abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58185481

Twee weken geleden trapte Beschouw al heel succesvol af met het het eerste VBL-interview. Nu is alweer de beurt aan nummertje twee. Deze week staat niemand minder dan BliksemSchigt voor de camera; wie is hij, voetbalt hij zelf, en denkt hij dat Nederland Europees Kampioen kan worden? Lees verder en kom het allemaal te weten!
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_58185492

Een in Rotterdam wonende Ajacied. Het moet niet gekker worden! Is dat niet lastig? Ik kan mij voorstellen dat je niet gezellig in je Ajax-shirtje via Rotterdam CS naar de ArenA reist?

Ik ben zeker niet de enige hoor! Door mijn studiekeuze ben ik uiteindelijk hier terechtgekomen, en ik heb er nog nooit spijt van gehad eigenlijk. De ‘rivaliteit’ die ik mee maak is alleen onderling met vrienden, studiegenoten, teamgenoten en collega’s en dat is altijd (zeker voor mij vaak) altijd wel erg vermakelijk. Zolang je het niet opzoekt valt het allemaal erg mee.

We weten niet veel van de user BliksemSchigt. Wie is BliksemSchigt en wat doet hij in het dagelijks leven?

Ik ben ondertussen alweer 21 jaar, woon sinds 4 jaar in Rotterdam en studeer daar ook aan de Erasmus. Tussen de colleges en tentamens door, gaat een deel van mijn tijd op aan leuke dingen doen met mijn vriendinnetje, wat kan varieren van een dag op de bank hangen, een dag blijdorp tot een paar dagen buitenland. Verder een beetje werken af en toe; twee keer per week voetballen; veels te veel series kijken. Ik vind het leuk om te koken en nieuwe dingen uit te proberen qua eten en wijnen. Daarnaast luister ik redelijk wat muziek en lees ik ook weer vaker de laatste tijd, voornamelijk de boeken van Herman Brusselmans.

Je reageert regelmatig in het uitzendrechtentopic. Hoe ziet jouw ideale voetbalprogramma eruit? De topclubs eerst, of juist in willekeurige volgorde? Analisten erbij zoals Jan van Halst of juist niet? Beschrijf eens jouw opzet.

De leukste wedstrijd zie ik graag als eerste; of dat nu Ajax – De Graafschap is met 9 goals of Feyenoord – PSV met 4 rode kaarten, dat wat het meest aantrekt, nieuwswaardig is vind ik het leukst om te zien en de saaie 0-0’s, 1-0’s mogen van mij als laatste. Analisten zoals Van Halst vind ik leuk om te zien, omdat hij daadwerkelijk situaties uitlegt, looplijnen tekent en echt let op hoe een speler reageert in het veld; wat er ook vaak gedaan wordt bij Match of the Day. Dat vind ik echt iets toevoegen en interessant. Wat Mulder, Gullit en Barend bij ‘Tien’ deden was tenenkrommend, en dat hoeft dan ook weer niet voor mij.

Reclames zit ik ook niet heel erg om te springen, maar daar ontkom je niet aan bij een commerciele zender, dus dan kan ik me daar ook minder aan ergeren. Daarnaast vind ik dat het commentaar live van de wedstrijd moet komen, omdat je daardoor veel meer sfeer meebrengt in de samenvatting en zo ook minder weggeeft van wat er eventueel zou kunnen gebeuren.

Elke geïnterviewde wil ik een dilemma voorleggen. Jouw dilemma; Ajax wint de Champions League of Nederland wordt Europees Kampioen?

Ajax de Champions League; daar heb ik toch meer gevoel bij. Dan ben je over een heel seizoen de beste club in Europa, heb je een heel seizoen aan mooie wedstrijden gezien en gehad en is er echt iets heel gaafs gepresteerd. Zeker gezien hoe momenteel de club er voor staat, dan denk ik dat het een enorme mooie prestatie zou zijn! Ik hoop dat ik het mee ga maken; maar dat neemt niet weg dat ik ook dolgraag Nederland een prijs op een EK of WK zie pakken.

