quote:
Op vrijdag 25 april 2008 19:39 schreef Matel het volgende:Volgens mij heeft mijn auto ook versleten draadarmrubbers. Bij warm weer (zoals vandaag) hoor je bij iedere hobbel in de weg een 'bonk'. Net of er iets los in de kofferbak ligt en het metaal raakt. De merkdealer kan het niet vinden... maar een kleine, onafhankelijke, garage zei dat het daar aan lag. Nouja, de auto is er al 2x mee door de APK gekomen, dus zal nog wel meevallen.
Maar... het is alleen maar bij warm weer. De hele winter heb ik nergens last van :S
edit...volgens mij maak ik een fout. De kleine garage zei dat het om de stabilisatorstang ging. Ik dacht even dat dat hetzelfde was

Stabilisatorstang, daar heb ik nu last van. Dat geeft inderdaad een 'bonk' of 'kloenk' geluid.
Stel je voor, een horizontale stang en daar doorheen gaat een verticale stang. Bovenop die verticale stang (en boven de horizontale) zit een rubber waardoor bij hobbels het metaal niet op metaal bonkt maar het rubber dit opvangt.
Als dit rubber is verdwenen (of niet meer goed vastzit en omhoog is geschoten/versleten zoals bij mij) dan zal bij een hobbel het zo zijn dat die stangen elkaar aantikken, zonder de 'demping' van dat rubber en dat hoor en voel je wel.
Is op zich geen probleem voor je weggedrag, maar tis wel een flink irritant geluid. Nieuw rubber laten monteren en je bent weer klaar.
![]()
Plaatje ter ondersteuning. Dat rode (rubber) is bij mij door een olielekkage van soepel geworden en wat versleten en daardoor uit positie geschoten. Dat zit nu aan de bovenkant van die verticale stang. Daardoor is er nu wat speling en tikken de twee stangen elkaar aan zonder het rubber en hoor je dat dan ook wel.