abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 april 2008 @ 10:27:10 #1
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_57998105
quote:
AFSCHEID van een voetbaldino

Hij schoffelde, zwoegde en ploeterde bijna twee decennia lang over de Nederlandse voetbalvelden. Met het mes tussen de tanden ontwikkelde Ger Senden zich tot een bikkelharde, door tegenstanders gevreesde en door de eigen aanhang bewierookte verdediger. Negentien jaar lang bleef de 36-jarige Kerkradenaar zijn Roda JC trouw. Met die uitzonderlijke staat van dienst maakt hij deel uit van een uitstervend ras.

p mijn elfde ben ik de eerste keer benaderd door Roda, op mijn vijftiende heb ik pas de overstap gemaakt.

Ik heb het jaren afgehouden, wilde helemaal niet weg uit Chevremont waar ik dagelijks voetbalde. De sterke band met vrienden en familie was alles voor me, waarom zou ik dat moeten opgeven? Bovendien overleed mijn vader plotseling aan een hartstilstand, daardoor hing ik nog meer aan mijn vertrouwde omgeving. Eigenlijk was ik constant op straat te vinden, daar ben ik groot geworden. Die jaren hebben me gevormd zoals ik nu ben, op straat heb ik mijn karakter ontwikkeld.

Met Roda had ik niets, ik ging altijd naar Chevremont.

Pas op mijn vijftiende heb ik de eerste keer op Kaalheide een wedstrijd bezocht. Toch was ik al eerder in aanraking gekomen met de club. Ik maakte namelijk wel deel uit van de Limburgse jeugdselecties. Daar trof je vooral jongens van profclubs. Langzaam maar zeker groeide mijn interesse voor het profvoetbal en na vier jaar besloot ik de stap toch te maken. Ik mocht meteen mee naar een toernooi in Lugano.

Naar Italië, dat was wat voor me.

De eerste jaren gingen razendsnel voorbij, ik voelde me vanaf het eerste moment thuis. Ons team bestond bijna alleen uit Limburgers, Hens Fischer was de trainer. Die kon best harde kritiek geven, maar dan op zo’n aparte manier, ook nog in het dialect, dat je nooit het gevoel had te worden afgezeken. Een maand voordat ik 18 jaar werd kon ik mijn eerste contract tekenen.

Een echt profcontract, ik had daar nog geen moment bij stilgestaan. Na de dood van mijn vader heeft Jos Jongen, destijds verzorger bij Chevremont, zich om mij bekommerd. Hij was ook degene die de eerste contractbespreking deed, ik was daar zelf niet bij. Nou ja, bespreking…Hens Coerver (toenmalig manager, red.) schreef op de achterkant van een bierviltje wat ik kon verdienen.

Zo ging dat destijds. Het maandsalaris bedroeg 1000 gulden bruto. Vond ik niets eens zo belangrijk. Waar het mij om ging was dat ik een kans kreeg prof te worden. Die moest en zou ik grijpen.

Dan zit je plotseling in het kleedlokaal met jongens als Van Loen, Fräser, Hanssen en Hofman.

Grote namen natuurlijk. Ik kreeg de plek van nummer twee, meteen naast de keeper. Ik durfde in het begin nog geen drie woorden te zeggen.

Ik was niet bij de selectie gekomen om te praten, maar om me te bewijzen. Om te doen O‘ wat jonge spelers moeten doen als hen iets gevraagd wordt. Ik wilde me op het veld laten zien, nergens anders. Al snel had de gevestigde orde in de gaten dat die jonge gast het van zijn mentaliteit moest hebben. Als iemand op de training me een hengst gaf, kwamen anderen meteen voor me op. Toen wist ik dat ik geaccepteerd was, dat was het moment waarop ik dacht: ‘Als je jezelf blijft, kun je het maken in deze groep’.

