abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58117557
Na een jaar lang zelf aanrommelen met afvallen, ben ik tot het besef gekomen dat het me in mn eentje niet lukt. Ik begon op 54 kg, bij een lengte bij 1.58 meter. Eigenlijk had ik dus best een goed gewicht ( een bmi van 21, nog wat) maar ik wilde toch een plattere buik. Inmiddels zijn we een jaar verder, weeg ik bijna 63 kg, heb ik een bmi van boven de 25 en mijn buik is alleen maar dikker geworden. Ik krijg soms zelfs de vraag of ik zwanger ben?

Nu ga ik morgen dus bellen voor een afspraak bij de huisarts, om een doorverwijzing te krijgen. Ik heb op internet wel een beetje gezocht, maar hier zitten de mensen met ervaring hoop ik. Dus wie is er bij een diëtist onder behandeling ( geweest)? Wat wordt er zoal besproken tijdens een consult, maakt ze ook echt een schema met eten waar je je aan moet houden, of geeft ze bijvoorbeeld alleen tips? Hoeveel consulten heb je nodig ( gehad) en wat wordt er tijdens een consult allemaal gedaan? Wordt er bijvoorbeeld niet alleen gewogen, maar ook bijvoorbeeld je omtrekken opgemeten en je vetpercentage gemeten?

Graag serieuze reacties
pi_58117621
Is het niet een idee om zelf te gaat dieten? Of vind je dat dan moeilijker zonder dietist?
pi_58117811
quote:
Op donderdag 17 april 2008 18:32 schreef hello_moto1992 het volgende:
Is het niet een idee om zelf te gaat dieten? Of vind je dat dan moeilijker zonder dietist?
Ik heb een jaar lang zelf geprobeerd om op mn voeding te letten, maar het ging steeds een tijdje goed, en dan viel ik toch weer terug in oude patronen ( denk aan heel erg veel avondeten en zakken chips en koekjes leegeten enzo)

Ik wil geen crashdieet ala Sonja Bakker doen ofzo, maar gewoon een gezonde voedingsstijl aanleren, met normale hoeveelheden eten
pi_58118519
quote:
Op donderdag 17 april 2008 18:44 schreef Sylvana het volgende:
Ik wil geen crashdieet ala Sonja Bakker doen ofzo, maar gewoon een gezonde voedingsstijl aanleren, met normale hoeveelheden eten
Sonja Bakker is, wat mij betreft, niet bepaald een crash dieet. Door haar leer je ook een andere manier van eten aan (gezondere dingen en andere hoeveelheden)
pi_58118611
quote:
Op donderdag 17 april 2008 18:30 schreef Sylvana het volgende:
knip
Hi Sylvana,

Als je voor het eerst naar een diëtiste gaan dan zal je eerst een gesprek hebben over wat je graag wil, of dat wat je graag wil wel reeel is e.d. Dan krijg je voor een week (of 2) een eetdagboek mee. Die moet je gedurende die week bijhouden en de keer erop meenemen. Je hebt er dus het meeste aan als je deze volledig naar waarheid invult . Zo krijgt de dietiste een goed beeld van waar het bij jou misschien fout gaat. Dan ga je samen stapsgewijs aanpassingen in je voedingspatroon zetten (bijvoorbeeld slecht tussendoortje 's middags vervangen voor een cracker met kipfilet...zeg maar iets..). Vervolgens kom je nog een paar keer terug hoe het gaat en natuurlijk om te kijken of het resultaat heeft. De dietiste kan ook een basisschema voor je maken waarop staat wat je per dag moet eten, dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

'S morgens
2 x bruine boterham
2 x mager beleg
2 x halvarine
1 x caloriearme drank (thee, koffie, water e.d.)

Tussendoor
1 x fruit

's Middags
3 x boterham
3 x halvarine
3 x mager beleg
1 x mager zuivelproduct

Tussendoor
1 x fruit
1 x cracker
1 x halvarine
1x mager beleg

's Avonds
150 g aardappels/rijst/pasta (gekookt)
75-100 gram gaar vlees/kip/vis
200 gram gekookte groente

'S avonds
1 glas lightfrisdrank
1 x gezond tussendoortje

En daar krijg je lijsten bij, wat bijvoorbeeld allemaal onder gezonde tussendoortjes valt, wat mager beleg is en wat niet e.d. Een meestal ook nog een lijst wat je per week nog extra mag eten bijvoorbeeld 1 x klein zakje chips, 1 x handje noten. Per diëtiste is het verschillend of ze bijvoorbeeld ook je vetpercentage meten. Omtrek (met name buikomtrek) word meestal wel gedaan. Ook zal ze je aanraden om minimaal 2 x per week te gaan bewegen. Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel

