abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58197149
Goedemorgen,

Aangezien de zoekfunctie blijkbaar niet werkt, en ik niet weet of deze vraag al eerder is gesteld, heb ik maar een nieuw topic geopend.

Ik woon op dit moment thuis in Nederland ben 27 jaar.
Ik heb voor het eerst in mijn leven een relatie (hiephoi).
Die vriend woont echter in België, en we zien elkaar daarom alleen in het weekend
Mijn ouders geven aan dat ze graag willen dat ik binnen enkele maanden het huis ga verlaten (tsja ben ik ben nu al 27 jaar, en dan wordt het blijkbaar tijd vinden ze.

Ik heb het probleem dat ik geen idee heb, waar je moet beginnen als je het huis uit gaat.
Wat moet je allemaal regelen?, Hoe kom je aan een huis?

-> Ik sta 1,5 jaar ingeschreven bij de sociale woningnbouw
Echter blijkt dat je minimaal 5 jaar moet zijn ingeschreven om KANS te maken op een woning
Tsja ik ben een beetje laat, maar sorry ikkuh niet weten dat je je moet inschrijven voor een woning :S

-> Ik ben bij de hypotheker geweest voor een hypotheek.
Ik krijg echter maar +- 75.000 euro, terwijl een simpel huisje omgeving Leiden zo begint bij 125.000
En met 2 mensen op een studentenkamertje is ook geen optie, gewoon een leuk appartementje in Leiden en omgeving.

-> Ik heb gekeken naar particulier huren
Echter zie je een leuk huisje, dan stellen ze salariseisen waar ik totaal niet aan kan voldoen.
Ik had een huisje gezien waar ik graag wil wonen, alleen de eis is dat mijn salaris ruim 2x zo hoog moet zijn, anders mag ik daar niet wonen (wordt als eis gesteld door verhuurder)

-> Samen een huis kopen is een optie
Echter we hebben pas enkele maanden een relatie en als het dan uit gaat is het erg erg lastig met dat huis.

-> Ouders staan borg
Kan heel goed, maar als het mis gaat in de relatie MOET ik het huis verkopen, aangezien ik zelf in mijn eentje nooit die huur etc kan ophoesten..

* De vragen
1. Wat moet je normaal gesproken doen als je het huis uit gaat
Ik heb totaal geen idee wat ik allemaal moet regelen of doen, this voor mij een groot vraagteken
Welke instanties welke bedrijven
Het enige dat mijn ouders zeggen is ga maar naar een makelaar..

2. Hoe kom ik aan een huis
De beste oplossing is voor mij, sociale woningbouw, maar daarvoor kom ik pas over minimaal 3,5 jaar in aamerking.

3. Hoeveel geld kan een normaal mens uitgeven aan een huis of huurhuis?
Hoe kom ik erachter voor welk bedrag ik kan huren?
Wat voor extra kosten verzekeringen etc gas water licht komen erbij (grofweg)

4. Wat moet ik allemaal regelen als ik met die Belg ga samenwonen?
Bij welke instantie moet ik zijn??

Het enige wat ik weet is dat ik het huis uit ga/moet, maar hoe en wat ik moet regelen en waar is voor mij echt een vraagteken.

Hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen

Gabriel Knight
pi_58197339
tvp
pi_58197367
Wacht.. is dit serieus?!
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_58197392
"met die Belg"

Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  maandag 21 april 2008 @ 09:57:25 #5
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_58197399
lol sorry hoor, maar vind je het zelf niet een beetje zielig dat jij nog op je 27e thuiswoont?
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
pi_58197567
quote:
Op maandag 21 april 2008 09:57 schreef Civilian het volgende:
lol sorry hoor, maar vind je het zelf niet een beetje zielig dat jij nog op je 27e thuiswoont?

Waarom ? Niet iedereen heeft zin of geld of whatever dat je gelijk wegkunt.
pi_58197578
ik vind het nogal zielig dat je op je 27ste niet weet wat je moet doen
pi_58197615
Zielig?
Nee hoor, vindt het prima zo
De was wordt gedaan, 's avonds een bord eten voor je neus, prima toch?
Betaal een klein beetje kostgeld. (heb in de afgelopen jaren wel flink gespaard)

Ik heb er in eerste instantie totaal geen behoefte aan om het huis uit te gaan, vindtr het allemaal prima zo
Ja ik weet ook wel dat je niet tot je 40e kan thuiswonen, maar ik heb er totaal geen behoefte aan om het huis uit te gaan... Maarja nood breekt wet.

