abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58803290
na een paar examens heb je door wat voor vragen je kan verwachten. Daarop voorbereiden
pi_58805223
Als je prijselasticiteit, Keynes, landbouwpolitiek, geldpolitiek, wisselkoersen en opgaven met MO/MK/etc maakt, ben je al aardig op weg.
Oefen je nog een keer zo'n betoog, dat je weet wat er van kunt verwachten, ben je wel zo goed als klaar geloof ik
Succes!
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
Richard Marx & Donna Lewis - At The Beginning
pi_58807366
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 14:36 schreef SjaakSjofel het volgende:
Nou, dit is dus mijn eerstvolgende examen (maandag pas weer ), maar ik heb geen flauw idee hoe ik dt ga leren. Ik ben nog nauwelijk begonnen omdat ik voor de examens heel veel wiskunde en geschiedenis heb zitten leren, en ik heb nu ook geen tijd meer om dat hele boek nog helemaal door te lezen en samen te vatten enzo . Dus ik denk dat ik gewoon 100 proefexamens gaa doen, ofzo
Boeken van voor tot achter doornemen heeft geen zin. Inderdaad examens oefenen en de dingen die je niet (goed) begrijpt opzoeken in de boeken of Samengevat. Succes
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  donderdag 22 mei 2008 @ 00:08:09 #74
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58814405
Wat is het makkelijkste om te doen.. eerst leren dan examens maken of eerst examens maken dan de moeilijke dingen nog leren? Economie is niet mn sterkste kant (A)
Walking down the street with my all stars on :P
pi_58817220
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 00:08 schreef Extraordinary het volgende:
Wat is het makkelijkste om te doen.. eerst leren dan examens maken of eerst examens maken dan de moeilijke dingen nog leren? Economie is niet mn sterkste kant (A)
Examens maken en wat je niet snapt opzoeken en leren
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58817378
Voor mensen die het nog niet kennen:

http://members.home.nl/rsmeets/VWOindex.htm

R. Smeets is een held die voor elke lesbrief een samenvatting+tips en trucs+begrippen op zijn site heeft staan. Ook heeft hij het geweldige onderzoek gedaan naar welke lesbrieven het meest worden gevraagd tijdens het examen. Voor de samenvattingen etc klik op de bijbehorende lesbrief, voor de 'wat is het belangrijkste' lijst klik dan op 'Weinig tijd om te leren voor je examen? Kijk hier!'
pi_58818118
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 09:09 schreef Powerpritt het volgende:

R. Smeets is een held die voor elke lesbrief een samenvatting+tips en trucs+begrippen op zijn site heeft staan. Ook heeft hij het geweldige onderzoek gedaan naar welke lesbrieven het meest worden gevraagd tijdens het examen. Voor de samenvattingen etc klik op de bijbehorende lesbrief, voor de 'wat is het belangrijkste' lijst klik dan op 'Weinig tijd om te leren voor je examen? Kijk hier!'
Het zijn wel heel andere titels dan de boeken die ik heb, welke samenvattingen zijn goed voor mijn examen dan? Ik heb Eco 1,2.
pi_58824231
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 09:51 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Het zijn wel heel andere titels dan de boeken die ik heb, welke samenvattingen zijn goed voor mijn examen dan? Ik heb Eco 1,2.
Alles. Ik heb dezelfde 'boeken' (het zijn officieel lesbrieven geloof ik), en voor 1,2 moet je ze allemaal kennen.

Goede samenvattingen inderdaad!
.
pi_58824317
Je kunt alles gebruiken. Alleen "vaardigheden" heb ik nooit bekeken.
pi_58825045
9 Boeken
72 kantjes aan samenvatting

*voelt "liever lui dan moe mentaliteit" naar boven dringen*
pi_58826195
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 09:09 schreef Powerpritt het volgende:

Best handig, thnq
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  donderdag 22 mei 2008 @ 21:11:44 #82
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58834973
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 08:58 schreef -Marlii- het volgende:

[..]