Ik moet me ergens thuis voelen, wil ik kunnen functioneren. Halverwege de jaren negentig werd gezegd dat Ger Senden misschien wel de beste rechtsback van Nederland was. Onder anderen door Huub Stevens. Ik besefte dat toen niet, was niet geil op publiciteit en stelde me bescheiden op. Ben er nooit mee bezig geweest om naar een andere club te gaan. Kees Ploegsma, mijn zaakwaarnemer, voelde dat heel goed aan.

Die wist dat het mij erom ging lekker te kunnen voetballen, niet om het grote geld. Ajax zou toen interesse hebben gehad, ik weet niet of dat klopt. Een geïnteresseerde club moest zich eerst melden bij Roda. Als het antwoord dan nee was, mochten ze mij niet benaderen. Dat is dus ook niet gebeurd. Ik lig daar niet wakker van. Wat geweest is, is geweest.

In mei 1994, vlak voor het Bosman-arrest, had ik een contract voor twee jaar getekend. In augustus werd het opengebroken en verlengd tot zes jaar. Ik heb met mijn volle verstand getekend, dan moet je later niet gaan zeuren. Ik vind het respectloos als een voetballer, die net zijn handtekening heeft gezet, meteen daarna over een transfer begint. Toch heb ik één keer het gevoel gehad dat ik op zoek moest naar iets anders. Fatih Sonkaya brak door en ik raakte mijn plaats kwijt. Daar kon ik slecht mee omgaan. Ik ben nu eenmaal een emotioneel iemand; als ik iets voel, zeg ik het ook. Dat was niet zo verstandig.

Sef Vergoossen heeft me toen uit de selectie gezet.

Ik was razend, maar nu denk ik er anders over. Ben ook niet rancuneus naar Vergoossen toe. Ik realiseer me dat hij gelijk had, het lag ook aan mezelf. Ach ja, als het niet draait, zoek je de schuld meestal bij anderen. Dat is het makkelijkste.

Utrecht, Groningen, RBC en AZ toonden interesse.

Maar dan kom je weer bij dat ene punt: ik had geen trek voor 10.000 euro meer te verhuizen naar de andere kant van het land. Naar een omgeving die je niet kent en waarvan je dus ook niet weet of je daar beter kunt presteren. Voor mij blijft dat toch Kerkrade. Daar waar ik ben opgegroeid en iedereen ken. De supporters waarderen me om m’n karakter en m’n bescheidenheid.

Ik ben niet de voetballer met de fijnste techniek, maar het woord opgeven ken ik niet.

Ze zien me als het toonbeeld van de koempelmentaliteit.

Het is toch fantastisch als jij degene bent die belichaamt wat de fans het liefste zien.

Bij Roda is dat nu eenmaal mouwen opstropen en knokken. Mensen blij maken is het mooiste wat er is. Vorige week was ik te gast op een lagere school. Had een kind een spreekbeurt over mij gehouden. Van begin tot einde, hij wist alles.

Het was geweldig om het allemaal nog eens voorbij te horen komen uit de mond van zo’n jongetje.

Ik realiseer me dat ik met mijn lange staat van dienst bij één club een uitzondering ben. Tegenwoordig komen spelers van overal hier naartoe met een ander doel voor ogen: zo snel mogelijk veel geld verdienen. Ik heb daar helemaal geen moeite mee, we leven nu in een andere wereld.

Ik heb er ook begrip voor dat het voor jongens die uit een totaal andere cultuur komen best moeilijk is hier. Maar ze moeten het op een gegeven moment wel oppakken. Doen ze daar te weinig moeite voor, dan krijgen ze met mij te maken. Ook zij zullen moeten beseffen dat een profvoetballer, ongeacht of hij nu één euro krijgt of tien, een bevoorrecht persoon is.

Daarom heb ik er geen moeite mee op maandag met het tweede te voetballen. Heerlijk toch, ik voel me daar niet te groot voor en zie het zeker niet als een straf. Ik mag dan een liefhebber zijn, ik zie mezelf niet meer afbouwen bij een amateurclub of in de eerste divisie. Ik hoor wel eens van anderen hoe het er daar aan toegaat, ik denk dat ik krijsend zou weglopen. Ik ben met Roda in onderhandeling over een contract als teammanager. Ik verwacht geen problemen.

