abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 23 oktober 2008 @ 22:50:40 #151
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62626470
Allegri's Miserere is met de Johannes en Matthäus van Bach hét klassieke stuk die mij doet betreuren dat er geen God is.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 16:20:39 #152
199281 otterhouse
audiovisuele geschiedenis
pi_62645726
Mozart's Kv 304 sonate mag er ook wel zijn:




Regie in dit filmpje was in handen van mijn 8 jarige zoon...


Rolf
http://homepages.ipact.nl/~otterhouse
(Mijn Klassieke 78 toeren en LP -> mp3 pagina)
http://www.youtube.com/otterhouse
(mijn klassieke muziek youtube kanaal)
pi_62646083
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 22:45 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Deze verdiend een tweede vermelding, wát een ongelooflijk mooi stuk. Ik snap wel waar het verhaal vandaan komt dat de paus niet wilde dat dit te vaak werd gespeeld om zo het mysterie ervan te behouden.

Beetje jammer van de geluidskwaliteit, deze versie is wat beter van geluid, van de Tallis Scholars:


Het Miserere is echt prachtig, ook de moeite waard om wat verschillende uitvoeringen te beluisteren. Ik vind deze ook heel mooi! (A Sei Voci)


Speaking of Tallis: die heeft veel mooie muziek geschreven. Het allermooiste blijft toch wel het 40-stemmige motet 'Spem in alium'.


Nog een fraai stukje koormuziek: de vespers van Monteverdi. Opvallend is de overeenkomst tussen dit stuk en de openings-toccata van zijn L'Orfeo. Grappig, dat soort muziekrecycling


Nog meer vespers: ik draai tegenwoordig die van Rachmaninov grijs. Wat mooi Maar daar kan ik zo snel geen youtube-filmpje van vinden.
  maandag 27 oktober 2008 @ 12:24:35 #155
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62714915
Vond op YouTube prachtige Grieks-orthodoxe liederen. Ze klinken vrij Gregoriaans.



Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  maandag 27 oktober 2008 @ 14:04:41 #156
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_62717863
Wat voor klassieke muziek radiozenders zijn er eigenlijk? Ik ken alleen radio4, bbc radio 3 en het Amerikaanse KBPS online. Zijn er nog andere zenders aan te raden?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 27 oktober 2008 @ 14:17:37 #157
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62718231
Classic FM, licht klassiek voor elk moment.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  maandag 27 oktober 2008 @ 14:29:21 #158
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_62718611
op intenert accuradio.com en dan het tabje "classic" kun je alles kiezen wat je wilt: trompetmuziek, 20e eeuwse muziek, mahler, lihct klassiek, crossover etc.

alleen af en toe wel reclame tussendoor... maar: je kunt zien wat je luistert en meeen bestellen bij amazon
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_62718819
Deze blijft ook wel erg mooi:

"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_62719252
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 14:04 schreef ethiraseth het volgende:
Wat voor klassieke muziek radiozenders zijn er eigenlijk? Ik ken alleen radio4, bbc radio 3 en het Amerikaanse KBPS online. Zijn er nog andere zenders aan te raden?
Klara.be heeft ook een kassiekzender. Een gewone en een nonstop.
pi_62721348
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 16:33 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Nog meer vespers: ik draai tegenwoordig die van Rachmaninov grijs. Wat mooi Maar daar kan ik zo snel geen youtube-filmpje van vinden.
Ik vind zijn Vespers ook mooi, sommige wel een beetje te bombastisch uitgevoerd.
Hier 2 youtube filmpjes:
pi_62721535
dat is niet zo lastig

"Oh, dat is makkelijk, zo'n doe-het-zelf-zaak, als ik jou vraag om een boor te pakken, zeg jij gewoon: doe het zelf"
pi_62721975
De hele kronungsmesse is erg mooi, maar vooral sanctus;
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  woensdag 29 oktober 2008 @ 22:55:13 #165
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_62797800


dit is een van de weinige pianostukken die me wat doet...juist omdat bt lang en veel en hetzelfde is word ik helemaal meegesleept
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_62805073
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 22:55 schreef kwakveense het volgende:


dit is een van de weinige pianostukken die me wat doet...juist omdat bt lang en veel en hetzelfde is word ik helemaal meegesleept
Hehe... Ik vond het een mooi stuk, tot iemand bij mij in huis een van de partijen ging instuderen Ik wordt er echt zenuwachtig van
  dinsdag 4 november 2008 @ 13:55:00 #168
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_62934559
In Memoriam
quote:
KAMPEN (ANP) - Op 78-jarige leeftijd is zaterdag in zijn woonplaats Kampen musicus Klaas Jan Mulder overleden. Mulder werd vooral bekend als organist. Zijn familie maakte zijn overlijden maandag bekend.