De vraag is dus surieus bedoeld dus graag een serieus antwoord..
  maandag 21 april 2008 @ 10:09:09 #9
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_58197616
Weet mamma de antwoorden niet?
Daarbij lijkt het mij slimmer om eerst zelfstandig te worden en dus te wonen eer je direct gaat samenwonen met die Belg.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_58197644
quote:
Op maandag 21 april 2008 10:07 schreef PushyGurl het volgende:
ik vind het nogal zielig dat je op je 27ste niet weet wat je moet doen
Dat dus
Nog thuis wonen is niet zo super erg, maar het word wel tijd zo te zien om zelf je dingetjes te gaan regelen

Edit: Waar moeten we aan denken TS aan maand salaris?
Anders zal erg lastig zijn jouw advies te geven, want toch blijft salaris wat je verdient erg belangrijk als je nieuwe woonruimte zoekt.
............................
pi_58197691
Dubbel
............................
pi_58197768
Om op sander89 even door te gaan

Klein voorbeeldje uit het verleden
Ik ben in het verleden 5 jaar lang particulier verzekerd geweest qua ziektekosten.
Ik werkte en na 5 jaar kwam ik erachter per toeval dat ik in het ziekenfonds moest
Ik ben 5 jaar lang verkeerd verzekerd geweest.
Mijn verzekeraar gaf aan dat als ik in die 5 jaar in het ziekenhuis zou komen ze niets zouden vergoeden, ik was verkeerd verzekerd. En ik kreeg een boete omdat ik verkeerd verzekerd was.
Ik MOCHT helemaal niet particulier verzekerd zijn, ik MOEST in het ziekenfonds.

Tja jarenlang duizenden euros teveel betaald, omdat je iets niet weet.
De boete is kwijtgescholden, maar het teveel betaalde aan premie kreeg ik niet terug.

Maar de mevrouw van de verzekeirng aan de telefoon sprak de geweldige woorden
"Maar meneer, iedereen weet toch dat ie in uw situatie in het ziekenfonds moet!"

Ik wist dat dus niet, mijn ouders ook niet.

Moraal:
Tsja ik heb niet van alle dingen kaas gegeten, dus beetje serieus blijven aub.
pi_58197845
na iedere antwoord blijf ik me steeds meer verbazen
  maandag 21 april 2008 @ 10:23:49 #14
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_58197904
Lijkt het je wel verstandig om nu direct te gaan samenwonen? Misschien is een beetje zelfstandigheid wel wenselijk Daarbij hebben jullie ook nog niet zo lang, dus ik zou toch voor een eigen appartementje/kamer gaan
Cue, het komkommermeisje!
Het moet niet mooi zijn, het moet functioneel zijn!
Verliefdheid is een uitvinding voor mensen zonder geld zodat ze gratis seks kunnen hebben..
pi_58197960
Misschien kan dit topic beter naar WGR, in het kader van serieuze reacties..

Het huis uit.. een huis kun je huren of kopen. Zoals je aangeeft verdien je niet genoeg om een redelijke hypotheek te krijgen, dus alleen kopen zal geen optie zijn. Om al samen wat te kopen op beide inkomens lijkt me wat vroeg. Dan is huren je andere optie, maar inderdaad, bij sociale woningbouw moet je lang inhgeschreven staan, bij commerciele verhuur zijn de prijzen en/of inkomenseisen vaak behoorlijk hoog. Misschien moet je je zoekterrein wat verleggen en in een andere regio (dichter bij België?) kijken, of iets kleiners/eenvoudigers.