Zouden we er onverwacht niet uitkomen, ga ik iets anders doen. Ik ga in elk geval niet stilzitten, want iemand die veel stilzit sterft snel.

Als je vraagt naar mijn hoogtepunt schieten me twee gebeurtenissen te binnen. Ten eerste gewonnen bekerfinale in 1997 tegen Heerenveen.

Wat een feest was dat. Heerenveen werd gezien als de torenhoge favoriet, de sfeer was geweldig.

Je voelde dat de supporters van Heerenveen vóór hun team waren, niet tegen Roda. Dat zal over twee weken tegen Feyenoord wel anders zijn. Vanaf het begin zaten wij beter in de wedstrijd.

Ik kopte tegen de lat en scoorde eenmaal, het was onvergetelijk. Het tweede hoogtepunt is mijn doelpunt bij AZ: een als voorzet bedoelde bal die zo maar bij de tweede paal binnenviel. Elke keer als Roda tegen AZ speelt spreken mensen me daarover aan. Zo zie je welke impact een verkeerd geraakte bal kan hebben.

Je kijkt na al die jaren wel eens terug op die periode.

Ik heb nergens spijt van, al had ik misschien andere keuzes gemaakt als ik op bepaalde momenten wist wat ik nu weet. Maar het heeft geen zin daar te lang stil bij te blijven staan. Alles wat je doet en wat je beslist past bij je persoon. Dat je niet alles goed hebt gedaan is iets anders. Het leven is niet altijd even makkelijk.

Is maar goed ook, ander was er niets aan het leven. Ik heb negentien jaar in het eerste team mogen voetballen van een geweldige club met fantastische supporters. Dan mag ik, met mijn kwaliteiten, niet ontevreden zijn.’

Bron: LD
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_58000676
Werd tijd. Kwam al nooit meer aan de bak.

Maar wel een jongen met echte clubliefde
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_58000795
Een goede vent, een uitstekende kracht altijd op de backplaats. Een Roda JC'er in hart en nieren.
That's all folks!
  zaterdag 12 april 2008 @ 13:48:23 #4
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_58002134
Net even de Senden sjaal gaan halen.

Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_58002424
AZ-RJC in 2003 met een geweldige Senden goal.
En tevens de introductie van de term Scorebordjournalistiek
pi_58003082
Prachtig, zo lang bij een club blijven.
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 12 april 2008 @ 14:55:07 #7
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_58003399
Geweldige gast voor Roda. Het is geweldig dat hij 19 jaar voor Roda heeft gespeeld. Dat Roda hem nog lang in dienst mag houden.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Trouwste user 2022 zaterdag 12 april 2008 @ 15:23:41 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_58003959
Mooi topic

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_58004044
Ah de enige Nederlander van Roda stopt dus ook.
pi_58004416
Geen unieke en grote voetballer geweest natuurlijk, maar als je 19 seizoenen onafgebroken bij dezelfde club voetbalt dan getuigt dat toch wel van een enorme clubliefde waardoor hij op zijn manier toch uniek is. Een echte clubspeler, waren er maar meer van dit soort spelers (in Nederland).
  zaterdag 12 april 2008 @ 16:12:31 #11
67174 Dos37
Come on Twente
pi_58004852
Jammer zo'n echte clubheld, is denk ik samen met Boschker het langst aan het spelen in Nederland?
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  zaterdag 12 april 2008 @ 16:18:26 #12
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_58004951
Lijkt net of ie dood is met die titel zo
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_58005048
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 12:37 schreef -Vaduz- het volgende:
Een Roda JC'er in hart en nieren.
Nah, dat zal toch wel 'Sjevemel' blijven.

