abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57762679
De Ronde van het Baskenland, deel uit makend van de Pro Tour,
vindt dit jaar plaats van maandag 7 t/m zaterdag 12 april.

Deze fraaie etappekoers wordt vaak gekenmerkt door onstuimig Baskisch weer en het nodige klimwerk. Het gaat hier niet om hooggebergte, maar beklimming van meestal maximaal 6 tot 7 kilometer lengte. Veel middengebergte dus. Ook zit er doorgaans een tijdrit in.

Veel renners zien deze koers dan ook als een ideale voorbereiding op de Amstel Gold Race en het Waalse tweeluik. Ook wordt het vaak gebruikt als een eerste opmaat naar de grote rondes en voor de Spanjaarden is dit uiteraard een erg belangrijke koers. Helemaal al uiteraard voor de trotse Basken, die zich hier graag tonen voor eigen volk. Het deelnemersveld is vaak erg sterk en de winnaars zijn doorgaans goede en veelzijdige coureurs.

De winnaars van de laatste jaren waren als volgt:
quote:
2007 Juan José Cobo Acebo (Spa)
2006 José Ángel Gómez Marchante (Spa)
2005 Danilo Di Luca (Ita)
2004 Denis Menchov (Rus)
2003 Iban Mayo Diez (Spa)
2002 Aitor Osa Eizaguirre (Spa)
2001 Raimondas Rumsas (Lit)
2000 Andreas Klöden (Dui)
1999 Laurent Jalabert (Fra)
1998 Íñigo Cuesta López de Castro (Spa)
1997 Alex Zülle (Zwi)
1996 Francesco Casagrande (Ita)
1995 Alex Zülle (Zwi)
1994 Tony Rominger (Zwi)
1993 Tony Rominger (Zwi)
1992 Tony Rominger (Zwi)
1991 Claudio Chiappucci (Ita)
1990 Julián Gorospe Artabe (Spa)
Wel de nodige omstreden namen op de lijst. Maar ja, welke koers niet?

De enige Nederlandse winnaar was Erik Breukink in 1988. Namens België wonnen Auguste Verdyck in 1925 en Maurice De Waele in 1928 en 1929. Andere aansprekende einwinnaars zijn onder meer Jacques Anquetil, Luis Ocaña, Gino Bartali, Seán Kelly en Stephen Roche.

Dit jaar wordt het volgende traject gevolgd:

De profielen van de etappes kan ik helaas niet hier heen plakken. Maar deze zijn te vinden op http://canales.diariovasc(...)recorrido/etapas.htm

Het etappeschema is echter als volgt:
quote:
Etapa 1: Legazpi - Legazpi (137 Kms.)
Lunes 7 de abril

Etapa 2: Legazpi - Erandio (153 Kms.)
Martes 8 de abril

Etapa 3: Erandio - Viana (195 Kms.)
Miércoles 9 de abril

Etapa 4: Viana - Vitoria - Gasteiz (171 Kms.)
Jueves 10 de abril

Etapa 5: Vitoria - Gasteiz - Orio (162 Kms.)
Viernes 11 de abril

Etapa 6: Orio - Aia - Orio (20 Kms.)
Sábado 12 de abril
De totale afstand bedraagt 838 km en de gemiddelde etappelengte is 139,66 km.

Het voorlopige deelnemersveld ga ik ook nier hierheen copy & pasten, want anders wordt mijn OP wel heel langdradig en onoverzichtelijk. Maar de voorlopige lijst is te vinden op:

http://canales.diariovasco.com/vueltapaisvasco/participantes/

Astana vaardigt Tourwinnaar Contador en Andreas Klöden, hier al eens winnaar, af. Nu ze de Tour niet mogen rijden zullen ze erg gemotiveerd zijn om overal waar ze mogen starten goed te rijden. Vooral Contador uiteraard als Spanjaard in Spaanse koersen.

Rabobank komt met Thomas Dekker, Robert Gesink, Mauricio Ardila, Theo Eltink, Marc de Maar, Paul Martens, Koos Moerenhout, Grischa Niermann en Laurens ten Dam.

Valverde laat deze koers schijnbaar aan zich voorbij gaan. Wel present zijn een groot aantal mannen die in het Ardense werk te verwachten zijn. Zo staan de broertjes Schleck op de voorlopige startlijst, alsmede Damiano Cunego, Davide Rebellin, Stefan Schumacher en Kim Kirchen.

