abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 9 april 2008 @ 12:10:28 #1
205595 GoodfelIas
"The fuck is that?"
pi_57931454
quote:
De Planning

Oudejaarsnacht 1981 - “Het Groene Paradijs” Staatsliedenbuurt Amsterdam

Vier bloedgabbers komen traditiegetrouw altijd met oud en nieuw bijeen op een geheime plek. Deze plek is evenals het jaar ervoor in de Van Hallstraat, een etage boven bloemenzaak “Het Groene Paradijs”. Oudejaarsavond is voor hen een avond van terugblikken en om plannen te maken voor het nieuwe jaar.

Ze blikken o.a. terug naar mei 1981, toen ze werden gearresteerd nadat ze hun eigen pand hadden ontruimd van krakers. Hierbij gebruikten ze veel geweld en er volgde een flinke vechtpartij, ook met de politie die de krakers te hulp schoot. De vier bloedgabbers werden voor een dag of vijf de cel ingegooid en zouden later nog veroordeeld worden tot het betalen van een paar duizend gulden boete p.p. Als dit de wet is, dan zitten wij ook nergens meer mee, zeiden ze tegen elkaar die bewuste oudejaarsavond 1981.

Geïnspireerd door Nederlands eerste echte ontvoering, die van Maurits Caransa in 1977, hadden ze eind jaren 70 al eens plannen gemaakt om een jeugddroom te verwezenlijken. In één klap rijk worden door het plegen van een ontvoering om losgeld. Ze hadden zelfs al een naam voor de ontvoering “Operatie Rolls Royce”, toch belandden deze plannen toen in de ijskast, waar ze er in de eerste uren van 1982 tegelijktijdig met de flessen Dom Perignon worden uitgehaald.

Ze stoppen ƒ 100.000,= in een ontvoeringskas waaruit ze spullen kopen, die nodig zijn bij het plegen van een ontvoering, zoals portofoons, pruiken, fototoestel, handboeien en wapens. Ze maakten een lijst met daarop de rijkste Nederlanders;

1. Dr. Wisse Dekker (Philips)
2. Alfred Heineken (Heineken)
3. Albert Heijn (Ahold)
4. Dr. Anton Dreesman (V&D)
5. Drs. Piet van Doorne (DAF)
quote:
De uitvoering.

9 november 1983 ± 19.00 pm - “Het Pentagon” centrum Amsterdam

Het is woensdagavond even na zevenen op die negende november 1983, wanneer Freddy Heineken in gezelschap van twee dames zijn kantoor “Het Pentagon” op het Tweede Weteringplantsoen verlaat. Zoekend om zijn auto met chauffeur wordt hij overmeesterd door vier gewapende mannen. De twee dames die hem te hulp schieten, wordt traangas in het gezicht gespoten. “Mitkommen! Schnell” commanderen de ontvoerders. Heineken’s chauffeur schiet zijn baas te hulp, ook hij wordt overmeesterd. Bij beide heren wordt een helm opgezet en vervolgens worden ze hardhandig in een gereedstaande oranje bestelbus gesleurd, welke met de achterdeuren nog open wegrijdt.

De bus rijdt via de Weteringschans over de Amstel, richting het Prof. Tulpplein, waar ze even voorbij het Amstelhotel een fietstunneltje inrijden, normaal gesproken belemmeren twee paaltjes (Amsterdammertjes) de toegang tot het tunneltje, deze zijn echter van tevoren door de ontvoerders verwijderd. Een taxichauffeur die de ontvoering heeft zien gebeuren en hun tot in het tunneltje is gevolgd, besluit nadat één van de ontvoerders dreigend met een pistool in zijn richting loopt, snel achteruit te rijden en te keren, wel ziet hij nog dat de ontvoerders met hun slachtoffers over stappen in een andere auto en waarschuwt de politie. De ontvoerders rijden via een zorgvuldig uitgestippelde vluchtroute naar de schuilplaats op industriegebied “De Heining” in het Westelijk Havengebied te Amsterdam.

De hele ontvoering en de rit naar de loods heeft al met al nog geen 35 minuten geduurd.
quote:
De gijzeling

09 nov-30 nov 1983 - “De Heining” Westelijk Havengebied te Amsterdam

De heren Heineken en Doderer worden vastgehouden op een industrieterrein in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. In dit afgelegen gebied bezitten de ontvoerders een timmerfabriek. Naast de fabriek staat een 42 meter lange “Romney” loods. Achter in deze loods, hebben de ontvoerders twee cellen gebouwd. In deze optimaal geïsoleerde cellen houden zij hun slachtoffers afzonderlijk van elkaar gevangen. De cellen zijn vernuftig weggewerkt achter een blinde muur en is alleen toegankelijk via een geheime deur. Heineken en Doderer zitten op middeleeuwse wijze vastgeketend aan de muur. De heren, door de ontvoerders in pyjama gehesen, liggen op een matras en hebben een chemisch toilet tot hun beschikking. Van de ontvoerders krijgen ze twee maal daags te eten. Ze moeten constant naar hetzelfde cassettebandje met Duitse muziek luisteren, op verzoek van de heer Heineken wordt het bandje vervangen door een radiozender. Pas na vier dagen, wanneer de ontvoerders de deuren van de cellen open zetten, ontdekken de heren Heineken en Doderer dat zij beide ontvoerd zijn. Per dag mogen zij slechts enkele minuten met elkaar spreken. Deze eenzame en zware opsluiting zou drie weken duren.
quote:
De afloop.

