abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57811779
Ik heb onlangs een mp3-speler gekocht bij MP3shop.be

Ik had echter mijn mening veranderd en wilde een andere MP3-speler kopen, maar de bestelling was al verstuurd en kon dus niet geannuleerd worden.

Daarom besloot ik een mailtje te sturen aan de winkel om te vragen voor retour, eigenlijk voor een ruil zelfs, aangezien de MP3-speler die ik wilde kopen goedkoper was en ik die dan snel in mijn bezit zou kunnen hebben.

Ik heb het product nog niet gebruikt, maar ik had de verpakking wel geopend (en hem daarbij niet beschadigd) om het goed te inspecteren.

Nu zegt het Burgerlijk Wetboek dit over het herroepingsrecht op kopen op afstand:
quote:
Artikel 46d

1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.

4. De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;

b. van zaken die:

1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;

3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

4°. snel kunnen bederven of verouderen;

c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;

d. van kranten en tijdschriften.

Het is pas de 3e dag na ontvangst, dus ik zou deze nog moeten kunnen retoureren, ook hoort de MP3-speler niet bij de uitzonderingen.
Aangezien alle winkeld in België het BW moeten volgen zou ik deze MP3-speler dus gewoon moeten kunnen retoureren, er staat niets in over het (al dan niet) openen van de verpakking van je aangekochte product.

Ook op andere sites etc. (consumentenrechten, ...) zie ik dat je het recht hebt om je goed te inspecteren, en staat er niets dat je recht zou vervallen als je de verpakking opent.

De Algemene Voorwaarden van de webshop vertellen me echter iets anders:
quote:
7. Recht van verzaking en ruiling

1. De Consument Koper kan, volgens de Belgische wet betreffende de handelspraktijken, de voorlichting en bescherming van de consument van 14 juli 1991 (hierna "W.H.P.C."), binnen zeven (7) werkdagen na aflevering van het product zonder boete en zonder opgaaf van redenen het verzakingsrecht uitoefenen. Van dit verzakingsrecht zijn uitgezonderd software, CD-roms of andere vergelijkbare producten waarvan de verzegeling (seal) verbroken is of software waarvoor een bindende productregistratie is uitgevoerd. Er is geen verzakingsrecht wanneer het product en de verpakking niet meer in originele, complete, onbeschadigde en ongebruikte staat verkeren. Alle meegezonden documentatie, garantiebewijzen en verpakkingsmaterialen dienen te worden gevoegd bij de retourzending. De retourzending dient te gebeuren via dezelfde weg als de levering of via aflevering in de showroom. In geval hij zijn verzakingsrecht uitoefent, is de Consument Koper verplicht het ontvangen product binnen 7 werkdagen na de levering aan Coolblue terug te bezorgen in de staat waarin de Consument Koper het product heeft ontvangen, met vermelding van zijn bankrekeningnummer. De kosten voor het terugzenden van het product zijn voor rekening van de Consument Koper.
2. Indien de Consument Koper van het verzakingsrecht zoals vermeld in het vorige lid gebruik heeft gemaakt, dan draagt Coolblue binnen 10 dagen zorg voor terugbetaling van het door de Consument Koper aan Coolblue betaalde middels een bank overschrijving op het rekeningnummer dat Coolblue van de Consument Koper hiertoe aangewezen heeft gekregen.
3. Coolblue is nimmer aansprakelijk voor enige schade -diefstal of verlies daaronder begrepen- die bij terugzending aan de verpakking of het product ontstaat.
4. Overeenkomstig artikel 80, §4, 2° W.H.P.C. kan de Consument Koper geen verzakingsrecht uitoefenen voor overeenkomsten betreffende de levering van producten die volgens de specificaties van de Consument Koper zijn vervaardigd of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben of die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden of snel kunnen bederven of verouderen.
5. Indien het product niet conform de voorwaarden van het verzakingsrecht is ontvangen dan wordt het aankoopbedrag niet gerestitueerd. Het product blijft eigendom van Koper welke verplicht is haar eigendom binnen twee weken af te halen. Op verzoek van de Koper kan het product ook worden bezorgd.
6. Ieder product dat in originele, complete, onbeschadigde en ongebruikte staat is en waarvan de verpakking ongeopend en onbeschadigd is, kan geruild worden in de showroom van Coolblue worden binnen een termijn van 30 dagen, mits voorlegging van het origineel aankoopbewijs.
Ten eerste lijkt met dit al een beetje tegenstrijdig omdat men bij het eerste artikel niets zegt over het openen van de verpakking, waarna men het in het 6e artikel ineens wel vermeld.

Maar afin, volgens deze site mag ik de verpakking dus niet openen, de eerste keer dat ik dit tegenkom bij een winkel, maar goed.

