abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58900879
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:27 schreef Merkie het volgende:
Wel beetje epic fail dat je dit niet weet.
Nou, nou.

Niet zo hard zijn hè.
pi_58900925
Bedankt voor de heldere uitleg, het is me weer duidelijk. Hopelijk kan ik op een dag ook uitgroeien tot een wiskundig genie.
Bauer's Law: "Whatever CAN go wrong, WILL be resolved in a period of 24 hours."
  zondag 25 mei 2008 @ 16:38:18 #248
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_58900984
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:35 schreef Myers het volgende:
Bedankt voor de heldere uitleg, het is me weer duidelijk. Hopelijk kan ik op een dag ook uitgroeien tot een wiskundig genie.
Differentiëren staat in verhouding tot het zijn van een wiskundig genie zoals kruipen dat staat tot het winnen van de marathon.

Succes alvast.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_58901065
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:22 schreef Myers het volgende:

[..]

Op de HAVO, blijkbaar niet veel van opgestoken.
zelfde hier... havo met alleen voldoendes gehaald, daarna een jaartje HBO geprobeerd maar vond ik niks aan. Nu VWO gaan doen en blijkt dat ik voor sommige dingen de basis echt totaal kwijt ben :p.
pi_58901071
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:38 schreef TC03 het volgende:

[..]

Differentiëren staat in verhouding tot het zijn van een wiskundig genie zoals kruipen dat staat tot het winnen van de marathon.

Succes alvast.
Je moet ergens beginnen. Een winnaar van een marathon leerde als klein mannetje eerst hoe hij moest kruipen, voordat hij op zijn voetjes ging staan. Ik ben gewoon een laatbloeier.
  zondag 25 mei 2008 @ 16:43:44 #251
215912 Douchegordijn
(waterproof)
pi_58901079
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:38 schreef TC03 het volgende:

[..]

Succes alvast.
Het kunnen differentiëren is zo noodzakelijk voor een wiskundig genie als benen voor een marathonloper Dus het is al weer een stapje dichterbij die finishlijn
Er bestaan geen domme vragen*, alleen domme antwoorden.
*met uitzondering van eindexamenvragen
pi_58901177
Stel dat de koers van de Euro daalt ten opzichte van de Dollar. Dan zullen Amerikaanse bedrijven meer naar Europa toe gaan exporteren, toch? Want voor minder euro's vangen ze dan evenveel dollars, dus wordt het voor hen aantrekkelijker om te exporteren naar de EU. Of zit ik nu verkeerd?

Verder: Als de koers van de Euro daalt ten opzichte van de Dollar, dan is er toch minder vraag naar de Euro, omdat hij minder waard is. De rente stijgt dan dus?
pi_58901223
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:48 schreef Nieuwseling het volgende:
Stel dat de koers van de Euro daalt ten opzichte van de Dollar. Dan zullen Amerikaanse bedrijven meer naar Europa toe gaan exporteren, toch? Want voor minder euro's vangen ze dan evenveel dollars, dus wordt het voor hen aantrekkelijker om te exporteren naar de EU. Of zit ik nu verkeerd?

Verder: Als de koers van de Euro daalt ten opzichte van de Dollar, dan is er toch minder vraag naar de Euro, omdat hij minder waard is. De rente stijgt dan dus?
Volgens mij heb je dat eerste gedeelte net verkeerd om. Als de euro daalt is het goedkoop voor de Amerikanen om Europese goederen te kopen, en is het voor de Europeanen duurder geworden om Amerikaanse goederen te kopen. Dus de export van Europa stijgt en de import daalt.
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
pi_58901290
quote:

Als de euro daalt t.o.v. de dollar, dan wordt het volgens mij juist goedkoper voor de Amerikanen om producten in Europa te kopen. Maw, de export van Europa naar Amerika neemt dan juist toe.

Dat is hoe ik het begrijp...

Over het tweede durf ik niets te zeggen (die rentestijging), daar loop ik zelf ook altijd mee te knoeien.
pi_58901294
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:51 schreef Teteteterek het volgende:

[..]