“De Ark” Noordwijk/”De Heining” Amsterdam

Twee uur na de ontvoering werd een brief door de ontvoerders bij een Haags politiebureau bezorgd. In die brief stond o.a. Wil men Heineken en Doderer in levende lijve terugzien, dan moesten in Villa “De Ark”in Noordwijk binnen 72 uur vijf postzakken transport klaar staan, waarin 35 miljoen in Nederlandse, Amerikaanse, Duitse en Franse valuta.

De ontvoerders stellen zich voor als “de Adelaar” en noemen hun tegenstanders “de Haas”. Wanneer “de Haas” bereid is om aan de eisen van “de Adelaar” te voldoen, dient men een advertentie in “De Telegraaf” onder de rubriek “Felicitaties” met de volgende tekst “Het weiland is groen voor de Haas” te plaatsen.

Hierop zullen de ontvoerders telefonisch reageren. Het recordlosgeld moet door een ongewapende politieman worden overhandigd. Na een mislukte route gaat het een tweede keer wel goed (zondagavond 27 november). De politieman moest in een oranje Renaultbus richting Breda rijden.

Onderweg kreeg hij opdracht (de opdrachten zaten in plastic bekertjes, welke de ontvoerders op bepaalde plaatsen in de grond hadden verstopt) van auto te wisselen. Er stond een Ford combi, met daarin een portofoon gereed.

Het losgeld werd overgeladen, via de portofoon werd de rechercheur richting Maarsbergen gedirigeerd. Hier moest hij vaart verminderen en stoppen bij een gat dat was ontstaan doordat de ontvoerders een rooster hadden verwijderd.

De postzakken met het losgeld moest hij hier in laten zakken, deze rolden vervolgens handig via het talud aan de onderkant van het viaduct naar de auto van de kidnappers. Die het vervolgens in een van tevoren ingegraven vaten verstopten in een bosperceel bij Zeist.

Een helikopter die de hele route had gevolgd raakt in een luchtzak en mist zo de overdracht. Aangekomen in Amsterdam, ontdekken de ontvoerders dat ze worden geschaduwd door de politie, zij zien zo geen kans zich aan hun belofte te houden om Heineken en Doderer twee uur na de overdracht vrij te laten.

De politie bleek hun al een tijdje, dankzij een anonieme tip die een week na de ontvoering binnenkwam, op het spoor. De ontvoerders houden crisisberaad en drie van de vijf besluiten te vluchten en er wordt eerst nog 15 miljoen uit de grond gehaald bij Zeist en evenredig verdeeld.

Op woensdag 30 november 1983 (precies drie weken na de ontvoering) besluit de politie een inval te doen in de timmerfabriek op het industriegebied “de Heining” in het westelijk havengebied in Amsterdam. Hier wordt eerst niets aangetroffen, pas na enkele minuten ontdekt de politie een blinde deur in de loods, die leidt naar het cellenblok waar Heineken en Doderer gevangen zitten.

De komst van de politie maakt een eind aan deze vernederende en spannende periode. Diezelfde ochtend doet de politie invallen in verschillende plaatsen in het land waarbij in totaal 25 personen worden gearresteerd.

Uiteindelijk blijven er maar twee vast te zitten, Jan Boellaard en Martin Erkamps. Bij arrestatie zijn ze beide in het bezit van 3 miljoen losgeld. De overige drie daders zijn op de vlucht.

Op 5 december wordt het grootste gedeelte van het losgeld ontdekt in de bossen van Zeist. Eind december 1983 geeft één van de drie voortvluchtige daders, Frans Meijer zichzelf aan. De laatste twee, Cor van Hout en Willem Holleeder worden februari 1984 in Parijs gearresteerd.

Acht miljoen gulden is nog altijd zoek.
"As far back as I can remember, I've always wanted to be a gangster." - Henry Hill, Brooklyn N.Y. (1955).
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
pi_58018705
Het boek is geweldig, dat kan ik iedereen aanraden
pi_58022742
quote:
Op zondag 13 april 2008 12:25 schreef jens007 het volgende:
Het boek is geweldig, dat kan ik iedereen aanraden
Wat maakt het boek geweldig volgens jou?
Pretentieus geneuzel.
  zondag 13 april 2008 @ 23:21:03 #4
194524 tgs.
unleash hell at my command
pi_58032886
Ik denk de spanning,sensatie en dat het retro is
"When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
pi_58041804
Spanning, sensatie, schrijfstijl, onverwachte gebeurtenissen: het is een echt jongensboek!
pi_58047540
quote:
Op maandag 14 april 2008 13:24 schreef jens007 het volgende:
Spanning, sensatie, schrijfstijl, onverwachte gebeurtenissen: het is een echt jongensboek!
Ik heb het op mijn nachtkastje liggen, kijken of meisjes het ook leuk vinden .
Pretentieus geneuzel.
  dinsdag 15 april 2008 @ 21:54:01 #7
202348 Susi
Temple of Love
pi_58075498
quote:
Op maandag 14 april 2008 18:43 schreef roooosje het volgende:

[..]