Examens maken en wat je niet snapt opzoeken en leren
Oké thnq
pi_58855618
Heeft iemand nog notefolios voor eco12? Zou erg handig zijn!
pi_58856211
Die kun je het beste zelf maken. Een complete verzameling van alles wat iemand nodig zou kunnen hebben is namelijk te groot voor de rekenmachine.
pi_58857660
Reisbureau Delta heeft uitsluitend binnenlandse vakantiereizen in het assortiment. Het ondervindt in toenemende mate concurrentie van reisbureaus die buitenlandse vakantiereizen in Europa aanbieden. Op korte termijn wordt de concurrentiepositie van Delta vooral bepaald door de prijzen.
Delta beschikt over de volgende gegevens:

- de kruiselingse prijselasticiteit van de vraag naar binnenlandse vakantiereizen ten opzichte van de prijs van buitenlandse vakantiereizen is +0,7

- de prijselasticiteit van de vraag naar binnenlandse vakantiereizen is –0,5

- prijselasticiteit van de vraag naar buitenlandse vakantiereizen is –1,4

De directie van Delta verwacht dat buitenlandse vakantiereizen 4% goedkoper worden. De commercieel-directeur van Delta stelt voor de prijzen van Delta-reizen zodanig aan te passen dat de afzet gelijk blijft. Maar dat gaat ten koste van de omzet. De financieel-directeur is daarom tegen het voorstel. Hij stelt dat de omzetdaling kan worden beperkt door niet op de prijsdaling van de buitenlandse reizen te reageren.

b Bereken met hoeveel procent de prijs van binnenlandse Delta-reizen moet dalen om de afzet gelijk te houden.
c Is de stelling van de financieel-directeur juist? Verklaar het antwoord met behulp van de beschikbare cijfers.

Snapt iemand wat je hier moet doen?
Bauer's Law: "Whatever CAN go wrong, WILL be resolved in a period of 24 hours."
  vrijdag 23 mei 2008 @ 20:07:21 #86
213232 Dayshine
Cómo está hoy?
pi_58864601
ik ga maar eens beginnen..
wat moet er geleerd worden? gewoon al die lesbrieven die behandelt zijn in de les, minus de inperking die gedaan is?

thanks voor de samenvattingen trouwens, maakt het allemaal wat makkelijker + ze kunnen in mijn GR
Nothing succeeds like the appearance of success
pi_58864910
Ik wil ook beginnen maar zoek een beetje beknoptere samenvattingen die ook meer op belangrijke stof ingaan. Die site met die 'lesbrieven' is nogal veel. 14 pagina's kan je niet echt een samenvatting noemen (per boekje). Ook ken ik wel al die standaard dingen zoals schaarste en wat nou consumeren is. Ik zoek een beetje naar de gerichte, moeilijke dingen van economie aangezien ik dat niet helemaal snap en er in moet stampen.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 21:12:04 #88
111336 Koekjesbeest
Koekenbakker.
pi_58866015
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 15:10 schreef Myers het volgende:

---

Het enige waar ik mee kan komen is.. Je hebt die formules van Ep= (voor binnen- en buitenlandse reizen) en Ek= , die waarden zijn dus gegeven. Als je dan ook een procentuele verandering krijgt moet je de Ep van buitenlandse reizen aanpassen. Dan kun je weer wat met die Ek (die verandert) waardoor je de Ep van de binnenlandse reizen kent, en de vraag kan beantwoorden? lijkt mij gewoon wiskundig gegoochel. Maar ter Disclaimer; ik heb Wa1 en extra vak eco 1 en sta respectievelijk een 6,6 en 5,3 Op zich kan ik wel uit de voeten met die elasticiteiten. Op zich
Wish yo'momma was this smart.
pi_58866322
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 15:10 schreef Myers het volgende:
Reisbureau Delta heeft uitsluitend binnenlandse vakantiereizen in het assortiment. Het ondervindt in toenemende mate concurrentie van reisbureaus die buitenlandse vakantiereizen in Europa aanbieden. Op korte termijn wordt de concurrentiepositie van Delta vooral bepaald door de prijzen.
Delta beschikt over de volgende gegevens:

- de kruiselingse prijselasticiteit van de vraag naar binnenlandse vakantiereizen ten opzichte van de prijs van buitenlandse vakantiereizen is +0,7