Verandert je antwoord als Ajax zonder een Nederlander wint en Nederland zonder opgestelde Ajacied?

Wanneer er geen Nederlander bij Ajax speelt, maakt dat opzich niet uit. Je hebt toch meer met de prominente buitenlandse spelers van je eigen club, dan met de gezichtsbepalende Nederlanders van andere clubs. Overigens zie ik het sneller gebeuren dat Nederland inclusief (ex-) Ajacieden een prijs behaalt dan Ajax de CL weer eens zou winnen.

De laatste drie seizoenen hebben we playoffs gehad. Wat vind je van dat hele gebeuren? Ben je blij dat het volgend seizoen voorbij is, of vind je het een toevoeging aan het Nederlandse voetbal?

De playoffs op zich zelf vind ik wel een toevoeging aan de competitie; alleen vind ik het niet ideaal dat het gekoppeld wordt aan Europees voetbal. Omdat daar dan toch wel weer meer mee speelt dan aan het eind van het seizoen twee keer twee wedstrijden vlammen; de beste clubs over een langere periode zouden Europa in moeten gaan, al geven de prestaties in een vorig seizoen natuurlijk totaal geen garantie voor de prestaties in het komende Europese seizoen.

Het plan voor komend seizoen vind ik echt absurd; dan kan je het net zo goed niet doen, omdat er geen mens in de wereld is (behalve de fans van die clubs) twee keer gaat kijken naar NEC – Roda, om te zien wie van de twee uiteindelijk intertoto mag gaan voetballen. Dat is dan weer typisch Nederlands, er moet nog wel iets van overblijven.

Als er per se playoffs nodig zijn in Nederland, dan is wat ik het allerliefst zou zien een competitie over 34 wedstrijden, waarbij de stand bepalend is voor Europa (#1 – CL, #2 – vr CL, #3 – UEFA Cup, etc.) en dat er dan een PO-competitie komt om de landskampioen te bepalen tussen de nummers 1 tot en met 8; volgens mij zou zoiets veel meer spanning plus aandacht trekken en ook financieel veel aantrekkelijker voor de top en subtop. Dan speel je met #1 vs # 8 / #5 vs #6 en #2 vs #7 / #3 vs #4 een KO systeem van best of 3 of iets dergelijks. Lijkt me een leuker en spannend systeem dan wat er nu is, waarbij je de eerlijkheid voor Europa combineert aan de ranglijst en de ‘eer’ van het kampioenschap aan PO koppelt.

Die voor degradatie vind ik wel gewoon ok, een goed systeem ook. Je zou het nog kunnen gooien op de laatste drie degraderen rechtstreeks; de kampioen promoveert rechtstreeks , terwijl de nummers 2 tot en met 9 van de eerste divisie spelen in hetzelfde systeem van de kampioensplayoff voor twee promotieplaatsten.

Als Rotterdammer zal je vast wel een mening hebben over Feyenoord. Vind je het vermakelijk dat Feyenoord de laatste seizoenen dramatisch presteert of zou je liever willen dat Feyenoord samen met Ajax en PSV meestrijdt om de titel? Voor het Nederlands voetbal zou het wel beter zijn, toch?

Ik lig er niet echt wakker van hoe het bij Feyenoord gaat; het is wel bizar om te zien wat daar allemaal gebeurt. Je zou toch wel denken dat wanneer je spelers haalt zoals Makaay, Hofland, Van Bronckhorst met talenten als De Guzman en Bruins, dat je dan minimaal sowieso derde wordt. Ik ben benieuwd wat daar moet gebeuren om ze echt te laten concurreren met Ajax en PSV, want ik vind dat Heerenveen en Twente, misschien Groningen ook wel, toch zeker op hetzelfde niveau zitten waar Feyenoord momenteel zit, qua spelersmateriaal, organisatie en trainer.

