abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58147426
Ik snap er niks meer van. Wat betekent het nou als je over iemand zegt dat hij/zij een groot hart heeft? En wat betekent een klein hart(je) hebben? Wie legt het me voor eens en voor altijd uit, want elke keer als ik zoiets voorbij hoor komen snap ik het niet... Het raarste vind ik nog dat beide termen als positief worden ervaren...
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_58147504
Ik snap die uitdrukkingen ook niet ... "hij heeft een klein hartje"
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_58147570
Hej, gezellig! Ik dacht dat een groot hart betekende dat iemand veel vrienden heeft en joviaal is ofzo, iets in die richting.. een klein hart zou dan het tegenovergestelde zijn en dus negatief (een beetje tenminste).. maar dat wordt óók als iets positiefs over iemand gezegd...
  vrijdag 18 april 2008 @ 21:49:19 #4
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_58147580
Klein hartje: grote bek maar eigenlijk stelt dat weinig voor, hoop blabla maar als het er op aan komt zelfs beetje zielig

Groot hart: warm gul persoon

Zoiets toch?
Goed verhaal. Lekker kort.
  Moderator vrijdag 18 april 2008 @ 21:53:38 #5
42184 crew  DaMart
pi_58147693
Volgens mij betekent "een groot hart hebben" dat je trots en/of moedig bent.

"Een klein hart hebben" betekent meer dat je je harder voordoet dan je bent, maar als het erop aankomt toch medelijden krijgt.
pi_58149641
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 21:49 schreef kabelhaspel het volgende:
Klein hartje: grote bek maar eigenlijk stelt dat weinig voor, hoop blabla maar als het er op aan komt zelfs beetje zielig

Groot hart: warm gul persoon

Zoiets toch?
Ja. .

En dit soort dingen lijkt me voor een allochtoon zeer moeilijk om te leren. Je komt zo ontzettend veel tegenstrijdigheden tegen. Dit heb je trouwens ook met Frans he, kijk die mensen daar verstaan jou met je schrijftaal-Frans helemaal prima maar zij noemen in hun spreektaal toch wel erg veel dingen anders dan jij ooit aan schrijftaal hebt moeten stampen. .
pi_58153856
Bij iemand met een groot hart moet ik ook aan een gul, ruimhartig persoon denken, maar die betekenis vind ik niet in Van Dale:
quote:
het hart hoog dragen; een groot hart hebben
trots zijn
[...]
een hart in ’t lijf hebben; een groot hart hebben
moedig zijn
En bij hartje:
quote:
een grote mond, maar een klein hartje hebben
zich ruw voordoen, maar in feite bang of gauw ontroerd zijn
Your mom is hot, your dad is crazy
pi_58153865
Klein hart: Ruwe bolster, blanke pit

Groot hart: Warm, spontaan persoon, sociaal.
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_58178247
Maar dat betekent dus dat een klein hart en een groot hart niet elkaars tegenovergestelde zijn.. dat is op zich best raar, maar verklaart wel dat beide positief gebruikt worden..

Volgens mij gebruiken de meeste mensen groot hart inderdaad in de betekenis die Metus noemt (gul, ruimhartig persoon), ik hoor het in elk geval niet vaak met de betekenis van moedig/trots..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')