- de prijselasticiteit van de vraag naar binnenlandse vakantiereizen is –0,5

- prijselasticiteit van de vraag naar buitenlandse vakantiereizen is –1,4

De directie van Delta verwacht dat buitenlandse vakantiereizen 4% goedkoper worden. De commercieel-directeur van Delta stelt voor de prijzen van Delta-reizen zodanig aan te passen dat de afzet gelijk blijft. Maar dat gaat ten koste van de omzet. De financieel-directeur is daarom tegen het voorstel. Hij stelt dat de omzetdaling kan worden beperkt door niet op de prijsdaling van de buitenlandse reizen te reageren.

b Bereken met hoeveel procent de prijs van binnenlandse Delta-reizen moet dalen om de afzet gelijk te houden.
c Is de stelling van de financieel-directeur juist? Verklaar het antwoord met behulp van de beschikbare cijfers.

B:

Je moet de verandering van de prijs weten. Om die te weten moet je de prijselasticiteit van binnenlandse vluchten weten en de vraag naar binnenlandse vluchten. Die laatste weet je niet en moet je zodoende bereken uit de kruiselinkse prijselasticiteit van de vraag naar binnenlandse vluchten. Die is 0,7, terwijl je weet dat de prijs van buitenlandse vluchten 4% goedkoper wordt. Dus 0,7 x 4 = 2,8%. Dus de vraag naar binnenlandse vluchten daalt met 2,8%. Je weet dus nu de prijselasticiteit van binnenlandse vluchten en de vraag naar binnenlandse vluchten en zo kan je de prijs naar binnenlandse vluchten berekenen: 2,8: -0,5 = -5.6. Dus de prijs naar binnenlandse vluchten moet met 5,6% dalen om de afzet gelijk te houden.

C:

Als de afzet met 5,6% daalt, wat hier gebeurt door te reageren op de prijsverandering, dan daalt ook de omzet met 5,6%. Als je niet reageert op de prijsverandering heb je dus een omzetdaling van 4 x 0,7 = 2,8. Kortom, daar daalt de omzet dus een stuk minder.
pi_58871265
Bedankt TheArt.

Ik haal steeds nčt een 5,5 voor de eerdere examens, dit weekend nog maar goed oefenen.
Bauer's Law: "Whatever CAN go wrong, WILL be resolved in a period of 24 hours."
  zaterdag 24 mei 2008 @ 11:11:00 #91
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58874305
Vraagje, weet niet of het al eerder is gesteld, maar weet iemand of je ook het verschil tussen Keynes en Klassieke theorie &zo moet weten??
pi_58874503
Het zou kunnen dat ze vragen:

Bestaat er volgens de Keyniaanse theorie een negatief of positief verband tussen het minimum loon en werkgelegenheid. Iets in die trant kan er in zitten ja.
pi_58874526
Ik kan me er niet toe zetten aan economie te beginnen
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58874635
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 11:27 schreef -Marlii- het volgende:
Ik kan me er niet toe zetten aan economie te beginnen
Ik ken het gevoel, ik heb er al weer helemaal genoeg van.
Het enige probleem is dat ik een 5.8 sta, en dus een 5.2 moet halen... Dus ik ga toch maar even een oefenexamen maken. En als dat slecht is gegaan, een oefenexamen Engels erachteraan omdat ik dan wel een hoog cijfer heb, dat verlicht het weer een beetje.
Misty windows hide your empty eyes, every moment...every whisper seperates you from me.
pi_58874834
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 11:34 schreef Enceladus het volgende:

[..]

Ik ken het gevoel, ik heb er al weer helemaal genoeg van.
Het enige probleem is dat ik een 5.8 sta, en dus een 5.2 moet halen... Dus ik ga toch maar even een oefenexamen maken. En als dat slecht is gegaan, een oefenexamen Engels erachteraan omdat ik dan wel een hoog cijfer heb, dat verlicht het weer een beetje.
Ik sta nog een 6,7 dus een 4,3 zou leuk zijn aangezien ik ak behoorlijk verknalt heb gister en dat al een 5 is en vanmiddag ben ik ook al niet thuis Misschien toch vanavond maar wat doen
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58875063
tvp. ga vanmiddag beginnen
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 12:07:18 #97
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58875090
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 11:26 schreef v0lt het volgende:
Het zou kunnen dat ze vragen:

