abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 april 2008 @ 21:08:50 #1
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_58264532
Hallo,

tijdje geleden heb ik mijn badkamer betegeld.
Nu was er 1 muur waarin een schuur zat en die niet echt recht liep.

Wat hebben we toen gedaan:
- Scheur uitgehakt, dicht gesmeerd band er overheen.
- Muur gestuct met SCHöNOX BM
- Kimband + pasta in de hoeken
- Ingesmeerd met van dat roze vloeibare voor strijk tegen zuiging (lijkt op erg dunne beto contact)
- Muur betegeld met behulp van kerafix poeder lijm (word oa gebruikt voor zwembaden)
- Tegels gevoegd met Schönox WD

Maar nu na ongeveer 1,5 maand erop gezeten te hebben kwam ik er vandaag achter dat meer dan de helft van de tegels op die wand gescheurd zijn. Het gekke is dat het niet op het gedeelte van de gerepareerde scheur zit.

Weet iemand wat er aan de hand kan?
Wat nu verder want opnieuw betegelen en over een 1,5 a 2 maanden weer nieuwe tegels lijkt me geen goed plan.

Ik zat te denken aan een (badkamer) gipsplaat voor de muur te zetten en daar op te tegelen.

Ideeën zijn ZEER welkom.
Bla Bla Bla :P
pi_58264585
Verwarmingsbuis achter de tegels misschien?
Op dinsdag 23 december 2008 13:19 schreef Slarioux het volgende:
Wauw, wat een grap. Ik heb niet meer zo gelachen sinds 11 september.
  woensdag 23 april 2008 @ 21:12:34 #3
76625 Blackviper
pi_58264615
quote:
Op woensdag 23 april 2008 21:11 schreef Oldenzaal het volgende:
Verwarmingsbuis achter de tegels misschien?
Nope alleen een aanvoer leiding koud water verder is er aan de andere kant van de wand (wat een vaste kast is) niet in geboord gehakt of wat dan ook.
pi_58264669
Je geeft het zelf idd al aan, regelwerkje op de muur boren, gipsplaten daarop vast zetten, en opnieuw tegelen. Makkelijkste (en waarschijnlijk meest zekere) oplossing
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  woensdag 23 april 2008 @ 21:18:47 #5
76625 Blackviper
pi_58264798
quote:
Op woensdag 23 april 2008 21:14 schreef Sakura het volgende:
Je geeft het zelf idd al aan, regelwerkje op de muur boren, gipsplaten daarop vast zetten, en opnieuw tegelen. Makkelijkste (en waarschijnlijk meest zekere) oplossing
Jep maar punt daarmee is dat hiermee het geheel zo een 1,5 cm (regelwerk, gipsplaat, lijm en tegel) naar voren komt. De rest is natuurlijk al betegeld inclusief de douchebak. Ik voel er weinig voor op dit ook opnieuw te doen. Het liefst zou ik er achter willen komen waarom alles scheurt en dat bij de bron aanpakken (tenzij het betekend een nieuwe muur uiteraard)
pi_58265070
waaw, een schuur in je muur, ik heb een muur in m'n schuur
  FOK!fotograaf woensdag 23 april 2008 @ 21:41:14 #7
17893 Forno
pi_58265336
Je hebt de scheur gerepareerd, maar heb je ook gekeken waarom het scheurt?

Zijn het: krimpscheuren ter plaatse van een aansluiting van twee of meerdere materialen (bijvoorbeeld gips en metselwerk). Dilatatiescheuren, vaak het gevolg van het ontbreken van een dilatatie in de achterconstructie (bijvoorbeeld een te lange gemetselde muur die gaat scheuren). Scheuren ten gevolge het ongelijkmatig verzakken van de fundering. In dat geval zijn de scheuren in je betegelde muur een klein probleem. Of is het gewoon een slappe achterconstructie (bijvoorbeeld een zwabberende gipswand).

Hoe oud is je huis en waarvan is ie gemaakt?
  woensdag 23 april 2008 @ 21:59:51 #8
76625 Blackviper
pi_58265823
quote:
Op woensdag 23 april 2008 21:41 schreef Forno het volgende:
Je hebt de scheur gerepareerd, maar heb je ook gekeken waarom het scheurt?

