En die kan ik dan gewoon met de standaard blokkenlijm op de bestaande ondervloer vastleggen? Of een wat meer flexibele lijm gebruiken? Cellenbeton werkt niet heel erg natuurlijk, maar lullig als het gaat scheuren omdat het anders werkt dan de bestaande ondervloer.quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:52 schreef bbtb77 het volgende:
Cellenbetonblokken lenen zich hier prima voor, is ook nog eens stijver en goedkoper dan een houten frame. Lewisplaten leg je alleen als je een houten verdiepingsvloer hebt en je betonvloer uithakken is not done (toplaag van zandcement kun je er wel afhalen om hoogte te winnen, alleen loop je het risico dat er leidingen in liggen).
Nee klopt, ik ga uit van 1 cm voor tegel incl lijm. Betekent iets minder ophogen. De tegel mag overigens best een paar mm hoger liggen dan de rand van de douchegoot. Het rooster kan tot 15mm omhooggedraaid worden.quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:22 schreef paulvogels het volgende:
Overigens krijg je geen tegel gevonden die ,5 cm dik is incl. lijm of specie.
Het is een steenachtige vloer, maar omdat ik de sleutel nog niet heb, weet ik niet exact waarvan de vloer gemaakt is. Het is in elk geval een verdiepingsvloer, maar of dat een massieve betonvloer is, een zwaluwstaartvloer op de houten balken, of een vloer van holle betonplaten is weet ik pas als ik de badkamer heb kaalgestript. Dan kan ik dus ook pas de definiteve planning in elkaar zetten.quote:
Denkd at het zoiets wordt ja. Alleen op afschot leggen is even goed opletten. Zal wel raspen worden denk ik, en dan vlaksmeren met een papje ytong-fill/fix.quote:Op woensdag 9 april 2008 09:56 schreef bbtb77 het volgende:
Van de Ytong site:
Stap 1: Leg de leidingen.
Stap 2: Maak de vloer stofvrij.
Stap 3: Lijm de blokken ‘liggend’ rechtstreeks op de vloer.
Stap 4: Laat de vloer ongeveer drie dagen uitharden.
Stap 5: Werk de leidingen en de voegen af met YTONG-fill.
Stap 6: Werk de vloer af met bijvoorbeeld tegels.
Dat zijn oplossingen waar je spijt van krijgt. De douche is 90x1,20 en het afschot wordt zo'n 1,50 lang om het afschot te laten starten op een voeg. Tegellijm is niet handig om afschot te maken (te duur, vaak te flexibel (degene die ik gebruik wel in elk geval)). Helemaal niet over een lengte van zo'n 1,5 meter. (afschot 0,8-1cm) Beter een uurtje meer werk dan een lekkende badkamer, omdat het water alle kanten op gaat, behalve richting de drain.quote:Op woensdag 9 april 2008 10:26 schreef bbtb77 het volgende:
Ik zou buiten de douche helemaal geen afschot leggen. in de douche zelf kom je met wat extra tegellijm ook wel tot voldoende afschot.
De douche komt te liggen op de verhoogde vloer, maar is verder vrij. Misschien lastig uit te leggen, maar ik verhoog de vloer over 2m05x90cm. Daarlangs komt een douchewand van 1,20 en 30cm de hoek om. De verhoogde vloer loopt echter gewoon door, waardoor ik het afschot best iets verder kan laten beginnen dan de daadwerkelijke ingang van de douchr (bij het wandje). Zo komt 'ie mooi op een tegel uit.quote:Op woensdag 9 april 2008 10:47 schreef bbtb77 het volgende:
Hoe krijg je een afschot van anderhalve meter in een douche van max 1.20 meter? Waarom gebruik je flexibele lijm voor een vormvaste vloer? Ik neem aan dat je alle hoeken dichtzet met kimband? Tegellijm is superhandig, als je zelf niet handig bent kun je het ook prima in twee lagen doen. Het hecht goed en je kunt een minimale laagdikte gebruiken.
Muurgoot idd.quote:Op woensdag 9 april 2008 11:45 schreef bbtb77 het volgende:
En dan een muurgoot? Wat heb je bedacht om er voor te zorgen dat de douchewand wel een waterpas basis heeft en niet met het afschot mee loopt?
Let er wel even op dat de meeste pastalijmen niet geschikt zijn voor het lijmen van vloertegels, juist omdat ze flexibel zijn...
Zandcement kun je niet zo heel dun smeren (centimeter of drie is wel minimum) Als je daar mee weg komt is het wel het goedkoopst. Vandaar de tegellijm.
2 centimeter ophogen is wel erg veel ja, dan maar lekker raspen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |