abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 april 2008 @ 16:56:52 #1
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_57891872
Volgende week krijgen we de sleutel van ons nieuwe huisje. De grootste klus die op de planning staat is het vervangen van de badkamer.
V.w.b. leidingwerk, tegelen en sanitair allemaal niet zo heel spannend, dat heb ik voor mijn huidige badkamer ook allemaal zelf gedaan. Dit keer gaan we echter een douchehoek maken op de tegels. Er staat nu een badkuip op de betonnen (verdiepings)vloer en op die plek moet een douchewand komen. De afvoer wordt een douchegoot langs de wand en daarvoor zal ik:
Of:
- de ruimte voor de douchegoot en afvoer uithakken in bestaande vloer
Of:
- de vloer van de douche ophogen, zodat de drain en de afvoer er in kunnen.

De drain met sifon is 6cm diep, wat betekent dat ik dus (ex.tegeldikte) zo'n 5,5 cm moet ophogen/uithakken.

Ik vermoed dat 5,5cm uithakken in de verdiepingsvloer niet verstandig is. (geen idee wat de dikte van die vloer is (woning is uit 1957) en ik moet dan naar de afvoerpijp in de vloer toe (zo'n 40cm) nog wat verder omlaag om afschot in de afvoerbuis te hebben) Ophogen kan wel (ook makkelijk om direct afschot naar de goot te realiseren), maar ik zit op een redelijk strakke planning en wil dus eigenlijk geen betonnen/zandcementen vloer (zwaluwstaart/lewisplaat) gaan storten, waarna ik ruim een week moet wachten tot het kreng droog is, alvorens ik kan gaan tegelen..

Nu vraag ik me af: Kan ik zo'n verhoogd vloertje ook leggen met bijv cellenbetonblokken of -vloerplaten en dan het afschot en een strakke bovenlaag maken met een dunne laag zandcement? Of zijn er andere manieren waarop zo'n verhoging relatief snel, maar wel stijf genoeg en vochtbestendig kan worden opgebouwd?

Kun je bijvoorbeeld een relatief fijnmazig regelwerk op de betonnen ondervloer monteren en deze afwerken met betonplex? Of zijn er standaard bouwplaten (wedi o.i.d.) die toepasbaar zijn?

Mochten er tips zijn hoor ik het graag. En als we volgende week starten met verbouwen komt er natuurlijk een topicje (als de kpn zich aan de afspraken houdt )
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_57892727
ik heb zelf ook een douchebak gemonteerd, had geen zin in hak werk dus heb zelf de vloer opgehoogd, simpelweg met ytong blokken, in een vierkant zetten douchebak erin leggen en betegelen.

ga even op zoek naar foto's van de constructie maar het houd prima en ruimte genoeg voor me afvoer.
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
pi_57905507
Ik heb zelf lewisplaten gestort en dat kan met snel-lichtgewicht beton.
Binnen 3 dagen kun je er over heen.

Overigens krijg je geen tegel gevonden die ,5 cm dik is incl. lijm of specie.

Ik zou uitfrezen (proefboring maken voor dikte beton)
pi_57906068
Cellenbetonblokken lenen zich hier prima voor, is ook nog eens stijver en goedkoper dan een houten frame. Lewisplaten leg je alleen als je een houten verdiepingsvloer hebt en je betonvloer uithakken is not done (toplaag van zandcement kun je er wel afhalen om hoogte te winnen, alleen loop je het risico dat er leidingen in liggen).
  dinsdag 8 april 2008 @ 12:00:46 #5
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_57907276
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 10:52 schreef bbtb77 het volgende:
Cellenbetonblokken lenen zich hier prima voor, is ook nog eens stijver en goedkoper dan een houten frame. Lewisplaten leg je alleen als je een houten verdiepingsvloer hebt en je betonvloer uithakken is not done (toplaag van zandcement kun je er wel afhalen om hoogte te winnen, alleen loop je het risico dat er leidingen in liggen).
En die kan ik dan gewoon met de standaard blokkenlijm op de bestaande ondervloer vastleggen? Of een wat meer flexibele lijm gebruiken? Cellenbeton werkt niet heel erg natuurlijk, maar lullig als het gaat scheuren omdat het anders werkt dan de bestaande ondervloer.