Ik heb het op mijn nachtkastje liggen, kijken of meisjes het ook leuk vinden .
* Susi is meisje

Ik heb het ook erg snel uitgelezen, en kreeg zowat nog bewondering voor de ontvoerders
pi_58075690
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 21:54 schreef Susi het volgende:

[..]

* Susi is meisje

Ik heb het ook erg snel uitgelezen, en kreeg zowat nog bewondering voor de ontvoerders
Ja, mooi is dat. Dat zie je ook terug bij het Holleeder topic. Die man is zo maffia, dat het bijna cool is .
Pretentieus geneuzel.
pi_58127382
We zien vaak dit soort figuren als een soort van Robin Hood.
Alleen als we dan verder kijken zien we een niets ontziende harde crimineel die over lijken gaat.
En dan is het jammer dat dat beeld van een "goede" boef snel verdwenen is....
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:01:58 #10
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_72154939
quote:
Op maandag 14 april 2008 18:43 schreef roooosje het volgende:

[..]

Ik heb het op mijn nachtkastje liggen, kijken of meisjes het ook leuk vinden .
Het is ook een meisjesboek
  zondag 30 augustus 2009 @ 09:51:12 #11
3185 Adelante
To let it go now
pi_72274392
Doelen we op het boek van Peter R. de Vries of is er nog een andere auteur?


ook wel leuk voor op het toilet:



"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_72452970
Het boek van de Vries is iig wel de true crime klassieker van Nederland. En aangezien ik het persoonlijk nooit gelezen heb een vraagje aan de lezers: Hoe komen de daders er vanaf in het boek? Niet allemaal te positief? Aangezien Cor van Hout een vriend van de Vries was.
anonieme razernist
  maandag 27 september 2010 @ 10:43:15 #13
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_86892494
Sjerp Jaarsma is in mei op FOK geweest om vragen te beantwoorden van FOK-users over het boek. Dat is hier terug te lezen voor de belangstellenden: FOK! in gesprek met Sjerp Jaarsma over "De Heineken ontvoering"
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  maandag 21 maart 2011 @ 10:49:31 #14
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_94411734
Ben nu bezig met het boek van De Vries over de ontvoering nadat ik eerder het Panorama Boek gelezen heb.
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
pi_94422840
quote:
1s.gif Op zondag 13 april 2008 12:25 schreef jens007 het volgende:
Het boek is geweldig, dat kan ik iedereen aanraden *O*
Dit!
  donderdag 15 september 2011 @ 18:59:25 #16
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_101985334
Wat ik mij afvraag is of er nog iemand naar die miljoenen vraagt bij de veroordelen en inmiddels weer vrij gekomen (of overleden zoals Van Hout) criminelen.
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
pi_101985670
Dit boek is echt een aanrader. Mijn mond is echt verschillende keren opengevallen. Toppunt was de trip naar saint martin....

Lees het gewoon.
  donderdag 15 september 2011 @ 19:09:00 #18
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_101985759
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 19:07 schreef sphinxproject het volgende:
Dit boek is echt een aanrader. Mijn mond is echt verschillende keren opengevallen. Toppunt was de trip naar saint martin....

Lees het gewoon.
absoluut een goed boek. Een aanrader voor iedereen die van true-crime houdt.
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
pi_102175401
Boeiend boek inderdaad. Heb ooit de toer ook gedaan met Sjerp, wel geinig om te zien al die belangrijke locaties en de Heining natuurlijk :).
pi_102210080
Dit boek kun je gewoon niet weg leggen! Geweldig materiaal
  woensdag 21 september 2011 @ 21:20:41 #21
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_102237466
Ik blijf me nog steeds afvragen wie die beruchte tip heeft gegeven. Daar mag je me best voor wakker maken.
pi_102237972
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:20 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik blijf me nog steeds afvragen wie die beruchte tip heeft gegeven. Daar mag je me best voor wakker maken.
Ik denk een van de medewerkers op kantoor bij de timmerfabriek. Die hebben immers de brief met de adelaar en de haas gelezen. :7
pi_102386705
Ik heb veel gehoord over deze ontvoering. Zijn de boeken die erover geschreven goed en spannend?
pi_102386735
Die ontvoering was voor mijn tijd. Maar je hoort er mensen nog steeds over praten. Lijkt mij de moeite waard om de boeken die over deze ontvoering gaan te lezen.
  maandag 26 september 2011 @ 20:06:22 #25
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_102410842
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 00:53 schreef Jellereppe het volgende:
Die ontvoering was voor mijn tijd. Maar je hoort er mensen nog steeds over praten. Lijkt mij de moeite waard om de boeken die over deze ontvoering gaan te lezen.
zowel die van de Panorama als van Peter R de Vries zijn absoluut de moeite waard.
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')