Hoi,
Deze maand is het 5 jaar geleden dat ik abortus heb ondergaan.
Ik heb er geen spijt van maar het houd me wel nog steeds bezig, voel me nog steeds schuldig!
En zou er graag ervaringen willen delen met vrouwen waarvan het ook al een tijd geleden is.
Mijn verhaal en besluit tot deze keuze.......
Ik ben ondanks het spiraaltje toch zwanger geraakt.
Ik was toen 29 jaar.Ik woonde op dat moment samen met mijn huidige partner en 2 kinderen.
Mijn partner was op dat moment al een paar maanden depressief, omdat we geld problemen en hij zijn baan kwijt was.
Mijn oudste zoon had in die tijd erge driftbuien door de scheiding,die op dat moment wel al een jaar achter de rug was.
Ik was al een week of twee over tijd en zelf al 2 keer een test gedaan maar die was steeds negatief.
Op 14 april ben ik naar de huisarts gegaan, en daar was wel de test positief.
Ik had altijd heel graag een derde kind gewild,maar iets zei me op dat moment dat de tijd er echt niet daar voor was.
Ik had ook niet voor niks een spiraaltje.
Na de eerste schrik had ik meteen een goed gesprek met de huisarts, hij vroeg me hoe ik erover dacht en ik heb mijn twijfels uitgesproken.
Hij zei, ............. een verstandige keuze is ook een keuze...............
En dat zinnetje is me altijd bij gebleven, en ik heb hier veel aan gehad.
Mijn gevoel zei dat dit kindje ,want zo voelde ik het meteen, welkom was maar verstandig was het niet.
Mijn partner was ook van mening, vooral door zich zelf dat we geen goede basis hadden die we dit kindje konden bieden.
Op 21 april had ik een afspraak in de abortus kliniek, om te praten en te kijken hoever ik was.
Bij het gesprek mocht mijn partner niet eens mee naar binnen, ik kon me voorstellen dat je ook alleen moet praten maar we hebben niet eens samen een gesprek gehad.
Toen ik vertelde waarom ik voor abortus koos , en ik zei dat buiten mijn partner om niemand anders het wist vond ze dit onverantwoord.
Terwijl ik toen heel goed wist en kon verwoorden hoe ik me voelde en waarom ik deze beslissing nam.
Ik moest nog iemand inlichten in mijn naaste omgeving (familie ) en de dag erna terug bellen.
Ik heb niet met iemand anders erover gesproken, ook niet met familie, omdat ik me schaamde dat ik tot zoiets in staat was.
Wel de dag erna gebeld en verteld dat ik met mijn moeder gesproken had, en er kon toen een afspraak gemaakt worden voor de ingreep.
De 28 ste was het zover, er zaten in de wachtkamer een hoop mensen, een chinees koppel die 4 kinderen bij zich had, nog een oudere vrouw alleen en twee jongen meiden die reuze lol hadden.
op dat moment kon ik ze echt wat aandoen, die meiden dan!
voor de ingreep kreeg ik nog een echo ( ik heb hier een foto van gevraagd en heeft een speciaal plaatsje thuis )
Bij de ingreep zelf mocht mijn partner aanwezig zijn.
Het was heel onwerkelijk om daar te liggen, het deed vrij veel pijn maar wat me het meest bij is gebleven is het geluid van het afzuigen, dat vergeet ik nooit meer.
Ik heb in een bakje gezien wat ze eruit hebben gezogen, het vruchtje, je zag dat het een klompje cellen bij elkaar was buiten de andere vloeistof om.
Hierna werd ik naar een afdeling gebracht met een stuk of 10 bedden, een soort van recovery, met gordijnen tussen de bedden maar die werden open gelaten.
Mijn partner moest in de wachtkamer blijven.
Maar ik was zo van streek en aan het huilen dat er een verpleegster kwam en vroeg of ik het fijn zou vinden als mijn partner even zou komen.
Toen hij kwam maakte ze het gordijn dicht en hadden we even wat privacy.
Na een minuut of 5 ging hij weer en een andere verpleegster kwam en zei, waarom zijn de gordijnen dicht ,wat een onzin!!!!!
Ik vroeg of ze even dicht konden blijven omdat ik aan het huilen was en er niet tegen kon om die andere vrouwen te zien, maar dat mocht niet.
Na een half uur mocht ik gaan.
Geen verdere begeleiding of niks.
Ik kon voor na controle of daar terug komen of naar huisarts!
Ik ben na twee weken naar de huisarts gegaan, daar bleek dat ik nog steeds zwangerschaps hormoon in mijn lichaam had.
Toen ik dat hoorde schrok ik heel erg, ik dacht dat ik nog steeds zwanger was en de abortus niet gelukt was.
Maar dit was niet zo.
Na een week of drie na de controle bij de huisarts hebben ze in het ziekenhuis een echo gemaakt omdat het hormoon nog in mijn lichaam zat.
Als er nog resten zouden zitten van het vruchtje werd het in ziekenhuis onder narcose opnieuw een curetage ondergaan.
Toen kon het wel en een gewone abortus is illigaal en moest in de abortus kliniek.
Dit terwijl ik in het ziekenhuis met meer respect behandeld werd dan in de abortus kliniek.
Het zwangerschaps hormoon ben ik tot 6 maanden na de abortus blijven houden met alle zwangerschaps hormonen van dien.
Dit was heel moeilijk, juist omdat ik er iedere dag mee geconfronteeerd werd.
Nu achteraf 5 jaar later denk ik dat ik een goede keuze heb gemaakt, maar zoals eerder beschreven ik voel me nog steeds rot eronder en wilde dat ik die keuze nooit had hoeven te maken..............
[ Bericht 0% gewijzigd door timeflies op 14-04-2008 18:59:35 ]