abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 april 2008 @ 13:20:58 #1
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_57933075
Niet dat ik er in geintresseerd ben, maar ik vroeg me af waar de grens las en welke dieren allemaal als huisdier gehouden mogen worden..

Ik kwam terecht op deze site:

http://www.ter.nl/dierenmarkt/index.php

Er worden wasberen, stokstaartjes, eekhoorns, gordeldieren etc. aangeboden.
Is dit legaal?
The Most Incredible, Baby
pi_57933380
Excotisch?
  woensdag 9 april 2008 @ 13:39:44 #3
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_57933472
Oh typfoute, naja boeiend, het gaat erom of het normaal is om een wasbeer als huisdier te houden. .
  woensdag 9 april 2008 @ 13:40:52 #4
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_57933501
Ik kom zelfs een dingo tegen op die site, wie wil er in hemelsnaam een dingo?!
  woensdag 9 april 2008 @ 13:59:04 #5
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_57933915
quote:
Op woensdag 9 april 2008 13:39 schreef RedGuy het volgende:
Oh typfoute, naja boeiend, het gaat erom of het normaal is om een wasbeer als huisdier te houden. .
is niet normaal

is er geen instantie die let op illegale dieren enzo? Kan me niet voorstellen dat je legaal een dingo mag verkopen.
  woensdag 9 april 2008 @ 14:01:41 #6
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_57933990
oh wacht, het is wel legaal
Hier een filmpje van tros radar over dit soort handel (google )

http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&itemUid=1090
  woensdag 9 april 2008 @ 14:05:17 #7
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_57934067
Cool, dan wil ik een dingo!

.
pi_57934214
quote:
Brilkaaimannen
Een van 100 cm en een van 81 cm.
Ook leuk.
  woensdag 9 april 2008 @ 17:43:43 #9
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_57938414
Maar goed, een wasbeer als huisdier.. Ik kan er nog steeds weinig bij voorstellen!
pi_57938789
Het zou heel verleidelijk zijn om een rooie panda te hebben.
pi_57939588
Als mensen weten wat ze doen en er goed voor zorgen, heb ik er geen problemen mee.
  woensdag 9 april 2008 @ 19:51:28 #12
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_57941230
je moet kijken of ze mogen; cites lijsten bekijken.. mag je ze hebben als ze uit het land zelf zijn geimporteerd? of pas als je nakomelingen van een dier kunt krijgen.

Veel dieren hebben in Nederland nog geen minimumeisen. In DL is het beter geregeld..daar moet je aan kunnen tonen dat je je dier kunt huisvesten in de door hem benodigde afmetingen.

Nederland is de laatste tijd erg streng ook met het uitgeven van vergunningen.

Een wasbeer als huisdier is niet tof; je verwacht een knuffelbeest maar wasberen zijn vaak knorrig en niet zo in de hand te houden. Zorg er ook voor dat ze geen weg kunnen graven naar buiten. Waar is de tijd gebleven dat we een Gerbil al exotisch vonden?
  woensdag 9 april 2008 @ 21:12:12 #13
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_57943188
Ik heb een huisnegertje.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_57958752
De grens ligt bij de citeslijst, en er wordt gewerkt aan een positieflijst.

Exoten is leuk, maar mijn inziens is er wel een grens, ik vind niet ieder dier (voor iedereen) geschikt als huisdier (primaten en papegaaien kunnen bijv ernstige gedragsafwijkingen ontwikkelen).

Daarbij hebben alle dieren wel hun eigen specifieke wensen in verzorging, voeding en huisvesting, wat het moeilijk kan maken om deze dieren goed te houden in gevangenschap en tegemoet te komen in die wensen.

En ja, er is absoluut een instantie die in de gaten houd qua citeslijst en exoten!!! Ik heb al meerdere malen vernomen van mensen op bijv het reptielenforum dat ze een 'inval' hebben gehad om te zien of ze alle papieren in orde hebben en geen illegale soorten hebben.

Overigens verschillen de eu landen hierin onderling wel van elkaar.
In duitsland is het idd zo dat er gewerkt wordt met minimale eisen qua bijv huisvesting.
In belgie is er een systeem wat betreft vergunningen en een aantal dieren die hier wel gewoon volop vrij verkrijgbaar zijn zijn daar verboden (veeltepelmuis).
In nederland wordt er momenteel dus gewerkt aan die positieflijst, en stichting verantwoord huisdierenbezit werkt aan een bijsluiter.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_57959768
@ Llewella,
ik ken jouw naam ergens van...volgens mij het MLP forum, bestaat dat forum nog?

terug ontopic,
vorig jaar werden er op de exoknaag echt allerlei soorten exoten verkocht, maar ik vond die beestjes er maar depressief en zielig bijzitten hoor...
pi_57974337
quote:
Op donderdag 10 april 2008 16:16 schreef RiesAmaris het volgende:
@ Llewella,
ik ken jouw naam ergens van...volgens mij het MLP forum, bestaat dat forum nog?

