Hmmm, wel verbazend hoor, al die positieve reakties op Anouk. Gelukkig ben ik niet de enige die haar niet helemaal ziet zitten. Okee, ze komt misschien spontaan over, maar vertoont verder alle stereotiepen van een koortrutje: ze kan de r niet zeggen, praat met een overdreven piepstemmetje (licht doorrookt, dat wel), zit (uiteraard) bij het koor, hockyet en woon in een meisjesstudentenhuis (uiteraard alleen met andere koormeiskes). Of vergeet ik er nog een paar? En natuurlijk stond de schare vriendinnen klaar die allemaal deze kenmerken vertonen. Waarom klopt dit stereotype zo?, vraag ik mij wel eens af. In iedere studentenstad struikel je over deze meisjes (en hun nog veel vervelender mannelijke tegenhangers). Ik weet dat ik nu wat bevooroordeeld klink, maar het kan niet aan mij liggen, want iedereen met wie ik het er tot dusverre over gehad heb deelt deze indrukken.
In het BB-huis pleit het voor haar dat ze als lid van het koor gewend is aan een hierarchische structuur en een conformistische opstelling van heb ik jou daar. Ook studentencorpora zijn nogal wereldvreemde en gesloten instellingen, waar dingen gebeuren waarvan je als buitenstaander alleen maar op je hoofd kunt krabben. Ik noem bijvoorbeeld maar de ontgroeningspraktijken, waarbij het de expliciete bedoeling is om een groepsgevoel te kweken. Ook daar wordt niet gerebelleerd tegen de machthebbers. Is dat wel het geval, dan volgen zware repercussies.
Reinout Pfeiffer zal helaas niet het laatste sterfgeval als gevolg van extreme 'inwijdingsrituelen' zijn. In BB worden de nieuwe bewoners niet ontgroend, maar het woord vernedering is toch wel op zijn plaats. Inmiddels is immers wel duidelijk hoe V. misbruik maakt van de deelnemers.
Hierdoor zou je verwachten dat Anouk snel haar draai moet zien te vinden in het huis, met een verschil: waar ze bij haar koor allemaal meiskes tegenkomt met een vergelijkbare achtergrond en interesses (zie de jaarclubgenotes achter het hek), is ze hier de enige studente. Zeer waarschijnlijk ook de intelligentste van het stel, dus botsingen met de andere bewoners lijken me niet uitgesloten. Ze heeft nog het meest gemeen met Bart: ook geen domme jongen, die ook net 4 jaar in een studentencorps-achtige omgeving (het leger) heeft doorgebracht. Hij lijkt zich nog prima te redden, dus ik geef Anouk ook nog wel een tijdje.
Toch maar eerst Cyrille eruit?
Under the spreading chestnut tree
I sold you and you sold me
Ruud: En de helft, da's vijftig procent!