Zijn het: krimpscheuren ter plaatse van een aansluiting van twee of meerdere materialen (bijvoorbeeld gips en metselwerk). Dilatatiescheuren, vaak het gevolg van het ontbreken van een dilatatie in de achterconstructie (bijvoorbeeld een te lange gemetselde muur die gaat scheuren). Scheuren ten gevolge het ongelijkmatig verzakken van de fundering. In dat geval zijn de scheuren in je betegelde muur een klein probleem. Of is het gewoon een slappe achterconstructie (bijvoorbeeld een zwabberende gipswand).

Hoe oud is je huis en waarvan is ie gemaakt?
De scheur liep van boven naar beneden zo een 25 cm. Ik vermoed verzakking.

Huis is gebouwd in 1954. Buitenwanden zijn beton muur en plafond van dat broodjes beton (van die platen met van die gaten erin). Verder ben ik muren tegen gekomen van baksteen, grijze stenen(zand steen), en beton. Dus volgens mij gewoon wat er over was ofzo.

De muur waar het omgaat is een vrij dun muurtje van rood baksteen met een laag stuc werk erop.

[ Bericht 1% gewijzigd door Blackviper op 24-04-2008 08:19:22 ]
  donderdag 24 april 2008 @ 10:56:15 #9
76625 Blackviper
pi_58273818
Foto van de scheur zoals deze op de muur zat (voor het repareren en tegelen)

Als er nog een modje langskomt mag de titel veranderd worden in Spontaan gescheurde pas betegelde wand
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 24 april 2008 @ 12:06:57 #10
95752 crew  Chell
Kluns
pi_58275437
TT aangepast op verzoek
pi_58276393
Heb je de randen van het tegelwerk gekit of gevoegd? Als het gevoegd is heeft het misschien allemaal iets te strak gestaan?
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  donderdag 24 april 2008 @ 12:59:29 #12
76625 Blackviper
pi_58276671
Tegels zijn gevoegd randen gekit.
pi_58278185
Wat ik vermoed is dat je wand inderdaad iets verzakt is en heeft gewerkt. Dit zal gekomen zijn doordat je tijdens het verbouwen met gepast geweld de tegels eraf gehaald hebt, je er in gefreest en gehakt hebt, en je er vervolgens weer een nieuwe tegellaag op aangebracht hebt. Daarbij heb je ook nog eens de vocht in de wand gebracht (stucmortel en tegellijm)
Nadat je klaar was is de muur zich gaan "zetten" doordat de wand tijdens het verbouwen iets vervormd is en ook nog eens een keertje gaat werken door het vochtverschil.
Daarbij zou het dus best mogelijk zijn dat de scheur weer terug gekomen is.

Een andere optie zou zijn is dat je complete huis verzakt, maar dan zouden in meerdere wanden scheuren moeten zitten, deuren en ramen moeten klemmen, wanden scheef moeten staan enz.
pi_58278596
Blijft de tegellijm die je hebt gebruikt flexibel?
Ander zou je een tegelpasta kunnen gebruiken voor op de muur. (van bijvoorbeeld Eurocol).
Voorzichtig de beschadigde tegels weghalen en nieuwe plakken met andere tegelijm en dan even kijken of de scheur terugkomt.
  donderdag 24 april 2008 @ 14:51:55 #15
76625 Blackviper
pi_58279138
quote:
Op donderdag 24 april 2008 14:09 schreef Gurb het volgende:
Wat ik vermoed is dat je wand inderdaad iets verzakt is en heeft gewerkt. Dit zal gekomen zijn doordat je tijdens het verbouwen met gepast geweld de tegels eraf gehaald hebt, je er in gefreest en gehakt hebt, en je er vervolgens weer een nieuwe tegellaag op aangebracht hebt. Daarbij heb je ook nog eens de vocht in de wand gebracht (stucmortel en tegellijm)
Nadat je klaar was is de muur zich gaan "zetten" doordat de wand tijdens het verbouwen iets vervormd is en ook nog eens een keertje gaat werken door het vochtverschil.
Daarbij zou het dus best mogelijk zijn dat de scheur weer terug gekomen is.

