1. Nou, Beschouw , je bent de eerste voor mijn microfoon. Hoe is het om als eerste geïnterviewd te worden?Vind ik heel leuk, hoewel dit topic kan natuurlijk al snel doodbloeden, zeker als ik de users ga vermoeien met interessantdoenerij. Maar dat ben ik niet van plan. Het is een eer dat ik mag beginnen. Per slot van rekening zijn er genoeg anderen, die al veel langer op Fok! zitten.
2. Vertel eens wat over jezelf. Wie ben je, wat doe je in het dagelijkse leven?Ik heet Jan, woon in Spijkenisse en ben de 50 al gepasseerd, hoewel je dat niet zou zeggen volgens mijn vrouw. Maar die is zelf nog drie maanden ouder dan ik, dus ik neem haar compliment wel met een korreltje zout. Ik werk als leraar op een praktijkschool, een school voor moeilijk lerende kinderen tussen de 12 en 18 jaar oud. Een van mijn taken is de begeleiding van leerlingen die stage lopen. Dat is leuk en afwisselend werk en de genoegdoening zit er vooral in dat wij veel leerlingen aan het werk kunnen helpen. Het percentage schoolverlaters met een baan is veel hoger dan het landelijk gemiddelde en daar ben ik erg trots op.
In mijn vrije tijd ben ik free-lancemedewerker van een regionaal huis-aan-huisblad. Elke week lever in een interview met een sporter in en een column. Over sport natuurlijk, want de rest interesseert me niet zo. Televisie kijk ik nauwelijks, lezen doe ik te weinig. Verder hobby’s: muziekcd’s downloaden en op Fok! zitten.
3. Waarom heb je bijna twee en een half jaar geleden (op mijn verjaardag nog wel!) de stap gemaakt om je te registreren op FOK!? Kwam dat uitsluitend door VBL?Ik was op internet op zoek naar vragen voor een voetbalkwis en kwam bij toeval op Fok! terecht. Eerst heb ik een hele tijd meegelezen, zonder me in te schrijven. Lurken heet dat toch? Onder meer het columnhoekje bezocht ik regelmatig, want columns lezen doe ik graag. Maar er waren meer topics die mijn aandacht trokken. Van het een kwam het ander en daarom besloot ik me op oudejaarsavond 2005 maar als user aan te melden.
4. Je bent – met alle respect – een wat oudere user binnen VBL. Merk je daar wat van? Bijvoorbeeld hoe users op je reageren. Of merk je dat je voetbalkennis over vroeger wat breder is dan van de gemiddelde user in VBL?Ze noemen we wel eens ‘ouwe’ in VBL, maar ik ben toch een ouwe man? Gelukkig noemen ze me geen ouwe lul, dus respect is er wel. Dat ik meer van vroeger weet dan de meeste anderen is logisch; sommige users zijn jonger dan mijn kinderen. Ik vind trouwens niet dat vroeger alles beter was. Ja, Ajax was vroeger beter dan nu en soms gruw ik van de commercie in het huidige voetbal, maar ik weet ook wel dat geld steeds belangrijker wordt. Zonder geld kom je als club nergens. En Ajax komt er met Van Basten misschien wel bovenop.
5. Je bent iemand die geregeld iets op poten probeert te zetten, bijvoorbeeld de Google Quiz, het Goktopic en toernooien. Ben je zo’n creatief en organiserend persoon?Of ik creatief ben? Die vaststelling laat ik liever aan een ander over. Maar het klopt wel dat ik graag iets wil regelen. Bij een amateurcluppie van een vriend van me, in de buurt van Breda, regel ik de kaartavonden en de jaarlijkse voetbalquiz. Ik stel die quiz zelf samen. Pas geleden vond de 4e editie plaats. Er waren 46 deelnemers! Mooi was dat.. Prettige bijkomstigheid is dat ik na zo’n avondje altijd bij mijn vriend in huis kan blijven slapen, dus bier hoef ik nooit te laten staan. Ik houd wel van spelletjes en op Fok! regel ik ook graag van die dingen. Ik hoop altijd veel deelnemers te trekken. Bij het goktopic lukt dat nog wel, hoewel er toch veel users zijn die al tijden niet meer inzetten. Jammer is dat, maar niet te vermijden. Je kunt mensen niet verplichten mee te doen, nietwaar? De Google-quiz trekt weinig deelnemers, maar voor die paar man wil ik het voorlopig wel blijven doen.
