abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213948
Dit is het weer maagdelijke vervolg van een discussie die al vanaf het begin van BB loopt.
Iedereen die serieus in wil gaan op vragen als:
-wie zijn die mensen en what makes them tick
-hoe liggen de verhoudingen in de groep
-overleven ze BB of zijn ze definitief gebroken
-overleeft Nederland BB of is het eind nu zoek
is hier weer net zo welkom als in alle voorgaande topics "Voer voor psychologen x"
Dit is het langstlopende topic in het BB forum en dat is zowel te danken aan de kwaliteit van de bijdrages als de discipline van alle posters hier.
De spelregels: domme, platte, ongenuanceerde en onbedaarlijk leuke bijdrages: graag maar plaats ze niet hier.
Rond de 50 posts sluiten we en starten een vervolg. Wie dat doet: citeer deze inleiding als eerste tekst en kondig de overgang aan in het huidige topic. Als het net heel druk is: citeer de laatste post in het nieuwe topic. Zo hebben we de beste kans dat het een min of meer coherent verhaal blijft.
Er wordt door iedereen veel werk gestopt in dit topic: laten we dat samen in ere houden. Voyeur is watching you !

Wees gewaarschuwd: pittige teksten op komst

Here we are now, entertain us.
pi_213949
He, Voyeur, jij ging toch slapen...

( volgens WELTERUSTEN ALLEMAAL PART V )

Hoppa, naar bed, dan ben je morgen jezelf dankbaar.

Maar dank, dit scheelt weer een hoop gescroll.

Kangaroo, lees nog even de onderste post van deeltje XIV

The trick is to keep breathing
pi_213950
zo zie je hoe nuttig ook dat soort topics is Mensen gaan je herinneren aan je eigen uitspraken... Ik moest plots nog van alles aan huishouding binnen dit forum. Soort organisatiedrift laat op de avond, maar je hebt gewoon gelijk: ik ga naar bed. Morgen o 7.00 u op gaat sowieso weer tegenvallen. Dank voor de herinnering. Kan je dat morgen iets vroeger zeggen
Here we are now, entertain us.
pi_213951
Sorry Voyeur,

Ik was nog bezig met mijn reaktie en heb daardoor niet kunnen zien dat er door jouw ondertussen een nieuwe topic is geopend. Jammer, ik had mijn reaktie graag hier weer gegeven. Ik ben niet handig genoeg om het wat grote stuk tekst op te pakken en hier ook neer te zetten. Misschien kan jij of iemand anders dat voor mij doen. Bij voorbaad hartelijk dank.

woensdag 3 november 1999 @ 03:09:00 #5
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_213952
Argh, ik word nog gekker dan ik al ben van die vele topic-nummeringen!
Maar goed, om nog even iets uit de vorige draad terug te halen: de posting van Hunter (nice job, btw):

Hunter schreef onder meer:

quote:
op 11-02-1999 om 09:03 AM schreef Hunter het volgende:
Mensen als Gandalf en Kimmie hebben herhaaldelijk laten merken dat ze de schrijvers van 'voer' maar zwammers, druktemakers en moeilijke-woorden-gebruikers vinden. "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg" zal hun gedachte wel zijn. Waarschijnlijk voelen ze zich beter thuis bij de meningen van mensen die Cyrille al na tien minuten TV uitmaken voor 'Thaise hoer'. Dan geef ik mijn mening toch maar liever hier!

Eh. Ik geef m'n mening ook liever hier, maar probeer ook de andere draden te volgen. Als ik ergens niet tegen kan, dan is het wel het elitair gekeutel van een groepje mensen dat zichzelf verheven vindt boven de rest (geen sneer naar jou toe, Hunter).
De reden dat ik m'n mening liever hier geef, is dat er hier veel meer ruimte is voor nuanceringen en relativeringen, en dat de deelnemers elkaar met respect bejegenen. Lang leve VvP! Zo, die veer zit wel diep genoeg, dacht ik zo

quote:

Met Bientje ben ik het eens dat de huidige 'klassieke groep' bestaat uit escapisten. Willem is aan zijn ex ontsnapt, Karin aan haar gezinsverplichtingen en de angst voor de dood, Bart aan het zwarte gat na de dienst, Maurice aan het zwarte gat na de wereldreis. Alleen waar Ruud aan is ontsnapt weet ik niet, mogelijk aan obsessies omtrent zijn vrouwelijke fietsploeg. Deze groep is zich onbewust is van de impact van BB, en zou zich daarvan ook niet bewust zou kunnen zijn.

