abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58221877
Mijn auto maakte een paar maanden geleden een vreemd geluid. Ik heb het even laten controleren bij de garage en het bleken mijn draagarmrubbers te zijn. Geen idee wat het is , maar het laten repareren kostte meer dan mijn auto nog waard is (schade gereden dus auto is nog maar 250 euro waard ofzo). Ik heb dus gevraagd of het gevaarlijk was al bleef ik doorrijden hiermee. De garage zei van niet maar zei wel dat het geluid dus wel wat erger ging worden. Echter sommigen zeggen dat het juist wel gevaarlijk is , en anderen weer niet.

Mijn vraag dus, wat is de functie van die draagarmrubbers en is het gevaarlijk om door te rijden al zijn deze versleten?
pi_58222071
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_58222647
quote:
nuttigeste post van 2008...


ontopic: ik denk wel dat je slipgevoeliger gaat worden als je over onverwachte hobbeltjes (bv zand/modder/rioolputjes) rijdt
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_58222717
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:25 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

nuttigeste post van 2008...
Dank je

De functie van draagarmrubbers kan TS zo opzoeken natuurlijk, zie gelukkig dat jij wel een duidelijk antwoord geeft over de functie
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:37:26 #5
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_58222885
Kapotte draagarmrubbers kunnen zeker wel kwaad als je ermee door blijft rijden.

Een draagarmrubbers is een rubber die tussen je draagarm zit en je autochassis/subframe, je draagarm kan hierdoor mee bewegen als de auto in en uit veert.

Het rubber gaat op den duur scheuren, en in zo'n rubber zit weer een stalen bus waardoor de bout gaat, deze bus zal de draagarm zelf ook gaan raken en zo de nodige beschadigingen maken op je draagarm. Ook heb je kans dat je band scheef af gaat slijten omdat het wiel niet meer netjes onder de auto staat.

In mijn ogen zou je zoiets moeten (laten) vervangen, meestal zitten die rubbers erin geperst, dus ik weet niet of je zoiets zelf kunt, de rubber zelf kost vaak maar weinig.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_58226152
Ik vind het een beetje duur om het te laten doen , zelf kan ik het niet. Ik ken eigenlijk ook niemand die dit zwart voor een leuk prijsje ofzo voor mij zou kunnen doen.
  dinsdag 22 april 2008 @ 14:04:10 #7
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_58226211
Versleten draagarm rubbers waneer er speling op zit is gewoon APK afkeur.

Dus gewoon netjes laten maken of dat hok opruimen tis namelijk nogal een gevaarlijke hobby door te rijden met rubbers die op sterven na dood zijn.
pi_58226582
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 14:04 schreef -chefke- het volgende:
Versleten draagarm rubbers waneer er speling op zit is gewoon APK afkeur.

Dus gewoon netjes laten maken of dat hok opruimen tis namelijk nogal een gevaarlijke hobby door te rijden met rubbers die op sterven na dood zijn.
wat kan er gebeuren dan?
  dinsdag 22 april 2008 @ 14:35:07 #9
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_58226860
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 14:22 schreef broodmonkeh het volgende:

[..]

wat kan er gebeuren dan?


Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_58227902
pi_58228040
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 14:35 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]


Ik zal dan maar is gaan kijken of iemand het goedkoop voor me kan fixen.
pi_58241928
De waarde van je auto is nogal relatief.. de marktwaarde van je auto is 1 ding, de nieuwe eigenaar weet nooit wat voor problemen er binnen een paar 1000km kunnen zijn, als je een auto al wat langer hebt kun je dit beter inschatten, kijk dus liever naar wat het jou zelf waard is.

Bovenste link op die google link van hierboven trouwens een post van iemand die ze voor 65,- heeft laten vervangen bij een klein garage bedrijf. Dus ik zou gewoon eventjes rondkijken, nog 1000en km's rijden is niet aan te raden, maar je auto is niet gevaarlijker dan ie de afgelopen paar 1000km is geweest, dus ik zou ook weer niet direct jezelf op kosten jagen om het meteen klaar te hebben.

Ben geen auto monteur, maar ik zou zeggen dat je rubbers achter relatief sneller te vervangen zijn dan je rubbers voor, denk dat de financiele schade wel te overzien zal zijn.
pi_58308741
Volgens mij heeft mijn auto ook versleten draadarmrubbers. Bij warm weer (zoals vandaag) hoor je bij iedere hobbel in de weg een 'bonk'. Net of er iets los in de kofferbak ligt en het metaal raakt. De merkdealer kan het niet vinden... maar een kleine, onafhankelijke, garage zei dat het daar aan lag. Nouja, de auto is er al 2x mee door de APK gekomen, dus zal nog wel meevallen.

