abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57989227
Goed ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk te vertellen. Het zit namelijk zo:

In 2006 leefden mijn ex en ik nog samen(gehuwd) met mijn dochter onder één dak. In juli 2006 is zij samen met mijn dochter vertrokken uit huis.

In 2007 heb aangifte gedaan en heb vooraf geïnformeerd hoe is dat moest doen, want ik had haar jaaropgaven niet. De belastingtelefoon gebeld en daar vertelden ze me dat ik de aangifte in kun vullen als 'heel 2006 ongehuwd'. Prima aangifte ingevuld, mede ingevuld dat ik recht had op kinderkorting (er woonde voor 1 juli 06 een kind op hetzelfde adres) en kreeg daardoor een leuk bedrag terug. De bevesting kreeg ik op mijn nieuwe adres netjes binnen (verhuisd vanwege nieuwe partner). Mijn ex is in mei 2007 terug ingetrokken in ons oude huis.

Nu kreeg ik net een telefoontje van mijn ex dat zij een bedrag terug moet betalen omdat zij dat teveel heeft ontvangen omdat mijn salaris (met specificatie erbij waar ik dus niet blij om ben) voldoende toereikend was voor de zorgtoeslag die zij in 2006 ontving. Zij kwam hiervoor in aanmerking vanwege de hoogte van haar salaris/uitkering. Ik kreeg deze niet vanwege mijn salaris.

Zij heeft dus ook apart aangifte gedaan. De brief is ook nog eens verstuurd naar het oude adres (haar adres). Ik heb niets gekregen van de belastingdienst.

De vraag is of dat zij dit bedrag helemaal moet betalen of dat ik daarvan ook de helft moet betalen. Met mijn aangifte is gewoon niets mis en ik ben ook niet van plan om nog eens een paar honderd euro op te hoesten omdat zij haar belastingaangifte verkeerd heeft ingevuld.

Graag een reactie.
♥ K, N, R en F ♥
pi_57989293
Volgens mij heb jij geen recht gehad op de alleenstaande kinderkorting... woont jullie kind officieel bij haar of bij jouw? Als jullie kind officieel inwonend is bij de moeder heeft zij recht op de alleenstaande/aanvullende kinderkorting.
pi_57989350
Jouw salaris was toereikend om haar zorgtoeslag te laten krijgen? Volgens mij hoeft ze toch niks terug te betalen als haar salaris/uitkering recht gaf op zorgtoeslag en over 2006 jouw inkomen niet hoeft te worden meegerekend?
pi_57989535
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 20:03 schreef zeemonster het volgende:
Volgens mij heb jij geen recht gehad op de alleenstaande kinderkorting... woont jullie kind officieel bij haar of bij jouw? Als jullie kind officieel inwonend is bij de moeder heeft zij recht op de alleenstaande/aanvullende kinderkorting.
Wat ik nog weet is dat je kinderkorting krijgt als er op 1 juli een kind onder de 18 (dacht ik) nog thuis woont die niet in zijn levensbehoefte kan voorzien. En das was zo en daar had ik dus recht op.
Ik heb dat toen nagevraagd bij anderen en die zeiden dat ook.
♥ K, N, R en F ♥
pi_57989562
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 20:06 schreef Ericr het volgende:
Jouw salaris was toereikend om haar zorgtoeslag te laten krijgen? Volgens mij hoeft ze toch niks terug te betalen als haar salaris/uitkering recht gaf op zorgtoeslag en over 2006 jouw inkomen niet hoeft te worden meegerekend?
Ik kom niet voor zorgtoeslag in aanmerking. Zij wel omdat ze naast een te laag inkomen ook nog deels een uitkering kreeg.
♥ K, N, R en F ♥
pi_57989728
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 20:15 schreef Sc0rPi0n het volgende:

[..]