Ruud lijkt mij al een tijdje duidelijk: hij ontsnapt aan zijn verantwoordelijkheden. Zijn verantwoordelijkheden jegens zijn vriendin, kind, en baan. Denk er maar aan hoe makkelijk hij orders aanneemt, en hoe hij nooit twijfelt als De Stem 'm iets verteld ("jullie zijn net een stel kleine kinderen"). Ruud is erg gezagsgetrouw, en een van de redenen daarvoor lijkt me zijn angst voor verantwoordelijkheden. Misschien is dat ook een reden voor zijn aftakeling, nadat de groep hem min of meer tot leider had gebombardeerd: leider spelen is niet alleen vertellen wat anderen moeten doen, maar ook verantwoordelijkheid nemen. En Ruud lijkt niet te op zoek te zijn naar meer verantwoordelijkheid, zelfs niet tov zichzelf..

quote:

Kenmerkend voor de klassieke groep is dat (zoals de De Volkskrant schreef) [i] zij concurreren om de hoofdprijs, maar dat dat nauwelijks leidt tot onderlinge agressie. De bewoners hebben, tegen alle voorspellingen in, een goed gevoel voor het gemeenschappelijk belang.

Ik denk dat de klassieke groep niet zozeer ging voor de hoofdprijs (al speelt die natuurlijk mee), maar meer voor de gebeurtenis. De hoofdprijs is nu trouwens in veler ogen niet meer het geld, maar het feit dat je het zo lang hebt uitgehouden, en niet bent weggestemd (ikdenk dat bv. Bart er heel erg zo over denkt, oa. door de ervaringen uit zijn jeugd).

quote:

Inderdaad is Nicolette geen match voor de andere twee. Ze stond stijf van de zenuwen en kwam veel minder aantrekkelijk over (opzet van de make-up afdeling?). Zij lijkt nog het meest op een 'klassieke' kandidaat. De selecties en voorgesprekken hebben ongetwijfeld veel indruk gemaakt (Tanjalies). Maar de screening is dus ófwel totaal fout geweest (want ze komt niet goed over) ófwel ze is er met opzet bij gezet om automatisch de andere twee te laten kiezen door het volk (belronde brengt geld op, en levert toch het gewenste resultaat).

Ik kies voor het laatste: kiezers laten denken dat ze een keuze hebben, terwijl ze eigenlijk niets te kiezen hebben (en nou geen slimme paralellen zoeken met verkiezingen ).
Ik heb eerder al ergens iets gepost over een goocheltruuk, die net zo werkt..

Tussen haakjes: ik vraag me af of die belrondes nou wel zo belangrijk zijn: aan reclamegelden en beurs-oplevingen endemol verdient men volgens mij veel meer (misschien dat Tanjalies hier wat meer over kan vertellen?).

Murphy

pi_213953
quote van Tanjalies:
"Bij BB hebben we tot nu toe de indruk, dat er een telefoonnummer van een/de physch
wordt meegegeven, die ze kunnen bellen als ze dat zelf nodig vinden.
In de begin fase, zal er nog om wille van de eerste heftige publiciteit, een aantal malen
contact zijn met de produktie groep of een aangeweze contactpersoon. Maar al spoedig, en dat kunnen we bij de reeds vertrokken bewonners al langzaam waarnemen, raken ze uit de belangstelling van de media.
Waarbij ook daar geld dat de een voor de media langer interessant zal blijven dan de
ander. Maar ik ben er van overtuigt, dat de meeste uiteindelijk in een diep gat zullen
vallen, in een omgeving waar ze niet begrepen worden."

En waar die omgeving zichzelf ook niet meer begrijpt: voorbeelden: ouders van Sabine, ex-vriendjes van Sabine, man van Mona (waarschijnlijk). Het gaat hier niet om bewijzen, er zijn genoeg voorbeelden van 'minder' waardoor mensen al uit hun evenwicht raakten. Literatuur hierover is helaas niet zo populair (sektes, gijzelingen, treinbezetting bij Beilen door Molukkers); ervaringen ermee gaan bij betrokkenen meestal gepaard met schaamte = zwijgen, opkroppen.

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 03 November 1999).]

woensdag 3 november 1999 @ 03:15:00 #7
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_213954
quote:
op 11-03-1999 om 03:00 AM schreef tanjalies het volgende:
SIk ben niet handig genoeg om het wat grote stuk tekst op te pakken en hier ook neer te zetten. Misschien kan jij of iemand anders dat voor mij doen. Bij voorbaad hartelijk dank.

Komt-ie:

Van tanjalies - 03 November 1999 @ 02:53. (355)

Beste Arjuno,

Mijn kennis op dit gebied gaat veel minder ver als dat van andere, zoals Moor.

Maar wat ik wel zou willen zeggen, is dat ik denk dat het nu nog wel meevalt met de thuisblijvers. Zijleven van dag naar dag, en doen in weze mee aan de hype.