6. We zien je vrij allround reageren in VBL, maar waar ligt echt je hart? Is dat bijvoorbeeld bij het amateurvoetbal of de Eredivisie? Oftewel; wat vind je het leukste binnen de voetbalsport?Mijn hart ligt in het amateurvoetbal, het niveau doet er eigenlijk niet toe. Ik ga net zo lief naar een wedstrijd in de vijfde klasse als naar een duel in de hoofdklasse. Ik bezoek die wedstrijden het liefst om inspiratie op te doen voor mijn columns of om een ‘slachtoffer’ te zoeken voor een interview. Helaas kan ik me voor de krant niet alleen bezig houden met voetbal, ook andere sporten moeten helaas aan bod komen. Dus ik zit ook wel eens bij het hockey, of bij korfbal. Soms is dat ook leuk, maar als ik mocht kiezen, schreef ik alleen over voetbal.
Het betaald voetbal boeit me ook wel, maar ik blijf er niet voor thuis als het op tv komt. In een stadion kom ik nauwelijks meer. Met Bayswater en gebruikersnaam ben ik dit seizoen naar Sparta-Excelsior geweest, daarvoor was het zeker tien jaar geleden dat ik een betaald voetbalwedstrijd bezocht heb.
Het leukste in de voetbalsport vind ik mensen die standvastig zijn. In de voetbalsport zijn er dat niet zo veel. De waan van de dag heerst en trainers, spelers en verslaggevers waaien vaak met alle winden mee. Ik bewonder mensen die hun mening niet laten afhangen van wat anderen denken of vinden, maar stoïcijns hun eigen visie blijven volgen. Mensen zoals Ernst Happel of Raymond Goethals bijvoorbeeld, maar die namen zullen de jongeren ons weinig zeggen. Marco van Basten als trainer kan ik ook wel waarderen.
7. Tijdens eredivisiewedstrijden zien we je weinig online. Op welke manier volg je de wedstrijden? Ik zie het zo voor me dat je lekker ouderwets Langs de Lijn luistert en ’s avonds 19:00 de samenvattingen kijkt. Klopt mijn gevoel?Nee, dat klopt niet. Naar Langs de Lijn luister ik nooit. Als bij mij de radio thuis aanstaat, staat hij op KinkFM. Ze draaien daar goede muziek en geluld wordt er vrij weinig. Naar de voetbalsamenvattingen kijk ik ook niet altijd, alleen als ik denk dat er interessante wedstrijden bijzitten. De uitslag weet ik dan vaak al, via Teletekst. Ik vind het niveau van de voetbalverslaggeving hier bedroevend. Slechte commentatoren, nog slechtere presentatoren en maar heel weinig goede analytici. Bij RTL is het helmaal niks, maar bij de NOS zal het niet veel beter worden. Gelukkig zijn we dan wel van de reclames tussen de samenvattingen verlost. Nee, geef mij Match of the Day maar met. Gary Lineker, een geweldige vent. En was Rik De Saedeleer er nog maar.
8. Welke topics binnen VBL vind je het leukste om in te reageren? Wat vind je het allerleukste topic wat ooit is geopend in VBL? Het meeste plezier haal ik uit het voetbalfoto-onderschrifttopic. Daar is werkelijk bijna alles geoorloofd en toch blijft het altijd heel beschaafd. Ik zit heel vaak te grinniken voor mijn beeldscherm en niet alleen bij de onderschriften die verzonnen worden. Ook de posts tussendoor zijn vaak geweldig. Ik beleef hier veel lol aan. Methodmich was de bedenker van dit topic, jaren geleden al. Maar het lag anderhalf jaar geleden finaal op zijn gat. Het was gestrand. Gelukkig hebben we het met een paar man vlot kunnen trekken en loopt het nu weer op rolletjes.
9. Je bent een dagje VBL-moderator. Wat zou je direct veranderen?Ik wil geen mod zijn, zelfs geen dag. Dus van mij hoeft er niks te veranderen. Zoals het nu is, moet het maar blijven. Dan kan iedereen aan zijn trekken komen.
