 13 september 2010 @ 16:21:03 #30
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86385643
Sigme, bij ons zijn de aarbeien met een tweede dracht begonnen, ik dacht dat ze kassiewijlen waren, bij jou ook?

En we hebben de eerste bramen, blauwe bessen en witte druiven uit eigen tuin gehad vorige week. Niet slecht voor planten die dit jaar gezet zijn :D
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_86387022
Mijn aardbeien zijn nu pas echt een beetje vruchten gaan creeeren. Tomaten doen het maar matig dit jaar... :{
pi_86388062
-oeps-
pi_86388175
quote:
Op maandag 13 september 2010 17:22 schreef Isegrim het volgende:
-oeps-
:D Had je hier dat foetusverhaal geplaatst? :D Das net even een andere vrucht _O-
pi_86388223
Ja, sorry, verkeerde vrucht idd. :')

Maar ik heb dit jaar dus nog maar twee aardbeien op van LHO's plantjes. }:|
pi_86388255
Mooi lijstje, mijn druivenoogst is dit jaar totaal mislukt. Vorig jaar drie grote emmers vol, dit jaar maar 1 "trosje" met maar liefst 2 druiven. Rara.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_86388309
Ik weet niet of twee druiven technisch gesproken wel een tros vormen. :P
pi_86388348
Ik was het net tussen aanhalingstekens aan het zetten.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_86389708
De druif geeft dit jaar relatief veel oogst. Vorig jaar is 'ie zo hardhandig gesnoeid dat er 1 tros van kwam, dit jaar wel een stuk of 6 -niet hele grote- trossen. En dat is de kasdruif, dus zelfs redelijk zoet (de buitendruif deed weer eens niks).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96024565
Ik ben wel heel benieuwd hoe het er met de fruitgaarde voorstaat.

Mijn perzik had perzikkrulziekte en wordt morgen verwijderd. Heb nu een abrikoos gekocht, die komt naast de vijg tegen de zondoorstoofde muur..
Verder zie ik kleine pruimpjes, vijgen en amandelen hangen en de struiken kleinfruit groeien goed.
Afgelopen jaar had ik een flinke oogst aan aardbeien, japanse wijnbes, amandel en vijg. Frambozen vielen tegen, wel steeds wat kunnen plukken, maar niet meer dan steeds een handjevol. Dit jaar hoop ik op de eerste blauwe bessen.
pi_96031954
Het bloeit goed, dit jaar! De juttepeer bloeit voor het eerst van z'n leven. De drie pruimen hebben flink bloemetjes gemaakt en zijn al uitgebloeid. De appels zijn wat later: de Drentse Bellefleur bloeit maar de anderen vertonen nog niet veel tekenen van leven.
Het laagstamfruit ziet er ook mooi uit; uitbundige kersenbloesem, en ook hier bloeiende pereboompjes.

De bessen genieten ook van de warme aprilmaand, allemaal bloeien.

Maar als het zo droog blijft..

Dit jaar geen aardbeien in de volle grond, maar die in de kas hebben al de eerste groene beien zitten.. De frambozen staan net in blad.
En we hebben een vijgeboom gekocht, in pot.
pi_96051485
Oh, dat is wel een goed idee, een vijg in pot. Ik heb begrepen dat hij meer vruchten geeft als de wortels wat beperkt worden.
Ik heb de eerste beginnetjes van bloesem gezien bij een aantal vroege frambozen. De warme aprilmaand heeft alles aardig versneld. Ik geef de bloeiende aardbeien in de volle grond af en toe een plens water, de tuin is echt zo droog.
Ik heb ook nog struiken van gojibessen, vossebessen en japanse kwee gekocht, de laatste vooral vanwege de heerlijk geurende vruchten, al ga ik er misschien ooit wel gelei van maken.
pi_96055347
Japanse kwee staat hier ook al jaren. Bloeit alle jaren enthousiast, ook nu alweer, en dan tot in de herfst soms wel door. Nooit ook maar 1 ieniemienie kweetje aan gekomen. Dus ik steel de geurkweetjes van de plantsoenendienst ;). Voor het maken van gelei, ooit, wacht ik nog steeds op kwee van de gewone kweeën. Waarvan trouwens de kleine sinds vandaag bloeit (de grote bijna). Die beide boompjes storten tot nog toe aan het eind van de zomer in, verliezen alle blad en maken geen vruchten.

Gojibessen zijn me onbekend. Even googelen maakt me wel nieuwsgierig of je daarvan ook leuk kan oogsten! Dus ik hoor het graag, in de herfst, wat ervan komt :).

