abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58280228
Wij hebben 2 jaar geleden een houtskeletwoning laten bouwen. Allemaal leuk en aardig, maar er is nogal veel geluidsoverlast. Als je boven zit, dus boven de woonkamer, hoor je anderen onder en als je onder tv zit te kijken krijg je pijn in je kop van het getik.

Nou is het als volgt opgebouwd(boven naar beneden):

laminaat
een speciaal soort gipsplaats, waaronder isolatiemateriaal zit
hout
isolatiemateriaal
gipsplaat

Ik las dit:

Wat betreft de "gehorigheid" tussen beganegrond en verdieping en tussen de vertrekken zijn er voldoende technische mogelijkheden om lucht- en contactgeluid te minimaliseren. Dit is dus waar wij nogal last van hebben. Wat zijn deze "technische mogelijkheden"?

Ik dacht zelf aan het idee om er nog een laag isolatiemateriaal overheen te doen en vervolgens iets van vloerbedekking overheen. Maar volgens mij helpt dit ook niet superveel.
pi_58280426
Als je er nog een laag overheen doet, denk dan wel om je hoogtes! (kozijnen/deuren/trapoptreden)
Trots van het Noorden!
pi_58280496
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:39 schreef hello_moto1992 het volgende:
Wij hebben 2 jaar geleden een houtskeletwoning laten bouwen. Allemaal leuk en aardig, maar er is nogal veel geluidsoverlast. Als je boven zit, dus boven de woonkamer, hoor je anderen onder en als je onder tv zit te kijken krijg je pijn in je kop van het getik.

Nou is het als volgt opgebouwd(boven naar beneden):

laminaat
een speciaal soort gipsplaats, waaronder isolatiemateriaal zit
hout
isolatiemateriaal
gipsplaat

Ik las dit:

Wat betreft de "gehorigheid" tussen beganegrond en verdieping en tussen de vertrekken zijn er voldoende technische mogelijkheden om lucht- en contactgeluid te minimaliseren. Dit is dus waar wij nogal last van hebben. Wat zijn deze "technische mogelijkheden"?

Ik dacht zelf aan het idee om er nog een laag isolatiemateriaal overheen te doen en vervolgens iets van vloerbedekking overheen. Maar volgens mij helpt dit ook niet superveel.
Heb je de aannemer er al bij gehaald? Het lijkt me dat hij hiervoor verantwoordelijk is, hij heeft een woning gebouwd die voldoet aan geluidseisen. En als dat niet voldoet, moet hij het ook maar oplossen.
pi_58280502
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:47 schreef Kriebbel het volgende:
Als je er nog een laag overheen doet, denk dan wel om je hoogtes! (kozijnen/deuren/trapoptreden)
Dat is waar, maar dat is denk ik niet het grootste probleem. Helpt het ook echt, en wat voor isolatie moet je hebben? en wat kost dat zo ongeveer etc.
pi_58280584
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:50 schreef Gurb het volgende:

[..]

Heb je de aannemer er al bij gehaald? Het lijkt me dat hij hiervoor verantwoordelijk is, hij heeft een woning gebouwd die voldoet aan geluidseisen. En als dat niet voldoet, moet hij het ook maar oplossen.
Dit huis voldoet waarschijnlijk wel aan de eisen, en is het is werder ook wel goed gebouwd etc.. maar het is gewoon een domme zet om een heel huis in houtskelet te bouwen. Wij hebben er voornamelijk last van op de vloer van de 1e verdieping, maar ook de muren zijn best wel irritant. Maar als we een degelijke geluidsisolatie op de vloer van de 1e verd. kunnen plaatsen zou dat al een heel stuk opluchten.
pi_58280902
Een ondervloer speciaal voor apartementen onder je laminaat leggen is een optie, geen idee of dat ook goed werk in het geval van een houten ondervloer alleen.

En anders kun je altijd nog tapijt leggen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_58281056
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:09 schreef DroogDok het volgende:
Een ondervloer speciaal voor apartementen onder je laminaat leggen is een optie, geen idee of dat ook goed werk in het geval van een houten ondervloer alleen.
Nee.. Okee, het helpt een beetje, maar het lost je probleem echt niet op. Ik ben er zo onderhand van overtuigd dat een harde vloer (hout/laminaat) in een "houten" huis per definitie geluidsoverlast veroorzaakt. En dat is inderdaad gigantisch irritant. Liever knetterharde muziek van boven dan heel de tijd dat heen en weer geloop en geschuifel (ik moet er zelf ook nog een goeie maand aan geloven).

Qua oplossing, tsja, vraag eens bij een fatsoenlijke bouwhandel na wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn. En dan heb ik het uiteraard niet over de Gamma.

