@MeloD - 2 jaar geleden met mijn klimmaatje.
Wat wil je weten? De Camino bestaat min of meer uit 4 delen
onze uitrustig: 2 VF sets (salewa en mammut), heupgordel, 60m/9mm touw, helm, hike schoenen die wat gevoel laten, een belayer
1 - er geraken. is het moeilijkste stuk vind ik. Het stukje wandelweg dat de camino met het bergpad verbindt is afgebroken over een lengte van +- 30m om het mensen onmogelijk te maken het pad te betreden.
er zijn twee manieren om erop te raken,
a) over de spoorwegbrug de tunnel inwandelen en een oude service toegang nemen (met rappel). dit is echter verboden en wordt ook in de gaten gehouden. Gepakt -> 8000euro boete. Plus het is ook gevaarlijk met de treinstellen die erover razen zonder vluchtroute.
b) van het bergpaadje afwandelen richting de rivier, tot je min of meer onder de camino uitkomt, en daar beginnen klimmen in een soort horizontale/diagonale beweging. Er zijn oude ankerpunten (van onbekende origine en onduidelijke kwaliteit) en ook oude contructiematerialen die je als steun kan gebruiken (betonijzers, breekstaven etc) als je dat zou willen. Persoonlijk vind ik dit stuk het gevaarlijkst, je moet toch weten wat je doet hier. je gaat naar een hoogte van 30m in enkele stappen en de bestaande traverse stappen zijn echt breed (ik ben 1m85 en ik had bij enkele stappen moeite gewoon qua afstand). er is tot je op de camino aankomt géén staalkabel om te zekeren. je moet jezelf en je partner zekeren van de grond tot je op het platform stapt. het platform is hoog, 180m als ik me niet vergis? Als je een hoofd voor hoogtes hebt en ervaring is het goed te doen. Ik heb al op voor grotere verticale wanden gestaan maar toch kriebelde het bij momenten. Onderschat het niet De klim naar het platform is kort, maar je zit op een exposed wand die erg warm wordt in de zon. Er zijn stukken met 'trappen' gehouwen door de bouwers of door de klimclub die de plek 'onderhoudt' die het makkelijk maken. Het gesteente brokkelt ook massaal af. Merk je wel al op de weg ernaartoe, hou er rekening mee. De klim naar het platvorm wordt als een moeilijkheidsgraad '4' gecatalogiseerd, lijkt me correct.
2 - de camino, deel 1. Het pad is precies zoals het eruit ziet. 1km of wat lang? Er loopt een (dunner dan gewoonlijk maar wel betrouwbaar at the time of visit) VF staalkabel over de volledige lengte van dit stuk. Smal, in slechte staat, stukken ontbreken. Soms moet je over de rails ipv het beton. De eerste rail komt al vlak na dat je erop stapt, en dan weet je ineens of je terug wil

Minstens 1 rail moet je doen zonder steun van de rotswand (te ver weg). Je kan wel steunen op de kabel, maar die is niet strak, dus ook niet stabiel.
Als ik me niet vergis is er wel één stuk dat je moet nemen zonder kabel en dat stuk gaat dan ook nog los over de diepte zonder rotswand of wat dan ook aan elke kant (afsnijden van één stukje van de camino dat in té slechte staat is). Als ik me vergis zijn er ook twee 'rails' die je moet nemen zonder rail. maw er is gewoon niets over een paar meter.
Dit hele stuk is niet al te moeilijk.
3) Het eerste stuk van de camino eindigt in een vallei, je stapt zo een wandelpad op. Als je het pad 2 of 3km volgt (bosrijk, schaduw, mooie zichten) kom je vanzelf aan het tweede deel van de camino
4) camino pt. 2: dit deel is vergelijkbaar van opzet met het eerste deel, alleen is het in slechtere staat, en er is GEEN VF kabel om je te zekeren. Hier moet je je eigen plan zien te trekken

voor het overige blijft alles van 2) hier gelden.
terugkeren: kan via dezelfde weg dat je gekomen bent, alleen kan je ipv van terugklimmen het laatste stukje met rappel doen als je hiermee voldoende vertrouwd bent (30m hoogte, dus breng zeker 60m touw mee (x2 touwen?))
samenvatting: de camino is erg mooi, redelijk spannend en voldoende veilig als je voldoende kennis en ervaring hebt met klimtechnieken in dit soort omstandigheden. ja, enkele mensen zijn hier helaas verongelukt, neem het avontuur voldoende serieus.
btw als je deze leuk vindt google ook eens Mount Huashan in China en de WMDR in Bolivie. Of gewoon 'Via Ferrata' (of Klettersteig in het Duits) en je vindt tientallen van dit soort parcours om je vrije dagen mee te vullen in Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk.
Groeten,
[ Bericht 0% gewijzigd door Tiradentes op 04-08-2011 19:35:11 ]