De wedstrijden tussen Feyenoord en Ajax zijn wel de meest aansprekende wedstrijden, waar je sowieso elk seizoen toch wel naar uitkijkt ongeacht huidige prestaties. De hele sfeer erom heen, de wedstrijd zelf, de rivaliteit; het zijn altijd leuke zondagen. En of Ajax dan de ene keer met 0-4 in de Kuip wint, of de winnende goal (2-3) pas in de 90ste minuut maakt; ach, van beide kan ik evenveel genieten.

Helaas, voetbal is nooit uitgevonden. Welke sport zou je dan daarvoor in de plaats volgen en misschien wel zelf uitoefenen? Zou je eigenlijk wel zonder voetbal kunnen?

Ik vind tennis leuk om te volgen, maar niet om wekelijks te kijken. Ik vind NHL supergaaf om te zien, maar dat is lastig in Nederland echt te volgen. Ik vind het ook leuk om bij het wielrennen het laatste kwartiertje mee te pakken van de rit. Schaatsen en zwemmen zijn interessant wanneer de Nederlanders goud pakken bij iets. Maar ik kan niets bedenken dat het echt bij voetbal haalt. Zondagmiddagen zonder Ajax of zelf voetballen zijn toch wel dodelijk saai.

De laatste jaren zien we regelmatig dat clubs met aantrekkelijk voetbal buiten de prijzen vallen (Arsenal bijvoorbeeld). Zie jij liever mooi en oogstrelend voetbal (zonder prijzen) of zie je liever zakelijke clubs die wél titels winnen (PSV bijvoorbeeld)?

Puur neutraal gezien ga ik uiteraard voor mooi en oogstrelend voetbal, idealistisch gezien ga je natuurlijk voor de combinatie van mooi, aanvallend voetbal en prijzen. Ondertussen is het bij Ajax het geval dat je de combinatie hebt van slecht voetbal zonder prijzen, en dat is de grootste nachtmerrie die je kan bedenken.

Ik snap de zakelijkheid best wel, ik snap ook dat je niet elke wedstrijd als een kip zonder kop kan lopen aanvallen en maar ziet wat de uitslag wordt, maar ik zou echt niet wekelijks, seizoen na seizoen, naar een team kunnen kijken wat in elke wedstrijd (betere tegenstander, slechtere tegenstander, thuis of uit) alleen maar voor de 1-0 en drie punten speelt en dat als enig uitgangspunt heeft.

Tuurlijk heb ik het liefst dat Ajax elk seizoen kampioen wordt, maar de manier waarop mag ook best wel aandacht aan besteed worden. Wanneer Ajax eerste wordt, maar ik heb van de 34 wedstrijden maar 6 keer echt genoten van het voetbal wat ik gezien heb, dan zou er toch een nare smaak zijn over het seizoen. Je zit toch echt ook voor je plezier te kijken. Wedstrijden moeten gewonnen worden, soms maakt niet uit hoe, maar volgens mij gaat het vaker fout wanneer je achteruit gaat lopen als ploeg dan wanneer je blijft aanvallen en opzoek gaat naar nog een goal.

Je bent een Voetballende FOK!ker. Vertel eens wat over je voetballoopbaan. Ben je erg fanatiek of doe je het voor de lol? Op welke positie(s) speel je het liefst? En als je jezelf zou moeten vergelijken met een voetballer, met wie zou dat dan zijn?

Sinds mijn 4de sta ik al wekelijks op het veld, sindsdien heb ik een jaartje vrijwillig niet gevoetbald omdat ik op kamers ging en een halfjaar niet gevoetbald vanwege een operatie aan mijn meniscus. Ik ben ooit nog begonnen als spits, daarna een seizoen gekeept en sinds de C eigenlijk altijd achterin gevoetbald als laatste man dan wel voorstopper. Ik vind verdedigen ook helemaal niet erg om te doen, al wil ik op trainingen vaak altijd wel voorin blijven hangen, probeer ik iemand uit te kappen en zak ik dan toch maar weer snel terug.

