abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 april 2008 @ 20:21:18 #1
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_57917581
Wie is er wel eens geweest? Het lijkt me namelijk super om dit pad te lopen, maar ben bang dat ik na een paar stappen helemaal stil val.

El Camino del Rey oftewel het Koningspad ligt in Spanje. 100 jaar geleden werd het pad geopend en was er nog een reling om je eigen aan vast te houden. De regering heeft het pad uit veiligheidsoverwegingen gesloten , maar het wordt nog steeds gebruikt door avonturiers en andere waaghalzen.

Zie hier een filmpje: http://www.brightcove.tv/title.jsp?title=1438490562

Tip voor mensen met hoogtevrees: Niet kijken !!
Wat zijn we aan het doen ???
  dinsdag 8 april 2008 @ 20:50:13 #2
135452 spanishgirl
**El amor no hace promesas**
pi_57918354
Wooww ken het niet, maar zou dat ook echt niet durven..
Wat een grote gaten in die paadjes en ligt het aan mij of loopt die cameraman zo hard?
**El amor es como una roca, no se borra con el viento; sino con el tiempo**
pi_57918446
vet!

volgens mij was laatst daar wat over op de weblog verschenen maar ziet er wel cool uit en eng op sommige stukken
Wat quote je raar...?
Lets move to Club 11 on the 12th floor...
Kleine hater!
Dev set
pi_57918469
Het ziet er wel heel eng uit.. Vooral die open stukken met alleen een ijzeren balk om op te lopen
Het ziet er wel naar uit dat de meesten zich toch vastmaken aan de kabel die langs de rotswand loopt?
Ik heb verder helemaal geen verstand van klimmen etc., maar ik zou dit echt nooit doen...
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_57918606
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 20:50 schreef spanishgirl het volgende:
Wooww ken het niet, maar zou dat ook echt niet durven..
Wat een grote gaten in die paadjes en ligt het aan mij of loopt die cameraman zo hard?
volgens mij is die wel ervaren met het lopen op zulke wegen hoor

denk eens soort gids ofzo...
Wat quote je raar...?
Lets move to Club 11 on the 12th floor...
Kleine hater!
Dev set
  dinsdag 8 april 2008 @ 21:07:28 #6
12646 Oom_Agent
pi_57918843
Haha ja precies. Er zal maar een stukje pad afbrokkelen als je er een stap op zet. bah bah....
pi_57918880
gaaf zeg.
  dinsdag 8 april 2008 @ 22:02:12 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_57920307
zeker tof
Huilen dan.
pi_57921402
Lijkt me wel tof om een keer te lopen Nu eerst de moed verzamelen
Supermooie omgeving trouwens!
pi_57922216
't Is nog best druk daar ook. De meeste stukken vind ik niet echt heel eng lijken, maar op die plekken waar het pad ontbreekt en je over een dunne stalen balk moet lopen...
pi_57925012
Wat een ongelooflijk mooie omgeving Beetje jammer dat ik dit zelf niet zal gaan zien omdat ik dit absoluut niet aandurf Als ik t goed zie zekert die cameraman zichzelf niet of wel?