Een andere optie zou zijn is dat je complete huis verzakt, maar dan zouden in meerdere wanden scheuren moeten zitten, deuren en ramen moeten klemmen, wanden scheef moeten staan enz.
Het is een appartementencomplex dat indien het aan het verzakken is ook problemen zal moeten opleveren aan de gevel. (neem ik aan) dit is niet het geval. Er is bij andere muren niets te zien. Verder heb gewacht met tegelen totdat alles kurkdroog was.

Heb nog even aan de andere kant van de muur gekeken en ook daar zit een scheur. zaterdag gaan de tegels eraf ben benieuwd.

[ Bericht 8% gewijzigd door Blackviper op 24-04-2008 20:54:06 ]
pi_60055299
Ik heb hetzelfde probleem.
Bij mij op de badkamer is tussen de wandtegels de voegen gescheurd. aan de andere zijde van deze wand is een scheur in het stucwerk.
Deze wand is geen dragende wand, onder deze wand een verdieping lager is ook geen dragende muur.
Duidelijk verzakking van de houten balklaag.
Wat ik nu ga doen is een extra houten balk in de vloer leggen tussen de bestaande houten balklaag.
Daarnaast zal ik de hele wand moeten aanpakken. Ik ben aan het overwegen om de wand of helemaal te slopen en dan metal-stud wandje met gipsvezelplaten of een voorzetwandje van gipsvezelplatenv oor bestaande wand en deze dan opnieuw te betegelen.
Wat erg belangrijk is dat je speciale badkamergipsplaten aanschaft. deze zijn vocht- en schimmelwerend.
Daarnaast, maar dit is al eens gezegd, is het belangrijk flexibele tegellijm te gebruiken.
Succes met je verbouwing.

groetjes

Hans
pi_60055326
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 07:51 schreef motorcoureur het volgende:

Wat erg belangrijk is dat je speciale badkamergipsplaten aanschaft. deze zijn vocht- en schimmelwerend.
Daarnaast, maar dit is al eens gezegd, is het belangrijk flexibele tegellijm te gebruiken.
Succes met je verbouwing.

groetjes

Hans
Ik heb zelf destijds 8 mm dik watervast multiplex gebruikt ipv gips. geeft je (zeker met regelwerk) een wat stijvere ondergrond om te tegelen dan gipsplaten.
Uiteraard wel hele platen gebruiken, anders kan je op de naden weer scheuren krijgen (geld uiteraard ook voor gipsplaten, en een beetje plakgaas en zooi houd het echt niet tegen)
Ik heb destijds alleen een inschattings fout gemaakt in mijn toilet, daar kreeg ik geen hele platen door de deur heen, en heb ik ze horizontaal doorgezaagt en ongelofelijk goed vast gezet zodat dat echt niet meer kon bewegen ten opzichte van elkaar.

Gevolg is dat er 4 weken later een mooie horizontale scheur door alle tegels heen zat op de plaats van de naad in de ondergrond.
Heb dat nu opgelost door horizontaal een rand met vierkante plak spiegeltjes. Ziet er erg fraai uit moet ik zeggen, ook al was de oorzaak minder fraai

[ Bericht 18% gewijzigd door Sakura op 12-07-2008 08:22:09 ]
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_60055347
quote:
Op donderdag 24 april 2008 10:56 schreef Blackviper het volgende:
Foto van de scheur zoals deze op de muur zat (voor het repareren en tegelen)
[ afbeelding ]

Als er nog een modje langskomt mag de titel veranderd worden in Spontaan gescheurde pas betegelde wand
Als ik die foto zo bekijk zit die scheur van boven tot onder, waardoor het totale verband in die muur weg is. Er staan dus eigenlijk 2 losstaande muren tegen elkaar aan. Dit zal je echt nooit gerepareerd krijgen door dicht smeren. Je zal weer verband in die muur terug moeten brengen. Komt er eigenlijk dus op neer, muur wegslopen en opnieuw metselen (of houten muur/wand van maken bekleed met gipsplaten)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')