Volgens mij heb je dat eerste gedeelte net verkeerd om. Als de euro daalt is het goedkoop voor de Amerikanen om Europese goederen te kopen, en is het voor de Europeanen duurder geworden om Amerikaanse goederen te kopen. Dus de export van Europa stijgt en de import daalt.
Toch juist niet? Want stel:

¤2 = $2

Dan daalt de koers van de Euro:

¤1 = $2

Als Europeanen dan ¤1 voor een Amerikaans product betalen, krijgen de Amerikanen daar $2 voor. Het wordt voor Europeanen goedkoper een Amerikaans product te kopen, dus gaan ze dat meer doen.
Echter, als een Amerikaan een Europees product koopt, moet hij daar nog steeds $2 voor betalen, er zal dan dus geen éxtra export naar Amerika plaatsvinden.
Toch?
pi_58901323
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:54 schreef Nieuwseling het volgende:

[..]

¤2 = $2

¤1 = $2

Als Europeanen dan ¤1 voor een Amerikaans product betalen, krijgen de Amerikanen daar $2 voor. Het wordt voor Europeanen goedkoper een Amerikaans product te kopen, dus gaan ze dat meer doen.
Echter, als een Amerikaan een Europees product koopt, moet hij daar nog steeds $2 voor betalen, er zal dan dus geen éxtra export naar Amerika plaatsvinden.
Toch?
Hoe jij het stelt stijgt de koers van euro...
pi_58901350
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:55 schreef Teteteterek het volgende:

[..]

Hoe jij het stelt stijgt de koers van euro...
Ja? Hm, ikz it altijd met die termen in de war.
pi_58901351
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:54 schreef Nieuwseling het volgende:

[..]

¤2 = $2

¤1 = $2
Ga je hier niet al de mist in?

Als je eerst voor 1 euro, 1 dollar terugkrijgt. En daarna krijg je voor 1 euro ineens 2 dollar terug, dan is de eurokoers toch juist gestégen t.o.v. de dollar?
  zondag 25 mei 2008 @ 16:56:32 #259
57586 Bananenman
-----------
pi_58901355
@Nieuwseling:

Nee, natuurlijk niet. Bekijk de huidige situatie eens met de dollar. Die is erg weinig waard, waardoor het voor Amerikanen juist duurder wordt om Europese goederen te kopen, en voor ons goedkoper om Amerikaanse goederen te kopen. De export van Amerika naar Europa stijgt, en de import daalt.
pi_58901367
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:56 schreef Omniej het volgende:

[..]

Ga je hier niet al de mist in?

Als je eerst voor 1 euro, 1 dollar terugkrijgt. En daarna krijg je voor 1 euro ineens 2 dollar terug, dan is de eurokoers toch juist gestégen t.o.v. de dollar?
Jullie hebben gelijk. Dat wordt wat, morgen.
pi_58901418
Gewoon even logisch na blijven denken.

Een koersdaling van de euro t.o.v. de dollar, zou moeten betekenen dat je voor elke euro minder dollars terugkrijgt. Dan kan het dus nooit zo zijn dat je ineens dubbel zoveel dollars terugkrijgt voor je euro. (want dat wijst dus juist op een koersstijging in plaats van een -daling)
pi_58901448
Klopt.

Weet iemand nog het antwoord op mijn vraag, een pagina geleden, over dat gearceerde gebied TW?
pi_58901784
quote:
Op zondag 25 mei 2008 15:54 schreef Nieuwseling het volgende:
Ik heb ook nog een vraagje waar ik niet helemaal uitkom!

Als je in een grafiek de Winst moet aangeven d.m.v. het kleuren van een gedeelte, dan moet je allereerst kijken waar MO=MK. Op dat punt ga je omhoog naar de GO lijn. De winst "kleur" je dan tussen dat punt van de GO-lijn en het punt van de GTK-lijn, die op dezelfde x ligt. Het hele verschil tussen deze 2 is de winst. Echter, het komt ook voor dat de GTK in het begin gróter is dan de GO. Waarom moet je dat gedeelte dan ook kleuren?

Hm, het is wel een heel vage vraag geworden. Ter verduidelijking:

[ afbeelding ]

Je moet je dan alleen eventjes voorstellen dat de GTK-lijn in het begin hoger ligt dan de GO-lijn.