Wat ik nog weet is dat je kinderkorting krijgt als er op 1 juli een kind onder de 18 (dacht ik) nog thuis woont die niet in zijn levensbehoefte kan voorzien. En das was zo en daar had ik dus recht op.
Ik heb dat toen nagevraagd bij anderen en die zeiden dat ook.
Ja was jij in dat jaar de verzorger van het kind? Ik bedoel dat jij je kind hoofdelijk verzorgde en je ex een omgangsregeling of omgekeerd?
Ik ben namelijk een poosje uit elkaar geweest met mijn partner en de man die mijn belasting elk jaar doet zegt het volgende:

De persoon die voogd is over het kind heeft recht op alleenstaande en aanvullende ouderkorting.
De expartner die het kind dus niet inwonend heeft kan dat niet ook aanvragen.

Ik ga ervanuit dat jullie kind bij de moeder woont, wat doe jij dan met de alleenstaande ouderkorting? gaat die naar de spaarrekening van het kind of maak je die op als extra inkomsten?
Loop anders even langs de belasting samen .
pi_57989751
Inmiddels heb ik even het programma geopend en er staat:

Had u een thuiswonend kind geboren na 31 december 1978 (ja)
waarna de geboortedatum gevraagd werd.

Daarna ingevuld bij heffingskortingen dat ik recht had op kinderkorting vanwege:
quote:
Kinderkorting
De regeling voor de kinderkorting is vereenvoudigd. Voortaan is er nog maar één kinderkorting. De
aanvullende kinderkorting vervalt. Een belastingplichtige heeft recht op kinderkorting als aan de
onderstaande voorwaarden wordt voldaan;
· er behoort in 2006 meer dan zes maanden een kind tot het huishouden van de belastingplichtige en dit
kind is bij aanvang van het kalenderjaar jonger dan 18 jaar en
· dit kind is tijdens die periode op het woonadres van belastingplichtige of dat van zijn partner
ingeschreven en wordt door één van beide in belangrijke mate onderhouden en
· het gezamenlijke verzamelinkomen van de belastingplichtige en zijn partner is niet hoger dan
¤ 44.034 (¤ 59.612).
Extra verhoging kinderkorting
Het kabinet heeft 9 december 2005 besloten extra geld uit te trekken voor gezinnen met kinderen. De
kinderkorting zal daarom worden verhoogd met maximaal ¤ 32. Deze maatregel wordt opgenomen in een
wetsvoorstel dat nog ingediend moet worden bij de Tweede Kamer. In de tabel met het overzicht van alle
heffingskortingen is deze verhoging daarom nog niet meegenomen.
♥ K, N, R en F ♥
pi_57989828
Ja maar wat ik bedoel die kinderkorting is bedoeld voor onderhoud van het kind! heb je dat ook gebruikt voor je kind ? want anders was dat geld gewoon voor je ex bedoeld
Ervan uitgaande dat het kind voor juli en ernaal hoofdelijk onder de zorg van je ex viel , is het voor haar en VOORAL voor zorg van het kind bedoeld en niet als meevallertje voor jouw
Het kind woonde na juli toch bij haar en niet bij jouw?
Leuke ex ben jij...
pi_57989843
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 20:25 schreef zeemonster het volgende:

[..]

Ja was jij in dat jaar de verzorger van het kind? Ik bedoel dat jij je kind hoofdelijk verzorgde en je ex een omgangsregeling of omgekeerd?
Nee tot 10 juli van dat jaar woonden we allen onder één dak.
quote:
Ik ben namelijk een poosje uit elkaar geweest met mijn partner en de man die mijn belasting elk jaar doet zegt het volgende:

De persoon die voogd is over het kind heeft recht op alleenstaande en aanvullende ouderkorting.
De expartner die het kind dus niet inwonend heeft kan dat niet ook aanvragen.

Ik ga ervanuit dat jullie kind bij de moeder woont, wat doe jij dan met de alleenstaande ouderkorting? gaat die naar de spaarrekening van het kind of maak je die op als extra inkomsten?
Loop anders even langs de belasting samen .
Het is dus niet een alleenstaande ouderkorting volgens mij. Dat staat er niet volgens de uitleg die ik erbij pakte.