Hier nog wat informatie via google gevonden:
quote:
El Camino del Rey

"De weg van Alora naar Campillos gaat door de Garganta del Chorro, een verbazingwekkend ravijn met wanden van wel 180 meter hoog, waar een groot stuwmeer werd aangelegd. Ter gelegenheid van de opening in 1921 door Koning Alfonso XIII werd voor hem het Koningspad (El Camino del Rey) aangelegd. Dit pad bestaat nog steeds, maar is alleen geschikt voor mensen die zeer avontuurlijk zijn. Over een afstand van tientallen meters is dit smalle pad niet meer dan een richel op de verticale wand van de kloof. Ongetwijfeld verkeerde het pad in 1921 in zeer goede staat toen Koning Alfonso er overheen moest lopen, maar nu is de reling waaraan hij zich kon vasthouden, grotendeels verdwenen en hier en daar vertoont het pad grote gaten, waardoor men de gapende afgrond kan zien. Toen de vader van de huidige koning Juan Carlos in 1987 een bezoek bracht aan El Chorro, zag hij verstandig genoeg af van deze tocht. Niettemin wordt deze route nog steeds afgelegd door Spaanse jongeren die hiermee wel hun leven in de waagschaal stellen. Bezoekers krijgen dan ook het advies om door een paar korte spoorwegtunnels om een prachtig zicht te krijgen op de Camino op de tegenoverliggende bergwand. (...) Maar het meest verbazingwekkende blijft toch het idee dat de Spaanse arbeiders die hier 80 jaar geleden dit pad op de bergwand aanlegden ware circusacrobaten moeten zijn geweest." (Uit: Insuight guide Andalucia)

Sinds een aantal jaren is het niet meer mogelijk om het koningspad te betreden, omdat de regering van Andalucië uit veiligheidsoverwegingen het pad heeft afgesloten. Omdat dat blijkbaar niet genoeg hielp, zijn aan beide uiteinden de eerste meters van het pad weggehaald.

De beste manier om toch zoveel mogelijk van het koningspad te zien, is de spoorweg aan de andere kant van het ravijn te betreden. Dit is niet helemaal vrij van gevaar, dus goed opletten of er geen trein aankomt voor je de spoorbrug oversteekt is een must. Na de spoorbrug is er genoeg ruimte om jezelf in veiligheid te brengen als er een trein aankomt.
http://home.planet.nl/~dvrens/fotos22.html
Professor Paljas von Pinguïn is een ijsbeer en een veelzijdig wetenschapper, die Alfred steeds weer op gevaarlijke missies over de gehele wereld meeneemt. Daarbij dient zijn grote vliegende windmolen als transportmiddel.
pi_57925182
Ik ga de hele tijd naar links hangen
  dinsdag 6 mei 2008 @ 21:02:39 #13
12646 Oom_Agent
pi_58519108
kick

De muziek is overigens van Michael Darius en heet Magic of Politics.
pi_58520360
*jawdrop*

Wauw! De eerste meters dacht ik dat het weer zo'n semi-gevaarlijk paadje was voor de 'dappere' toerist... tot het eerste afgebrokkelde stukje kwam!
Grappig om te zien hoe de camerapersoon verschillende wandelaars inhaalt. En dan ook nog iemand voorbij rennen die zich keurig zekert. Ik weet niet of ik dat ongezekerd zou durven zeg, sommige stukken leken me wel erg link, zeker waar het beton weg was, maar een prachtige, unieke wandeling, da's het zeker.

En voor de mensen die het aangelegd hebben.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_75562259
even een update omtrent dit pad.
Ten eerste een filmpje op joeptsjoep dat goed laat zien hoe het nu uitziet, geen aanrader....

Dan stond vandaag in the olivepress ( een zeer goed geinformeerde engelstalige krant in andalucia het volgende :
quote:
IT has been called “the most dangerous footpath in the world”, but it is now set to become one of Andalucia’s premier tourist attractions.

The infamous Caminito del Rey – or King’s Path – at El Chorro, near Antequera, will this month be awarded four million euros in an audacious conservation bid.

“This will completely rejuvenate the inland area of El Chorro.”

According to Olive Press sources, the terrifying path, that is pinned precariously 300 metres up a vertical cliff face, is to get the first part of a 12 million euro renovation grant from Madrid.

“It will be a fantastic coup for Andalucia,” said one Antequera hotelier. “This will completely rejuvenate the inland area of El Chorro.

“We will find out this month. It is just what the area needs.”

Dubbed as one of the wonders of Spain, the Olive Press can reveal that the project to repair the path was entered into the official government boletin in August.

Opened by King Alfonso XIII in 1921, hence its name, the path has been shut since 2000, after a string of accidents saw four people die in just two years.