Iemand die mij kan helpen?
Voor zover ik weet is dat gewoon zo ..
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
Richard Marx & Donna Lewis - At The Beginning
pi_58901788
Ik heb alleen alle theorie eens doorgelezen. Ik moet minstens een 5 halen anders heb ik een herexamen. Ik heb helaas een kater vandaag dus morgevroeg maar om 6uur opstaan ofzo!!
pi_58901880
Je bent beter af als je niks met de theorie doet en gewoon examens maakt gok ik, dus ik zou er een paar printen zodat je morge vroeg om 6 uur er een paar kan maken.
pi_58902567
http://www.havovwo.nl/vwo/vec/bestanden/vec1206iopg5.pdf

bij vraag 19, waarom wordt daar alleen gekeken naar de export buiten de EU, de garantieprijs geldt toch ook voor binnen de EU? Dan zouden ze namelijk 600 krijgen bij de evenwichtsprijs terwijl de garantieprijs 650 is, dan zouden ze die 50 'per ton' toch ook moetenkrijgen en dus zou je dat toch ook bij de subsidies die de EU moeten betalen op moeten tellen?

Het antwoord model kijkt namelijk alleen naar de productie buiten de EU , de resterende ( 7,5 ton - 6,0 ton ) en dan het verschil tussen de evenwichtsprijs op de wereld en de garantieprijs.
pi_58902766
quote:
Op zondag 25 mei 2008 17:57 schreef v0lt het volgende:
http://www.havovwo.nl/vwo/vec/bestanden/vec1206iopg5.pdf

bij vraag 19, waarom wordt daar alleen gekeken naar de export buiten de EU, de garantieprijs geldt toch ook voor binnen de EU? Dan zouden ze namelijk 600 krijgen bij de evenwichtsprijs terwijl de garantieprijs 650 is, dan zouden ze die 50 'per ton' toch ook moetenkrijgen en dus zou je dat toch ook bij de subsidies die de EU moeten betalen op moeten tellen?

Het antwoord model kijkt namelijk alleen naar de productie buiten de EU , de resterende ( 7,5 ton - 6,0 ton ) en dan het verschil tussen de evenwichtsprijs op de wereld en de garantieprijs.
De overheid verkoopt het aanbodoverschot. Bij die garantieprijs is er dus een vraag van 5,5 ton en een aanbod van 7 ton. Dus dan houd je anderhalf ton over om buiten de EU te verkopen tegen het verschil tussen de garantieprijs en de marktprijs ..
En je moet ook niet naar de evenwichtsprijs kijken. Die garantieprijs is juist ingesteld om boeren te beschermen tegen te lage prijzen voor hun producten ..
Of ik snap niet wat je nu precies bedoelt
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58902861
quote:

Als de koers van de euro daalt tov dollar, is de euro dus goedkoper. Dus zal Amerika meer europese producten gaan halen, dat is immers goedkoper. Er is dan minder vraag naar de euro ja, dat kan opgelost worden door de ECB die euro's koopt, en dollars verkoopt.
Of door de rente in de eurozone te laten stijgen, zodat beleggingen hier aantrekkelijiker worden.
volgens mij
pi_58903094
quote:
Op zondag 25 mei 2008 18:14 schreef AFCA_DD het volgende:

[..]

Als de koers van de euro daalt tov dollar, is de euro dus goedkoper. Dus zal Amerika meer europese producten gaan halen, dat is immers goedkoper. Er is dan minder vraag naar de euro ja, dat kan opgelost worden door de ECB die euro's koopt, en dollars verkoopt.
Of door de rente in de eurozone te laten stijgen, zodat beleggingen hier aantrekkelijiker worden.
volgens mij
wanneer door de lage wisselkoers de export vanuit EU landen stijgt dan stijgt de vraag naar de euro toch weer? zodat de koers weer kan gaan stijgen
pi_58903129
quote:
Op zondag 25 mei 2008 18:28 schreef Isamaru het volgende:

[..]

wanneer door de lage wisselkoers de export vanuit EU landen stijgt dan stijgt de vraag naar de euro toch weer? zodat de koers weer kan gaan stijgen
Ja Dat heeft dus ook te maken met het vanzelf oplossen van overschotten en tekorten op de handelsbalans. Dat kan dus o.a. via de rente
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58903292
quote:
Op zondag 25 mei 2008 14:25 schreef Masi het volgende:
tering 2007 tijdvak 2 is lastig, de rekenvragen zijn kut en de gewone vragen gaan wel
of ligt dat aan mij
Waar staat dat examen? Ik kan alleen die van het eerste tijdvak vinden.
pi_58903341
quote:
Op zondag 25 mei 2008 18:39 schreef Myers het volgende:

[..]

