Constant Vanden Stock is overleden![]()
za 19/04/08 - Zaterdagmiddag is Constant Vanden Stock overleden. De ere-voorzitter van Anderlecht werd 93 jaar. Anderlecht en het Belgische voetbal verliezen een boegbeeld.
Vanden Stock overleed zaterdagnammiddag rond halfvier. Hij was al geruime tijd ziek. In april 2006 werd hij in het ziekenhuis opgenomen met een hartaanval.
Vanden Stock genoot lange tijd groot aanzien als keuzeheer van de nationale ploeg en als voorzitter van Anderlecht.
Hij was ook een bijzonder succesvolle zakenman. Zo bouwde Vanden Stock de brouwerij van zijn vader, Belle Vue, uit tot een van de grootste van België.
Vanden Stock verkocht zijn brouwerij in 1991 voor één miljard frank (zo'n 25 miljoen euro). Ondertussen was "Monsieur Constant" uitgegroeid tot een zakenman met verstand van voetbal.
Van speler tot voorzitter van AnderlechtConstant Vanden Stock voetbalde zelf in de hoogste klasse bij Anderlecht en Union Sint-Gillis.
Hij begon zijn carrière als clubbestuurder bij La Forestoise.
In 1959 werd Vanden Stock selectieheer bij de Rode Duivels. Bijna tien jaar later, in 1968, werd hij ontslagen.
Na onenigheid met het bestuur van Anderlecht trok hij even naar Club Brugge.
In 1971 volgde Vanden Stock Albert Roosens op als Anderlecht-voorzitter.
In zijn 25 jaar voorzitterschap maakte hij van Anderlecht een Europese grootmacht, met onder meer tien nationale titels en ook drie Europese bekers.
Nottingham Forest, een smet op zijn blazoenConstant Vanden Stock loodste Anderlecht als voorzitter naar de Europese top, maar beleefde ook dieptepunten. Zo was hij betrokken bij een omkoopzaak.
Eind jaren 90 bekende Vanden Stock dat hij in 1984 een miljoen frank had "geleend" aan de Spaanse ref Emilio Guruceta Muro.
Muro keurde in de return van de halve finale van de UEFA-beker tegen Nottingham Forest een goal van de Engelsen af en weigerde hen een penalty. Anderlecht haalde zo de finale.
Hoewel de zaak verjaard was, werd paars-wit een jaar Europees geschorst door de UEFA. Het TAS maakte de straf ongedaan.
Twaalf jaar geleden gaf hij de fakkel doorConstant Vanden Stock ging jaren gebukt onder het omkoopschandaal.
Hij betaalde miljoenen franken zwijggeld aan Jean Elst en René Van Aeken, die in opdracht van Vanden Stock de ref betaald hadden.
In 1996, toen hij 82 was, gaf Vanden Stock de fakkel door als Anderlecht-voorzitter.
Hij liet zich opvolgen door zijn zoon Roger, ook nu nog de preses.
Vanden Stock werd erevoorzitter, maar bleef mee de touwtjes in handen houden. Transfers kwamen er zelden zonder zijn zegen.
Nu is Constant Vanden Stock niet meer, maar zijn naam leeft wel voort in het stadion waar hij zijn hart verloor.
"Hij introduceerde professionalisme" "Constant Vanden Stock was zonder twijfel een van de grootste beleidsmakers in de geschiedenis van het Belgische voetbal", zegt ex-sportjournalist Jan Wauters op Sporza.
"Hij introduceerde professionalisme bij de nationale ploeg en bij Anderlecht", zegt Wauters. "Als mens en als voetbalkenner, met zin voor perfectie, is hij de man die voetbal heeft uitgedragen."
"Monsieur Constant was een zacht mens, maar wel altijd resultaatgericht. Als bierbrouwer en als Anderlecht-leider. Maar hij behield altijd die volkse aard en sprak met een taal die de onze was."
"Vanden Stock vormde samen met Michel Verschueren een unieke tandem. Dat typeerde Vanden Stock. Hij had de gave om zich te omringen met mensen die hem perfect aanvulden", zegt Wauters ook.
Dé pijnlijke bladzijde in Vanden Stocks leven is de zaak-Nottingham. "Hij was een zakenman en soms vervaagt de grens met wat toelaatbaar is. Die zaak heeft hem erg zwaar getekend."
"Toen ik er met hem nog eens over sprak liet hij opnieuw tranen. Niemand onder ons komt het leven door zonder schade. Die zaak deed hem het hoofd buigen maar daarna zette hij zijn hoedje weer op."
Verschueren: "Uniek, eerlijk, bekwaam"Michel Verschueren vormde 25 jaar lang een tandem met Vanden Stock in Anderlecht. "Constant was al drie jaar bedlegerig, maar zo'n nieuws komt altijd onverwacht", zegt hij aan Sporza.
"Twee maanden geleden heb ik Constant voor de laatste keer gezien. Daarna ben ik met die bezoekjes gestopt. Hij herkende niemand meer. Het deed mij gewoon te veel pijn om hem nog zo te zien."
"Kijk, Monsieur Constant was dé man die mij de kans heeft gegeven om uit te leven in het voetbal. Ik verlies mijn tweede vader. Vanden Stock was een unieke, bekwame en eerlijke persoon."