abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 april 2008 @ 14:50:51 #1
92409 Twinky
Little star.
pi_58043389
Hallo,

Binnenkort ga ik in voltijd therapie, vier dagen in de week van half negen tot vijf therapieën en dan nog één dag over voor therapiehuiswerk/individuele behandeling. Waarschijnlijk duurt dit ongeveer een jaar.
Hiervoor zal ik moeten stoppen met mijn studie aangezien ik geen colleges en werkgroepen meer kan volgen, laat staan de stof bijhouden.
Wanneer ik stop met mijn studie krijg ik natuurlijk geen studiefinanciering en OV-kaart meer terwijl ik dat wel nodig heb voor huur, eten en de reis naar de therapie.
Kan ik nou een uitkering aanvragen of op een andere manier aan zo'n 500 euro per maand komen? Of zijn er mensen die dit hebben meegemaakt en er een andere briljante oplossing voor hebben gevonden?
Werken in het weekend is geen optie, dan wil ik graag leuke dingen doen/naar mijn ouders/enzovoort.

[ Bericht 1% gewijzigd door Twinky op 14-04-2008 14:57:21 ]
pi_58043441
Aangezien je een dag over houdt voor je 'huiswerk' gaan ze er blijkbaar toch wel vanuit dat het te combineren valt met je studie.
Je zou studieverlenging aan kunnen vragen wegens ziekte: een contactpersoon als schoolpsycholoog/studiekeuzeadviseur kan je daar vast bij helpen.
Het mooi kotsende meisje.
  maandag 14 april 2008 @ 14:56:46 #3
92409 Twinky
Little star.
pi_58043507
o, verkeerd getypt. Die dag huiswerk is dus huiswerk van de behandeling zelf, er blijft nauwelijks tijd over.

En dat studievertragingsdinges had ik al ingeschakeld omdat ik dat al opliep zonder de therapie. Het probleem is dus gewoon dat ik niet kan studeren maar wel geld nodig heb
pi_58043607
Het lijkt me dat je hiervoor dan wel tijdelijk een uitkering kunt krijgen. Als ik jou was nam ik even contact op met de gemeente en het UWV om te zien bij wie je die aan moet vragen. En als het goed is kunnen ze je bij die instelling (?) waar je therapie gaat volgen hier ook wel het een en ander over vertellen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_58044098
Ze kunnen je daar op die therapie alles vertellen wat er mogelijk is met uitkeringen. Ik zou er alleen wel snel achter aan gaan want het gaat wel een maand of 2 duren voor je je eerste keer krijgt (als je geluk hebt).
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
pi_58044129
Inderdaad even naar het UWV bellen, waarschijnlijk heb je recht op een Wajong-uitkering.
  Licht Ontvlambaar maandag 14 april 2008 @ 15:36:42 #7
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_58044214
Informatie over Wajong

Informeer ook eens bij gemeente... En verder misschien je ouders?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 14 april 2008 @ 15:44:51 #8
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_58044334
Kijk ook hier eens: http://kennisring.nl/

Staat heel veel op, met duidelijke links.

Verder lijkt me een aanvraag voor een WAJong lastig, want je hebt gestudeerd, daar kunnen ze moeilijk over doen (ken een aantal mensen die daardoor niks kregen), maar het UWV kan het je allemaal duidelijk uitleggen.

De reiskosten voor je therapie kan je vergoed krijgen via je verzekering maar ook via de belastingdienst.

Verder is er altijd nog de sociale dienst van je gemeente, en idd je ouders.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_58044385
wajong gaat niet lukken ivm feit dat ze vermoedelijk nog niet een jaar ziek is. wel even aanmelden dan gaat het jaar wel lopen nl.
Inwonend in de inrichting ?? Dan onder de 21 jaar ouders en zak cq kleedgeld van de gemeente , aangepaste bijstand ...max 250 eurie btw. Boven de 21 wederom zak en kleedgeld bij de gemeente, aangepast bijstand max 300 eurie
Uitwonend ??: Dan onder de 21 dan wederom max 250 maar je kan bijzondere bijstand voor je huur aanvragen. boven de 21 jaar dan "gewoon" bijstand

