Royal English Leather (Creed 1780)
TopnotenMandarijn, bergamot, tangerine
HartnotenJasmijn
BasenotenLeer
Voor vandaag de volgens de officiële Creedlezing eerste geur die ze gemaakt hebben. Gedragen door Koning George III en z'n zoon, George IV. Het is een leergeur met noten van mandarijn en bloemen. Als zodanig lijkt hij op Royal Delight (of beter gezegd natuurlijk, RD lijkt op REL). Daarover straks meer.
In het begin heeft REL een sterke mandarijngeur, erg zoet maar niet bedwelmend zoals bijvoorbeeld de topnoten van Hammam Bouquet die nogal overweldigend kunnen zijn. Wanneer de neus wat meer gewend is komt er een andere citrus bovendrijven, de bergamot. Dit is grappig daar frisse citrusnoten als citroen of bergamot meestal als eerste te ruiken zijn. Vermoedelijk is de mandarijn te overheersend en blijft de bergamot net lang genoeg hangen om te overleven totdat je neus gewend is aan de mandarijn. Er moet ook nog tangerine in de topnoten zitten maar ik heb geen idee hoe dat zou moeten ruiken

Het begin is het zoetste deel van REL en kan wat moeilijk zijn om door te komen.
Na een uurtje is de geur licht geëvolueerd naar meer bloemige noten. Het is jammer dat Creed zo weinig info geeft over deze geur, ze vermelden alleen leer en tangerine. Ik ruik ook jasmijn en vermoedelijk wat lavendel maar daar kan ik niet zeker over zijn. De boel is nu gelukkig wat minder zoet en juist wat ronder en romiger geworden. Nu komt de geur van een pas ingevet zadel bovendrijven. Het is een hele zachte leergeur, zeker niet zoals een nieuw paar schoenen naar leer ruikt.
Nu, na ongeveer vijf uur blijft er een zachte, ronde en ietwat zoete geur over. Er zit een heel klein beetje kruidigheid in die wel wat lijkt op speculaas en Ik vermoed dat er in de basis ook de welbekende Creed ambergris zit die voor de romigheid en de zachtheid zorgt. Ik mis alleen de ziltigheid die normaal ook door de ambergris wordt veroorzaakt.
Aan het einde van het verhaal lijken REL en RD best wel op elkaar. Het lijkt erop alsof Olivier Creed met Royal Delight de eerste geur heeft willen recreëren en daar is hij wat mij betreft goed in geslaagd. Ik heb ook een flesje RD en er is niets dat REL doet dat RD niet beter doet. Maar tegelijkertijd is het makkelijk om te zeggen dat RD beter is. REL is 228 jaar oud en het is altijd makkelijker aan te passen dan iets nieuws te bedenken. Als je er echter praktisch naar kijkt en een geur van deze categorie wilt kun je beter voor RD gaan. Deze is complexer, heeft een betere sillage en een hogere longevity. Toch is het een romantisch idee, een geur die al zó lang meegaat en desondanks toch behoorlijk modern ruikt.