Het is vooral de periode, die er aankomt vanaf het moment dat een bewoner weer thuis is. De inpackt die het verblijf bij BB heeft, grijpt diep in bij alle bewoners.

Zij kunnen er na thuiskomst nog zo veel over praten, maar zullen nooit in staat zijn, om hun ervaringen precies over te brengen.

Het gevolg is onvermijdelijk een stuk onbegrip over zaken en beslissingen die de bewoners, ook in emotionele zin, tijdens hun verblijf hebben genomen.

Het zal verwijdering tot gevolg hebben en de diverse bewoners zullen ervaren, dat er een gevoel van op een eiland zitten ontstaat. Hoe erg het zal zijn, zal uiteraard van bewoner tot bewoner verschillen.

We zullen nooit precies de problemen die er kunnen/zullen ontstaan vernemen. Dat blijft hangen in de prive sfeer van de bewoners. Het is te hopen dat er een goede nazorg en begeleiding voor ze klaar staat.

Interessant is het te weten dat er bij de postkodeloterij, en daar worden alleen maar geldprijzen a la minuut gewonnen, een team van mensen paraat staat, om een winnaar met raad en daad, tot in lengte van dagen ter zijde te staan.

Bij BB hebben we tot nu toe de indruk, dat er een telefoonnummer van een/de physch wordt
meegegeven, die ze kunnen bellen als ze dat zelf nodig vinden.

In de begin fase, zal er nog om wille van de eerste heftige publiciteit, een aantal malen contact zijn met de produktie groep of een aangeweze contactpersoon. Maar al spoedig, en dat kunnen we bij de reeds vertrokken bewonners al langzaam waarnemen, raken ze uit de belangstelling van de media.

Waarbij ook daar geld dat de een voor de media langer interessant zal blijven dan de ander. Maar ik ben er van overtuigt, dat de meeste uiteindelijk in een diep gat zullen vallen, in een omgeving waar ze niet begrepen worden.

woensdag 3 november 1999 @ 03:26:00 #8
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_213955
quote:
op 11-03-1999 om 03:14 AM schreef Moor het volgende:
En waar die omgeving zichzelf ook niet meer begrijpt: voorbeelden: ouders van Sabine, ex-vriendjes van Sabine, man van Mona (waarschijnlijk).

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat het hier de schoonvader van Mona betreft(Bron: interview VK), maar het verhaal blijf hetzelfde.

quote:

Het gaat hier niet om bewijzen, er zijn genoeg voorbeelden van 'minder' waardoor mensen al uit hun evenwicht raakten. Literatuur hierover is helaas niet zo populair (sektes, gijzelingen, treinbezetting bij Beilen door Molukkers); ervaringen ermee gaan bij betrokkenen meestal gepaard met schaamte = zwijgen, opkroppen.

Voor wat betreft sekten ben ik het hier totaal niet met je eens, Moor! (maar laten we dat even laten rusten, over die gijzelingen ben ik het wel weer met je eens )
In die gevallen zie je trouwens niet alleen schaamte ed. maar ook een gevoel van onvermogen om aan de buitenwereld duidelijk te maken wat de betrokkenen ervaren hebben. Een gijzelaar in Beilen (ik zou jouw boekenkast wel eens willen zien, Moor) was niet gedood, omdat hij persoonlijk rapport had opgebouwd met zijn gijzelnemers. In plaats van hem, schoten ze een andere passagier dood. De man was enorm beschaamd en gefrustreerd, omdat hij aan niemand kon duidelijk maken hoe hij zich op dat moment voelde/zijn wereld er op dat moment uitzag.

Ik denk dat de klassieke groep hier bij terugkomst zeker problemen mee gaat krijgen. Ik hoor Mona al aan manlief en schoonvader proberen uit te leggen hoe ze tot bepaalde daden of woorden kwam: een schier onmogelijke opgave..

Murphy

pi_213956
Dank Murphy, voor het overzetten. TanjaLies en ik zijn daar niet zo handig in en ik had Voyeur al naar bed gestuurd .

Er gaan nu trouwens twee discussiedraden door elkaar lopen. Moet maar even.....

TanjaLies, je kennis m.b.t. dit soort zaken mag dan misschien minder ver gaan dan die van Moor, maar met een beetje inlevingsvermogen komen we er wel.

Ik denk dat de achterblijvers het nu al flink zwaar hebben. Alleen al als we kijken naar het buiten-beeld blijven van diverse ouders en partners. Daar zitten vast meerdere oorzaken achter, maar ik vind het toch opvallend. Want reken maar dat V ze stimuleert om eens langs te komen, op zo maar een willekeurige donderdagavond.