[ Bericht 8% gewijzigd door sailgirl op 14-04-2008 15:58:22 ]
pi_58044594
Sailgirl je hebt gelijk, daar had ik niet aan gedacht dat je eerst al een jaar ziek moet zijn voordat je recht kan krijgen op een Wajong-uitkering.
In mijn geval kreeg ik em met terugwerkende kracht toen ik fulltime werd opgenomen in een funnyfarm, het was aantoonbaar dat de klachten al ver voor mijn 18e verjaardag aanwezig waren. Anyways, succes Twinky, ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.
  maandag 14 april 2008 @ 16:00:55 #11
92409 Twinky
Little star.
pi_58044629
Pfoe, dit wordt nog een moeilijke toestand! Ik ben "pas" achttien maar woon wel op mezelf. Tijdens de therapie zal ik ook gewoon thuis slapen, dus huur moeten blijven betalen, evenals eten en dergelijke. Mijn ouders hebben ook geen geldbomen dus zullen dat niet steeds kunnen ophoesten, hoe makkelijk dat ook klinkt.

Voor WAjong moet je een jaar wachten, dus als ik het nu aan zou vragen zou ik het over een jaar krijgen. Ik heb al bijna mijn hele leven last van een dysthyme stoornis (al is die pas recentelijk gediagnostiseerd) maar nu sinds de zomer daar een zware klinische depressie erbovenop en dat laatste is waardoor ik hulp ben gaan zoeken.
  maandag 14 april 2008 @ 16:01:46 #12
92409 Twinky
Little star.
pi_58044646
ik ga morgenochtend dus bellen, dan zal ik ook meteen vragen wat ik moet doen...
pi_58044692
Als het niet gaat lukken, is tijdelijk weer bij je ouders wonen dan geen optie?
quote:
Op maandag 14 april 2008 15:59 schreef MiniMuppet het volgende:
...funnyfarm...
Leuk woord
Het mooi kotsende meisje.
  maandag 14 april 2008 @ 16:07:03 #14
92409 Twinky
Little star.
pi_58044743
quote:
Op maandag 14 april 2008 16:04 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
nee.
  maandag 14 april 2008 @ 16:16:31 #15
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_58044901
quote:
Op maandag 14 april 2008 16:01 schreef Twinky het volgende:
ik ga morgenochtend dus bellen, dan zal ik ook meteen vragen wat ik moet doen...
ik zou meteen om een afspraak vragen met een arts, en dan zo veel mogelijk papieren meenemen o.a. van je dysthyme stoornis etc. als je belt krijg je meestal een figuur voor je wat dingen opleest van een script (mijn ervaring dan..)

en zoals MiniMuppet al zegt, het kan ook met terugwerkende kracht gegegeven worden, ik kreeg het ook terwijl ik toen 19 was en wel gewoon gestudeerd en gewerkt had.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 15 april 2008 @ 13:02:39 #16
92409 Twinky
Little star.
pi_58065113
Nou, ik heb me ingeschreven voor de intake daar. Heel gek, ik heb er bijna zin in! Toch vind ik het moeilijk om het aan mensen te vertellen. Het is toch wel heftig en iedereen schrikt er eigenlijk wel van dat het zo slecht met me gaat. Toch stoer van mij dat ik het op FOK! ook zomaar vertel he
Vanmiddag even UWV bellen of ik Wajong mag
pi_58066407
Twinky heel veel succes!
  donderdag 17 april 2008 @ 14:52:39 #18
92409 Twinky
Little star.
pi_58112480
Nou, stoppen met de studie zal geen probleem zijn ik heb dit blok voor alles een 4 of lager.
UWV en CWI zijn niet zo behulpzaam, je moet gewoon aanvraag doen en dan willen ze nog wel een keer een gesprek met je.
Wat ik dus aan kan vragen is bijstand (ong. 200 per maand omdat ik pas 18 ben) en WAjong..
pi_58113199
Misschien kun je ook langs bij de sociale dienst van je gemeente, zodat dat ook alvast gaat lopen, want er kan inderdaad zo wel twee maanden overheen gaan voordat alles rond is en je je geld krijgt. Dat is dan wel met terugwerkende kracht, maar daar heb je op dit moment natuurlijk niets aan.
Probeer je dan wel zo lang mogelijk bij je onderwijsinstelling ingeschreven te laten staan, zodat je in elk geval die stufi hebt.