Bestaat er volgens de Keyniaanse theorie een negatief of positief verband tussen het minimum loon en werkgelegenheid. Iets in die trant kan er in zitten ja.
Oké dankjewel, dan ga ik dat toch maar eens bestuderen

hier nog iemand die geen zin heeft!
pi_58875129
Ik... ik moet nog maar 2 leerexamens, en dan ben ik klaar maar god... ik heb er echt geen zin in! (ondanks dat ik eco wel te doen vind)
  zaterdag 24 mei 2008 @ 12:23:14 #99
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58875299
khoef nog maar 1 leerexamen haha.. iemand misschien een peptalk over voor mij?
pi_58876145
1... en je hebt een peptalk nodig?
Economie is easy, maar ik heb er filosofie bij. Ik heb dat boek geprobeerd te lezen maar het is echt zo saai en van de hak op de tak. Dit wordt samen met morgen 1 van de saaiste dagen uit mijn leven.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 13:30:52 #101
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58876258
filosofie?
oké oké, ik hou op met zeuren (A)
Sterkte dan maar
pi_58876528
Ik heb gemerkt dat de economie examens uit sommen bestaan, en uit vragen waarbij je verbanden moet leggen tussen een oorzaak en een gevolg. Voor dat laatste heb ik deze pagina gevonden, waar ze bijna allemaal staan. Je moet ze alleen wel zelf invullen, maar opzich is het een goede oefening!

Vind ik dan

http://home.wanadoo.nl/ec(...)Pijltjesschema's.htm
pi_58876769
En zijn er ook ergens antwoorden te vinden van die pijltjesschema's?
  zaterdag 24 mei 2008 @ 14:10:26 #104
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58876821
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 13:51 schreef lobzorenzo het volgende:
Ik heb gemerkt dat de economie examens uit sommen bestaan, en uit vragen waarbij je verbanden moet leggen tussen een oorzaak en een gevolg. Voor dat laatste heb ik deze pagina gevonden, waar ze bijna allemaal staan. Je moet ze alleen wel zelf invullen, maar opzich is het een goede oefening!

Vind ik dan

wau, écht handig,
maar antwoorden zouden indd leuk zijn
pi_58877032
Ik heb gezocht en gezocht, maar niks gevonden
Maar kom op, ze zijn niet héél lastig toch? Maar misschien als er 1 niet zo duidelijk is, dat we het hier kunnen bespreken?
pi_58877705
Antwoorden zou wel chill zijn. Wel handig dit, want hierop faal ik altijd.
is dit goed bij 4?: hoogcunjunctuur - vraag arbeid > aanbod arbeijd - krappere arbeidsmarkt - lonen omhoog - aanbod arbeid omhoog - vervulde vacatures omhoog
pi_58878254
Ja die klopt! Bij hoogconjunctuur heb je weinig werkloosheid. Werkgevers zijn bereid hogere lonen te betalen voor die extra werknemer, omdat de vraag naar het product zo groot is.
pi_58878478
5. loonmatiging → kosten(stijging) omlaag→ verkoopprijzen omlaag→ concurrentiepositie verbetert → export omhoog → bestedingen omhoog → productie omhoog → vraag naar arbeid omhoog → werkloosheid neemt af

7. % stijging lonen > % stijging arbeidsproductiviteit → loonkosten per eenheid product omhoog → concurrentiepositie verslechtert → export omlaag en import omhoog → binnenlandse productie daalt → structuurwerkloosheid stijgt .

Zijn deze goed denken jullie?
pi_58878553
Die kloppen volgens mij beide, maar ik ben niet HET economie wonder, dus ik zou maar wachten op een second opinion.
Misty windows hide your empty eyes, every moment...every whisper seperates you from me.
pi_58878570
Ik zie geen fouten, kan ook best aan mij liggen.
huup huup
barbatruuk
  zaterdag 24 mei 2008 @ 16:22:09 #111
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58878798
Zien dr naar mijn idee goed uit!
pi_58878863
Protectie

1
Instellen door EU van non-tarifaire maatregel → protectie __ → prijs van importproduct in EU relatief __ → inkomen binnenlandse producent van het product __ .