Wie ik nog niet zag verschijnen:
- Bianca: ouders
- Sabine: ouders
- Karin: man
- Ruud: vriendin, ouders
- Maurice: vriendin wel op TV, maar niet voor de buis
- Bart: ouders en zijn zo geliefde broer

Maar goed, het bewijst niets. Alleen als ik me voorstel dat ik in hun schoenen sta, visualiseren heet 't geloof ik, brrrrr.

Goed punt trouwens om de nadruk te leggen op de periode NA de thuiskomst van de bewoners. Had ik nog niet bij stil gestaan. Wat me daarbij lastig lijkt is dat de bewoners alle aandacht zullen krijgen van hun naaste omgevingen terwijl dat voor de "dierbaren" veel minder zal gelden. Juist als je dan op voet van gelijkheid met elkaar kan omgaan (allebei een indrukwekkende levenservaring rijker, alleen sterk verschillend van elkaar) dan lijkt me de pijn te overzien. Maar het is geen logische reflex om het zo te benaderen: de ene heeft in dat huis gezeten en alle media-aandacht gekregen, de andere niet. Nu ik zo zit te schrijven realiseer ik me dat het juist wel eens heilzaam voor de achterblijvers zou kunnen zijn om de media NIET te vermijden. Het schept een wat evenwichtigere situatie na de terugkeer van de opgeslotene.

Doet me denken aan tien jaar geleden. Mijn toenmalige vriendin was zeven maanden in ver-weg-ie-stan geweest, we hadden in die periode maar 3 X kunnen bellen, en toen ze terug was ontbrak die gelijkwaardigheid en kon ik mijn emoties er niet goed bij kwijt. Deed ik zelf aan mee, want was het niet juist zij die weg was geweest, ik toch niet...

Grappig, zo kom ik plotseling al inlevend op iets persoonlijks uit. Moor zal het geen toeval vinden.

pi_213957
Beste MrMurphy,

Wat betreft de belrondes, kan ik dit zeggen; het is uiteraard niet de enkele belronde die je in de berekening moet meenemen, nee het gaat hier om in totaal, ik laat de ronde van gisteren buiten beschouwing, 8 rondes en een doorlopende ronde die bedoeld is om de eindwinnaar te voorspellen. Beperk ik me tot 1 ronde, dan hebben we kunnen konstateren dat een stemming ongeveer 3.5 min duurt(Danny heeft dit vorige keer gemeten). De kosten per minuut zijn, zeg maar 1 gulden. Dit komt dus neer op 4 gulden per stem uit gebrachte stem. De stemming loopt via de callfactory waar ENDEMOL een groot aandeel in heeft. Dan blijft het een schatting, maar aangezien deze stemming niet als het enige stemmingstelefoonnummer via die callfactory(ook alle spelletjes s'middags bij VOO en de stemming van b.v. de shoundmix)loopt, kunnen we aan nemen dat de afdracht per gesprek aan de PTT niet op basis van 50 % is ingekocht. Dat zal aanmerkelijk lager liggen. Stel, we nemen aan dat de bruto winst per gesprek uitkomt op F 2.50 en het aantal bellers per stemronde op 70.000 uit komt, dan kom ik op een totaal totaal van 70.000 x 2.50 x 8 = 1.400.000,-- . Zo zie je dat wanneer je naar het totaal kijkt er een ander beeld ontstaat dan wat je zo simpelweg zou denken. Ik sluit niet uit dat het uiteindelijke totaal aan bellers nog hoger komt te liggen. Deze opbrengsten, en dat is een onderdeel van je vraag, zijn in de presentatie van het plan door ENDEMOL naar VOO meegenomen, om het financiele plaatje voor VOO rond te krijgen. Zo bestaan er ook schattingen die te maken hebben met de meer opbrengsten uit reclame gelden door te verwachten hogere kijkcyfers. Er zijn meer inkomsten die een rol spelen maar dat voert te ver om hier uit de doeken te doen.

woensdag 3 november 1999 @ 04:13:00 #11
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_213958
quote:
op 11-03-1999 om 03:49 AM schreef tanjalies het volgende:
Beperk ik me tot 1 ronde, dan hebben we kunnen konstateren dat een stemming ongeveer 3.5 min duurt(Danny heeft dit vorige keer gemeten).