In de jeugd was ik altijd erg fanatiek, we speelden ook redelijk hoog en ik kon heel erg slecht tegen verliezen, de laatste drie jaar speel ik nu bij een leuk vriendenteam met bijna allemaal studenten in een van de elftallen van Antibarbari en dat is puur voor het plezier. Een keer in de week trainen en op zondag gewoon lekker voetballen. Gelukkig komen we steeds minder teams met randdebielen erin tegen, dus het plezier blijft voorlopig nog wel even hoop ik!

Als je jezelf zou moeten vergelijken met een voetballer, met wie zou dat dan zijn?

Ik vond Chivu altijd een prachtige voetballer, maar ik denk dat ik mezelf nu wel het liefst zou vergelijken met Vermaelen of Heitinga. Goede verdedigers, met een goede trap die beide een sterke sliding hebben en ook behoorlijk kunnen koppen. Als ik een goede dag heb, dan heb ik daar ook wel af en toe iets van weg. Denk ik dan. Vroeger was dat natuurlijk Bergkamp en Litmanen, maar daar lijk ik in de verste verte niet op; helaas!

Je post al meer dan vier jaar in VBL; wat vind je de leukste topics om in te reageren? En welke topics vermijd je het liefste?

De reeks waar ik het laatste jaar het meest van heb genoten was de ‘draft-competiitie’. Ik was eigenlijk te laat, maar kon er toch nog als reserve inrollen. Dat was echt heel erg leuk om mee bezig te zijn en later ook nog zelf het WK Draftteams te doen. Daar heb ik soms users echt om vervloekt dat ze iemand kozen die ik wilde.

Verder zijn de topics met echte discussies, voor en tegenstanders toch wel de meest leuke om je mee bezig te houden. De Van Basten-discussies met voornamelijk Montana waren altijd wel prima, ondanks dat we echt geen stap dichterbij elkaar kwamen in elk topic opnieuw. Rondom de uitzendrechten drie jaar geleden en nu waren ook leuke discussies, net als over de playoffs. Topics waarvan de meeste posts maar een zin bevatten trekken me minder, net als de ‘spelletjes/quiz-topics’.

Het komende EK staat voor de deur. Wat verwacht je ervan? Denk je dat Nederland voor de vierde keer achter elkaar de halve finale van een groot toernooi kan halen, of misschien zelfs wel Europees Kampioen kan worden?

Het is een lastige poule, het was anders was geweest wanneer je er een Polen of Oostenrijk bij had gehad. Aan de andere kant is het misschien ook wel een voordeel. Ik denk dat Nederland best wel de kwaliteiten heeft om bij de beste 4 van Europa te eindigen, maar het hangt niet alleen puur af van de kwaliteiten. Vorm, tegenstanders, een bal op de paal/lat, een slechte scheidsrechter, een blessure – er kan zoveel het resultaat positief en negatief beinvloeden dat het lastig is echt eisen te stellen.

Ik hoop dat we Europees Kampioen worden, ik zou inprincipe tevreden zijn vooraf met een halve finale plek, ik zou het geen blamage vinden wanneer we er in de poule uitgaan en ik denk dat we uiteindelijk zullen stranden in de kwartfinale. Waarschijnlijk in een verlenging ofzo. Maar het zou ook weer zomaar kunnen met Sneijder, Van Persie, Van der Vaart in de finale; als de verdediging maar goed staat hè!

Als voetbalfan heb je hoogte –en dieptepunten. Wat is jouw ‘dieptepunten top drie’ waar je eigenlijk het liefste niet meer aan terugdenkt?

Pfoe... Een van de drie is dan toch wel Ajax-Celtic (1-3, Augustus 2001). Na echt compleet weggetikt te zijn was de stand na 20 minuten 0-2 en was het echt al gespeeld en over. Dat is toch wel een van de meest slechte, trieste, schandaligste wedstrijden geweest waarbij ik daadwerkelijk in het stadion zat.