Ook de nodige mannen die we in de grote rondes verwachten zijn voornemens deel te nemen. Zo is ook Cadel Evans van de partij. Verder onder meer Leonardo Piepoli, Ricardo Ricco, Vladimir Karpets en Carlos Sastre.

Al met al een mooi deelnemersveld. Ik ben ook erg benieuwd naar de verrichtingen van Dekker en Gesink.

Voor meer info: http://canales.diariovasco.com/vueltapaisvasco/
pi_57763048
Erg sterk deelnemersveld dit jaar. Wordt denk ik een strijd tussen Contador en Evans, een kleine Tour dus Hoewel de spanjaarden hier altijd een doel van maken, zie maar de winnaars van de laatste twee jaar. Benieuwd ook naar Dekker en Gesink, het parcours zal Dekker moeten liggen, geen aankomst bergop, en een tijdrit, maar het is voor niet-Spanjaarden toch vaak moeilijk om hier voor de winst mee te doen.
pi_57764916
Ja, topveld inderdaad. Je zou er zo ongeveer een Tour mee kunnen rijden (los van het ontbreken van de topsprinters dan. )

Maar zoals je inderdaad zegt, voor veel Spanjaarden is Baskenland een doel in het voorjaar. Ik verwacht dat Contador en Evans goed voor de dag komen. In principe is die eerste ook wel favoriet hier, lijkt me.

Verder zijn er veel Spanjaarden die kunnen winnen. Joaquin Rodriguez zou hier ook wel eens kunnen vlammen. Verder denk ik inderdaad dat Dekker best wel een kanshebber is. Ook met Rebellin houd ik wel rekening.
pi_57765897
Ben benieuwd wat er van de rabobankers verwacht kan worden..
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 1 april 2008 @ 20:32:04 #5
11102 knep
Mountainfreak
pi_57766452
Leuk klimmetje zit erin dit jaar:

Hier vind je nog wat meer foto's .
pi_57768094
Venijnige hellingen inderdaad.

Omgeving ziet er trouwens op en top Baskisch uit. Mooi groen, maar tevens niet gespeend van regen.
pi_57769143
Komt dit nog op tv ofzo? Eurosport wel dacht ik?
sig verwijderd door FA
pi_57769503
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 22:54 schreef Ambrosius het volgende:
Komt dit nog op tv ofzo? Eurosport wel dacht ik?
Voorgaande jaren wel steeds, dus ik ga er vanuit nu weer.

Anders is er vast wel een livestream.
pi_57769678
Leuke ronde, benieuwd naar Dekker en Gesink
pi_57770592
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 23:20 schreef Tommeke het volgende:
Leuke ronde, benieuwd naar Dekker en Gesink
Ja, altijd mooie parcoursen en sterke coureurs aan het vertrek.

Leuke koers ook omdat je veel renners met belangen aan de start hebt. De favorieten voor de Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik bereiden zich er voor (de meeste dan). Voor veel Giro- en Tourfavorieten is het een eerste echte test.

En veel Spanjaarden willen zich hier flink in de kijker rijden, waaronder ook de kleine ploegjes die publiciteit willen vergaren.

Het valt in een ideale tijd van het jaar om er qua deelnemersveld en spankracht een mooie wedstrijd van te maken. Ze hebben het wat dat betreft gunstiger dan de Vuelta.
pi_57796171
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 16:35 schreef Leatherface het volgende:
De enige Nederlandse winnaar was Erik Breukink in 1988.
Breukink

Eigenlijk dacht ik dat Boogerd ook eens gewonnen had hier, maar dat zal dan wel de Ronde van Catalonië zijn geweest.

Sterk deelnemersveld inderdaad dit jaar.
pi_57796245
quote:
Op donderdag 3 april 2008 01:05 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Breukink

Eigenlijk dacht ik dat Boogerd ook eens gewonnen had hier, maar dat zal dan wel de Ronde van Catalonië zijn geweest.