Now the path, which has fallen into disrepair since the 1950s, is to get the first tranche of funding from central government.

The path will first be completely reinforced with concrete supports dug into the rock. It will then get a new barrier.

At a strategy meeting organised by Malaga tourism chiefs, in November, it was decided what type of experience tourists would enjoy.

Under proposals it is expected that “around 1000 people a day” will pay between three and five euros to travel along the path.

They will be carefully monitored by up to 100 employees, with safety being “of major importance”.

“There could even be special trains brought in from Madrid specially for the experience,” said the local hotelier.

“We expect a lot of the work to be done next year, with the path possibly open by 2011.”

Currently the path is missing its handrail for most of its length. It has two or three sections where the floor has caved in.

The authorities took away the first section to stop people climbing onto it and anyone caught walking on it currently faces being fined up to 6000 euros.
Er komt dus langzaam schot in de zaak
Al eens het echte Andalucia geproeft ?
pi_79208037
Ik ben benieuwd! Het is sowieso een hele indrukkende omgeving!
pi_79208240
Plannen gaan niet door lees ik!

En ook weer een dode gevallen...
quote:
Spanje – Caminito del Rey wederom dodelijk ongeluk

Malaga – Op het beruchte wandelpad, Caminito del Rey in zuid Spanje, heeft zich wederom een dodelijk ongeluk voorgedaan.

Een 24-jarige Zwitserse bergbeklimmer is overleden na een val op de beroemde ‘Caminito del Rey’ in de Desfiladero de los Gaitanes in Alora, Malaga.

Bij de brandweer in Málaga brandweer kwam gisteren, omstreeks 13:30uur, een melding binnen via 112 dat er sommige mensen in de problemen zouden zijn gekomen op de Caminito del Rey. Even later werd deze oproep gevolgd door een melding van een Engels sprekende man die vertelde dat hij naast iemand zat die was gevallen man en leed aan hoofdletsel.

De brandweer van Malaga wist, samen met de Guardia Civil, het slachtoffer per brancard door een helikopter naar het ziekenhuis over te brengen, alwaar de man korte tijd later overleed.

Het beruchte wandelpad El Caminito del Rey (”Het Koningspad”) is een vervallen wandelpad dat loopt van Álora in Málaga naar Campillos door de El Chorro-kloof. De naam wordt vaak afgekort tot El Camino del Rey. De aanleg van het wandelpad dateert uit 1905. In 1921 gebruikte Koning Alfons XIII van Spanje het pad om de dam Conde del Guadalhorce te openen, waarna het pad bekend werd onder de naam El Caminito del Rey.

Doordat het wandelpad in de 20ste eeuw in verval raakte zijn inmiddels grote delen zich in gevaarlijke staat gaan verkeren. El Caminito del Rey is 3 kilometer lang, ongeveer een meter breed en bevindt zich op ruim 100 meter boven de naastgelegen rivier. Veel leuningen zijn inmiddels verdwenen en op tal van plaatsen bestaat het “wandelpad” uit slechts uit een verroeste, smalle metalen balk.

Ondanks dat El Caminito del Rey in 1992 officieel werd gesloten, weten nog steeds avonturiers El Caminito del Rey te vinden. Sinds 1992 hebben er zich verscheidende dodelijke ongelukken voorgedaan op dit gevaarlijke wandelpad.

In 2006 had de regionale overheid van Andalusië nog plannen om El Caminito del Rey te restaureren. Vanwege de hoge kosten, ruim 7 miljoen euro, heeft dat plan nog geen doorgang gevonden.
Bron: Diario Sur
  dinsdag 16 maart 2010 @ 13:55:21 #18
58560 Oksel
Gezellig.
pi_79208497
Idioot natuurlijk.
pi_100191228
Iemand deze tocht inmiddels gemaakt toevallig? :)
pi_100323462
@MeloD - 2 jaar geleden met mijn klimmaatje.