Dus leefde er 6 maanden lang een kind jonger dan x jaar bij je dan is het antwoord ja en dus kinderkorting.
♥ K, N, R en F ♥
pi_57989900
maar ik neem aan dat je ex dus geen kinderkorting heeft gehad? ach je zal wel gelijk hebben , mijn ex had er trouwens geen recht op omdat ik het al kreeg en ja ik gebruikte het wel voor onderhoud van mijn dochter;)
pi_57989902
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 20:29 schreef zeemonster het volgende:
Ja maar wat ik bedoel die kinderkorting is bedoeld voor onderhoud van het kind! heb je dat ook gebruikt voor je kind ? want anders was dat geld gewoon voor je ex bedoeld
Ervan uitgaande dat het kind voor juli en ernaal hoofdelijk onder de zorg van je ex viel , is het voor haar en VOORAL voor zorg van het kind bedoeld en niet als meevallertje voor jouw
Het kind woonde na juli toch bij haar en niet bij jouw?
Leuke ex ben jij...
het zou dan een meevallertje zijn voor mij maar wat weer opgaat in de allimentatie. En het meeste is trouwens ook al opgegaan aan advocaat kosten. (¤¤¤! !)

En over dat ik een leuke ex ben .... Ik kan je het volledige verhaal wel via pm versturen maar het komt erop neer dat mijn ex hier de leuke ex is. Inmiddels betaal ik ook al netjes allimentatie hoor. Maar goed als je recht hebt op een paar honderd euro waarom niet.
♥ K, N, R en F ♥
  vrijdag 11 april 2008 @ 20:33:29 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57989906
Voor de duidelijkheid: zorgtoeslag staat los van de (aanvullende) kinderkorting.

Maar als je ex geen toeslagpartner heeft opgegeven terwijl dit wel moest,... tsja, dan heeft ze teveel ontvangen en moet ze terug betalen. De vraag is alleen of het terecht is of er een toeslagpartner (jij dus) is.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_57989947
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 20:33 schreef zeemonster het volgende:
maar ik neem aan dat je ex dus geen kinderkorting heeft gehad? ach je zal wel gelijk hebben , mijn ex had er trouwens geen recht op omdat ik het al kreeg en ja ik gebruikte het wel voor onderhoud van mijn dochter;)
Dat weet ik niet als zij het in heeft gevuld.
♥ K, N, R en F ♥
pi_57989967
Wat zorgtoeslag betreft staat het inderdaad los ervan . Als je ex jouw als fiscaal partner heeft meegeteld ja dan kan het zijn dat ze terug moest betalen . Maar met een eenouder inkomen van laten we zeggen 16000 per jaar (dat was mijn inkomen in 2004) kreeg ik circa 46 euro zorgtoeslag en dan ontving ik niks teveel.
pi_57989983
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 20:33 schreef ManAtWork het volgende:
Voor de duidelijkheid: zorgtoeslag staat los van de (aanvullende) kinderkorting.

Maar als je ex geen toeslagpartner heeft opgegeven terwijl dit wel moest,... tsja, dan heeft ze teveel ontvangen en moet ze terug betalen. De vraag is alleen of het terecht is of er een toeslagpartner (jij dus) is.
Ja precies, wat ik al zei is dat ik mijn aangifte gewoon netjes heb ik gevuld + kinderkorting (vanwege de reden hierboven). Haar gegevens heb ik niet en volgens de belastingdienst ben je dan ook duurzaam gescheiden en dus mocht ik hem alleen invullen (heel 2006 ongehuwd)
♥ K, N, R en F ♥
  vrijdag 11 april 2008 @ 20:39:03 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57990020
Nogmaals: zorgtoeslag en kinderkorting staan los van elkaar. Het maakt dan ook niet uit of jij wel of niet hebt ingevuld of je wel of geen recht op kinderkorting hebt.
Je haalt twee aanslagen door elkaar.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_57990028
Weet je , het best kan je gewoon samen met al jullie papieren vanaf die tijd even naar een belasting adviseur gaan (er is altijd wel iemand die een persoon kent die dat kan) en het allemaal uit laten rekenen.
Dan weten jullie beiden waar jullie aan toe zijn.
pi_57990041
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 20:36 schreef zeemonster het volgende:
Wat zorgtoeslag betreft staat het inderdaad los ervan . Als je ex jouw als fiscaal partner heeft meegeteld ja dan kan het zijn dat ze terug moest betalen . Maar met een eenouder inkomen van laten we zeggen 16000 per jaar (dat was mijn inkomen in 2004) kreeg ik circa 46 euro zorgtoeslag en dan ontving ik niks teveel.
Dat zou vreemd zijn want ze heeft mijn gegevens niet, totdat zij ze zag staan in de aanslag die ze vandaag ontving. Daar stond gewoon eigelijk mijn aangifte in en het bedrag dat zij terug moest betalen.
Volgens mij was deze ook aan haar geadresseerd (anders had ik hem toch ook moeten ontvangen) Ik heb dus niets gehad van de Belastingdienst. Terwijl ik dus wel een bevestiging heb gehad van die aangifte op mijn nieuwe adres.
♥ K, N, R en F ♥
pi_57990082
dan hebben ze jullie waarschijnlijk toch als fiscaal partners gekoppeld en zou ik gewoon even de belastingtelefoon bellen.
pi_57990170
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 20:42 schreef zeemonster het volgende:
dan hebben ze jullie waarschijnlijk toch als fiscaal partners gekoppeld en zou ik gewoon even de belastingtelefoon bellen.
Zij gaat maandag naar het kantoor en het is dat ik nu niet kan bellen anders had ik dat al gedaan.
Ik ga maandag ook even bellen.