Dat was Jaybee geloof ik (die jongen die kompleet van God los was, en alles logde, sampelde of opnam ), en die 3.5 minuut was inclusief meedoen aan iets.
Dat doet ietwat afbreuk aan de cijfers, maar niet uit je verhaal (blijf doorgaan Tanjalies!)

quote:

De kosten per minuut zijn, zeg maar 1 gulden. Dit komt dus neer op 4 gulden per stem uit gebrachte stem. De stemming loopt via de callfactory waar ENDEMOL een groot aandeel in heeft. Dan blijft het een schatting, maar aangezien deze stemming niet als het enige stemmingstelefoonnummer via die callfactory(ook alle spelletjes s'middags bij VOO en de stemming van b.v. de shoundmix)loopt, kunnen we aan nemen dat de afdracht per gesprek aan de PTT niet op basis van 50 % is ingekocht. Dat zal aanmerkelijk lager liggen. Stel, we nemen aan dat de bruto winst per gesprek uitkomt op F 2.50 en het aantal bellers per stemronde op 70.000 uit komt, dan kom ik op een totaal totaal van 70.000 x 2.50 x 8 = 1.400.000,-- . Zo zie je dat wanneer je naar het totaal kijkt er een ander beeld ontstaat dan wat je zo simpelweg zou denken. ...Deze opbrengsten, en dat is een onderdeel van je vraag, zijn in de presentatie van het plan door ENDEMOL naar VOO meegenomen, om het financiele plaatje voor VOO rond te krijgen. Zo bestaan er ook schattingen die te maken hebben met de meer opbrengsten uit reclame gelden door te verwachten hogere kijkcyfers. Er zijn meer inkomsten die een rol spelen maar dat voert te ver om hier uit de doeken te doen.

Hm..
Ik herinner me nu iets: een vriend van me werkte ooit voor een Internet-bedrijf, dat mensen naar zich liet bellen (net als Endemol). Die kregen als ik het me goed herinner 30 PROCENT van de telefoonkosten die die mensen genereerden, en dat was dan alleen nog maar voor "normale" inbelnummers, dus geen 0-900 nummers oid! Ik denk dat je er niet veel naast zit met die F2.50 per beller (uitgaande van 4 piek per beller)..

Lekkere moneymaker hebben ze daar, bij Endemol/Veronica. "Welk dier brult vaak, is de koning der dieren, en heeft manen? Het eindigt op "eeuw"? Bel 09-xxx om het antwoord door te geven, en win een zakradio!".

Oh ja, enne, Tanjalies? Die andere inkomsten die een rol spelen, daar zijn we(ik) ook wel nieuwsgierig naar hoor!

Murphy

pi_213959
Ik kan me nog de juiste tijden/bedragen herinneren die er destijds gemeten zijn: Als je meedeed aan het spelletje dan was dat goed voor f 3,50. Stemde je alleen dan kostte je dat f 2,00.

[Dit bericht is gewijzigd door Arjuno (Datum 03 November 1999).]

pi_213960
Nog even de actualiteit betreffende ex-bewoners: Mona blijkt bij AT5 vanavond rechtstreekse beschuldigingen aan VOO te hebben gericht betreffende manipulatie van haar vertrek door des-informatie en zelfs betreffende een winnaar-script.
Zodra de tekst hiervan beschikbaar komt (was te laat voor de herhaling om 23:00) lijkt me die ook een indicatie over de onmachts-gevoelens bij ex-bewoners - nog los van de kwestie of hun aannames juist zijn: Mona is wel de enige getuige in de DBK vóór haar vertrek.
  woensdag 3 november 1999 @ 04:27:00 #14
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_213961
quote:
op 11-03-1999 om 04:22 AM schreef Moor het volgende:
Nog even de actualiteit betreffende ex-bewoners: Mona blijkt bij AT5 vanavond rechtstreekse beschuldigingen aan VOO te hebben gericht betreffende manipulatie van haar vertrek door des-informatie en zelfs betreffende een winnaar-script.
Zodra de tekst hiervan beschikbaar komt (was te laat voor de herhaling om 23:00) lijkt me die ook een indicatie over de onmachts-gevoelens bij ex-bewoners - nog los van de kwestie of hun aannames juist zijn: Mona is wel de enige getuige in de DBK vóór haar vertrek.

In een van mijn "nachtverslagen" staat te lezen dat ook bij de bewoners bekend was dat de "psychologen" Mona naar een die beslissing hadden toegepraat. Verder ging iedereen er nog steeds van uit dat alles wat er in de DBK besproken werd, prive is..(er was ze zelfs verteld dat hun microfoons automatisch uit werden gezet).

Murphy

pi_213962
Met betrekking tot mijn hier eerder aangegeven berekening, nog het volgende; uit de pers blijkt dat de, en ook Rolf vertelde iets in die richting, callfactory kennelijk een aantal malen op tilt heeft gestaan bij de keuze van de twee nieuwe bewoners. Is er geen kenner onder ons die kan vertellen wat dit als indicatie zegt over het totaal aantal beller.
pi_213963
Voordat deze discussie ontaardt in een soort voer voor economen wil ik zo vrij zijn een nieuw onderwerp aan te roeren.