terug ontopic,
vorig jaar werden er op de exoknaag echt allerlei soorten exoten verkocht, maar ik vond die beestjes er maar depressief en zielig bijzitten hoor...
@RiesAmaris
http://www.cottoncandycafe.com/ als je de nederlandse bedoeld

En voor dieren zijn beursen natuurlijk redelijk stressvol; en ligt er ook aan of ze uberhaupt al in goede conditie naar de beurs gaan (goede verzorging, wildvang, leeftijd, maar ook de stressgevoeligheid van bepaalde soorten).
En niet iedereen verkoopt of fokt even goede dieren, zelf haal ik niet zomaar lukraak dieren op een beurs, maar dan bespreek ik dieren van te voren/reserveren bij mensen, zodat ik de achtergrond van de dieren weet en ook iets weet over de kweker/fokker/verkoper.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_57979498
quote:
Op donderdag 10 april 2008 15:30 schreef Llewella het volgende:
De grens ligt bij de citeslijst, en er wordt gewerkt aan een positieflijst.

Exoten is leuk, maar mijn inziens is er wel een grens, ik vind niet ieder dier (voor iedereen) geschikt als huisdier (primaten en papegaaien kunnen bijv ernstige gedragsafwijkingen ontwikkelen).

Daarbij hebben alle dieren wel hun eigen specifieke wensen in verzorging, voeding en huisvesting, wat het moeilijk kan maken om deze dieren goed te houden in gevangenschap en tegemoet te komen in die wensen.

En ja, er is absoluut een instantie die in de gaten houd qua citeslijst en exoten!!! Ik heb al meerdere malen vernomen van mensen op bijv het reptielenforum dat ze een 'inval' hebben gehad om te zien of ze alle papieren in orde hebben en geen illegale soorten hebben.

Overigens verschillen de eu landen hierin onderling wel van elkaar.
In duitsland is het idd zo dat er gewerkt wordt met minimale eisen qua bijv huisvesting.
In belgie is er een systeem wat betreft vergunningen en een aantal dieren die hier wel gewoon volop vrij verkrijgbaar zijn zijn daar verboden (veeltepelmuis).
In nederland wordt er momenteel dus gewerkt aan die positieflijst, en stichting verantwoord huisdierenbezit werkt aan een bijsluiter.
Die positief lijst is er al en word op dit moment gehouden als adviserend document.

http://www.lacerta.nl/Wetgeving/RDA%202004_03.pdf

Zelf heb ik met CITES te maken in de vorm dat ik overdrachtformulieren moet invullen voor mijn gifkikkers, daarnaast word mijn koelbox met kikkers altijd gechecked tijdens gifkikkerbeursen. Invallen zijn ook een optie, waar ik niet zo blij mee ben omdat ik van mensen hoor dat ze al je bakken overhoop halen... Dan spreek je van kikkertjes van 50-150 euro de stuk, die zeer stressgevoelig zijn, waar ze gaan zitten graaien in je bakken om te kijken waar de kikkertjes zich verschuilen. Heb ook gehoord dat ze kikkervisjes in beslag zouden nemen en dat soort ongein.

Maar er is geen examen voor het houden van exoten, iedereen kan een eekhoorntje kopen of ander rare dieren die je niet in de huiskamer verwacht. Heb wasbeertjes al bij iemand in de tuin gezien, net als eekhoorns en ander grut. Leuke eraan is, dat de mensen die weten dat je dit kan kopen tot nu toe mensen zijn die zich erin verdiept hebben.

Maar ik wil duidelijk zijn dat CITES absoluut NIET kijkt of je wel of niet de dieren goed huisvest. CITES controlleert alleen of je papieren wel in orde zijn, en verleent deze papieren ook (EXTREEEEEM TRAAG! zelfs zo traag dat een Azureus import goedkeuringen van bureau 1 al verlopen waren voordat deze bij bureau 3 aangekomen waren.)
pi_57982248
[offtopic] Bedankt voor de link Llewella, ik heb me aangemeld! [/offtopic]
pi_58298709
quote:
Maar er is geen examen voor het houden van exoten, iedereen kan een eekhoorntje kopen of ander rare dieren die je niet in de huiskamer verwacht. Heb wasbeertjes al bij iemand in de tuin gezien, net als eekhoorns en ander grut. Leuke eraan is, dat de mensen die weten dat je dit kan kopen tot nu toe mensen zijn die zich erin verdiept hebben.
Wij hebben een eekhoorn. Erg leuk beestje. En niet eens heel lastig in verzorging, hij heeft alleen wel minstens een kuub ruimte nodig. Je moet er alleen geen knuffelige tamme hamster bij verwachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')