Sterk deelnemersveld inderdaad dit jaar.
Boogerd heeft twee keer de Catalaanse Week gewonnen. Die koers bestaat helaas niet meer.
pi_57796255
Boogerd had hier wel eens een paar dagen de leiderstrui, maar verspeelde die in de afsluitende tijdrit.
pi_57796278
quote:
Op donderdag 3 april 2008 01:10 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Boogerd heeft twee keer de Catalaanse Week gewonnen. Die koers bestaat helaas niet meer.
Ah, OK. Er zijn ook veel van die spaanse rondjes natuurlijk
pi_57798175
quote:
Op donderdag 3 april 2008 01:13 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ah, OK. Er zijn ook veel van die spaanse rondjes natuurlijk
Zijn er veel.

Maar de Ronde van het Baskenland en de Ronde van Catalonië zijn naast de Vuelta de enige Spaanse rittenkoersen die in de Pro Tour werden opgenomen.
pi_57799726
Maar ik vond die Vuelta a Castilla y León ook leuk om te volgen.

Leuk ook dat er daar op die hoogvlaktes en in de bergen in de Spaanse binnenlanden nog volop sneeuw lag. Dat is toch niet het Spanje zoals veel mensen het voor ogen hebben.

Baskenland doet trouwens ook aardig 'on-Spaans' aan. Lijkt daar wel Ierland of de Schotse hooglanden.
  donderdag 3 april 2008 @ 15:50:25 #17
202421 Mr_DG
Areeverdairchee
pi_57806121
Mooi deelnemersveld, en ik ben benieuwd waar Dekker en Gesink staan met het oog op de AGR, WP en LBL.
Kijken in hoeverre ze Contador en Evans bij kunnen benen.
EN een bergje met 28 a 29 % stijgingspercentage, daar moeten er wel een paar afstappen lijkt me.
“Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.”
pi_57806613
quote:
Op donderdag 3 april 2008 15:50 schreef Mr_DG het volgende:
Mooi deelnemersveld, en ik ben benieuwd waar Dekker en Gesink staan met het oog op de AGR, WP en LBL.
Kijken in hoeverre ze Contador en Evans bij kunnen benen.
EN een bergje met 28 a 29 % stijgingspercentage, daar moeten er wel een paar afstappen lijkt me.
Ideale training voor de Waalse Pijl, zo lijkt het.

Ik ben wel benieuwd naar dat colletje.
pi_57806992
Rijdt Contador eigenlijk de AGR? Met zulke vorm en kwaliteit ben je natuurlijk overal kandidaat winnaar.
pi_57807189
quote:
Op donderdag 3 april 2008 16:29 schreef thettes het volgende:
Rijdt Contador eigenlijk de AGR? Met zulke vorm en kwaliteit ben je natuurlijk overal kandidaat winnaar.
Ik ken het programma van Contador niet echt, weet alleen dat ie hier van start gaat.

Zijn website is overigens http://www.albertocontador.es/

Maar ik kan daar vooralsnog geen programma voor het seizoen 2008 vinden.

In koersen als de Amstel en Luik is ie in topvorm in ieder geval een kanshebber. Maar LBL is wel ASO he
pi_57810628
Ah, nog een koers.

overigens zag ik dat een paar dagbladen denken dat Contador in de Ronde start

http://www.ed.nl/sport/29(...)e-van-Vlaanderen.ece
http://www.trouw.nl/laats(...)Ronde_van_Vlaanderen
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
pi_57855469
Dat belooft weer een mooie weekje te worden , leuke ritten en een zeer interessant deelnemersveld met veel potentiele winnaars.
  zaterdag 5 april 2008 @ 20:36:35 #23
67089 Gillingham
The horror...
pi_57855583
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:17 schreef Gitanki het volgende:
Ah, nog een koers.

overigens zag ik dat een paar dagbladen denken dat Contador in de Ronde start

http://www.ed.nl/sport/29(...)e-van-Vlaanderen.ece
http://www.trouw.nl/laats(...)Ronde_van_Vlaanderen
Ik las het ook in ED ofzo. Ik geloofde mijn ogen niet. En De Kort start nu juist wél, maar dat konden ze toen wellicht nog niet weten.
What's it going to be then, eh?
  zaterdag 5 april 2008 @ 20:40:07 #24
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_57855665
Lijkt meer op een Italiaans rondje ihmo...
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_57864191
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 20:40 schreef -skippybal- het volgende:
Lijkt meer op een Italiaans rondje ihmo...
Klopt op zich wel.

Eurosport zendt het blijkbaar niet live uit.

Maar er zijn vast wel livestreams te vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')