Waar staat dat examen? Ik kan alleen die van het eerste tijdvak vinden.
Hier?
pi_58903362
Daarnaast kan de de centrale bank ook nog een handje helpen door veel euro's te kopen ( en dus dollars verkopen) waardoor ze schaarser worden, wat een koersstijging tot gevolg heeft.
pi_58903478
quote:
Op zondag 25 mei 2008 18:43 schreef Teteteterek het volgende:
Daarnaast kan de de centrale bank ook nog een handje helpen door veel euro's te kopen ( en dus dollars verkopen) waardoor ze schaarser worden, wat een koersstijging tot gevolg heeft.
Dat is de andere manier inderdaad om tekorten/overschotten op de balans te laten verdwijnen
Maar verdwijnen ze niet vanzelf?
Wij zijn duur voor btl, dus export daalt --> vraag naar munt daalt --> koers daalt --> weer aantrekkelijk voor btl --> export stijgt weer

ik geloof dat ik dit allemaal nog goed moet leren Enige waar ik me niet zo druk om maak is Keynes
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58903609
quote:
Op zondag 25 mei 2008 18:48 schreef -Marlii- het volgende:

[..]

Dat is de andere manier inderdaad om tekorten/overschotten op de balans te laten verdwijnen
Maar verdwijnen ze niet vanzelf?
Wij zijn duur voor btl, dus export daalt --> vraag naar munt daalt --> koers daalt --> weer aantrekkelijk voor btl --> export stijgt weer

ik geloof dat ik dit allemaal nog goed moet leren Enige waar ik me niet zo druk om maak is Keynes
Als het zo simpel wordt voorgesteld wel.

Maar er kan misschien een vraag komen over wat de ECB kan doen als er een bepaalde wisselkoers buiten de bandbreedte van een spilkoers valt ( dus eronder of erboven).
pi_58903632
quote:
Op zondag 25 mei 2008 18:54 schreef Teteteterek het volgende:

[..]

Als het zo simpel wordt voorgesteld wel.

Maar er kan misschien een vraag komen over wat de ECB kan doen als er een bepaalde wisselkoers buiten de bandbreedte van een spilkoers valt ( dus eronder of erboven).
je revaluatie en devaluatie is het veranderen van de spilkoers niet waar?
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58903675
quote:
Op zondag 25 mei 2008 18:56 schreef -Marlii- het volgende:

[..]

je revaluatie en devaluatie is het veranderen van de spilkoers niet waar?
Klopt, als de overheid een handje meehelpt heet het revaluatie en devaluatie.

Als het door de markt verandert, heet het depreciatie en appreciatie.
  zondag 25 mei 2008 @ 18:58:40 #278
214156 Masi
Wake up
pi_58903692
ik snap alles en heb alle in me kop zitten
maar toch vertrouw ik de economie examens op de een of andere manier niet :S
pi_58903704
quote:
Op zondag 25 mei 2008 18:58 schreef Teteteterek het volgende:

[..]

Klopt, als de overheid een handje meehelpt heet het revaluatie en devaluatie.

Als het door de markt verandert, heet het depreciatie en appreciatie.
ja dat wist ik nog wel Ofja, ik wist dat die beiden bij elkaar hoorden, maar niet altijd zeker wat waar bij hoort

maar goed, ik ga tv kijken en dan nog maar even leren tot uurtje of half 11. En morgenvroeg er op tijd uit om nog te leren en dan hoop ik dat 't gaat lukken
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58903763
Oke mensen, klein vraagje over modellen.... Gaat om vraag 7 uit het eindexamen van 2007 (tweede tijdvak).

De vraag is:
Leg uit dat de lagere loonquote in het aangepaste model leidt tot een lagere multiplier van de autonome bestedingen dan in de uitgangssituatie.

In het antwoordmodel staat:
Een voorbeeld van een juist antwoord is: Een antwoord waaruit blijkt dat door de lagere loonquote het aandeel van de groep met de hoogste marginale consumptiequote (werknemers) in de totale consumptie afneemt waardoor het spaarlek groter wordt.

Iemand die dit uit kan leggen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')