Wat ik verwacht is dat zij gewoon iets niet goed heeft ingevuld en dat zij geld moet terugbetalen omdat zij dat teveel heeft ontvangen. Alleen vind ik het gewoon vreemd dat zij zo wel in een keer kon zien wat ik verdiende (met een sarcastische opmerking als gevolg)

Ik wil behalve voor mijn dochter niets meer met haar te maken hebben en ben echt niet van plan om een paar honderd euro te lappen vanwege de aanslag die zij gekregen heeft.
♥ K, N, R en F ♥
pi_57990308
Als het een foute invulling van de belastingteruggave betreft dan is er misschien wel heel weinig aan de hand. Behalve dat het lang gaat duren voordat het recht wordt gezet.
Wel bellen iig , en anders even alles opnieuw uit laten rekenen , hoop dat het voor beiden recht komt
pi_57990462
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 20:53 schreef zeemonster het volgende:
Als het een foute invulling van de belastingteruggave betreft dan is er misschien wel heel weinig aan de hand. Behalve dat het lang gaat duren voordat het recht wordt gezet.
Wel bellen iig , en anders even alles opnieuw uit laten rekenen , hoop dat het voor beiden recht komt
ik laat maandag (als ik wat meer weet) wel wat weten
♥ K, N, R en F ♥
pi_57990518
Ik houdt dit topic zeker in de gaten , ben er wel benieuwd naar hoe het dan zit en nogmaals, hoop dat het voor beiden recht komt .
  Licht Ontvlambaar vrijdag 11 april 2008 @ 21:10:06 #24
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_57990608
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 20:53 schreef zeemonster het volgende:
Zorgtoeslag gaat niet via de belastingaangifte, maar via een ander formulier... Overigens heeft de belastingdienst bij ons zelf bepaald dat we recht hadden op zorgtoeslag (gewoon gebaseerd op gegevens die zij via werkgevers ontvangen hebben). En daarbij hebben ze zich zo ongeveer drie keer verbeterd. Eerst kregen we een bedrag, daarna ineens nog een bedrag. Toen moesten we ineens een teveel ontvangen bedrag terugbetalen. Kortom, geen pijl op te trekken...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_57990788
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 21:10 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Zorgtoeslag gaat niet via de belastingaangifte, maar via een ander formulier... Overigens heeft de belastingdienst bij ons zelf bepaald dat we recht hadden op zorgtoeslag (gewoon gebaseerd op gegevens die zij via werkgevers ontvangen hebben). En daarbij hebben ze zich zo ongeveer drie keer verbeterd. Eerst kregen we een bedrag, daarna ineens nog een bedrag. Toen moesten we ineens een teveel ontvangen bedrag terugbetalen. Kortom, geen pijl op te trekken...
Ja klopt maar als je je aangifte in 2007 (voorbeeld) invult over 2006 dan moet je het wel met een bepaalde berekening ergens mee verrekenen toch? althans is bij mij wel gebeurd..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')