Iets verder in de algemene voorwaarden vinden we dit:
quote:
13. Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1. Op alle aanbiedingen en overeenkomsten is uitsluitend Belgisch recht van toepassing, met uitsluiting van de principes van rechtsconflicten in de ruimte.
2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
3. Alle geschillen die verband houden met of voortvloeien uit aanbiedingen van Coolblue, of overeenkomsten die met haar gesloten zijn, worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Antwerpen, tenzij een dwingende wetsbepaling uitdrukkelijk een andere rechter als bevoegd aanwijst.
Wat betekent dat het artikel in de BW dus inderdaad zeker van toepassing is.

Nu is mijn vraag of deze webshop mijn product zou moeten accepteren voor retour volgens het Belgisch recht..
of dat de overeenkomst in de algemene voorwarden sterker telt, en ze dit product dus niet moeten accepteren.
Het meest logische lijkt me i.i.g. wel dat de algemene voorwaarden belangrijker zijn, maar ik ken genoeg mensen die een product konden ruilen/retoureren, zelfs na gebruik, laat staan het openen van de verpakking.

Ik heb inmiddels een mail terug gekregen, waarbij mij verteld wordt dat mijn recht is vervallen door het openen van de verpakking. Ik heb een mailtje teruggestuurd en mag hem wel sturen naar de winkel voor evaluatie of hij al dan niet geruild mag worden.
pi_57811940
Als er in het Belgisch wet een artikel 46d is met betrekking tot koop op afstand dan moet de webwinkel dat volgen. Maar ik heb heel sterk het vermoeden dat de tekst van dat artikel komt uit het Nederlands wetboek en dat is dan niet in Belgie van toepassing.
pi_57812278
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:08 schreef Light het volgende:
Als er in het Belgisch wet een artikel 46d is met betrekking tot koop op afstand dan moet de webwinkel dat volgen. Maar ik heb heel sterk het vermoeden dat de tekst van dat artikel komt uit het Nederlands wetboek en dat is dan niet in Belgie van toepassing.
Ah je hebt gelijk, dat heb ik even over het hoofd gezien.
Ik zoek even het artikel van het herroepingsrecht in het Belgische BW op.
pi_57812442
Ik kon hier niets over vinden in het BW, maar de lidstaten van de EU moeten de Europese wetten toepassen, en in het Europese herroepingsrecht staat ook niets over het openen.
quote:
Artikel 6

Herroepingsrecht

1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 7 werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen zonder betaling van een boete en zonder opgave van redenen. Aan de consument kunnen, voor de uitoefening van zijn herroepingsrecht, ten hoogste de rechtstreekse kosten voor het terugzenden van de goederen worden aangerekend.

Voor de uitoefening van dit recht gaat de termijn in:

- voor goederen, op de dag waarop de consument deze ontvangt, wanneer aan de verplichtingen van artikel 5 is voldaan;

- voor diensten, op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten, of op de dag waarop aan de verplichtingen van artikel 5 is voldaan, wanneer daaraan wordt voldaan na de sluiting van de overeenkomst, mits de termijn de onderstaande termijn van drie maanden niet overschrijdt.

Wanneer de leverancier niet heeft voldaan aan de verplichtingen van artikel 5, is de termijn drie maanden. Deze termijn gaat in:

- voor goederen, op de dag waarop de consument deze ontvangt;

- voor diensten, op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten.

Indien de in artikel 5 bedoelde gegevens binnen deze termijn van drie maanden zijn verstrekt, beschikt de consument vanaf dat ogenblik over de in de eerste alinea bedoelde termijn van ten minste zeven werkdagen.

2. Wanneer het herroepingsrecht overeenkomstig dit artikel door de consument is uitgeoefend, is de leverancier verplicht de door de consument gestorte bedragen kosteloos terug te betalen. Aan de consument kunnen, voor de uitoefening van zijn herroepingsrecht, ten hoogste de rechtstreekse kosten voor het terugzenden van de goederen worden aangerekend. Deze terugbetaling moet zo spoedig mogelijk en in elk geval binnen dertig dagen plaatsvinden.

3. Tenzij de partijen anders zijn overeengekomen, kan de consument het in lid 1 bedoelde herroepingsrecht niet uitoefenen voor overeenkomsten:

- betreffende de levering van diensten waarvan de uitvoering met instemming van de consument begonnen is vóór het einde van de in lid 1 bedoelde termijn van zeven werkdagen;

- betreffende de levering van goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de leverancier geen vat heeft;

- betreffende de levering van goederen die volgens de specificaties van de consument zijn vervaardigd of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben of die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden of snel kunnen bederven of verouderen;

- betreffende de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling door de consument is verbroken;

- betreffende de levering van kranten en tijdschriften;

- voor diensten van weddenschappen en loterijen.