[ Bericht 1% gewijzigd door Trusten op 17-04-2008 19:24:49 ]
pi_58118664
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:14 schreef me-elsjuh het volgende:
Sonja Bakker is, wat mij betreft, niet bepaald een crash dieet. Door haar leer je ook een andere manier van eten aan (gezondere dingen en andere hoeveelheden)
Helaas is het Sonja Bakker dieet wel een crashdieet omdat je structureel te weinig calorieën binnenkrijgt . Wat niet wil zeggen dat je er geen gezondere basis mee kan krijgen maar de hoeveelheden die zij voorschrijft zijn echt te weinig. Ze heeft soms ook vergelijkbare dagen (bovenstaande) maar de meeste dagen bevatten veel te weinig calorieen waarmee je blijvende schade aan je metabolisme kan aanrichten omdat je lichaam op spaarstand gaat...

Haar meeste dagmenu's zitten tussen de 1100 en 1300 kcal en een aantal dagen rond de800 kcal. Ook schrijft ze (te) weinig zuivel voor. Als je je fantasie laat werken kan je het Sonja Bakker dieet best als basis gebruiken maar volledig die hoeveelheden aanhouden zal je op langere termijn geen goed doen..

[ Bericht 13% gewijzigd door Trusten op 17-04-2008 19:29:42 ]
pi_58118737
Vooral veel gaan bewegen. Dat is van groot belang. Je eetgedrag lijkt een beetje depressie gedrag. Een goed leefritme en veel beweging, samen met toch goed letten op de calorieën zal je goed doen. En een goede afstemming daarvan zal je vrij snel fijner doen voelen, wat als het goed is zal leiden tot resultaten.

Er is bijvoorbeeld veel frisdrank te krijgen met heel weinig calorieën, maar wat wel erg lekker is. Crystal Clear, al vind ik dat niet lekker, maar bijvoorbeeld Spa en Fruit, wat maar 5 tot 7 kcal per 100ml bevat. Dorstlessend en goed voor de lijn. En Sonja Bakker schrijft wat veel mensen wel weten en al geschreven hebben. Maar iets in die richting gaan handelen zal je goed doen. Dus netjes drie keer per dag eten, kleine voedzame maar calorie arme tussendoortjes, en je bent al een heel eind.

En er is sinds kort Nintendo's Wii Fit, wat misschien een leuke hulp is. De reacties op Wii Fit zijn goed, misschien dat er al mensen zijn die het gebruiken en er meer over kunnen zeggen.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_58118813
quote:
Op donderdag 17 april 2008 18:44 schreef Sylvana het volgende:
Ik heb een jaar lang zelf geprobeerd om op mn voeding te letten, maar het ging steeds een tijdje goed, en dan viel ik toch weer terug in oude patronen ( denk aan heel erg veel avondeten en zakken chips en koekjes leegeten enzo)
Ik ken je verder niet maar wat je hier beschrijft lijkt erg op waar de meeste mensen de fout in gaan met dieten. Door jezelf alles te ontzeggen word de drang steeds maar groter tot je het niet meer volhoud. Een dietiste zal je helpen om daar een balans in te vinden. Als je er nog nooit bent geweest denk ik dat je er veel aan kan hebben...
pi_58118881
En op alle producten die je koopt staat als het goed is het aantal calorieën. Let daarop bij het winkelen. Frustrerend is het dan om er achter te komen dat er niets makkelijks is als avondsnack. Chips, nootjes, zoutjes, het bevat allemaal afschuwelijk veel calorieën. Maar je kunt gaan voor toastjes met filet americain, of Sultana koekjes. Of een 'Sonja Bakker' eierkoek.

Maar alles in combinatie met meer bewegen. Neem de trap, fiets, benenwagen waar mogelijk.

Wat bij vrouwen nog wel wat invloed kan hebben, en daar kan de huisarts misschien wel iets over zeggen, is anti-conceptie middelen.
pi_58118887
Dank jullie wel voor je reacties, vooral aan die van Trusten heb ik erg veel En sporten doe ik al wel, 2 keer in de week ga ik 's avonds zwemmen. Op maandagavond doe ik eerst een half uur BBB-training, dan een half uur Aquarobics en dan of nog een half uur Aquajoggen, of een half uur-3 kwartier banenzwemmen. En op woensdagavond 3 kwartier Aquarobics en een half uur Aquajogging. En daarnaast moet ik veel fietsen naar klanten ( werk als alphahulp) en maak ik dus bij klanten zo'n 20 uur in de week schoon ( en daarnaast heb ik nog mijn eigen huishouden) Dus aan beweging heb ik niet echt gebrek ( ik heb wel een rijbewijs, maar geen auto) Het is vooral het eten wat ik teveel doe, waardoor ik toch nog meer eet dan dat ik verbruik.