Wat mij nogal verbaast is dat de bewoners redelijk goed met elkaar op kunnen schieten.
Tuurlijk is er onenigheid en liggen personen elkaar niet, maar het aantal echte ruzies en openlijke verwijten is toch erg beperkt gebleven. En veel zaken worden netjes uitgepraat. Een van de grootste spanningen was volgens mij het moment dat Karin en Bianca bij Sabine de "irritatiegrens" hadden bereikt. Dit is met een sisser afgelopen. Het tweede moment was de achterdocht van sabine en bart na hun nominatie. Ook dit is later openlijk door Bart uitgesproken.
Ik heb zelf een bijzonder goede band met mijn ouders, maar zodra we een weekje op vakantie gingen en we zaten i.v.m. de regen een hele week opgesloten in een bungalowhuisje liep het wel eens uit de hand.
Iets dergelijks zou je in de BB situatie toch ook verwachten ?
Waarom ontstaat er geen felle woordenwisseling (Jerry springer taferelen verwachtte ik niet en daar hoop ik ook niet op).
Wat denken de bewoners ?
1. We moeten als groep overleven (saamhorigheidsgevoel)
2. Ik wil niet buiten de groep vallen, dus ik houd mij gedeisd (vriendje blijven).
3. Ik houd me in voor de buitenwereld (als ik boos wordt vinden de kijkers me niet leuk meer).
4. ???

Of is het toch een gevolg van V's casting, omdat ze Jerry Springer taferelen toch een beetje wilden voorkomen ?

Ben benieuwd naar jullie sugesties of is het helemaal niet zo verbazingwekkend dat een groep willekeurige personen in een afgesloten ruimte zich netjes blijven gedragen ?

Keep smiling.

O(+> There's so much hate goin' round. Hard to not let it get you down. Least we can do is make a joyful sound.
  woensdag 3 november 1999 @ 16:58:00 #17
914 dextertje
Dee Dee's beloved brother
pi_213964
quote:
op 11-03-1999 om 01:53 PM schreef Bigsmile het volgende:
Wat denken de bewoners ?
1. We moeten als groep overleven (saamhorigheidsgevoel)
2. Ik wil niet buiten de groep vallen, dus ik houd mij gedeisd (vriendje blijven).
3. Ik houd me in voor de buitenwereld (als ik boos wordt vinden de kijkers me niet leuk meer).
4. ???

Of is het toch een gevolg van V's casting, omdat ze Jerry Springer taferelen toch een beetje wilden voorkomen ?

Haha, het nieuwe meisje Cyrille vind ik wel typisch het soort meisje dat wel in Jerry Springer's show terecht zou willen komen

Maar ik denk dat alle suggesties wel een groot waarschijnlijkheidsgehalte hebben. Het is zelfs zo dat enkele van de meest uitspringende (dit is subjectief) bewoners er al uit zijn: Tara, Sabine en Bianca. Dus misschien worden ze er vanzelf 'uitgefilterd'. Tara voelde zich niet aangetrokken tot de groep en Sabine hield zich niet altijd gedeisd (Bianca ook niet, geloof ik).

Dat de groep zich netjes blijft gedragen, verbaast me niet zo. Ze hebben immers een gezamenlijke 'vijand': Big Brother(sister?) Veronica. Deze gedraagt zich ook als een echt Big Brother, inclusief allerlei rottige manipulaties, het ter verantwoording roepen van de bewoners en de duidelijke macht om regels te maken en te breken.

Ik had eigenlijk een zinniger posting in mijn hoofd, maar voorlopig weet ik even niets zinnigs toe te voegen.

Dus nog een ander onderwerp: klopt het dat Veronica Nicolette een reis naar Parijs heeft aangeboden (ik zat niet zo goed op te letten bij de uitzending, maar zag Nicolette wel een envelop vasthouden en hoorde Rolf 'reis' en 'Parijs' zeggen)?

Als dat zo is, dan lijkt het erop dat Veronica verliezers beloont: Sabine wordt beloont met een baantje bij RTL4 en een reclamespot, Bianca en Mona krijgen f 10.000,-, Nicolette een reisje. Ben benieuwd waarom ze dit doen. Misschien om het enigszins fascistische trekje 'losers go home, winners get all' kwijt te raken. Sorry dat ik het woord 'fascistisch' gebruik. Misschien is het iets te zwaar beladen, maar ik wist niet zo snel een betere term en ik associeer Big Brother (van George Orwell) ook wel met fascisme. Betere termen zijn welkom

Misschien willen ze de boodschap uitdragen dat Big Brother weliswaar autoritair en alom aanwezig is, maar soms toch wel lief...