4. De lidstaten bepalen in hun wetgeving dat:

- indien de prijs van een goed of een dienst geheel of gedeeltelijk gedekt is door een door de leverancier verstrekte lening, of

- indien de prijs geheel of gedeeltelijk gedekt is door een lening die aan de consument verstrekt is door een derde partij op grond van een overeenkomst tussen de derde en de leverancier,

de leningsovereenkomst zonder boete wordt ontbonden, ingeval de consument overeenkomstig lid 1 gebruik maakt van zijn recht om de overeenkomst te herroepen.

De lidstaten bepalen op welke wijze de leningsovereenkomst wordt ontbonden.
pi_57813201
De Europese literatuur is duidelijk op dit punt: geopende verpakking is geen belemmering voor een herroeping van een koop op afstand.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_57813703
En is het Europees recht dan sterker dan de voorwaarden die de verkoper stelt?

D.w.z.: Mag de verkoper niet zomaar regels toevoegen aan hun algemene voorwaarden, die niet expliciet in het Europees recht vermeld zijn?
pi_57813833
Algemene Voorwaarden staan NOOIT boven de wet.

Iets wat mensen wel eens mogen leren ondertussen.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_57813990
Dat is dan zeer goed om te weten.

Een domme vraag misschien, maar kan ik trouwens ergens officiële referenties hierover (AV < wet) vinden om aan de verkoper te tonen, in het geval dat deze het product niet wilt ruilen ondanks de onbeschadigde staat.
pi_57814103
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:25 schreef Amadeo het volgende:
Dat is dan zeer goed om te weten.

Een domme vraag misschien, maar kan ik trouwens ergens officiële referenties hierover (AV < wet) vinden om aan de verkoper te tonen, in het geval dat deze het product niet wilt ruilen ondanks de onbeschadigde staat.
Ik zou niet weten waar, maar als je rustig tegen die verkoper dan begint over het feit dat je rechtsbijstand wel eens gebruikt mag worden binnenkort.... dan heb je vast geen problemen .
We'll keep on whispering our mantras.
pi_57814276
Dat lijkt me een goed idee.

Ik zal dan eerst maar ingaan op hun propositie om de MP3-speler in te sturen voor evaluatie, voordat de periode van 7 dagen over is. Hij is nog in perfecte staat, dus als ze hem weigeren, zal het zijn omdat hij geopend is geweest. Dan kan ik hen aanspreken over mijn rechten.

Als ze dan alsnog weigeren.. tjah, klacht indienen bij de consumentenbond?

Bedankt voor alle hulp i.i.g.
pi_57815066
Ok, even een paar zaken op een rijtje:
-De wet staat (zoals eerder gezegd) altijd boven de voorwaarden van de verkoper.
-Volgens de wet mag je het product inspecteren, en dat gaat nu eenmaal niet zonder de verpakking te openen. CD's en DVD's (spullen die je dus kan kopiëren zodra je de verpakking opent) vallen hierbuiten.
-Artikel 6 (van de verkoper) gaat niet over koop op afstand maar gewoon ruilen, daar heb je in dit geval niks mee te maken.

Je kunt het product dus gewoon terug sturen op basis van de wet kopen op afstand. Ik zou je dan ook aanraden om dat te doen. Je hebt de wet namelijk aan jouw kant en als je het terugstuurt voor evaluatie heb ik geen idee of je je gelijk nog wel kunt halen.
Misschien ten overvloede maar de transportkosten voor het terugsturen moet je wel zelf betalen.
Ik zou ook niet gelijk gaan dreigen met rechtsbijstand, dat maakt de toon onnodig grimmig. Zeg gewoon dat ze volgens de wet ook geopende producten terug moeten nemen. Ze zullen heus wel weten dat je gelijk hebt. Als ze dan nog moeilijk doen kan je met juridische stappen dreigen.
pi_57816255
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:02 schreef MarBu het volgende:
Ok, even een paar zaken op een rijtje:
-De wet staat (zoals eerder gezegd) altijd boven de voorwaarden van de verkoper.
-Volgens de wet mag je het product inspecteren, en dat gaat nu eenmaal niet zonder de verpakking te openen. CD's en DVD's (spullen die je dus kan kopiëren zodra je de verpakking opent) vallen hierbuiten.
-Artikel 6 (van de verkoper) gaat niet over koop op afstand maar gewoon ruilen, daar heb je in dit geval niks mee te maken.