De penaltyreeksen tegen Brazilie op het WK en Italie op het EK zijn ook niet de meest leuke momenten om aan terug te denken. Bij die eerste mocht ik voor het eerst mee naar de kroeg met mijn oudere broers, ik ben er denk ik een maand doodziek van geweest. Die tweede is natuurlijk onvoorstelbaar dat je die wedstrijd nog verliest.

Aan Milan – Ajax in 2003 denk ik ook niet graag meer terug, waarbij notabene Tomasson de beslissing bracht en 3-2 scoorde. Zo dicht bij, zo’n goede reeks, een goed elftal en dan op zo’n manier eruit. Dat was echt om dood en doodziek van te zijn.

We zien je regelmatig topics kicken en nieuwsberichten plaatsen, iets wat gewaardeerd wordt binnen VBL. Doe je dat met een bepaalde reden, wil je bijvoorbeeld graag discussies op gang brengen?

Dat is er een beetje ingeslopen tegenwoordig; ik vind het altijd leuk om interviews, artikelen en achtergronden te lezen over spelers, trainers, clubs, etc; en het is een kleine moeite die dan even te posten in een topic op FOK!, waardoor er wellicht weer een discussie over iets ontstaat en een topic wat nieuw leven ingeblazen wordt.

In die vier jaar dat je aanwezig bent, heb je VBL zien groeien tot wat het nu is. Hoe zou je het subforum VBL aan iemand beschrijven die er nog nooit is geweest? Merk je trouwens (grote) verschillen tussen het VBL van 2003/2004 en het VBL van tegenwoordig?

Een erg divers forum met topics over alles wat binnen en om de sport te doen is, met de meest uiteenlopende users en meningen. Ik denk dat je het niet anders zou kunnen omschrijven.
Veel verschil merk ik niet echt, je ziet users van een tijd geleden veel minder en dat vind ik wel jammer, want die hadden altijd wel een leuke stijl van posten en een mening over veel dingen.

Je kijkt veel voetbal op televisie, van de Eredivisie tot de FA Cup en van de Champions League tot de Bundesliga. Ben je echt zo’n voetbalgek dat alles kijkt, als het kan?

Steeds minder eigenlijk. Ik heb periodes gehad dat ik echt alles, maar dan ook alles live keek. Dan had je op maandag Voetbal Insite, op dinsdag tot en met donderdag Europees voetbal, op vrijdag alweer de live-wedstrijd uit de Eredivisie, op zaterdag en zondag ook weer de hele dag voetbal – en dan was ik op zondag echt nog niet verzadigd. Die periode is wel echt een beetje voorbij; maar ik weet niet zo goed hoe dat komt. Ik kijk nog steeds wel redelijk wat, maar ik heb nu wel sneller dat ik soms een serie of een film ga kijken, dan een wedstrijd uit de poulefase van de Champions League of UEFA Cup. Maar wanneer ik thuis ben, en ik gewoon iets aan het doen ben, zonder echt aandachtig te kijken, dan zet ik het uiteindelijk toch wel aan.

Over twee weken is nummer drie aan de beurt. Wie zou je willen dat ik interview?

Hmm... Ik vind de topics rondom de Jupiler League en de clubs altijd wel leuk om te volgen, want je zou er maar elke vrijdagavond je tijd mee besteden door heel Nederland, dan ben ik het meest benieuwd naar DRD, want hij reist volgens mij ook altijd het Nederlands elftal achterna. Verder moet ik vaak lachen om Happel in het Feyenoord topic, die lijkt me ook wel interessant voor een interview. Yeahinho is dan de derde!

Dat was het dan, bedankt voor het invullen! Als je nog wat kwijt wilt dan is dit je moment!