Maar... het is alleen maar bij warm weer. De hele winter heb ik nergens last van :S

edit...volgens mij maak ik een fout. De kleine garage zei dat het om de stabilisatorstang ging. Ik dacht even dat dat hetzelfde was

[ Bericht 13% gewijzigd door Matel op 25-04-2008 19:48:04 ]
  vrijdag 25 april 2008 @ 22:42:04 #14
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_58311491
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 19:39 schreef Matel het volgende:
Volgens mij heeft mijn auto ook versleten draadarmrubbers. Bij warm weer (zoals vandaag) hoor je bij iedere hobbel in de weg een 'bonk'. Net of er iets los in de kofferbak ligt en het metaal raakt. De merkdealer kan het niet vinden... maar een kleine, onafhankelijke, garage zei dat het daar aan lag. Nouja, de auto is er al 2x mee door de APK gekomen, dus zal nog wel meevallen.

Maar... het is alleen maar bij warm weer. De hele winter heb ik nergens last van :S

edit...volgens mij maak ik een fout. De kleine garage zei dat het om de stabilisatorstang ging. Ik dacht even dat dat hetzelfde was
zeker dat het de draagarmrubbers zijn en niet de wiellagers?
pi_58312763
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 19:39 schreef Matel het volgende:
Volgens mij heeft mijn auto ook versleten draadarmrubbers. Bij warm weer (zoals vandaag) hoor je bij iedere hobbel in de weg een 'bonk'. Net of er iets los in de kofferbak ligt en het metaal raakt. De merkdealer kan het niet vinden... maar een kleine, onafhankelijke, garage zei dat het daar aan lag. Nouja, de auto is er al 2x mee door de APK gekomen, dus zal nog wel meevallen.

Maar... het is alleen maar bij warm weer. De hele winter heb ik nergens last van :S

edit...volgens mij maak ik een fout. De kleine garage zei dat het om de stabilisatorstang ging. Ik dacht even dat dat hetzelfde was
Stabilisatorstang, daar heb ik nu last van. Dat geeft inderdaad een 'bonk' of 'kloenk' geluid.

Stel je voor, een horizontale stang en daar doorheen gaat een verticale stang. Bovenop die verticale stang (en boven de horizontale) zit een rubber waardoor bij hobbels het metaal niet op metaal bonkt maar het rubber dit opvangt.

Als dit rubber is verdwenen (of niet meer goed vastzit en omhoog is geschoten/versleten zoals bij mij) dan zal bij een hobbel het zo zijn dat die stangen elkaar aantikken, zonder de 'demping' van dat rubber en dat hoor en voel je wel.

Is op zich geen probleem voor je weggedrag, maar tis wel een flink irritant geluid. Nieuw rubber laten monteren en je bent weer klaar.



Plaatje ter ondersteuning. Dat rode (rubber) is bij mij door een olielekkage van soepel geworden en wat versleten en daardoor uit positie geschoten. Dat zit nu aan de bovenkant van die verticale stang. Daardoor is er nu wat speling en tikken de twee stangen elkaar aan zonder het rubber en hoor je dat dan ook wel.
  zaterdag 26 april 2008 @ 11:47:46 #16
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_58317975
Wat voor auto heb je?
Draagarmrubbers vervangen is geen leuk karwei, maar soms kun je de hele draagarm vervangen, scheelt een hoop werk.

Als je draagarmrubbers versleten zijn kan het bij sommige auto zo zijn dat je auto halverwege de bocht, nog een keer de bocht omgaat. Zeer listig als je het niet verwacht.
Wel laten repareren dus, tenzij je jezelf minder waard vind dan de reparatie ( in dat geval kan dit topic richting R&P )
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_58319187
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 11:47 schreef GizartFRL het volgende:
Wat voor auto heb je?
Draagarmrubbers vervangen is geen leuk karwei, maar soms kun je de hele draagarm vervangen, scheelt een hoop werk.

Als je draagarmrubbers versleten zijn kan het bij sommige auto zo zijn dat je auto halverwege de bocht, nog een keer de bocht omgaat. Zeer listig als je het niet verwacht.
Wel laten repareren dus, tenzij je jezelf minder waard vind dan de reparatie ( in dat geval kan dit topic richting R&P )
Een volvo 440. Ik rijd nu al een paar maandjes rond met kapotte draagarmrubbers , maar merk er maar weinig van , op het geluid na.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')