Ajuus,

Dextertje

It's a good day for Science!
-Dextertje

woensdag 3 november 1999 @ 21:03:00 #18
421 Harry
Zwolle Boppe
pi_213965
Met aandacht deze topic gelezen, met waardering voor de postings alhier !

Gezien de vele postings over het fenomeen Cyrille, zou ik hier wel wat kwijt willen.

Uit (onofficiele) bronnen op dit forum blijkt, dat deze mooie dame pas geleden gescout is, bijna geen BB heeft gekeken, en er zomaar in komt rollen.

Niet zo raar dan, lijkt me, dat je jezelf moeilijk gestalte kan geven.
Het hele gebeuren zal haar overvallen zijn, en met de immense mediahype zal geen mens zich zo snel aanpassen.
In het huis zie je haar dan ook onwennig om haar heen kijken, maakt geforceerd opmerkingen en zoekt voor lijfsbehoud snel kontakt met de populaire Ruud.

De opmerkingen verder in dit forum zijn niet mis.....
Andere kleding dan "normaal" , erg slank, ervaringen met de camera's, en wellicht ook haar donkere uiterlijk maken haar hier tot een gewild mikpunt.
Is men jaloers, zou men ook zo'n mooie vrouw willen, en een conservatieve inslag kunnen hieraan ten grondslag liggen.
Reden voor verdere uitbouw van dit onderwerp is wellicht interressant...

Ik vind haar een mooie vrouw, met een spontaan voorkomen ! , die momenteel driftig op zoek is naar zekerheden en veiligheid binnen het BB-huis.

Het komt goed.... En anders maar niet.
pi_213966
Het lijkt me dat de twee een verschillende strategie kiezen: Anouk volgt de weg van Mona, ze stelt zich onderdanig aan de groep op. Cyrille komt binnen met het air van: ik zal jullie even een poepie laten ruiken. Daarbij is haar geforceerde aansluiting bij Ruud kennelijk gebaseerd op de verouderde informatie dat hij nog steeds de leider van de groep zou zijn.
Ik denk dat Cyrille er bij de nominaties direct weer uit vliegt. Het wij-gevoel van de oude groep wordt door haar optreden alleen maar verstevigd. Anouk vindt haar plaatsje wel.

De BB-site ziet het zelfs nog somberder in:
Anouk en Cyrille hebben het moeilijk in het Big Brother-huis. De heersende vijf-eenheid blijkt sterker dan gedacht. Vooral Cyrille valt het zwaar. Anouk probeert zich bij tijd en wijle in te 'slijmen' bij andere bewoners. Dat wil overigens niet zeggen dat Anouk het makkelijk heeft. Vooral de streken van Ruud vallen haar nogal zwaar. Zoals zijn opmerking toen Willem Anouk vroeg of zij een kauwgompje in zijn mond wilde stoppen en Ruud meteen riep: “Alleen met je vingers hoor!” Anouk moet duidelijk nog wennen aan dit soort opmerkingen. Ook het grapje tijdens de massage van Ruud en Bart viel niet goed bij haar.

Tijdens het eten luchten de twee nieuwkomers buiten even hun hart bij elkaar. Cyrille: “We moeten gewoon onszelf zijn en niet zoveel proberen grappig te zijn.. Ik word ook zo moe van het proberen de gesprekken te snappen.” Anouk is het er geheel mee eens: “Ze zijn zo sterk op elkaar ingesteld. Ik heb niet het gevoel dat we er tussen komen.”

03/11/99
00:00

Overigens geloof ik dat het tijd wordt dat de psych (Hans) voor wat betreft Ruud de handdoek in de ring gooit (pun intended). Hij begint al in de eerste gesprekken met de newbies over aftrekken te praten en spreekt nu zelfs zijn jalouzie uit over de haan die de kippen drie keer per dag bespringt.

[Dit bericht is gewijzigd door Hunter (Datum 03 November 1999).]

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 3 november 1999 @ 22:00:00 #20
862 Arcee
Look closer
pi_213967
quote:
Cyrille komt binnen met het air van: ik zal jullie even een poepie laten ruiken.

Dat vind ik echt een van de meeste onsmakelijke uitdrukkingen in de Nederlandse taal. Gadverdamme, die zou echt verboden moeten worden.

Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_213968
quote:
op 11-03-1999 om 04:58 PM schreef dextertje het volgende:
Dat de groep zich netjes blijft gedragen, verbaast me niet zo. Ze hebben immers een gezamenlijke 'vijand': Big Brother(sister?) Veronica. Deze gedraagt zich ook als een echt Big Brother, inclusief allerlei rottige manipulaties, het ter verantwoording roepen van de bewoners en de duidelijke macht om regels te maken en te breken.