Ik heb die vijg trouwens in pot opdat deze in de winter in de kas gezet kan worden.
pi_96062285
Vroeger was die Japanse kwee en geliefde plantsoenplant ja, er blijft alleen zoveel zwerfvuil in hangen. Ik wilde ook liever een gewone kwee, maar heb in mijn stadstuintje geen ruimte meer over voor een echte boom. Dus maar eens zien wat het Japanse struikje doet.

Ik ben erg van de bessen en frambozen, van dat kwetsbare spul dat in de supermarkt duur is en dan ook nog eens nergens naar smaakt. Als ik meer oogst dan wat ik op dat moment kan eten, dan vries ik het in voor smoothies. Ik denk dat die Gojibessen daar ook erg geschikt voor zijn, ik heb ze alleen nog maar gedroogd gegeten. Ik denk niet dat ik het eerste jaar al kan oogsten, maar we zullen zien.
Van de blauwe bessen heb ik 2 struikjes die net uitgebloeid zijn en nog eentje die nu volop bloeit.
Afgelopen week heerlijk gelezen in "The Kitchen Gardener" van Alan Titchmarsh en nu wil ik ook passiebloemen met eetbare vruchten en pawpaws etc. En een grotere tuin zodat ik meer boompjes kwijt kan. En een kas voor de meer subtropische en mediterrane vruchten. Ach ja, er moet wat te dromen overblijven.
pi_96062657
Kweetjes zijn bescheiden boompjes - mijn kleine kweetje is kleiner dan de grotere bessenstruiken.
Afgelopen herfst heb ik de (schamele) bessenoogst ook ingevroren (in plaats van er jam van gemaakt), en dat is me heel goed bevallen :Y.

De japanse kweetjes waarvan ik de geurappeltjes haal staan in een poepiesjieke villawijk - er is daar helemaal geen zwerfafval :D. Vermoedelijk staan ze daarom daar al dertig jaar (en haal ik daar zolang al appeltjes, haha.)

Blauwe bessen doen het hier redelijk - ze groeien niet zo snel als de documentatie voorspelde, maar ze geven redelijk oogst en erg lekker. Let erop dat ze graag zure grond willen! (En let op de vogels, die letten namelijk op de blauwe bessen.)
  Vis een optie? donderdag 28 april 2011 @ 15:39:14 #45
70532 loveli
N
pi_96091908
Wat een heerlijkheid!!!
crap in = crap out
pi_109209039
Oh, dan geef ik deze ook maar een schop.
Ik zie dat ik in mijn chagrijn van vorig jaar de fruitvoortgang niet eens gemeld heb.
In het kort: het was prachtig, alles bloeide dat het een aard had, bomen die voor het eerst bloeiden *O*
En toen werd het begin mei, en toen kwam er een vreselijke lelijke nachtvorst en toen waren alle bloesems stuk -O-. Geen appels, geen peren, geen pruimen, geen bessen.

Maar nu is het 2012, nieuwe ronde nieuwe kansen. Om extra goed voorbereid te zijn hebben we een maand geleden zowaar een echte professionele snoeier laten komen. Kostte 120 euro, maar dat verdient zichzelf terug toch. Toch?
Hoe dan ook: de bomen staan en fris en fruitig bij (lees: kaal maar wel met kleine knopjes).
Vanwege wat veel snoei mogen we niet eens rekenen op veel fruit, maar he, ik spring al een gat in de lucht bij 1 appel! Of 1 peer! Of 1 pruim! :D :').
De bessen zijn (door ons) bij de grond af gesnoeid, waarom weet ik niet meer, maar dat gaat vast geen bessen opleveren. Nou ja, 2013 dan maar.
pi_109437702
Ik kijk uit naar de bloei van mijn amandelboompjes *O* Van de amandelen is vorig jaar nog weinig terecht gekomen, de bloesem daarentegen, amazing :o

Heb jij die ook?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ontopic, Kweeperen, heerlijk!
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
pi_109437880
Fruit is leuk en lekker maar met het zelf kweken besef je dat het een wonder is dat het voor bijna niks in de winkel ligt :P
pi_109437905
Een klein sieramandeltje, dat redelijk mooi bloeit maar waarvan ik niet denk dat er ooit een amandel aan komt.
Nog nooit een kweepeer gehad hier, maar dat zou toch wel moeten kunnen. Vorig jaar bloeiden ze, dus ik heb goede hoop. Mits we dit jaar geen idioot late nachtvorsten krijgen natuurlijk }:|. Of indien wel, dan gewoon echt laat, zoals een paar jaar geleden, in de derde week van juni (!).

Overigens staan beide (kwee en amandel) in grote hoeveelheden op de Canarische eilanden, en daar dragen ze ook enorm veel vrucht. Teveel om allemaal geoogst te worden, de helft eindigt gewoon op de grond..
pi_109438240
20 graden in maart, dan moet nachtvorst in juni ook wel lukken :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')