Mulder gaf jaarlijks veel orgelconcerten, maakte diverse cd's en was dirigent van mannenkoren. Vanaf 1960 dirigeerde Mulder het christelijk Kamper mannenkoor Door Eendracht Verbonden (DEV). Vooral het jaarlijkse kerstconcert in de Bovenkerk in Kampen geniet in de orgelwereld grote bekendheid. Ook bespeelde hij jaarlijks het orgel tijdens het nieuwjaarsconcert in de Laurenskerk in Rotterdam. In mei 1990 werd de organist in Parijs onderscheiden wegens zijn verdienste voor de Franse cultuur.

Mulder wordt woensdag in besloten familiekring begraven.

Zeer droevig, ik durf wel te stellen dat hij tot hij ziek werd de beste organist van Nederland was! Helaas zijn al zijn fragmenten van youtube verwijderd

Klaas Jan Mulder was allereerst pianist, koos dat als hoofdvak op het conservatorium en als bijvak orgel. Cum laude afgestudeerd met een onderscheiding voor virtuositeit.
Klaas Jan Mulder bezit naast twee gouden platen een platina LP (goed voor meer dan 100.000 verkochte LP 's); dit is uniek in de wereld van de klassieke en/of religieuze muziek.
Op 31 mei 1990 ontving Klaas Jan Mulder de zilveren onderscheiding van de "Société Academique d'Éducation et d'Encouragement Couronnée par l'Academie Francaise Arts, Sciences et Lettres" vanwege Klaas Jan Mulder's verdiensten voor de Franse orgelcultuur.
Op 26 april 1991 werd Klaas Jan Mulder door H.M.Koningin Beatrix benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Klaas Jan Mulder gaf met zijn koren in 1993 en in 2001 Galaconcerten in het Concertgebouw te Amsterdam.

Op de site van Johannus orgelbouw zijn wel enkele fragmenten te bekijken/beluistern van hem.
pi_63017193
Ik ben op mijn iPod de Johannes Passion aan het luisteren. Die had ik niet als kadootje moeten vragen Ik heb de versie met 'O Mensch bewein dein Sünde groß' als openingskoor. Terwijl ik juist het openingskoor van de oorspronkelijke versie zo vreselijk mooi vind Herr, unser Herrscher!

Ik heb Masaaki Suzuki een paar jaar geleden meegemaakt met de Bachvereniging... Het is even wennen, de Japanse sound (je hoort een behoorlijk verschil tussen aziaten en europeanen, somehow). De combi vind ik niet altijd super, maar het Bach Collegium Japan is natuurlijk wel een topkoor!
pi_63198760
Een componist die toch vaak onderschat wordt maar wiens muziek erg mooi is : Jan Dismas Zelenka





Een ander componist wiens naam niet bij iederen bekend is, maar wie zeker mooie muziek heeft geschreven:
Johann david heinichen


informatie over Heinichen: http://en.wikipedia.org/wiki/Johann_David_Heinichen
informatie over J.D. Zelenka: http://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Dismas_Zelenka

J.B. Lully was hofcomponist (van Lodewijk XIV. http://nl.wikipedia.org/wiki/Jean-Baptiste_Lully


(aanrader)
pi_63371711
quote:
Op donderdag 11 september 2008 21:43 schreef Scaurus het volgende:
Een orgel is machtig mooi (Toccata und Fuga!), maar langer dan een half uur kan ik het niet uitstaan. Dan liever de viool met haar finesse en tederheid.
Ik denk niet dat je ze met elkaar kan vergelijken. 2 verschillende instrumenten
  donderdag 20 november 2008 @ 14:25:59 #173
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_63373965
quote:
Op donderdag 20 november 2008 13:05 schreef regularjoe het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je ze met elkaar kan vergelijken. 2 verschillende instrumenten
ja, maar dan kun je tioch alsnog t ene mooier vinden dan t andere ?
ik word ook niet bepaald warm van orgel...
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  dinsdag 25 november 2008 @ 17:42:40 #174
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_63512615


Das Butterbrot - Mozart

Ik dacht dat het KV 6 was.

Vanavond zet ik iets leuk op Youtube, plaats ik ook even hier.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')