De leidingen lopen nu allemaal langs de muur achter de huidige badkuip. Die ga ik omleggen door de verhoogde vloer en een stukje door de muur heen naar de douchekraan toe.
  dinsdag 8 april 2008 @ 12:04:01 #6
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_57907324
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 10:22 schreef paulvogels het volgende:

Overigens krijg je geen tegel gevonden die ,5 cm dik is incl. lijm of specie.

Nee klopt, ik ga uit van 1 cm voor tegel incl lijm. Betekent iets minder ophogen. De tegel mag overigens best een paar mm hoger liggen dan de rand van de douchegoot. Het rooster kan tot 15mm omhooggedraaid worden.
  dinsdag 8 april 2008 @ 16:49:36 #7
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_57913452
Wat voor vloer heb je?
Beton of hout?
  dinsdag 8 april 2008 @ 17:20:45 #8
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_57914115
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 16:49 schreef HarryP het volgende:
Wat voor vloer heb je?
Beton of hout?
Het is een steenachtige vloer, maar omdat ik de sleutel nog niet heb, weet ik niet exact waarvan de vloer gemaakt is. Het is in elk geval een verdiepingsvloer, maar of dat een massieve betonvloer is, een zwaluwstaartvloer op de houten balken, of een vloer van holle betonplaten is weet ik pas als ik de badkamer heb kaalgestript. Dan kan ik dus ook pas de definiteve planning in elkaar zetten.

Vooralsnog lijkt werken met cellenbetonblokken de meest 'makkelijke' oplossing. Met kimband en een goede waterdichte tegellijm moet dat volgens mij redelijk veilig kunnen ook nog.
  dinsdag 8 april 2008 @ 18:33:01 #9
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_57915393
Bij is de vloer van beton en in de oude situatie hadden ze eerst alles geplaatst en de muren getegeld en daarna nog 5 cm beton gestort. Daar had ik geluk mee want daarmee kon ik voor de douche makkelijk die 5 cm beton weg halen (haakse slijper + stofkapje zijn je vriend bij zo'n klusje).

Daarna met lichtgewicht beton (beamix) de gaten weer dicht gemaakt. Voordeel van lichtgewicht beton is dat je het met een mengijzer en boormachine goed kan mengen. Normaal beton is dat iets veel minder makkelijk.
pi_57928392
edit. zie hieronder
pi_57928426
Van de Ytong site:

Stap 1: Leg de leidingen.

Stap 2: Maak de vloer stofvrij.

Stap 3: Lijm de blokken ‘liggend’ rechtstreeks op de vloer.

Stap 4: Laat de vloer ongeveer drie dagen uitharden.

Stap 5: Werk de leidingen en de voegen af met YTONG-fill.

Stap 6: Werk de vloer af met bijvoorbeeld tegels.
  woensdag 9 april 2008 @ 10:21:36 #12
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_57928919
quote:
Op woensdag 9 april 2008 09:56 schreef bbtb77 het volgende:
Van de Ytong site:

Stap 1: Leg de leidingen.

Stap 2: Maak de vloer stofvrij.

Stap 3: Lijm de blokken ‘liggend’ rechtstreeks op de vloer.

Stap 4: Laat de vloer ongeveer drie dagen uitharden.

Stap 5: Werk de leidingen en de voegen af met YTONG-fill.

