abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58302416
Hoi iedereen,

ik ben me aan het orienteren over het nemen van rijlessen. Proeflesje hier, proeflese daar...uitkiezen rijschool, etcetera.

Nu denk ik aan een spoedcursus of anders minimaal een sort versnelde cursus (minstens 2 a 3 lessen per week).

Ten eerste omdat ik nu veel tijd heb en wellicht binnenkort niet meer, ten tweede omdat ik zo snel mogelijk een rijbewijs kan egbruiken in verband met werk.

Hebben jullie ervaringen met een spoedcursus? Werkt het, wat waren voordelen of wat vond je minder goed of voordelig aan de spoedcursus ten opzichte van een "normale" duur?
  vrijdag 25 april 2008 @ 14:14:32 #2
193875 thloreg
seni seviyorum NL & TR
pi_58302641
Voordeel is dat je in korte tijd alle stof tot je moet nemen alleen vraag ik me af of je afrijden en examen dan ook zo snel worden gedaan omdat je anders er niets aan hebt. Nadeel is wel dat het veel duurder is dan wanneer je een gewone aanvraag doet. Maar ik kan me vergissen.
Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
pi_58303683
Prijzen zijn bij veel rijscholen nog redelijk gelijk aangezien het gewoon normale lesuren zijn, enkel ipv dat hij twee verschillende mensen heeft normaal heeft hij nu enkel jou. Ik ga zelf ook een spoedcursus doen, puur omdat het me niks lijkt om twee keer te lessen per week. Ik heb liever dat zodra iets goed gaat dat ik het gewoon kan blijven oefenen en niet moet wachten en een deel weer vergeet.
Vind het wel erg lastig om te kiezen waar. Woon in Almere en ze hebben hier 84 rijscholen waarvan een deel een spoedcursus aanbied. Hoe moet je ooit weten welke het beste is. En je kan overal wel een intake doen maar lijkt me sterk dat je in dezelfde week dan gelijk elke dag 3 uur kan lessen, dus daar heb je ook niks aan.
pi_58304171
Een vriend van mij heeft de spoedcursus van de ANWB gedaan, in 10 dagen moet je dan afrijden. Je zit dan wel practisch hele dagen in de auto. Maar ik geloof dat er toen wel een addertje onder het gras zat. Afhankelijk van je talent kan het aantal dagen nog wel eens opgeschroefd worden.

Ikzelf heb gewoon bij een "normale" rijschool gezeten en ik moet bekennen, het duurt lang maar ik was er niet ontevreden over. Vooral in het begin vond ik het doodvermoeiend om continu scherp en alert te zijn (een cup a soup tussendoor zat er niet in )

edit: even bijgeschreven wat ik zelf heb gedaan
pi_58304222
Heb zelf 3 weken elke werkdag van 1 tot half 4 steeds gelest, beetje een tussenmaatje maar op het feit na dat het wat duurder is/kan zijn zie ik geen nadelen.
En dan kun je aankomen met, met zijn spoedcursus leer je het te snel en moet je blijven rijden om het niet te vergeten oid. Waarom haal je je rijbewijs als je niet gaat rijden?
pi_58304242
Ik heb mijn rijbewijs in 8 dagen bij de ANWB gehaald.
Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat je 8 dagen achter elkaar vrij moet zijn.
en een tweede nadeel is dat het iets duurder is.
Voordelen zijn dat je samen met nog iemand rijdt en dus ook leert van zijn/haar fouten.
Tweede voordeel is dat je niet telkens weer "in" hoeft te komen.
Derde voordeel is, omdat je de hele dag onderweg bent wordt er veel gevarieerd in
verkeers situaties. Ikzelf kom uit omstreken Alkmaar, maar ik kwam met lessen ook in
A'dam en Den Helder.
Ik geeft de voorkeur aan een snel/spoedcursus ipv 1 lesje in de week.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
  zaterdag 26 april 2008 @ 02:56:45 #7
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_58315513
Ik zal misschien erg bevooroordeeld zijn, maar ik heb er een slecht gevoel bij. Naar mijn mening is het beter om de leerweg uit te smeren over een aantal maanden, zodat je tussendoor de leerstof wat kan laten bezinken, en ook nog eens met je zojuist opgedane kennis goed op kan letten wanneer je bij anderen in de auto zit.
  zaterdag 26 april 2008 @ 11:29:26 #8
190045 PoeK
The Poekster
pi_58317726
Ik ook tiendaagse gedaan bij ANWB.
Prima bevallen, lekker in 2 weken 't rijbewijs.
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 02:56 schreef Schlumberger het volgende:
Ik zal misschien erg bevooroordeeld zijn, maar ik heb er een slecht gevoel bij. Naar mijn mening is het beter om de leerweg uit te smeren over een aantal maanden, zodat je tussendoor de leerstof wat kan laten bezinken, en ook nog eens met je zojuist opgedane kennis goed op kan letten wanneer je bij anderen in de auto zit.
Bij het CBR zullen ze je wel laten slagen ja, als je niet kan rijden.
Ik vind het altijd zo'n kromme gedachte, dat je niet of slechter kan rijden als je in een korte tijd je rijbewijs gehaald hebt. Verder leer je ook pas echt rijden als je je rijbewijs hebt en veel kilometers maakt.
Ik ben direct na het halen van mijn rijbewijs veel gaan rijden, ook met werk, dan verleer je 't ook niet.
Trouwens, als je gewoon een les of 30 neemt ofzo, in 30 weken, en daarna amper rijdt leer je er ook niet veel van
Poekie O+
pi_58317736
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 02:56 schreef Schlumberger het volgende:
Dat, en het is gewoon zo dat als je iets in stukjes leert, met vaker herhaling, het beter blijft hangen. Het is net als met schoolexamens: die moet je ook niet 1 of 2 dagen van te voren nog helemaal gaan leren

