Op zaterdag 9 februari 2008 22:30 schreef W1ZZ het volgende:Penhaligon's Blenheim Bouquet[
afbeelding ][
link |
afbeelding ]
Head Notes Lemon, Lime en Lavender
Heart NotesGEEN
Base NotesPine, Musk en Black pepper
Wanneer je 'm opspuit krijg je in eerste instantie een enorme walm limoen, echt net een fles limoensiroop (zoals
op dit plaatje waar je wodka-lime mee maakt). Scherp, weinig zoet. Na een paar minuten begint dat ietsje weg te zakken en dan komt er iets zachters en bloemigs doorheen, dat zal wel de lavendel zijn hoewel ik niet echt heel erg veel specifiek lavendel ruik.
Na een tijdje verandert de geur heel erg en dan komt er een lekkere frisse dennengeur naar boven, echt een bos waarop het net geregend heeft! Dit nog i.c.m. de limoen (dat zal wel voor het frisse regengevoel zorgen). Heel af en toe komt er nog een walmpje citroen omhoog maar die vind ik weinig aanwezig, erg ondergesneeuwd door de limoen.
Na nog een tijd komt er wat warmers en licht zoetigs naar boven, dat is de eerste keer dat deze geur ook maar iets aan warmte uitstraalt. Ik denk dat dit de combo musk/zwarte peper is. Het is wel erg weinig warmte. Voordeel van dit gebrek aan warmte is wel de crispheid (helderheid) van de geur, hij wordt nooit misselijkmakend of bedwelmend.
Deze geur is in 1902 ontwikkeld voor de Hertog van Marlborough en genoemd naar het paleis waar de Hertog woonde (Blenheim Palace). Dat dit een geur is gemaakt voor de adel ruik je meteen wanneer je 'm opspuit. Niet omdat ie zo duur ruikt ofzo (dat doettie wel trouwens) maar omdat ie heel erg..uhhm, bijna hautain ruikt. Er straalt weinig gezelligs van af, deze geur heeft bijna zelf een stiff upperlip i.p.v. degene die 'm draagt. Zelfs de aristocraten van tegenwoordig zijn gezelliger dan deze geur.
Ik vind 'm zelf heel erg lekker maar wel bijna als iets om van een afstandje van te genieten, vol bewondering en tegelijkertijd een beetje bang voor straf van de geur. Deze geur heeft een hele sterke persoonlijkheid. Ik stel me voor dat dit gedragen wordt door Londense bankiers van middelbare leeftijd, geen jongens van 20.
Proberen als je houdt van scherpe, helder geuren en uitgekeken bent op Acqua di Parma.
Proberen 2 als je deze klassieker (een keerpunt) in de geurenwereld wilt hebben geprobeerd.
Niet proberen als je veel waarde hecht aan warme, kruidige geuren zoals Kouros van YSL of Le Male van JPG.
Niet proberen 2 als je ook maar enigszins de behoefte voelt dat vrouwen je geurtje aantrekkelijk vinden.