Wat wil je weten? De Camino bestaat min of meer uit 4 delen

onze uitrustig: 2 VF sets (salewa en mammut), heupgordel, 60m/9mm touw, helm, hike schoenen die wat gevoel laten, een belayer

1 - er geraken. is het moeilijkste stuk vind ik. Het stukje wandelweg dat de camino met het bergpad verbindt is afgebroken over een lengte van +- 30m om het mensen onmogelijk te maken het pad te betreden.
er zijn twee manieren om erop te raken,
a) over de spoorwegbrug de tunnel inwandelen en een oude service toegang nemen (met rappel). dit is echter verboden en wordt ook in de gaten gehouden. Gepakt -> 8000euro boete. Plus het is ook gevaarlijk met de treinstellen die erover razen zonder vluchtroute.

b) van het bergpaadje afwandelen richting de rivier, tot je min of meer onder de camino uitkomt, en daar beginnen klimmen in een soort horizontale/diagonale beweging. Er zijn oude ankerpunten (van onbekende origine en onduidelijke kwaliteit) en ook oude contructiematerialen die je als steun kan gebruiken (betonijzers, breekstaven etc) als je dat zou willen. Persoonlijk vind ik dit stuk het gevaarlijkst, je moet toch weten wat je doet hier. je gaat naar een hoogte van 30m in enkele stappen en de bestaande traverse stappen zijn echt breed (ik ben 1m85 en ik had bij enkele stappen moeite gewoon qua afstand). er is tot je op de camino aankomt géén staalkabel om te zekeren. je moet jezelf en je partner zekeren van de grond tot je op het platform stapt. het platform is hoog, 180m als ik me niet vergis? Als je een hoofd voor hoogtes hebt en ervaring is het goed te doen. Ik heb al op voor grotere verticale wanden gestaan maar toch kriebelde het bij momenten. Onderschat het niet De klim naar het platform is kort, maar je zit op een exposed wand die erg warm wordt in de zon. Er zijn stukken met 'trappen' gehouwen door de bouwers of door de klimclub die de plek 'onderhoudt' die het makkelijk maken. Het gesteente brokkelt ook massaal af. Merk je wel al op de weg ernaartoe, hou er rekening mee. De klim naar het platvorm wordt als een moeilijkheidsgraad '4' gecatalogiseerd, lijkt me correct.

2 - de camino, deel 1. Het pad is precies zoals het eruit ziet. 1km of wat lang? Er loopt een (dunner dan gewoonlijk maar wel betrouwbaar at the time of visit) VF staalkabel over de volledige lengte van dit stuk. Smal, in slechte staat, stukken ontbreken. Soms moet je over de rails ipv het beton. De eerste rail komt al vlak na dat je erop stapt, en dan weet je ineens of je terug wil :) Minstens 1 rail moet je doen zonder steun van de rotswand (te ver weg). Je kan wel steunen op de kabel, maar die is niet strak, dus ook niet stabiel.
Als ik me niet vergis is er wel één stuk dat je moet nemen zonder kabel en dat stuk gaat dan ook nog los over de diepte zonder rotswand of wat dan ook aan elke kant (afsnijden van één stukje van de camino dat in té slechte staat is). Als ik me vergis zijn er ook twee 'rails' die je moet nemen zonder rail. maw er is gewoon niets over een paar meter.
Dit hele stuk is niet al te moeilijk.

3) Het eerste stuk van de camino eindigt in een vallei, je stapt zo een wandelpad op. Als je het pad 2 of 3km volgt (bosrijk, schaduw, mooie zichten) kom je vanzelf aan het tweede deel van de camino

4) camino pt. 2: dit deel is vergelijkbaar van opzet met het eerste deel, alleen is het in slechtere staat, en er is GEEN VF kabel om je te zekeren. Hier moet je je eigen plan zien te trekken :) voor het overige blijft alles van 2) hier gelden.

terugkeren: kan via dezelfde weg dat je gekomen bent, alleen kan je ipv van terugklimmen het laatste stukje met rappel doen als je hiermee voldoende vertrouwd bent (30m hoogte, dus breng zeker 60m touw mee (x2 touwen?))