Wel een cultheld, en idd de belichaming van wat ze graag in Kerkrade zien.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  Trouwste user 2022 zaterdag 12 april 2008 @ 16:29:39 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_58005147
Jammer dat Gene Hansen ooit naar Japan ging. Kwam na 3 maanden huilend terug wegens heimwee

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_58005717
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 16:24 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Nah, dat zal toch wel 'Sjevemel' blijven.

Wel een cultheld, en idd de belichaming van wat ze graag in Kerkrade zien.
Sjeveemet

Ik heb voor dezelfde club gespeeld en woon ook al mijn hele leven in die buurt.
pi_58006066
Gerrie bedankt, Gerrie bedankt,... Gerrie, Gerrie.. Gerrie bedankt...
pi_58006108
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 17:03 schreef Schimpie het volgende:

[..]

Sjeveemet
Hmm, volgens mij zegt mijn schoonma (uit Kaalhei) Sjevemel.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_58006152
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 17:26 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Hmm, volgens mij zegt mijn schoonma (uit Kaalhei) Sjevemel.
  zaterdag 12 april 2008 @ 22:37:08 #19
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_58012103
quote:
VOOR EVEN TERUG OP HET OUDE NEST

Na afloop van Roda JC-VVV wordt morgen ter ere van de na dit seizoen afscheid nemende Ger Senden (foto) een wedstrijd gespeeld tussen het Roda dat in 1995 onder Huub Stevens en Eddy Achterberg tweede werd en een All Star Team. De volgende (oud-)spelers hebben toegezegd te zullen komen: Babangida, Graef, Van Hoogdalem, De Kock, Luijpers, Huiberts, Derksen, Scheutjens, Van der Luer, Iwan, Atteveld, Vandenbroeck, Doomernik, Van Galen, Danny Hesp, Trost, Ihalauw, Roelofsen, Haan, Ter Avest, Peeters, Vrede, Gorter, Van Haaren, Hanssen, Broeders, Hofman, Waterreus, Rudge, Zafarin, Dijkstra, Anastasiou, Fischer, Blatter, Kalac (mag alleen niet spelen van AC Milan), Romero, Diliberto en Boerebach.

Ooijer en Valgaeren moesten afzeggen, omdat hun wedstrijd werd verplaatst. Vurens en Nanninga ontbreken vanwege familie omstandigheden.

Bron: LD
Planning:
-
pi_58022041
Maak je er een leuk verslag met foto's van DarkShine? Ben wel benieuwd, denk niet dat ze er op TV iets van laten zien vanavond.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_58026169
Ger Senden... die voetbalde al bij Roda toen ik nog voor Ajax was
pi_58029651
mooi afscheid vanmiddag,de wedstrijd tussen 94/95 en de allstars was wel geinig. Leuk om Graef, Baba, Huiberts, De Kock, Van Galen etc nogeens samen te zien spelen

en natuurlijk mooi voor gerrie, klasse vent en prima rechtsback
  zondag 13 april 2008 @ 21:54:09 #23
154173 Schimpie
RJC RJC RJC
pi_58030078
Wie droeg hem nou van het veld toen die weer gewisseld werd? Was wel mooi om te zien.
There's only oneeeeee Gerrie Senden!

[ Bericht 1% gewijzigd door Schimpie op 13-04-2008 22:03:25 ]
pi_58030199
Dat was Kah, Schimpie.
That's all folks!
  zondag 13 april 2008 @ 22:07:14 #25
154173 Schimpie
RJC RJC RJC
pi_58030469
quote:
Op zondag 13 april 2008 21:58 schreef -Vaduz- het volgende:
Dat was Kah, Schimpie.
Dankje, is wat toen te druk bezig om mijn tranen weg te vegen.

En voor degenen die aanwezig waren, wie was in godsnaam die Ajax speler aan het einde van dat filmpje? Ik kon het niet zo goed zien vanaf west en zijn verschrikkelijke accent herkende ik ook al niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')