Goed punt. Daar had ik niet aan gedacht. Dit zou betekenen dat er een "samen staan we sterk tegenover Big Bad Brother" gevoel heerst. Dit lijkt wel politiek: het creeren van een vijand om zo eenheid binnen de eigen linie te kweken. Interessant !

Ik denk dat alle bewoners een bepaalde strategie kiezen om te "overleven", ofwel om 31 december te halen, ongeacht of ze dat voor het geld of voor een persoonlijke overwinning doen. Dan kun je je afvragen wie de "vijand" is. Dat kan zijn:

1. Big Brother (controleert de uitzending en het spel en dus het verloop)
2. De medespelers (die nomineren)
3. Het publiek (die stemmen)
4. Zichzelf (eenzaamheid, thuisfront missen gaat opspelen, met name straks tijdens de feestdagen wordt dit de "vijand").

Het feit dat er nog geen hoog oplopende ruzies zijn ontstaat zou, denk ik, pleiten dat de meeste bewoners 2 en 3 gekozen hebben en daar hun gedrag op hebben afgestemd. Hiermee bedoel ik dat ze bij die partijen in de smaak willen vallen (de vijand dus te vriend zien te houden). Ik veronderstel dat ze wel doorhebben dat BB er heus geen bezwaar tegen zal hebben als iemand flink zou schelden op een medebewoner. Dit is denk ik geen reden voor elke individuele bewoner om zich in te houden en conflicten te ontwijken.

Keep smiling

O(+> There's so much hate goin' round. Hard to not let it get you down. Least we can do is make a joyful sound.
pi_213969
De groep vertoont wel weinig verschijnselen die een vijand-situatie opwekt. Ik heb nog geen enkele verdedigingsactie of aanvalsactie gezien op de gemeenschappelijke vijand Big Brother (VOO).

De groep als een geheel gehoorzaamt zeer slaafs aan De Stem en de grootste actie van verzet is het "niet dragen van de microfoons" na de regie-blunder van de VOO(was dit ook zo? ik heb het niet meer meegekregen).

Het lijken wel pacifistische verzetsstrijders.

pi_213970
Ben ik de enige die de laatste tijd - sinds het vertrek van Sabine - buiten proportioneel veel aandacht ziet voor gunstige profilering van Bart ? Ik noem:
- dramatische shots in tuin met sjekkie
- inmiddels 'vaste woordvoerder' van DBK-boodschappen
- uitvoerige, vaak persoonlijk gekleurde (maar m.i. niet altijd gemeende) uitleg van die boodschappen aan de bewoners
- dit begon al bij het vissen-geschenk
- geen enkele echt negatieve opmerking van hem verschijnt in de avond-TV-uitzending, terwijl Ruud nu al minstens 4 dagen achtereen op sex-opmerkingen wordt gescreend uit 24 uur of meer aan materiaal
- uitvoerige belichting van zijn successen bij weekopdrachten

Ik vind het langzamerhand toch wel erg verdacht lijken op 'vrijwaring van nominatie' door zowel publiek als mede-bewoners.

pi_213971
Moor,

Volgens mij niet, ook tanjalies heeft Bart een aantal malen als de winnaar getipt. Hij verwees daarbij naar Bart zijn legerverleden en vooral de periode dat hij met zijn legeronderdeel in Jougoslavie verbleef.

Ik ben het daar mee eens, hij heeft geleerd te overleven in bare omstandigheden en zal vooral gezien zijn opleiding, geestelijk het serkste overeind blijven. Genoemde opleiding houd hem scherp en slim, terwijl de rest van de groep langzaam hierin achteruit gaat.

VOO gaat hier misschien ook wel van uit, en help zich zelf voorzover zij dat kunnen sturen(en dat kan ver gaan zoals je weet), aan een in de doelgroep van VOO passende winnaar. Jong snel en sexy, hij is dressman, en ziet er in werkelijkheid misschien wel beter uit dan op TV.

Types als Ruud passen zeker niet in de steeds maar weer door VOO gepromote doelgroep. Denk maar aan de leaders van VOO, die staan bol van de sexy juffen. Het zijn argumenten die bij iedere produktie meespelen en per omroep weer verschillend zijn.

donderdag 4 november 1999 @ 09:15:00 #25
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_213972
moor zei over Bart:

uitvoerige, vaak persoonlijk gekleurde (maar m.i. niet altijd gemeende) uitleg van die boodschappen aan de bewoners
-----------------------------------------
goed punt, boodschappen die worden aangenomen worden door een persoon die het vervolgens dient te vertellen aan een groep zijn altijd gekleurd. Vreemd dat nu regelmatig dezelfde persoon als contactpersoon naar de dagboekkamer wordt gehaald. Maar dat kan natuurlijk ook eens verkeerd gaan. Wat als er slecht nieuws is? Weleens gehoord van shoot the messager?

Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')