Zo terug uit Neurenberg, de enige Fok!ker naar RIP en heb inderdaad verder weinige andere Nederlanders gespot
Het was iig veel internationaler, ik heb de hele zondag met een Italiaan en zijn bevriende Argentijn opgetrokken (studeerden in Dld), verder heb ik nog Ieren, Britten en Zwitsers gesproken. Uiteraard was het gros Duits...
Ik was niet de enige gek per vliegtuig, ik zag op het vliegveld vrijdags zelfs een groepje Amerikanen

Ik ga in ieder geval niet meer met het vliegtuig als ik weer zou gaan.. Swissair, presteerde het om mijn bagage (waarin tent en kleding + toiletspullen zat) pas maandag te leveren. Dat kwam mede doordat ik vloog via Zürich en laat daar net het EK gehouden worden

. Gek genoeg lukte het maandag prima, en had ik gewoon mijn spullen op Schiphol.
De vrijdag heb ik dus weinig gezien, heb hotel even moeten regelen en pas zaterdags nieuwe kampeerspullen gekocht.
Ik heb wel Queens of the stoneages gezien op vrijdags, stukje HIM gehoord, en bij een dansgedeelte wat gedanst. Verder wat ik mij nu vooral kan herinneren is Metallica (gaven aan het end ook de eindstand van Duitsland-Polen door, en met 2-0 kon het dus voor de Duitsers niet meer stuk), Rage against the machine, In Flames en Hellacopters. Cavalera Conspiracy voelde eigenlijk toch wel aan als Soulfly in andere bezetting. Er werden ook weer Sepulturanummers gespeeld zoals Beneath the Remains, Refuse/Resist, en Roots.
De organisatie was stukken beter. Het grote park werd volledig gebruikt. Grote camping ook. Op zich was ik er wel aardig over te spreken. Even de punten noemen vergeleken met Erik T:
quote:
Op maandag 9 juni 2008 14:12 schreef ErikT het volgende:Zo. Weer terug.
Punten:
- de mainstage waar je niet kan komen

Aan de ene kant de pitmuur, aan de andere kant een hek. En dan loopt het ook nog naar beneden af naar achteren... resultaat: nog geen derde van de bezoekers kan de headliners fatsoenlijk zien. Wat is dat extreem kut.
Op RIP prima geregeld. Wel was het even verwarrend tussen Centerstage en Alternastage, want de stages zaten aangrenzend aan elkaar op het zelfde veld. Maar als je eenmaal door hebt, loop je er zo heen. Vooraan staan is wel mogelijk, maar net als bij andere festivals worden de eerste rijen met de rest van het veld gescheiden middels een hek met security. Alleen helemaal aan beide zijkanten vooraan, kan je om het hek heen richting hoofdpodium. Het veld liep niet af trouwens, gewoon vlak

De clubstage zat niet in een tent, maar in een Ijshal (genaamd Arena

) die gewoon sowieso bij het park hoort. Lekker verwarmd, genoeg ruimte voor iedereen en normale toiletten daar aanwezig. Ik ben er weinig geweest, alleen bij de Hellacopters daar wezen kijken (prima band overigens

).
quote:
- wc's. WTF echt. 50 dixies voor 50.000 man? Dat terrein was binnen 2 dagen één grote pisvlek.
Ja, was ook best wel weinig in RIP. Maar het park bood gras en bos zat, dus het liep allemaal wel weg richting plant. Voordeel van het park was dat er 2 grote gebouwen zaten, de Ijshal en een DokumentationsZentrum (waar een expo over de Partijdagen in Neurenberg in de jaren '30 plus het Neurenbergtribunaal van '45), waar voldoende toiletten zaten die ook voor RIP werden gebruikt.
quote:
- het is gewoon te klein en/of te druk. bijna nergens gras om op te chillen, alleen maar asfalt (met pis)
Groot grasveld voor Centerstage en Alternastage. Bij de echt grote concerten valt er weinig te chillen (Metallica, Prodigy) omdat er dan inderdaad te weinig plek is om te zitten. Tussendoor plek zat. Nadeel is dat er enkele stortbuien zijn geweest en dan krijg je weer modderbaden...De ijshal (Clubstage) bied voldoende ruimte om te relaxen op een schone, droge betonnenvloer.
quote:
- bier 2.80. in van die statiegeldglazen, waarmee je dan weer moet zeulen. Kutverhaal.
Dat waren kleine glazen? Bier 0,5 L 3,30 excl 1 euro borg

quote:
- al die kraampjes!!!!! Je kan niet fatsoenlijk van het ene naar het andere optreden. Overal bochten langs winkeltjes... wat een commerciële bagger. En die reclames tussen de optredens in.... speel gewoon een liedje.

Eh? De Alterna en Centerstage grensden aan elkaar, er zat een weg zonder kraampjes tussen. Wel was er een hele nauwe doorgang tussen de 2 velden. Maar dat zal je altijd wel houden, op Lowlands is het ook tussen de Alphatent en de rest van het festival even dringen geblazen.
Tussen de optredens door even reclame, maar verder gewoon muziek, waarbij de bekende hits het halve veld meezingt

quote:
- de ingang. Vrijdag 3 kwartier in die tunnel gestaan. Je maakt er dan wel wat leuks van, maar 4 poortjes voor duizenden mensen is echt te kut.
Met 2 ruime ingangen voldoende. Alleen vlak voor de grote bands is het wel even dringen, als je van de camping afkomt richting festivalterrein. Campings waren er veel, elk met hun eigen ingang. Hier en daar werden er ook illegaal ingangen gemaakt, even een stuk hek optillen

Ik hoorde ook van ervaren festivalgangers dat RIP beter was. Beter georganiseerd. Op zich heel leuk. Wel vond ik het aanbod aan eettentjes mager. De campings zelf maar karig aan sanitair voor een grote boodschap..Voor douches en andere toiletten moest je een eindje lopen. Campingwinkel is er niet, maar 10 min lopen en je zit in wijkcentra van Neurenberg waar genoeg te pinnen en te shoppen valt. Ik denk dat de supermarkten in de buurt goede zaken hebben gedaan. Hele winkelwagens vol bier en chips werden eruitgehaald

Ook een voordeel van een buitenlandsfestival (voor sommigen misschien nadeel) is dat er geen crowdsurfverbod is

Zo bij de Offspring toch aantal malen richting podium gesurft. Is altijd ook een goede escapemethode om uit het gedrang te ontsnappen en even rustig een drankje te doen.
Kortom, als ik zo lees qua ervaringen met RAR toch een goede keus geweest. Als ik weer ga, toch weer RIP maar dan per auto of bus.
[ Bericht 6% gewijzigd door Godshand op 10-06-2008 15:49:57 ]
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.