Twee vrienden en ik hebben de normale lessen gedaan, dus 1 à 2 uurtjes per week (soms kan meer ook wel, dat hangt van de rijschool af). Twee andere vrienden deden een versnelde cursus, en er zit een duidelijk verschil tussen de twee rijstijlen. Wij hebben aanzienlijk minder vertrouwen in de rijkwaliteiten van de jongens met de versnelde cursus. Vooral de eerste paar maanden was het om te janken (de 1 doet het nu wel aardig, de ander rijdt nog steeds als een idioot).

Overigens moet je bij de normale lesgeving wel zien te regelen dat je blokken van 2 (les)uur achter elkaar hebt. 1 uur les is vrij weinig, met 2 uur kan je wat meer doen, meer uitleg krijgen en meer oefenen.
  zaterdag 26 april 2008 @ 11:30:26 #10
190045 PoeK
The Poekster
pi_58317740
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 15:26 schreef Brain23 het volgende:
Ik heb mijn rijbewijs in 8 dagen bij de ANWB gehaald.
Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat je 8 dagen achter elkaar vrij moet zijn.
en een tweede nadeel is dat het iets duurder is.
Voordelen zijn dat je samen met nog iemand rijdt en dus ook leert van zijn/haar fouten.
Tweede voordeel is dat je niet telkens weer "in" hoeft te komen.
Derde voordeel is, omdat je de hele dag onderweg bent wordt er veel gevarieerd in
verkeers situaties. Ikzelf kom uit omstreken Alkmaar, maar ik kwam met lessen ook in
A'dam en Den Helder.
Ik geeft de voorkeur aan een snel/spoedcursus ipv 1 lesje in de week.
Ik ook.
Ik vond het ook prettig om wat langer achter elkaar te rijden en inderdaad op veel verschillende plekken.
Poekie O+
pi_58347783
Yup, zelf een versnelde opleiding gedaan. Kosten waren gelijk (1350 euro, uit m'n hoofd). Ik leste 4 uur per dag, 's ochtends 2 uur en 's middags 2 uur. Langer lessen vond ik niet prettig, je bent toch redelijk geconcentreerd bezig...

30 lesuren later (3 weken, paar dagen 6 uur lang gereden) had ik het pasje in m'n bezit. Als ik nu zou moeten kiezen, zou ik zo weer voor een spoedopleiding kiezen!
pi_58358000
Bij een spoedopleiding moet je goed letten op jezelf. En natuurlijk vind iedereen dit van zichzelf maar je moet je langere tijd gewoon goed kunnen concentreren.

Daarnaast heb je het nadeel dat je natuurlijk het bedrag van te voren in 1 keer moet afrekenen. Dit omdat de rijschool de kosten voor het rijexamen al wel moet betalen.

Als laatste misschien een handige tip, kijk eens op CBR.nl en dan bij rijschoolgegevens. Daar staan slagingspercentages en overige gegevens van de rijscholen. Deze netjes per examenplaats gesorteerd. Hier kan je de gegevens eens bekijken en eventueel op een site gaan kijken van een rijschool.

Persoonlijk ben ik niet zo voor de spoedopleidingen omdat de in hele korte tijd geleerde stof makkelijk vergeten word. Wanneer je meteen na het behalen erg veel kilometers gaat rijden is het wel handig. Maar houd er rekening mee dat je met rijlessen niet leert rijden... je leert alle basis vaardigheden van de auto en standaard verkeerssituaties. Met het nieuwe examen is dit wel beter geworden maar je leert pas rijden wanneer je je rijbewijs hebt en veel achter het stuur kruipt.
  maandag 28 april 2008 @ 13:51:52 #13
190045 PoeK
The Poekster
pi_58358575
quote:
Op maandag 28 april 2008 13:16 schreef joostingh het volgende:

Persoonlijk ben ik niet zo voor de spoedopleidingen omdat de in hele korte tijd geleerde stof makkelijk vergeten word. Wanneer je meteen na het behalen erg veel kilometers gaat rijden is het wel handig. Maar houd er rekening mee dat je met rijlessen niet leert rijden... je leert alle basis vaardigheden van de auto en standaard verkeerssituaties. Met het nieuwe examen is dit wel beter geworden maar je leert pas rijden wanneer je je rijbewijs hebt en veel achter het stuur kruipt.
Ik denk dat dat erg per persoon verschilt, in welke mate de stof blijft hangen.
Nou heb ik wel al direct vanaf het behalen van mijn rijbewijs veel gereden, maar toch ben i kvan mening dat het niet per definitie zo is dat je snel geleerde stof sneller verleert.
Net als dat het imo onzin is dat je als je je lessen over langere tijd verspreidt, de kennis weer wegebt.
Tuurlijk moet je gewoon bezig blijven, maar dat is met allebij de varianten zo.
Poekie O+
pi_58358776
2 a 3 lessen per week is niet eens zoveel. Ik had soms wel 4 lessen per week.

Ik was ook na 2 maanden geslaagd.. na de 10e les mijn Theorie in 1 x gehaald. Later bij de 25e les TTT en 28e les Examen, gezakt nog 8 extra lessen en geslaagd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')