En ik weet precies hoeveel kcal er overal inzitten, maar toch kan ik ze niet weerstaan En ik drink wel altijd cola-light enzo, en overdag thee ( met 1 suikerklontje, was eerst 3)
pi_58118941
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:14 schreef me-elsjuh het volgende:

[..]

Daar ben ik het dus helemaal mee eens. Alleen hetgeen Sonja Bakker uitdraagt is al heel erg lang bekend bij velen. Het grote voordeel is alleen dat ze alles voor je uitwerkt, tot aan de boodschappenlijstjes toe.
pi_58118974
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:28 schreef AlphaOmega het volgende:
Sultana koekjes
Let ook vooral op producten die claimen gezond te zijn maar vervolgens wel veel calorien bevatten, zoals Sultana koekjes. In een Sultanakoekje zitten gemiddeld (de naturel variant iets minder) 55 kcal. Als je dus een pakje sultana's eet krijg je evenveel calorien binnen als een klein zakje chips!
pi_58118978
Tja, ik heb die boeken van Sonja Bakker wel eens ingekeken, maar voor 1 persoon vind ik het toch wel een erg lastig schema om allemaal klaar te maken.
pi_58118982
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:28 schreef Sylvana het volgende:
En ik weet precies hoeveel kcal er overal inzitten, maar toch kan ik ze niet weerstaan En ik drink wel altijd cola-light enzo, en overdag thee ( met 1 suikerklontje, was eerst 3)
Kijk toch eens naar Spa en Fruit, en stap gewoon over op zoetjes. Dat zijn al grote stappen.
pi_58119045
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:32 schreef Sylvana het volgende:
Tja, ik heb die boeken van Sonja Bakker wel eens ingekeken, maar voor 1 persoon vind ik het toch wel een erg lastig schema om allemaal klaar te maken.
Daar heb je een punt. Alleen zijn is bij dit soort methoden lastig, en sowieso lastig. Samen kun je elkaar stimuleren en aanspreken op 'foutjes'. Hier in de stad hebben fysiotherapie praktijken speciale programma's voor mensen met overgewicht. Vraag je huisarts eens of dat bij jullie ook bestaat. Vast wel. En dan gewoon doen. Dat zijn 'lotgenoten', goed voor de stimulans.
pi_58119111
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:32 schreef Trusten het volgende:

[..]

Let ook vooral op producten die claimen gezond te zijn maar vervolgens wel veel calorien bevatten, zoals Sultana koekjes. In een Sultanakoekje zitten gemiddeld (de naturel variant iets minder) 55 kcal. Als je dus een pakje sultana's eet krijg je evenveel calorien binnen als een klein zakje chips!
Verrek, je hebt gelijk. Daar ben ik dus inderdaad ingetrapt. Fout advies van mij dus! Is Liga beter?
pi_58119149
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:37 schreef AlphaOmega het volgende:
Verrek, je hebt gelijk. Daar ben ik dus inderdaad ingetrapt. Fout advies van mij dus!
Geeft toch niet Op lijsten van dietisten zal je de Sultana wel terugvinden bij de gezonde tussendoortjes. Hiermee word dan echter 1 Sultana koekje bedoeld .
pi_58119170
Eet eens alleen gezonde producten, gebruik geen suiker meer of frisdrank en ga sporten.
Klaarblijkelijk weet je welke producten je dik maken en welke niet en wat je kan doen om af te vallen, alleen je doet het niet. Je gaat naar een diëtist.
Jouw probleem is luiheid.
pi_58119234
Niet iedereen heeft er last van hoor, maar een tijdje geleden was er een onderzoek waar uit kwam dat mensen die lightfrisdranken drinken, juist een drang naar suiker krijgen omdat de zoetstoffen werken als een soort nepsuiker. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar in ieder geval kon het leiden tot meer zoete trek. Daarnaast is het ook niet gezond (in grote hoeveelheden zeker niet), dus ik weet niet hoe veel je ervan drinkt, maar echt een structurele oplossing zijn al die kunstmatig gezoete producten niet.
Sanity is (not) statistical
pi_58119238
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:39 schreef OldJeller het volgende:
Eet eens alleen gezonde producten, gebruik geen suiker meer of frisdrank en ga sporten.
Klaarblijkelijk weet je welke producten je dik maken en welke niet en wat je kan doen om af te vallen, alleen je doet het niet. Je gaat naar een diëtist.
Met zo'n reactie kan iemand toch helemaal niets? Iedereen weet in basis wel wat gezond is en wat niet. Maar een dietiste kan je vaak dingen aanwijzen die je zelf nog niet in de gaten had. Vaak kan je met kleine veranderingen al best wat resultaat bereiken...daarnaast is het vaak een stok achter de omdat je toch iedere keer weer op de weegschaal moet en dus meteen resultaat (of geen) ziet...
pi_58119244
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:39 schreef OldJeller het volgende:
Volgens mij moet je het hele topic nog eens lezen. Het zit bij TS puur in eetgedrag.
pi_58119384
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:42 schreef Maeghan het volgende:
Niet iedereen heeft er last van hoor, maar een tijdje geleden was er een onderzoek waar uit kwam dat mensen die lightfrisdranken drinken, juist een drang naar suiker krijgen omdat de zoetstoffen werken als een soort nepsuiker. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar in ieder geval kon het leiden tot meer zoete trek. Daarnaast is het ook niet gezond (in grote hoeveelheden zeker niet), dus ik weet niet hoe veel je ervan drinkt, maar echt een structurele oplossing zijn al die kunstmatig gezoete producten niet.
Ik drink er 2 glazen van op een dag, 1 bij het avondeten en dan 's avonds nog 1 glas. Dus niet echt heel veel ofzo