10. Je hebt veel grote voetbalwedstrijden live meegemaakt. Wat is je mooiste herinneringen top drie?Op de eerste plaats de overwinning van Nederland op Duitsland in de halve finale van het EK in 1988. Die zege poetste eindelijk het verdriet en de teleurstelling weg van de nederlaag van veertien jaar eerder in de WK-finale. Dat was daags voordat ik 18 jaar werd. Nog nooit zo’n beroerde verjaardag meegemaakt.. Helemaal kapot was ik toen, na de 2-1 nederlaag tegen de Duitsers. Ik heb ze er veertien jaar lang om vervloekt, maar in 1988 kregen ze eindelijk de rekening gepresenteerd.
Op de tweede plaats FC Antwerp-Vitosha Sofia , een Europa Cupwedstrijd uit 1989 die ik live op de Belgische tv zag. In de 89e minuut stond het 1-3 voor de Bulgaren, maar toch won Antwerp nog met 4-3. Nooit meer gezien, zoiets.
Op de derde plaats de zege van Italië op West-Duitsland in de WK-finale van 1982. Ik zie Duitsers graag verliezen en voor Italië heb ik altijd een zwak gehad.
11. Welke speler vind (of vond) je een genot om naar te kijken? En waarom precies?O, dat zijn er zoveel. Maradona, George Best, Tostao en Rivelinho, Johan Cruijff en Piet Keizer, Juan Lozano bij Anderlecht, Matt Le Tissier, Pelé natuurlijk, Simon Tahamata, Tsheu La Ling, Billy Bremner, Willem van Hanegem en Coen Moulijn, Bruno Conti, Gianni Rivera en Sandro Mazzola, Rob Rensenbrink, Michel Platini, Marco van Basten, Dennis Bergkamp, Thierry Henry in zijn Arsenaltijd en van nu Messi, Klaas Jan Huntelaar, Cristiano Ronaldo en Fabregas. Ik houd van voetballers die iets leuks laten zien. Tsheu La Ling speelde met Ajax eens een oefenwedstrijd, ik meen tegen Manchester United. Hij passeerde een paar man en op de doellijn de keeper ook. In plaats van de bal in het net te trappen, draaide hij zich om, passeerde de keeper nog eens en scoorde toen pas. Geweldig. Dat soort dingen zien we tegenwoordig te weinig, vind ik. Mag niet meer van de trainers.
12. Je bent een supporter van Ajax. Hoe fanatiek ben je daarin? Bezoek je wel eens wedstrijden of heb je wel eens wedstrijden bezocht?In het verleden, toen Ajax nog in De Meer speelde en zijn Europese wedstrijden in het Olympisch Stadion kwam ik er vrij vaak, tegenwoordig nooit meer. Zoals eerder al gezegd bezoek ik bijna nooit meer een betaald voetbalwedstrijd. Ik ben dus een supporter vanaf de bank thuis, maar je hoeft toch niet persé in een stadion te komen om aanhanger van een club te zijn? Of ik fanatiek ben. Nee, eerder berustend, omdat het al jaren mis gaat in Amsterdam.
13. Wat vind je allemaal van dat gedoe rond Ajax de laatste tijd? Denk je dat het ooit nog goed gaat komen?Bij Ajax zouden ze eens normaal moeten gaan doen en vooral hun grote mond houden. Laten ze zich maar met zichzelf bemoeien in plaats van steeds weer te wijzen naar anderen. Zo’n Fontein die vindt dat de amateurclubs niet meer aan het bekertoernooi mogen meedoen, of een voorzitter die na de obscene praat van Wesley Sneijder in de wedstrijd tegen Sparta van vorig zegt dat Ajax geen vereniging voor koorknapen is. Schandalig..Ook technisch is er van alles mis. Ze zouden meer moeten vertrouwen op de eigen jeugd en minder aankopen moeten doen, vind ik. Pas geleden stond er een overzicht in VI, waaruit bleek dat er de afgelopen tien jaar ongeveer voor 170 miljoen euro geld was uitgegeven aan aankopen. Als je het rendement van die aankopen bekijkt, is dat het geld absoluut niet waard geweest. Ik weet ook wel dat een goede Ajaxspeler door kapitaalkrachtige buitenlandse clubs wordt weggekocht, maar als ze die 170 miljoen hadden besteed om zelf opgeleide spelers een fikse salarisverhoging te geven, dan hadden we van Van der Vaart, Sneijder en al die anderen misschien wel een paar jaar langer kunnen genieten. Nu moesten we het doen met Machlas, Sikora, Soetaers, Collin, Ogararu, Rommedahl, Bakircioglu en een heleboel andere middelmatige spelers. Zulke spelers lopen er op De Toekomst toch ook wel rond? Of het ooit goed komt in Amsterdam? Ik weet het niet. Er wordt gezegd dat er alweer aankopen gedaan gaan worden. Ik ben benieuwd wat er nu weer komt.