2
Koersdaling yen = koers $ __ → import VS uit Japan __ en export VS naar Japan __ → productie VS __ .

3
Minimumprijs → vraag < > aanbod → aanbod overschot/tekort → ingrijpen overheid door productiequotum __.

4
Koers Afrikaanse Franc ↑ → importprijs Frankrijk __ → concurrentiepositie Franse bedrijven op binnenlandse ,markt __ en concurrentiepositie Franse exportbedrijven __ .

5
Afschaffen importquota door Europa → import __ → concurrentie op Europese markt __ → prijzen __ → inflatie __ .

6
Dumping van staal op markt VS → importprijs staal __ → staalproductie VS __ → werkgelegenheid VS __ .

7
Invoerrechten op staal ↑ → importprijs staal __ → dumping __

Zou iemand als hij deze snapt met de antwoorden willen posten
  zaterdag 24 mei 2008 @ 16:30:02 #113
130479 ganzenherder
Ganse herder
pi_58878912
Weet iemand toevallig ergens een begrippenlijst van alles bij elkaar te staan?
Patat Friet
pi_58879006
Ik heb het geprobeerd, hopelijk heb ik geen domme fouten gemaakt, wat zomaar zou kunnen natuurlijk

1
Instellen door EU van non-tarifaire maatregel → protectie omhoog → prijs van importproduct in EU relatief omhoog → inkomen binnenlandse producent van het product omlaag (als ze hier bedoelen dat iemand door hogere importkosten minder productiemiddelen aan kan schaffen, waardoor hij minder geld overhoudt? .

2
Koersdaling yen = koers $ omhoog → import VS uit Japan omhoog (want goedkoop toch?) en export VS naar Japan omlaag (want Japan het nu niet zo makkelijk betalen?) → productie VS omlaag .
Hier heb ik wel m'n twijfels bij ...

3
Minimumprijs → vraag < aanbod → aanbod overschot → ingrijpen overheid door productiequotum omhoog.

4
weet ik echt niet :/

5
Afschaffen importquota door Europa → import omhoog → concurrentie op Europese markt omhoog → prijzen omlaag → inflatie omlaag(?) .

6
Dumping van staal op markt VS → importprijs staal laag → staalproductie VS laag → werkgelegenheid VS omlaag .

7
Invoerrechten op staal ↑ → importprijs staal omlaag → dumping omlaag
pi_58879038
Ik heb alleen economie 1. Heb niet het idee dat het heel lastig zal zijn. Ook al sta ik een 5,6 ik vind het echt super makkelijk. Het wiskundige gedeelte moet wel lukken en verder is er veel logisch nadenken. Komt maar een beetje theorie bij kijken.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_58879236
Is het overheidstekort B-O of O-B?

En kan iemand mij nog ff kort uitleggen hoe de prijselasticiteit ook alweer in elkaar steekt (zowel kruislingse als de normale)?

Alvast bedankt
  zaterdag 24 mei 2008 @ 17:11:26 #117
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58879455
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 16:56 schreef ChinChezo het volgende:
Is het overheidstekort B-O of O-B?

En kan iemand mij nog ff kort uitleggen hoe de prijselasticiteit ook alweer in elkaar steekt (zowel kruislingse als de normale)?

Alvast bedankt
Overheidssaldo is B-O, anders krijg je een mingetal terwijl dr een overschot is!
er is een tekort als O groter is dan B, want dan besteedt de overheid meer dan dat ze krijgen aan Belastingen.
Overschot is dus andersom.

elasticiteit weet ik niet (A)
  zaterdag 24 mei 2008 @ 17:16:31 #118
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58879549
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 16:38 schreef lobzorenzo het volgende:

[...]

7
Invoerrechten op staal ↑ → importprijs staal omlaag → dumping omlaag
Als de invoerrechten op staal omhoog gaan, dan wordt het toch juist duurder om staal in te voeren? dus dan gaat de importprijs toch omhoog ?