En ik doe het idd ook voor een stok achter de deur, de confrontatie dat ik daar steeds op de weegschaal moet enzo, dat iemand me in de gaten houdt, en zij kan idd me op dingen wijzen die je zelf niet zo snel ziet
pi_58119433
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:37 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Verrek, je hebt gelijk. Daar ben ik dus inderdaad ingetrapt. Fout advies van mij dus! Is Liga beter?
Liga's zijn wel donker, maar daardoor nog niet per se vezelrijk
Volgens mij is zo'n digestive koekje dan een betere keus. Volkoren biskwie, zeg maar.

Ik maak af en toe als avondlijke snack een schaal crudites, mooi in dunne repen gesneden met een yoghurt-dip met verse kruiden. Lekker en het ziet er leuk uit. Maar dat is dan ook een van de weinige echt gezonde snacks die ik kan bedenken
pi_58119442
De dietist zal je waarschijnlijk wel een goeie jump-start kunnen geven om je kilootjes weer kwijt te raken en een eetpatroon aan te nemen. Maar ik heb geen ervaring met dietisten..

Wat voor mij dus WEL heeft gewerkt is atkins, nou ga ik je dus geen dieet aansmeren, want dat heeft geen zin. Maar ik heb hieruit wel een paar belangrijke lessen geleerd:

1. Ban VOORGOED suiker uit je leven. Drink alles light, koop altijd suikervrije snoep, en alleen een koekje op hele speciale momenten.

2. Eet zoveel mogelijk vezels: van vezels zit je VEEL langer vol, vezels helpen je stoelgang, nemen cholesterol op, nemen vet op in je darmen. Dus veel zemelen, lijnzaad en Volkoren pasta, Volkoren brood eten. Ban witbrood/witte pasta (en dus ook koekjes) gewoon uit je leven. Trap ook niet in Evergreens en al die onzin, Liga, Sultana, het zijn ALLEMAAL koekjes. Neem gewoon een boterham, met (room)boter en volvette kaas..(of wat dan ook..)

3. Eet onbewerkte, verse groentes. Geen kant en klare bami of spagetti uit een pakje, maar maak je sausjes zelf van verse groentes. Niet alleen is je eten gewoon lekkerder: het is gezonder.

Tuurlijk eet ik ook wel es een pizza, ook wel eens een koekje of gebakje..maar misscihen maar eens per...maand, 2 maanden ofzo?
(:
pi_58119598
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:50 schreef nein het volgende:

1. Ban VOORGOED suiker uit je leven. Drink alles light, koop altijd suikervrije snoep, en alleen een koekje op hele speciale momenten.
OP zich klonk het goed, al vind ik dit wel een punt van discussie. Je krijgt op deze manier zó ongelofelijk veel zoetstoffen binnen! Dat kan echt niet goed voor je zijn.
Dus drink dan thee, water en koffie. En 's avonds bijvoorbeeld Spa rood, of bar-le-duc citroen (water met bubbeltjes en citroen en verder geen zooi er in)
En in plaats van suikervrij snoep, bijvoorbeeld komkommer en paprika
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')