quote:
Op donderdag 11 september 2008 14:33 schreef Strolie75 het volgende:Een goede serie om hiernaast te kijken is Battleplan.
Deze documentaire reeks gaat over oorlogtactieken sinds WW1.
Aflevering 1 gaat over Blitzkrieg. Centraal staat de inval in Frankrijk tijdens WW2 en de Amerikaanse inval in Irak tijdens de 2e golfoorlog, en dan met name de snelle opmars van de Rangers die ook in Generation Kill centraal staat.
Not to reign on your parade, maar er staan geen Rangers centraal in Generation Kill. Dit zijn Marines van First Recon Batallion, de special forces van het United States Marine Corps. Rangers zijn Army, 75th Ranger Batallion. Een heel ander krijgsmachtonderdeel. Wel allebei "elite".
Andere fact check: Jarhead gaat NIET over dezelfde oorlog als deze. Jarhead is eerste golfoorlog, Generation Kill tweede golfoorlog. De tweede golfoorlog werd overigens een stuk meer uitgevochten met infanterie dan de eerste, al helemaal omdat de Amerikanen in 2003 helemaal optrokken tot aan Baghdad, terwijl ze in de eerste eigenlijk niets meer deden dan het Irakese leger terug naar Irak schoppen.
Dat gezegd hebbende, dit is een fantastische serie die ik ondertussen alweer drie of vier keer van a tot z heb gekeken. Wat wel belangrijk is om in het achterhoofd te houden, is dat het op een boek is gebaseerd, en hoewel allemaal iets gedramatiseerd, is het bijna allemaal echt gebeurd.
En veel van die dingen zijn treurig. Roadblocks waar veel te veel burgers worden neergeknald (maar ja, in de worden van LT FICK: "Could have been a truckload of babies, but under our ROE we did the right thing") en dat met die rookgranaat door het hoofd van die oude man op die weg is ook echt gebeurd (hij heeft het schijnbaar wel overleefd

). Dorpen die met de grond gelijk worden gemaakt door ongedisciplineerde gasten zoals Encino Man. Aan de andere kant hebben guerillastrijders wel de neiging burgers als beschutting te gebruiken...
Een van mijn favoriete stukjes is overigens gelinkt in mijn sig.
WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
Hilarische reclame overigens, staat ook op youtube.
First Recon Batallion. "Swift, Silent and Deadly"
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden |
Records |
Last FM | PSN: Private_Jarhead |
WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!