Graag gedaan; hopelijk was het vermakelijk om te lezen!
pi_58185495
- geduld -
pi_58185576
Volgende keer in ieder geval geen Ajacied .

FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 april 2008 @ 19:42:28 #5
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_58185784
Brusselmans - toen jij 4 was heb ik 'm ooit (19 april 1991) nog geinterviewd

En sorry dat ik niet zoveel meer post
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_58186448
Die fotosjopsels maken het extra fraai Ray, netjes!
pi_58186845
quote:
Op zondag 20 april 2008 19:33 schreef RayMania het volgende:
Volgende keer in ieder geval geen Ajacied .

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Ziet er goed uit Ray !
pi_58187242
BS: cool interview. Thanks mate, aanwinst voor VBL en dat meen ik.
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_58187661
Leuk om te lezen.
Ajax <3
pi_58188134
Prachtinterview weer.
  zondag 20 april 2008 @ 21:26:54 #11
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_58188545
Goed bezig Ray
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
  Moderator / Redactie Sport zondag 20 april 2008 @ 21:31:00 #12
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_58188663
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:11 schreef Blawh het volgende:
Prachtinterview weer.
zeker, goede vragen + antwoorden
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_58188687
Leuk gedaan Ray en Schigt
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_58189105
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:43 schreef VoreG het volgende:
Goed interview weer met goede antwoorden! Goede keuze van users ook, eerst Beschouw en nu BS. Doe je trouwens ook nog wat met de aangedragen keuzes voor de volgende interviews?
Zo nu wel het juiste topic .
pi_58189198
quote:
Op zondag 20 april 2008 20:39 schreef Dylan Dog het volgende:
BS: cool interview. Thanks mate, aanwinst voor VBL en dat meen ik.
merci! Jou zie je ook veel te weinig meer bijv.
pi_58189348
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:47 schreef VoreG het volgende:

[..]

Zo nu wel het juiste topic .
Jazeker, misschien niet direct de week erna, maar ik wil er wel wat mee doen. Anders kan die vraag er net zo goed uit laten. Ik wilde de eerste paar interviews in ieder geval een resultaat krijgen dat als voorbeeld gebruikt kan worden bij andere interviews (dus mooie, uitgebreide antwoorden). Met Beschouw en BliksemSchigt had ik van tevoren wel het gevoel dat zij er tijd in zouden steken , daarom de keuzes .
  zondag 20 april 2008 @ 22:14:43 #17
176521 Grulez
rasgroninger
pi_58189960
Leuk interview weer. Zit een hoop werk in volgens mij.
  zondag 20 april 2008 @ 22:22:01 #18
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_58190179
Hij is gewoon een Weertenaar hoor!

Leuke reeks trouwens...
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
  Trouwste user 2022 zondag 20 april 2008 @ 22:22:42 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_58190206
Leuk om te lezen.

Maar wel vreemd dat ie op zijn 21ste al een beetje voetbalverzadigd is

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_58190292
quote:
Op zondag 20 april 2008 22:22 schreef tong80 het volgende:
Leuk om te lezen.

Maar wel vreemd dat ie op zijn 21ste al een beetje voetbalverzadigd is

Dat was laatst toevallig in het nieuws; zie hier. Komt omdat er misschien zoveel aanbod is.
  Trouwste user 2022 zondag 20 april 2008 @ 22:27:41 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_58190357
Ik hoef niet te klikken. Ik had het al gelezen. Overdaad schaadt

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 20 april 2008 @ 22:33:42 #22
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_58190549
Blikkie

Toch goed dat je even de NHL noemt, ik had niet anders verwacht ook.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_58190657
Poeh, flinke lap tekst.

Een andere keer maar weer verder lezen.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_58190689
Leuk interview weer, tot nu toe heb je de goede users uitgekozen, Ray.
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_58191066
Vind ik ook weer niet zo raar tong, zelf heb ik dat soms ook wel. (die verzadiging)

Leuk gedaan Ray en BS.
That's all folks!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')