In het WGR-forum vind je talloze topics over onderwerpen als dit, dus welk deel van je inkomen je redelijkerwijs kwijt kunt zijn aan woonlasten e.d. Alleen over samenwonen met een Belg waarschijnlijk niet
pi_58198049
inschrijven bij direct wonen en hopen dat ze snel wel iets hebben wat je kan betalen,
waarschijnlijk een app. met maar een kamer maar is altijd beter.
voor informatie over butget enz. kan je kijken op het nibut heeft een eigen internet site.
en volgens mij zijn er zelfs instanties om je op weg te helpen met deze dingen.

sommige mensen denken er echt niet bij na wanneer ze zich moeten inschrijven bij de woningbouw.
en ook hun ouders niet. :S
al is de min. leeftijd al een goede tijd om je in te schrijven wil je dan pas na 7 jaar het huis uit heb je meteen een beetje goed huis om mee te beginnen.

succes
Draakjuh (L) Keiichi
16-06-2012 (L) Michelle
pi_58198452
Oh my, wat een topic.

Maargoed, ik zou eerst maar eens beginnen met goed inlezen over zelfstandig wonen.
Kijk eens rond op de volgende websites:
Nibud Jong
Nibud

Als je wilt gaan samenwonen met de belg is het erg belangrijk dat jullie dat doen met een samenlevingsovereenkomst, zodat je niet voor nare verrassingen komt te staan als je uit elkaar gaat.

Het is overigens wel heel suf dat je op je 27e pas 1,5 jaar staat ingeschreven bij de sociale woningbouw, maargoed, het is niet anders. Kijk ook rond op marktplaats en vraag in je omgeving (en die van je ouders) of mensen nog woonruimte weten. Hoeveel kan je per maand opbrengen aan huur?
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_58198455
Woah, je bent wel wat naief hoor...dat je je op je 27e uberhaupt ook niet een beetje interresseert voor zelfstandig leven en al wat dingetjes hebt uitgezocht..ik snap best dat je ouders het nu wel es tijd vinden dat je eens gaat informeren en om je heen gaat kijken

Anyway, directwonen is inderdaad een grote. Die huur kan je ook wel opbrengen. Makelaars hebben ook huurflatjes die redelijk te betalen zijn. Dus ik zou gewoon een stapel makelaars afbellen en die vragen of ze jou willen informeren als ze huurflats hebben met een huurbedrag van max wat jij per maand kan betalen.

Verder zou ik idd niet persé in Leiden blijven zitten, dat is érg duur wonen in die regio.

Laat een koophuis voorlopig maar zitten. Misschien dat als je relatie echt serieus wordt, dat jullie samen een hypotheek kunnen krijgen, dan kan je een mooi appartementje kopen of iets dergelijks.

Veel succes en ehm.wijsheid
(:
pi_58198487
ik zou voor begeleid wonen gaan als ik jouw posts zo lees

mèn !
Ja doei.
pi_58198658
Ik heb zelf de afgelopen maanden op funda gekeken in leiden en omgeving, maar kon om te kopen niet echt veel vinden.
Ja mijn ouders geven aan dat kopen de beste oplossing is..
Tja daar heb je dus ook niet veel aan.

Direct wonen heb ik wel eens geraadpleegt, maar kon daar nooit meer vinden dan 400 euro voor 14m2
Maar ik zal me daar eens inschrijven...

Iemand nog tips betreffende verzekeringen en instanties die je moet regelen als je het huis uit gaat.
Houd niet zo van onverwachte verassingen etc

Om te weten te komen hoeveel je kan huren, moet ik wel eersr weten wat mijn vaste lasten zijn.
Hoe kom ik daar achter?, wat voor kosten heb je allemaal als je zelfstandig woont.. (verzkeringen water gas licht, wat kost dat ongeveer)?
pi_58198693
ja, vooral je inschrijven bij een melkbedrijfje als Direct Wonen

jij weet van wanten

en je OUDERS geven aan? Leer 's op je eigen benen staan, straks als pappa en mamma er niet meer zijn kun je ze ook niets meer vragen
Ja doei.
pi_58198934
"Leer es op je eigen benen staan"
Ja DUH waarom denk je dat ik dit topic start
Om te weten te komen hoe ik op mijn eigen benen moet gaan staan
pi_58198958
béétje laat.. op je 27ste
Ja doei.
  maandag 21 april 2008 @ 11:21:30 #24
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_58199037
quote:
Op maandag 21 april 2008 10:55 schreef nein het volgende:
Verder zou ik idd niet persé in Leiden blijven zitten, dat is érg duur wonen in die regio.

Precies. Ga in Delfzijl of in Gasselternijveen wonen, veul goeiekoper!
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_58199079
of in Jipsingboermussel

lekker ver bij paps en mams vandaan
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')