(kan t verkeerd hebben, economie is níét mn sterkste vak )
pi_58879624
De algemene formule voor een elasticiteit luidt:% verandering gevolg / % verandering oorzaak

Prijselasticiteit van de vraag = % verandering vraag / % verandering prijs

Kruiselingse prijselasticiteit van de vraag = % verandering vraag goed 1 / % verandering prijs goed 2

Inkomenselasticiteit van de vraag = % verandering vraag / % verandering inkomen

Segment elasticiteit neem je dus gewoon de procentuele verandering in het segment. Dus eigenlijk wat hierboven staat.

Punt elasticiteit gaat zo:
[afgeleide van de vraag functie] * p/q
Als je dan dus de prijs met de vraag die daar bij hoort voor p en q invult krijg je dus de punt prijselasticiteit van de vraag.

Is het zo duidelijk?

[ Bericht 27% gewijzigd door Powerpritt op 24-05-2008 17:29:04 ]
pi_58879629
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 16:38 schreef lobzorenzo het volgende:

2
Koersdaling yen = koers $ omhoog → import VS uit Japan omhoog (want goedkoop toch?) en export VS naar Japan omlaag (want Japan het nu niet zo makkelijk betalen?) → productie VS omlaag .
Hier heb ik wel m'n twijfels bij ...
klopt wel denk k, japan wordt goedkoper voor VS, dus ze importeren meer. Terwijl VS juist duurder wordt voor Japan, dus de export daalt. Door de daling van export, zal de productie ook wel dalen.. er hoeft immers minder geproduceerd te worden toch
pi_58879780
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 17:16 schreef Extraordinary het volgende:

[..]

Als de invoerrechten op staal omhoog gaan, dan wordt het toch juist duurder om staal in te voeren? dus dan gaat de importprijs toch omhoog ?

(kan t verkeerd hebben, economie is níét mn sterkste vak )
Ja je hebt gelijk, niet echt slim van mij. Misschien heb ik importprijs in mn hoofd verwisseld met simpelweg import. Want de import gaat omlaag en dumping zal niet meer mogelijk zijn. Dus de importprijzen moeten inderdaad omhoog. Foutje!
  zaterdag 24 mei 2008 @ 17:56:35 #122
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58880244
oké, maar heb nog wel vraagje; ik snap dat hele dumping idee niet echt ..
importprijzen gaan omhoog & dumping omlaag? I kinda don't get it !
pi_58880366
Ik ga ook maar eens beginnen met leren :>.
pi_58880575
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 17:56 schreef Extraordinary het volgende:
Dumping is het verschijnsel dat een land tegen héle lage prijzen goederen aan jouw land verkoopt. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om een goed te importeren in plaats van zelf te produceren. De welvaart van je eigen land kan er zo op achteruitgaan. Daarom doet je eigen land de importheffingen omhoog, zodat het voor het andere land niet meer gunstig is bij jou te 'dumpen'.

Zoiets in ieder geval
  zaterdag 24 mei 2008 @ 18:15:53 #125
151971 Radioheader
FR 1908-2008
pi_58880621
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 13:51 schreef lobzorenzo het volgende:

Vind ik dan

Nice, dankje wel
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
  zaterdag 24 mei 2008 @ 18:15:55 #126
57586 Bananenman
-----------
pi_58880624
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 17:56 schreef Extraordinary het volgende:
Bij dumping biedt een exporteur zijn goederen voor veel lagere prijzen aan dan in het thuisland. Als er dan maatregelen worden getroffen om dumping tegen te gaan (dmv heffingen etc.), wordt het dus duurder (de importprijs gaat omhoog) om die goederen te kopen voor de importeurs. Dan heeft het hele dumping idee niet zoveel zin meer.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 18:19:54 #127
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58880711
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 18:14 schreef lobzorenzo het volgende:

[..]

Dumping is het verschijnsel dat een land tegen héle lage prijzen goederen aan jouw land verkoopt. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om een goed te importeren in plaats van zelf te produceren. De welvaart van je eigen land kan er zo op achteruitgaan. Daarom doet je eigen land de importheffingen omhoog, zodat het voor het andere land niet meer gunstig is bij jou te 'dumpen'.