samenvatting: de camino is erg mooi, redelijk spannend en voldoende veilig als je voldoende kennis en ervaring hebt met klimtechnieken in dit soort omstandigheden. ja, enkele mensen zijn hier helaas verongelukt, neem het avontuur voldoende serieus.

btw als je deze leuk vindt google ook eens Mount Huashan in China en de WMDR in Bolivie. Of gewoon 'Via Ferrata' (of Klettersteig in het Duits) en je vindt tientallen van dit soort parcours om je vrije dagen mee te vullen in Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk.

Groeten,

[ Bericht 0% gewijzigd door Tiradentes op 04-08-2011 19:35:11 ]
pi_100530518
Wow, bedankt voor je uitgebreide informatie!
Ik ben vooral op zoek naar ervaringen om in te kunnen schatten of we het qua ervaring aankunnen en of ik het 't risico waard vind :)
Mijn lengte heb ik gelukkig redelijk mee ;)

*edit*
Vriend kwam net met een 3D iets aan: http://www.elcaminitodelrey.com/
Dus vragen zijn al beantwoord ;)

Oh en ik heb nergens iets van plattegrond oid kunnen vinden, heb jij die toevallig wel ergens gevonden? Het is nogal lastig om betrouwbare informatie op het Internet bij elkaar te sprokkelen :S

En wow, met name Mount Huashan ziet er verschrikkelijk mooi uit! Heb je beide gedaan?

[ Bericht 19% gewijzigd door MeloD op 09-08-2011 23:23:29 ]
pi_100703420
Ik kan je wel een plannetje tekenen als je wil? evt. wat oude fotos delen ter illustratie? Ik heb ook ergens een of twee contact email adressen van de locale klimclub daar die je de laatste situatie kunnen beschrijven en een slaapplaats knn regelen etc.

Atm zit ik wel op verplaatsing in Amerika, maar de 22e vlieg ik waarschijnlijk terug naar huis als je iets bijzonder nodig hebt.

Huashan heb ik nog niet gedaan. Ik heb afgesproken met een vriendin die te doen maar het is er nog niet van gekomen. Wel al een heel deel andere, er zijn er genoeg in europa.

Groeten,
pi_100707123
Zou tof zijn :)
En e-mailadressen ook ja, nu de renovatieplannen zo concreet zijn weet ik niet of het überhaupt nog mogelijk is. Hoewel het sowieso een prachtige klimomgeving is, dus vermaken zullen we ons wel ;)

Hmm iets bijzonders, zou niet weten wat op dit moment, maar bedankt! Klim- en zekerspul hebben we allemaal, moeten alleen nog even kijken voor klettersteigsetjes. Ben jij destijds met het vliegtuig gegaan? Want al die klimspullen meenemen gaat ook nog behoorlijk wat wegen :P

Ja Europa heeft stiekem meer leuks dan je denkt :)
pi_101159262
Ik heb mijn verblijf tot 19 sept kunnen verlengen :) wordt even zoeken naar alle details.. tegen wanneer heb je het nodig? ik denk dat we eind okt. de klim gedaan hebben en was nog erg warm in de streek, tot 30gr.

We zijn met de wagen geweest, via Andorra waar je alle klim etc materiaal tegen prijsjes kan kopen met het gunstige taksklimaat
pi_101172789
Weet niet wanneer (en of) we nog gaan, een deel heeft wat financiële probleempjes ;) Ziet er naar uit dat het 'm dit jaar sowieso niet meer gaat worden en ik weet niet of het in het voorjaar nog te doen is :) Dus doe vooral rustig aan ;)
Ok, voor ons is het niet lonend om met de auto te gaan, op een weekje vakantie is de helft in de auto brengen niet zo tof :P Misschien volgend jaar als we langer kunnen (kan nu niet met studie- en werkverplichtingen helaas)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')