14. Wat voor type voetbalgek ben jij precies? Kijk je alles wat uitgezonden wordt en verslind je tijdschriften en boeken, of houd je het liever bij de samenvattingen en that’s it?Ik houd me meer bezig met de achtergronden. Lees Hard Gras en vroeger de Johan. Dat was een geweldig tijdschrift, waaruit liefde voor het echte voetbal sprak. Op tv ben ik op zoek naar uitzendingen die dat brengen, maar die zijn er bijna nooit. Een aantal jaren geleden had je op de BBC Fantasy Football League van Frank Skinner en David Baddiel. Dat was hilarisch, erg leuk. En in Nederland had je jaren geleden Voetbal ’80. Waarom zijn er zulke programma’s niet meer? Het gaat er nu altijd zo serieus aan toe. Dat is jammer, want er is nog genoeg humor in de sport, zeker weten. Waarom wordt dat niet gezocht? Wedstrijden op tv zie ik weinig. Ik pik er af en toe eentje uit, waarvan ik denk dat het wel leuk kan worden, zoals Engeland-Kroatië van een paar maanden geleden of AC Milan-Arsenal. Die wedstrijden waren leuk, maar veel te vaak word ik teleurgesteld. Het zij zo. Als een wedstrijd me niet boeit, ga ik wat anders doen. Dan kan mijn vrouw naar haar detectiveseries kijken.
15. In 2006 won je een prestigieuze VBL-award voor de beste nieuwkomer. Wat vond je daarvan?Tof. Helemaal tof omdat die award de naam droeg van Klaas Jan Huntelaar, een speler naar mijn hart. Op het veld en ook buiten het veld.
16. Heb je zelf ooit gevoetbald? Was dat op een hoog niveau of gewoon voor de lol? En zo ja, op welke positie(s) speelde je dan?Tot mijn 33e heb ik zelf gevoetbald in lagere elftallen van een club in mijn gemeente. In mijn jonge jaren was ik spits, later linksback. Twee keer kampioen geworden. Op het laatst begon ik me steeds meer te ergeren aan het geouwehoer op het veld en aan de schoppen die uitgedeeld werden. Ik speelde tegen leeftijdgenoten en je mag er van uitgaan dat die kerels allemaal voetballen omdat ze het leuk vinden. Nou vergeet het mar, Voor veel lui is het voetbal een leuk tijdverdrijf om hun frustaties van zich af te spelen en hun agressie op anderen bot te vieren. Ik heb het meegemaakt dat spelers op hun bek geslagen werden om niks. Ik ben toen gestopt , maar bleef wel lid van de club. Ik bleef door de week wel trainen, maar speelde geen wedstrijden meer. Nu doe ik niks meer.
17. Wie zie je over twee weken graag geïnterviewd zien worden. Je mag drie VBL-users noemen.Tong80, die me ingewijd heeft in de geheimen van Fok! Verder koningdavid, omdat die vaak posts neerzet waarin ik me wel kan vinden en tenslotte BarnetBee, vooral omdat hij geweldige reportages maakt over zijn voetbalreizen.
18. Welke vraag zou jij dan graag afvuren?Vragen verzin je zelf maar. Het is toch jouw topic?
19. Wil je nog iets kwijt aan degene die dit gaan lezen?Nee hoor, doe iedereen maar de groeten van me. Ik hoop alleen dat ik niemand heb lopen te vervelen met mijn antwoorden. Overigens zijn de antwoorden mijn antwoorden. Dat iemand er anders over kan denken, zoals het er bij Ajax aan toe gaat bijvoorbeeld, mag. Laat die ander in een volgend interview dan maar vertellen hoe hij er over denkt.
20. Bedankt!Graag gedaan.
[ Bericht 1% gewijzigd door RayMania op 21-07-2008 16:40:20 ]