Stap 6: Werk de vloer af met bijvoorbeeld tegels.
Denkd at het zoiets wordt ja. Alleen op afschot leggen is even goed opletten. Zal wel raspen worden denk ik, en dan vlaksmeren met een papje ytong-fill/fix.
pi_57929030
Ik zou buiten de douche helemaal geen afschot leggen. in de douche zelf kom je met wat extra tegellijm ook wel tot voldoende afschot.
  woensdag 9 april 2008 @ 10:41:47 #14
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_57929395
quote:
Op woensdag 9 april 2008 10:26 schreef bbtb77 het volgende:
Ik zou buiten de douche helemaal geen afschot leggen. in de douche zelf kom je met wat extra tegellijm ook wel tot voldoende afschot.
Dat zijn oplossingen waar je spijt van krijgt. De douche is 90x1,20 en het afschot wordt zo'n 1,50 lang om het afschot te laten starten op een voeg. Tegellijm is niet handig om afschot te maken (te duur, vaak te flexibel (degene die ik gebruik wel in elk geval)). Helemaal niet over een lengte van zo'n 1,5 meter. (afschot 0,8-1cm) Beter een uurtje meer werk dan een lekkende badkamer, omdat het water alle kanten op gaat, behalve richting de drain.
pi_57929499
Hoe krijg je een afschot van anderhalve meter in een douche van max 1.20 meter? Waarom gebruik je flexibele lijm voor een vormvaste vloer? Ik neem aan dat je alle hoeken dichtzet met kimband? Tegellijm is superhandig, als je zelf niet handig bent kun je het ook prima in twee lagen doen. Het hecht goed en je kunt een minimale laagdikte gebruiken.
  woensdag 9 april 2008 @ 11:29:41 #16
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_57930530
quote:
Op woensdag 9 april 2008 10:47 schreef bbtb77 het volgende:
Hoe krijg je een afschot van anderhalve meter in een douche van max 1.20 meter? Waarom gebruik je flexibele lijm voor een vormvaste vloer? Ik neem aan dat je alle hoeken dichtzet met kimband? Tegellijm is superhandig, als je zelf niet handig bent kun je het ook prima in twee lagen doen. Het hecht goed en je kunt een minimale laagdikte gebruiken.
De douche komt te liggen op de verhoogde vloer, maar is verder vrij. Misschien lastig uit te leggen, maar ik verhoog de vloer over 2m05x90cm. Daarlangs komt een douchewand van 1,20 en 30cm de hoek om. De verhoogde vloer loopt echter gewoon door, waardoor ik het afschot best iets verder kan laten beginnen dan de daadwerkelijke ingang van de douchr (bij het wandje). Zo komt 'ie mooi op een tegel uit.

De flexibele lijm heeft een simpele reden: die kan ik emmers vol (kant en klaar) voor nop krijgen, dat verdient de voorkeur boven halen bij de bouwmarkt, zoals je zult begrijpen . Het argument 'te duur' is daarmee ook niet op mijn situatie van toepassing, maar meer algemeen bedoeld. Alle hoeken worden sowieso dichtgezet met kimband. Afschot maken met tegellijm lijkt me alleem makkelijk als het cementachtige lijm is?

Overigens heb ik 6cm verhoging nodig op het laagste deel, dus 7 (hoogte ytong blok op z'n kant) op het hoogste deel is 1cm afschot in anderhalve meter. Dat moet wel kunnen lijkt me. Met 5cm ytongblokken zou ik dan op het hoge deel 2cm tegellijm moeten smeren en 1cm op het laagste. Dan lijkt me afraspen weer praktischer?
pi_57930885
En dan een muurgoot? Wat heb je bedacht om er voor te zorgen dat de douchewand wel een waterpas basis heeft en niet met het afschot mee loopt?

Let er wel even op dat de meeste pastalijmen niet geschikt zijn voor het lijmen van vloertegels, juist omdat ze flexibel zijn...

Zandcement kun je niet zo heel dun smeren (centimeter of drie is wel minimum) Als je daar mee weg komt is het wel het goedkoopst. Vandaar de tegellijm.

2 centimeter ophogen is wel erg veel ja, dan maar lekker raspen.
  woensdag 9 april 2008 @ 11:58:15 #18
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_57931174
quote:
Op woensdag 9 april 2008 11:45 schreef bbtb77 het volgende:
En dan een muurgoot? Wat heb je bedacht om er voor te zorgen dat de douchewand wel een waterpas basis heeft en niet met het afschot mee loopt?

Let er wel even op dat de meeste pastalijmen niet geschikt zijn voor het lijmen van vloertegels, juist omdat ze flexibel zijn...

Zandcement kun je niet zo heel dun smeren (centimeter of drie is wel minimum) Als je daar mee weg komt is het wel het goedkoopst. Vandaar de tegellijm.

2 centimeter ophogen is wel erg veel ja, dan maar lekker raspen.
Muurgoot idd.
Die douchewand komt op cellenbetonblokken die op de lange zijde staan (laag muurtje van zo'n 20cm dus), tegen de verhoging aan. Met name om de wand wat hoger te zetten dan de standaard 2 meter, maar zo komt die wel gewoon waterpas te staan. Ik zal anders eens kijken of ik voldoende paint skills heb om de bedoeling duidelijk te maken
pi_57931198
Ik snap 'm wel :-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')