abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58085870
Ik heb een hele kleine accu in mijn peugeot (een varta 12V L0 200).
Tot april vorig jaar hadden mijn man en ik alleen deze auto en reden we er regelmatig mee.

Sinds mei vorig jaar gebruik ik alleen nog deze auto. In de zomer geen enkel probleem, ik rijd er echt mini stukjes mee de hele tijd (boodschappen/school etc).
Afgelopen winter heb ik regelmatig het probleem gehad dat de auto niet wilde starten omdat de accu onvoldoende vermogen (opgeladen was) had om te starten. Vanochtend dus ook weer, na een nachtje vorst.
Nu heb ik zelf een acculader gekocht maar niet echt handig.
Ik heb dus bedacht om een zwaardere accu te laten plaatsen omdat er volgens mij voor de rest niets mis is met de auto.
NU heb ik net de garage gebeld en die raadt aan om de auto te laten nakijken op sluipende slurpers.
Met andere woorden loopt de accu leeg door andere problemen.
Het is een erg basic autootje, eigenlijk zit ik niet op die extra kosten te wachten, een nieuwe acu (de grootste kost 106 euro inclusief plaatsen).
Of zou het zinvol zijn om toch de auto te laten controleren. De monteur zei misschien heb je wel geen nieuwe accu nodig maar ligt het aan iets anders (de auto heeft net in november een beurt en apk gehad) en de hele zomer tot het moment dat het kouder werd, had ik geen enkel probleem met het starten, wie kan mij iets adviseren?
  woensdag 16 april 2008 @ 12:47:46 #2
181031 Boomfluisteraar
Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
pi_58086275
Ik denk dat je daar wel op moet laten controleren.

Anders zit je misschien de gevolgen van iets te repareren, terwijl je het beter bij de oorzaak kunt aanpakken .

Maar ja, slechts een advies.
pi_58086600
Als je alleen maar hele kleine stukjes rijdt, wordt de accu gewoon niet voldoende opgeladen. Als je er een grotere accu in zet, wordt die ook niet voldoende opgeladen. Dat zal dus weinig helpen.
Hoe oud is de accu? Misschien is ie gewoon aan vervanging toe.
pi_58086640
Het probleem is dat je alleen korte stukjes rijdt, zoals je al zegt boodschappen, naar school, etc. Hierdoor heeft de accu niet genoeg tijd om zichzelf weer op te laden. Een keertje is niet erg, maar als je verder niets anders doet wordt de accu steeds een beetje leger. Als er dan ook nog een nachtvorstje overheen komt, neemt het vermogen ook weer af, tot het punt dat hij niet genoeg kracht meer heeft om de startmotor rond te draaien. Zeker met oudere accu's (ik weet niet hoe oud de jouwe is?), die sowieso al minder kracht hebben dan een nieuwe, heb je dit effect.

Oplossing lijkt me een nieuwe en iets zwaardere accu. Als je slurpers zou hebben, zou je er ook in de zomer last van moeten hebben en dat is niet zo toch?
pi_58086875
In de zomer inderdaad helemaal nergens last van.

Mijn (simpele) idee was ook: Deze oude accu (uit 2001 auto is ook uit 2001) heeft minder vermogen en is kleiner en dus sneller leeg.
Als ik nou een grotere accu heb, dan duurt het sowieso langer totdat de accu zo leeg is dat ie niet meer wil starten.
1x per 1,5 maand ofzo rijd ik wel eens een half uurtje op de snelweg dus dan tankt ie wel weer bij.

Met deze kleine accu red ik dat blijkbaar niet in de wintermaanden en laat ik hem af en toe stationair draaien om voldoende bij te laden.
  woensdag 16 april 2008 @ 13:43:35 #6
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_58087461
Grotere accu kopen, thuis volledig opladen zo duurt het wel langer tot hij weer 'n keer helemaal leeg zou zijn. Het is niet anders, je auto langer laten draaien of een rondje om om de accu op te laden is ook geen optie.
  woensdag 16 april 2008 @ 21:37:16 #7
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
  vrijdag 18 april 2008 @ 11:51:17 #8
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_58132967
quote:
Op woensdag 16 april 2008 13:15 schreef Utrecht het volgende:
In de zomer inderdaad helemaal nergens last van.

Mijn (simpele) idee was ook: Deze oude accu (uit 2001 auto is ook uit 2001) heeft minder vermogen en is kleiner en dus sneller leeg.
Als ik nou een grotere accu heb, dan duurt het sowieso langer totdat de accu zo leeg is dat ie niet meer wil starten.
1x per 1,5 maand ofzo rijd ik wel eens een half uurtje op de snelweg dus dan tankt ie wel weer bij.

Met deze kleine accu red ik dat blijkbaar niet in de wintermaanden en laat ik hem af en toe stationair draaien om voldoende bij te laden.
Als de accu uit 2001 is dan vervang hem maar, normaal gaat een accu 5 jaar mee of iets.

Dus grote kans met een iets grotere ( niet te groot max +10 AH) is het probleem verholpen. Wat helpt is eventueel een zo af en toe een extra blokje op doen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')