Ik denk dat je eigen voorstel in ieder geval wel weer wat gaat schelen, maar ik denk dat je de invloed van de muren ook niet moet onderschatten.
Why do they call themselves the human race?
Do they think someone's going to win?
pi_58281601
Maar zou tapijt echt helpen? Volgens mij krijg je daar alleen maar een "doffe" tik van.
pi_58281723
Ahum, het probleem begint volgens mij bij het laminaat.
Als je daar de oorzaak van het getik eens aanpakt, in plaats van het getik het getik te laten en met onderliggende laagjes proberen het te dempen? Je kunt er beter voor zorgen dat het gewoon niet ontstaat.

Als je dat doet heb je meteen de mogelijkheid om de vloer aan te pakken.
Je kunt een speciale dempende laag neerleggen - je schrijft over gipsplaat. Kijk eens wat er aan ondervloeren bestaat. Er zijn verschillende soorten producten die er onder kunnen.

Je zou kunnen beginnen met een stuk van de vloer open te breken en dan een paar vierkante meters met verschillende producten kunnen aanleggen.
Bijvoorbeeld: Onveranderd (wat er nu ligt), laminaat met een geluiddempende ondergrond (ander type dan wat er nu ligt) en vloerkleed met een ondergrond.
Dan gaat er iemand beneden zitten terwijl er boven iemand over die 3 verschillende stukjes gaat wandelen
pi_58281938
Ja, het getik kan gewoon ophouden. Maar de TV gaat bijvoorbeeld echt niet uit . En bij geloop hoor je het ook al.

Dat met die 3 verschillende stukjes is wel een goeie tip .
pi_58282381
quote:
Op donderdag 24 april 2008 17:00 schreef hello_moto1992 het volgende:
Ja, het getik kan gewoon ophouden. Maar de TV gaat bijvoorbeeld echt niet uit . En bij geloop hoor je het ook al.

Dat met die 3 verschillende stukjes is wel een goeie tip .

Ok, dat van de TV snap ik ... maar dan moet je boven je oor maar even op het laminaat/tapijt leggen en beoordelen waar je de TV het beste kunt horen.

Wat je probeert te doen is zo min mogelijk contact te hebben tussen de 2 vloeren. Een zwevende vloer of zwevend plafond zou leuk zijn. Loze ruimte kan dan met geluiddempend materiaal gevuld worden.
Dat wordt wel veel duurder dus kijk eerst eens naar kleine 'quick wins'.
Als je beneden minder getik hoort, hoor je boven waarschijnlijk minder TV. Ook kun je boven met een draagbaar muziekapparaat over die 3 stukjes gaan om de geluidsoverdracht te testen.
Er is misschien ook vloerbedekking of vloertegel die iets dergelijks doet.

En je kunt beneden iets doen met geluid-absorberend materiaal; bijvoorbeeld een open soort houtvezeltegel o.i.d. die je recht boven de TV hangt, van misschien3 vierkante meter groot. Eventueel met nog geluidsabsorbtie (bouwmarkt) aan de achterkant van de tegel.
Ophangen op de punten, liefst met een of ander rubber / siliconen op de ophangpunten tegen het overdragen van trillingen.
Wat je wilt voorkomen is dat het plafond meetrilt en dat overgeeft via harde verbindingen.

Dan is er al 3m2 minder geluidsoverdracht op de plaats waar het het meest uitmaakt.
pi_58286190
Ik denk dat het hem voornamelijk zit in de aansluiting van de vloer op de muur, wat tijdens de bouw niet helemaal goed gedaan is.

Hier een oud huis met houten vloer,waar aan de onderkant is geisoleerd (steenwol) en de gipsplaten helemaal afgestuckt. Iemand met schoenen aan hoor je wel lopen (ook in een betonnen huis), maar mensen liggen niet wakker van de televisie beneden (die redelijk luid staat).

En het pand van mijn werk is ook houtskeletbouw, maar geluid van boven hebben we ook geen last van (al is het niet veel, alleen een zolder erboven).

Wel kunnen we de buren luid en duidelijk verstaan als ze in de achtertuin zitten, maar dat heeft als reden slecht onderhoud (bouw van binnen naar buiten: spaanplaat - isolatie is een groot woord - verrotte rabatdelen). Bij de overgang tussen het hoofdgebouw en aanbouw kunnen we zo naar buiten kijken door de kieren .

Kijk anders een op de website van Isover en vraag de bouw documentatie aan. Één van de bijgeleverde brochures gaat over isolatie van houtskeletbouw en hierin staan ook de technische tekeningen en hoe het uitgevoerd zou moeten worden, en wat eventuele oplossingen zijn in de bestaande situatie.
pi_58304896
Zware vloeren (bijvoorbeeld betonnen vloeren) laten veel minder geluid door dan lichte (houten) vloeren. Wat dus nog wel eens gedaan wordt (maar dan moet de constructie dat wel aankunnen) is de vloer vullen met zand of stoeptegels. Contactgeluiden (door contact met muren, lichtpunten, leidingen etc.) neem je hiermee niet weg, trouwens.
pi_58310185
Ik denk niet dat de constructie dat kan houden .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')