Je kunt het product dus gewoon terug sturen op basis van de wet kopen op afstand. Ik zou je dan ook aanraden om dat te doen. Je hebt de wet namelijk aan jouw kant en als je het terugstuurt voor evaluatie heb ik geen idee of je je gelijk nog wel kunt halen.
Misschien ten overvloede maar de transportkosten voor het terugsturen moet je wel zelf betalen.
Ik zou ook niet gelijk gaan dreigen met rechtsbijstand, dat maakt de toon onnodig grimmig. Zeg gewoon dat ze volgens de wet ook geopende producten terug moeten nemen. Ze zullen heus wel weten dat je gelijk hebt. Als ze dan nog moeilijk doen kan je met juridische stappen dreigen.
Ik krijg binnenkort nog een mailtje met stappen etc. voor het op zenden. Ik stuur hem nu eigenlijk op als iemand die gebruik wilt maken van het herroepingsrecht. De "evaluatie" is volgens mij gewoon een normale procedure om te kijken of ie wel onbeschadigd is etc.
Als ze hem weigeren omdat hij geopend is, kan ik hen de feiten voorleggen.

De transportkosten zullen geen probleem zijn, aangezien ik dichtbij woon en het pakje gewoon kan gaan brengen.
  vrijdag 4 april 2008 @ 08:48:34 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_57822308
Hele domme vraag misschien, maar waarom open je het product als je toch al zeker weet dat je het terug wilt sturen?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_57822798
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 08:48 schreef karr-1 het volgende:
Hele domme vraag misschien, maar waarom open je het product als je toch al zeker weet dat je het terug wilt sturen?
Nope, die gedachte kwam ook bij mij op. Tussen bestelling en ontvangst had je al besloten dat je hem niet wilde hebben en toch open je de verpakking om hem te inspecteren? Vaag...
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_57826629
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 09:27 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Nope, die gedachte kwam ook bij mij op. Tussen bestelling en ontvangst had je al besloten dat je hem niet wilde hebben en toch open je de verpakking om hem te inspecteren? Vaag...
Ik had eerst al de neiging hem niet te openen, omdat ik hem dan misschien niet zou kunnen retoureren. Aangezien in het Europees recht niets stond over het openen, heb ik hem toch maar geopend, zodat ik hem toch nog even opnieuw kon bekijken (+ accessoires die erin zaten die ik nog niet gezien had).
  vrijdag 4 april 2008 @ 12:28:51 #16
152789 karr-1
pi_57826660
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 12:27 schreef Amadeo het volgende:

[..]

Ik had eerst al de neiging hem niet te openen, omdat ik hem dan misschien niet zou kunnen retoureren. Aangezien in het Europees recht niets stond over het openen, heb ik hem toch maar geopend, zodat ik hem toch nog even opnieuw kon bekijken (+ accessoires die erin zaten die ik nog niet gezien had).
Maar dat beantwoord nog steeds niet de waarom vraag. Waarom open je het als je zeker weet dat je het terug gaat sturen? Dan stuur je het toch ongeopend meteen weer terug?
pi_57828653
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 12:28 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Maar dat beantwoord nog steeds niet de waarom vraag. Waarom open je het als je zeker weet dat je het terug gaat sturen? Dan stuur je het toch ongeopend meteen weer terug?
Ik wist het nog niet zeker eh, ik wilde nog een keer kijken om er zeker van te zijn dat ik deze niet wilde.

Mjah, dat had ik dus beter niet kunnen doen, nu gaan ze helemaal moeilijk doen hierover.
  vrijdag 4 april 2008 @ 14:45:39 #18
152789 karr-1
pi_57829565
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 14:01 schreef Amadeo het volgende:

[..]

Ik wist het nog niet zeker eh, ik wilde nog een keer kijken om er zeker van te zijn dat ik deze niet wilde.

Mjah, dat had ik dus beter niet kunnen doen, nu gaan ze helemaal moeilijk doen hierover.
Ik wil hem terugsturen, maar ik weet het toch niet helemaal zeker en ga hem dan eerst maar openen om het zeker te weten
pi_57829844
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:08 schreef Light het volgende:
Dat vraag ik me af. Is bij consumentenkoop niet automatisch het Nederlandse recht van toepassing als de consument zich in Nederland bevindt? En dat dus, met het aanbod het op te sturen naar een adres in Nederland, daarmee dat artikel wel van toepassing? Ik weet het niet hoor, maar zoiets staat me bij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_57831336
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 14:45 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik wil hem terugsturen, maar ik weet het toch niet helemaal zeker en ga hem dan eerst maar openen om het zeker te weten
Beslissingen zijn bij mij nooit snel gedaan. Ik kan soms wel een uur in een winkel naar verschillende producten kijken en dan naar huis gaan om allerlei reviews te bekijken en vervolgens nog een uur in de winkel rond te hangen alvorens mijn beslissing te maken. (en eventueel later die beslissing nog veranderen, zoals in dit geval dus)
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 14:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat vraag ik me af. Is bij consumentenkoop niet automatisch het Nederlandse recht van toepassing als de consument zich in Nederland bevindt? En dat dus, met het aanbod het op te sturen naar een adres in Nederland, daarmee dat artikel wel van toepassing? Ik weet het niet hoor, maar zoiets staat me bij.
De consument bevindt zich in dit geval wel in België
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')