Zoiets in ieder geval
Ohh oké thanks thanks thanks
  zaterdag 24 mei 2008 @ 18:20:33 #128
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58880726
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 18:15 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Bij dumping biedt een exporteur zijn goederen voor veel lagere prijzen aan dan in het thuisland. Als er dan maatregelen worden getroffen om dumping tegen te gaan (dmv heffingen etc.), wordt het dus duurder (de importprijs gaat omhoog) om die goederen te kopen voor de importeurs. Dan heeft het hele dumping idee niet zoveel zin meer.
en jij ook bedankt (A) haha
  zaterdag 24 mei 2008 @ 19:13:08 #129
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58881667
Waauw dit topic staat bestwel stil, heb ik iedereen weggejaagd
pi_58881679
Heeft iemand het TI-84 Plus computer programmaatje?
Ik heb nog geen site gevonden waar ik hem kan downloaden. (Liefst voor Mac OS X)

Met de GR typen duurt zo lang...
pi_58881694
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 19:13 schreef Extraordinary het volgende:
Waauw dit topic staat bestwel stil, heb ik iedereen weggejaagd
Nee iedereen zit braaf te studeren voor maandag
Ik kan me er nog niet helemaal toe zetten...
  zaterdag 24 mei 2008 @ 19:17:33 #132
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58881743
OOOHH ! nu snap ik het (A)
haha dat heb ik dus ook.. denk dat we toch iets fout doen, aangezien we nog de enige zijn (A)
pi_58881857
Ik heb ook echt totaal geen zin. terwijl ik hier echt een voldoende voor nodig heb.
ga denk ik maar mn gitaar ff opsluiten ergens. Zit nu al een uur te pingelen zonder ik het door heb
pi_58881870
Morgen, écht dan ga ik beginnen. Écht
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58881890
iemand die goed uit kan leggen wat de p/a ratio en de i/a ratio precies inhouden?
mijn boek zegt t vaag..
  zaterdag 24 mei 2008 @ 19:30:54 #136
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58882000
i/a ratio is de verhouding tussen het aantal inactieven (mensen die uitkering nodig hebben) en actieven (mensen die premies betalen voor een uitkering)..
p/a ratio niet echt van gehoord..

@ -Marlii- ; vind je idee geweldig.. morgen is alles vast beter
pi_58882023
Heb WoW uitgezet om te gaan leren maar ben dus het forum ingedoken . Altijd maar opschuiven :p, als ik niet zit te internetten of muziek te luisteren dan zit ik wel weer te staren ofzo..... help .

Zal straks wel weer achter ee tv film zitten, van 23:00-2:00 leer ik altijd het best! Gelukkig begint economie laat maandag

Bedankt voor alle linkjes enzo, ook heb ik veel aan de uitleg van mensen op vragen hier, ty .

Iedereen succes met leren!
pi_58882035
p/a ratio = personen/arbeidsjaar
vb. ratio = 1 dan werkt gemiddeld iedereen een arbeidsjaar. ratio = 2 dan werkt iedereen gemiddeld 0,5 arbeidsjaar.

I/A ratio:
De verhouding tussen het aantal inactieven en actieven in Nederland. Tot de inactieven worden de uitkeringstrekkers van 15 jaar en ouder (AOW, ANW, ZW, WAO, WAZ, Wajong, WW, vorstverlet, ABW, IOAW en IOAZ) gerekend, omgerekend naar volledige uitkeringen. Onder actieven worden verstaan de werkzame personen van 15 jaar en ouder omgerekend naar volledige banen (arbeidsjaren), verminderd met het ziekteverzuim in uitkeringsjaren.

Toelichting:
De i/a ratio is een indicator voor het draagvlak van de sociale verzekeringen: hoe meer mensen er werken, hoe meer er aan sociale premies wordt betaald.
Te gebruiken voor: Verhouding niet-actieven/actieven

TIP: google is je vriend
pi_58882058
Rente Japan ↓ → vraag naar yen lager → koers ¤/Yen lager

is deze nou zo makkelijk of ben ik nou echt dom?
pi_58882233
Als de rente omlaag gaat dan is de vraag toch juist hoger, omdat lenen goedkoper is zal er meer krediet gevraagd worden. En een hoge vraag betekend ook dat de Yen duurder zal worden vanwege de hoge vraag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')