Ik zal mijn ervaring hier maar eens posten...
2,5 jaar geleden ben ik geëmigreerd naar Italië. De reden hiervoor was ten eerste dat ik graag in de bergen wilde wonen: in de bergen voel ik me gezonder dan in NL door mijn astma. In Nederland kon ik goed leven, maar ik voel me gewoon beter in de frisse berglucht. Daarnaast Italië omdat ik Oostenrijk "te Duits" vond en ik vond en je zit aan de zuidkant van de Alpen: altijd mooi weer.
In het begin is alles nieuw, andere taal (die ik al redelijk gestudeerd had in NL), andere cultuur enzovoorts. Even wennen dus. Maar het ging allemaal goed: ik maakte vrienden, vond werk enzovoorts. Niet het werk wat ik wilde: ik ben afgestudeerd in elektronica en wilde graag als ingenieur aan het werk. Alleen is er in de regio waar ik zit weinig werk op dat gebied (dat wist ik ook al toen ik hier heenkwam) en daarnaast vinden ze het enorm moeilijk om in te schatten wat voor opleiding ik nu precies heb (ondanks de internationale stempels op mijn diploma van het IBG die mij ¤50 hebben gekost). Dus werk vinden als ingenieur is moeilijk hier. Na 1,5 jaar begon ik te twijfelen: ik miste Nederland met alles erop en eraan. Van kroketten uit de muur, vrienden tot de hogere salarissen en economische/sociale zekerheid. Destijds had ik een vriendin (italiaans) en dus miste ik slechts Nederland en ik dacht er niet aan om terug te gaan.
Op een gegeven moment ging uit met mijn vriendin en somehow verdween tegelijkertijd ook de heimwee naar Nederland. Mooi, dacht ik. Met kerst en oud & nieuw van dit jaar in Nederland geweest en ik besefte dat ik in Italië wilde blijven. In februari ging ik een weekje skiën met een paar vrienden en vrienden van vrienden (allemaal Nederlanders). Daar merkte ik het verschil: de communicatie verliep zo makkelijk: niet alleen de taal, ook de manier van denken enzovoorts (het waren gewoon "Nederlanders"). Je hoort ze praten over hun leven in Nederland, over hun baan (als ingenieur), over het salaris, over toekomstplannen enzovoorts. Toen ben ik gaan twijfelen. Een week na die week skiën heb ik besloten om terug te keren naar Nederland.
Waarom? Uiteindelijk komt het hier op neer: "ik ben Nederlander en mijn plek is in Nederland", dat gevoel heb ik. Daarnaast ook de financiële kant: ik heb hier een goede baan maar verdien 1100 Euro netto. In Nederland zou dat 1400 Euro zijn. Daarnaast is alles hier duurder. Dus tel uit je winst. Daarnaast ook de sociale zekerheid die er hier gewoon niet is. En over mijn astma: ik kon goed leven in Nederland met medicijnen (gebruik ook hier in Italië nog medicijnen, maar 3x minder) en heb op een aardig niveau geschaatst wat aangeeft dat ik niet "ziek" ben in Nederland. Dus ik keer terug. In het begin zal het moeilijk zijn in Nederland: ik zal de schone lucht, het altijd zonnige weer en de bergen van hier missen maar that's it ook. Daarvoor krijg ik mijn oude vrienden, meer financiële ruimte, een uitdagende baan en "Nederland" terug... Over vier weken vertrek ik...