quote:
Op donderdag 10 april 2008 15:30 schreef Llewella het volgende:De grens ligt bij de citeslijst, en er wordt gewerkt aan een positieflijst.
Exoten is leuk, maar mijn inziens is er wel een grens, ik vind niet ieder dier (voor iedereen) geschikt als huisdier (primaten en papegaaien kunnen bijv ernstige gedragsafwijkingen ontwikkelen).
Daarbij hebben alle dieren wel hun eigen specifieke wensen in verzorging, voeding en huisvesting, wat het moeilijk kan maken om deze dieren goed te houden in gevangenschap en tegemoet te komen in die wensen.
En ja, er is absoluut een instantie die in de gaten houd qua citeslijst en exoten!!! Ik heb al meerdere malen vernomen van mensen op bijv het reptielenforum dat ze een 'inval' hebben gehad om te zien of ze alle papieren in orde hebben en geen illegale soorten hebben.
Overigens verschillen de eu landen hierin onderling wel van elkaar.
In duitsland is het idd zo dat er gewerkt wordt met minimale eisen qua bijv huisvesting.
In belgie is er een systeem wat betreft vergunningen en een aantal dieren die hier wel gewoon volop vrij verkrijgbaar zijn zijn daar verboden (veeltepelmuis).
In nederland wordt er momenteel dus gewerkt aan die positieflijst, en stichting verantwoord huisdierenbezit werkt aan een bijsluiter.
Die positief lijst is er al en word op dit moment gehouden als adviserend document.
http://www.lacerta.nl/Wetgeving/RDA%202004_03.pdfZelf heb ik met CITES te maken in de vorm dat ik overdrachtformulieren moet invullen voor mijn gifkikkers, daarnaast word mijn koelbox met kikkers altijd gechecked tijdens gifkikkerbeursen. Invallen zijn ook een optie, waar ik niet zo blij mee ben omdat ik van mensen hoor dat ze al je bakken overhoop halen... Dan spreek je van kikkertjes van 50-150 euro de stuk, die zeer stressgevoelig zijn, waar ze gaan zitten graaien in je bakken om te kijken waar de kikkertjes zich verschuilen. Heb ook gehoord dat ze kikkervisjes in beslag zouden nemen en dat soort ongein.
Maar er is geen examen voor het houden van exoten, iedereen kan een eekhoorntje kopen of ander rare dieren die je niet in de huiskamer verwacht. Heb wasbeertjes al bij iemand in de tuin gezien, net als eekhoorns en ander grut. Leuke eraan is, dat de mensen die weten dat je dit kan kopen tot nu toe mensen zijn die zich erin verdiept hebben.
Maar ik wil duidelijk zijn dat CITES absoluut NIET kijkt of je wel of niet de dieren goed huisvest. CITES controlleert alleen of je papieren wel in orde zijn, en verleent deze papieren ook (EXTREEEEEM TRAAG! zelfs zo traag dat een Azureus import goedkeuringen van bureau 1 al verlopen waren voordat deze bij bureau 3 aangekomen waren.)