Goedemorgen,
Aangezien de zoekfunctie blijkbaar niet werkt, en ik niet weet of deze vraag al eerder is gesteld, heb ik maar een nieuw topic geopend.
Ik woon op dit moment thuis in Nederland ben 27 jaar.
Ik heb voor het eerst in mijn leven een relatie (hiephoi).
Die vriend woont echter in België, en we zien elkaar daarom alleen in het weekend

Mijn ouders geven aan dat ze graag willen dat ik binnen enkele maanden het huis ga verlaten (tsja ben ik ben nu al 27 jaar, en dan wordt het blijkbaar tijd vinden ze.
Ik heb het probleem dat ik geen idee heb, waar je moet beginnen als je het huis uit gaat.
Wat moet je allemaal regelen?, Hoe kom je aan een huis?
-> Ik sta 1,5 jaar ingeschreven bij de sociale woningnbouw
Echter blijkt dat je minimaal 5 jaar moet zijn ingeschreven om KANS te maken op een woning

Tsja ik ben een beetje laat, maar sorry ikkuh niet weten dat je je moet inschrijven voor een woning :S
-> Ik ben bij de hypotheker geweest voor een hypotheek.
Ik krijg echter maar +- 75.000 euro, terwijl een simpel huisje omgeving Leiden zo begint bij 125.000

En met 2 mensen op een studentenkamertje is ook geen optie, gewoon een leuk appartementje in Leiden en omgeving.
-> Ik heb gekeken naar particulier huren
Echter zie je een leuk huisje, dan stellen ze salariseisen waar ik totaal niet aan kan voldoen.
Ik had een huisje gezien waar ik graag wil wonen, alleen de eis is dat mijn salaris ruim 2x zo hoog moet zijn, anders mag ik daar niet wonen (wordt als eis gesteld door verhuurder)
-> Samen een huis kopen is een optie
Echter we hebben pas enkele maanden een relatie en als het dan uit gaat is het erg erg lastig met dat huis.
-> Ouders staan borg
Kan heel goed, maar als het mis gaat in de relatie MOET ik het huis verkopen, aangezien ik zelf in mijn eentje nooit die huur etc kan ophoesten..
* De vragen1. Wat moet je normaal gesproken doen als je het huis uit gaat
Ik heb totaal geen idee wat ik allemaal moet regelen of doen, this voor mij een groot vraagteken
Welke instanties welke bedrijven
Het enige dat mijn ouders zeggen is ga maar naar een makelaar..
2. Hoe kom ik aan een huis De beste oplossing is voor mij, sociale woningbouw, maar daarvoor kom ik pas over minimaal 3,5 jaar in aamerking.
3. Hoeveel geld kan een normaal mens uitgeven aan een huis of huurhuis? Hoe kom ik erachter voor welk bedrag ik kan huren?
Wat voor extra kosten verzekeringen etc gas water licht komen erbij (grofweg)
4. Wat moet ik allemaal regelen als ik met die Belg ga samenwonen? Bij welke instantie moet ik zijn??
Het enige wat ik weet is dat ik het huis uit ga/moet, maar hoe en wat ik moet regelen en waar is voor mij echt een vraagteken.
Hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen
Gabriel Knight