Die wajong daar zou je zeker wel recht op hebben, het is wel zo dat er een jaar wachttijd is, maar in jouw geval is het aantoonbaar dat je dus al voor je 17e die dysthyme stoornis had.

Hier kun je een brochure van uwv downloaden over hoe het zit met de wajong.

Heel veel succes met je therapie, het lijkt me een goed teken dat je er zin in hebt om daarmee te beginnen.
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 17 april 2008 @ 15:48:38 #20
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_58113738
quote:
Op maandag 14 april 2008 16:04 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
[..]

Leuk woord
They're coming to take me away, ha-haaa!!
They're coming to take me away, ho-ho, hee-hee, ha-haaa
To the funny farm. Where life is beautiful all the time and I'll be
happy to see those nice young men in their clean white coats and they're
coming to take me away, ha-haaa!!!!!
I am just a dreamer, but you are just a dream
  donderdag 17 april 2008 @ 17:37:06 #21
140262 Rixie
28 juli 2006 was onze dag!
pi_58116271
Ik ben er een jaar tussenuit geweest vanwege medische redenen. Als jij een verklaring hebt van een arts of instatie dat jij dat jaar echt nodig hebt voor je therapie kan je via school een time-out krijgen. Je krijgt dat jaar dan wel gewoon studiefinanciering. Denk dat je hier wel voor in aanmerking komt

Mij hebben ze op mijn woord geloofd en heb het hele jaar geen controle gehad....
Als lelijk zijn pijn deed, zou jij de hele dag huilen!
  donderdag 17 april 2008 @ 19:39:38 #22
92409 Twinky
Little star.
pi_58119160
quote:
Op donderdag 17 april 2008 17:37 schreef Rixie het volgende:
Ik ben er een jaar tussenuit geweest vanwege medische redenen. Als jij een verklaring hebt van een arts of instatie dat jij dat jaar echt nodig hebt voor je therapie kan je via school een time-out krijgen. Je krijgt dat jaar dan wel gewoon studiefinanciering. Denk dat je hier wel voor in aanmerking komt

Mij hebben ze op mijn woord geloofd en heb het hele jaar geen controle gehad....
oew, dat klinkt heel goed. Nadeel is wel dat je dan een jaar stufi opgebruikt..
  donderdag 17 april 2008 @ 22:26:12 #23
140262 Rixie
28 juli 2006 was onze dag!
pi_58123792
quote:
Op donderdag 17 april 2008 19:39 schreef Twinky het volgende:

[..]

oew, dat klinkt heel goed. Nadeel is wel dat je dan een jaar stufi opgebruikt..
Ik val in de oude regeling en krijg dus net zolang studiefinanciering als dat ik ingeschreven sta op een school
Als lelijk zijn pijn deed, zou jij de hele dag huilen!
  donderdag 17 april 2008 @ 22:41:21 #24
92409 Twinky
Little star.
pi_58124227
quote:
Op donderdag 17 april 2008 22:26 schreef Rixie het volgende:

[..]

Ik val in de oude regeling en krijg dus net zolang studiefinanciering als dat ik ingeschreven sta op een school
mja dat gaat mij niet lukken... Helaas. Ik ga aanstaande maandag de formulieren invullen voor WAjong en bijstand, dan merk ik vanzelf wel hoeveel ik krijg
pi_58125357
Hoe ver is het van je huis vandaan? Aangezien het meestal minimaal 6 maanden duurt, zo'n behandeling, en jij het zelfs over een jaar hebt, zal je bij de meeste verzekeringen wel in aanmerking komen voor reiskostenvergoeding, mits het boven een bepaalde grens aan kilometers is. Ik geloof dat het 20 was bij het Zilveren Kruis, maar weet het niet zeker. Daar moet je ook even voor bellen dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')